2026-09-20, 22:28
Medlem
Vad är bäst av vanligt och f-Phenibut då?
Citera
2026-09-21, 11:04
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Vad är bäst av vanligt