2026-09-21, 12:10
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
En röst på SD 2022 var med facit i hand ett direkt stöd för vänsterblocket, ditt argument håller inte tyvärr.
Du får googla "Tidöavtalet" så ser du de punkter som SD fick igenom, ca 50 st.

Vänstern har inte haft makt sedan ca 2016, därefter har de suttit på nåder tack vare L och C och styrts med Högerbudgetar.
Citera
2026-09-21, 12:11
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
En röst på SD 2022 var med facit i hand ett direkt stöd för vänsterblocket, ditt argument håller inte tyvärr.

Nej. Allting blir värre med vänsterblocket än borgarna. SD har fått M att förstå att invandringen måste ner. Hela vänsterblocket vill ha ännu större invandring, ingen kärnkraft, och dyr bensin. Massiv utbyggnad av efterbliven vindkraft och solkraft.

Jag förstår att det känns bra att rösta på AfS eller Örebropartiet till riksdagen men det är en röst emot Tidö och för Vänsterblocket. Om du förstår politik förstår du att jag har 100% rätt.
Citera
2026-09-21, 12:12
Medlem
Imnshos avatar
Vilka hjärtefrågor kommer Mohammed att driva i riksdagen?

Kvinnlig omskärelse, inom ramen för subventionerad sjukvård, är ett hett tips. Kanske också avkriminaliserad hustruaga för somalier, samt påbjuden burka och frihet från arbetssökande för somaliska kvinnor.
Citera
2026-09-21, 12:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Antar att andra partier är avundsjuka. Vore intressant att veta hur han lyckats med detta. Men man får ju personrösta så inget olagligt, bara ovanligt.
Antar att expressen gräver vidare i detaljerna. Jag tror svenska val-lagar kommer att förändras av detta.

Det är naturligtvis OMÖJLIGT för en svensk att gå till en annan svensk och säga åt honom att "rösta på ett visst parti". Svensken har kunskap, integritet, låter sig inte styras. Detta är ju en renodlad klan-händelse, sådant som inte existerat i det svenska samhället sedan vikingatiden. Därför finns inga anti-klan-lagar i Sverige men nu får vi börja fila på dem.
Citera
2026-09-21, 12:13
Medlem
.nattramn.s avatar
Detta är listan för Vänsterpartiet för dalarnas län.

Kajsa Fredholm, 64 år, Leksand
Ida Friberg, 52 år, Ludvika
Emelie Larsson, 39 år, Borlänge
Patrik Liljeglöd, 47 år, Falun
Maja Gilbert-Westholm, 77 år, Falun
Ulf Bengtsson, 54 år, Avesta
Pia Aronsson, 75 år, Avesta
Jonas Fürtig-Hjerppe, 41 år, Ludvika
Mohamed Ali, 30 år, Borlänge
Johanna Magnusson, 45 år, Mora
Amanda Dalmans, 34 år, Borlänge
Ida Slagkämpe, 42 år, Borlänge
Fia Wikström, 61 år, Säter
Anita Hogeborn-Kullander, 78 år, Avesta
https://data.val.se/val2026/partier/valsedlar/valtyp/RD/omrade/24

Uppenbart har just en grupp väljare kryssat för det första och enda namn med tydlig muslimsk bakgrund.

Undrar hur det ser ut i andra valkretsar. Jag har gjort liknande när jag inte vet vem jag ska sätta mitt personkryss på. Ta en person med samma kön som jag, men då vi normalt inte röstar efter kön får inte det så stort genomslag, alltså att kvinnor alltid sätter kryss på kvinnor medans männen inte gör det eller män på män och kvinnorna inte gör det. Jag tänker mig att det kan handla om att man kryssar för ursprung utan att egentligen inte känner till personen. Detta kan ju helt klart bli ett problem för partier när den typiska väljaren vill se någon som är lik dem som företrädare och då röstas förbi de som står över på listan. Detta har potential att ändra dessa partier i grunden. Jag hade inte gillat det om det parti jag röstade på eller tillhörde blev "kapat" av en ny välja grupp som jag själv inte tillhörde även om partiet växte.

Det ser ut att vara lite igenom tänkt.
Citera
2026-09-21, 12:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Uppenbart har just en grupp väljare kryssat för det första och enda namn med tydlig muslimsk bakgrund.

Undrar hur det ser ut i andra valkretsar. Jag har gjort liknande när jag inte vet vem jag ska sätta mitt personkryss på. Ta en person med samma kön som jag, men då vi normalt inte röstar efter kön får inte det så stort genomslag, alltså att kvinnor alltid sätter kryss på kvinnor medans männen inte gör det eller män på män och kvinnorna inte gör det. Jag tänker mig att det kan handla om att man kryssar för ursprung utan att egentligen inte känner till personen. Detta kan ju helt klart bli ett problem för partier när den typiska väljaren vill se någon som är lik dem som företrädare och då röstas förbi de som står över på listan. Detta har potential att ändra dessa partier i grunden. Jag hade inte gillat det parti jag röstade på eller tillhörde blev "kapat" av en ny välja grupp som jag själv inte tillhörde även om partiet växte.

Det antyder dock en enorm ansamling Somalier i Dalarna. Någon som kan berätta? Inte något som framkommit i media eller på FB.
Citera
2026-09-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Näppeligen, du borde nog tänka ett varv till tror jag.
https://www.val.se/
Citera
2026-09-21, 12:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det antyder dock en enorm ansamling Somalier i Dalarna. Någon som kan berätta? Inte något som framkommit i media eller på FB.

Den stora invandrargruppen i Borlänge är sedan länge somalier och många av dem bor på just Tjärna ängar. Under en period talades det till och med om att Borlänge hade norra Europas största diaspora av somalier.

https://timbro.se/smedjan/dar-klanen-motte-rorelsen/
Citera
2026-09-21, 12:18
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Undrar hur det ser ut i andra valkretsar. Jag har gjort liknande när jag inte vet vem jag ska sätta mitt personkryss på. Ta en person med samma kön som jag, men då vi normalt inte röstar efter kön får inte det så stort genomslag, alltså att kvinnor alltid sätter kryss på kvinnor medans männen inte gör det eller män på män och kvinnorna inte gör det. Jag tänker mig att det kan handla om att man kryssar för ursprung utan att egentligen inte känner till personen. Detta kan ju helt klart bli ett problem för partier när den typiska väljaren vill se någon som är lik dem som företrädare och då röstas förbi de som står över på listan. Detta har potential att ändra dessa partier i grunden. Jag hade inte gillat det om det parti jag röstade på eller tillhörde blev "kapat" av en ny välja grupp som jag själv inte tillhörde även om partiet växte.

Taskigt för Kajsa som nu blev blåst på en massa förmåner, hög lön och riksdagspension.....In Ya face!
Citera
2026-09-21, 12:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Detta! Han har uppenbarligen inga skäl för asyl och arbete har han inte haft sedan han kom hit så han lär inte vara arbetskraftsinvandrare. Varför har han fått först uppehållstillstånd och sedan medborgarskap MEDAN han är under skuldsanering!

Två år är en löjligt kort "karenstid" från dåligt leverne och skulder innan man kan få medborgarskap. Borde vara MINST 10 år. Kanske 20.

Om vi har några riktiga journalister kvar i det här landet så tycker jag defenitivt man ska gräva i detta. Vem gjorde bedömningen att han var i behov av asyl och på vilka grunder?

Migrationsverket är väl infiltrerat av både vänsterstollar och landsmän från jordens alla hörn så det känns som det ligget en gravad lax begraven i detta.
Citera
2026-09-21, 12:20
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vilka hjärtefrågor kommer Mohammed att driva i riksdagen?

Kvinnlig omskärelse, inom ramen för subventionerad sjukvård, är ett hett tips. Kanske också avkriminaliserad hustruaga för somalier, samt påbjuden burka och frihet från arbetssökande för somaliska kvinnor.

Som jag skrev ovan. Avkriminalisering av drogen Khat.

Möjligtvis högre barnbidrag för familjer med fler än 4 barn.

Ökad anhörighetsinvandring från Somalia
Citera
2026-09-21, 12:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vi vet ju att moskeer uppmanat att rösta V. De kan ju samtidigt uppmanar att personkryssa på första person med muslimskt namn.

Jag bara gissar, blev nyfiken och kollade upp valsedel. När den visade det jag tänkte postade jag namnen.

Men som sagt det är bara en misstanke, men som jag ser det är den möjlig och inte en helt dålig idé från deras håll. Om det är så och inte bara av en unik händelse, alltså.

Edit. Eller vet är kanske inte rätt ord. Partiledaren för nyans hävdar att moskeer uppmanat att rösta V.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-21 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in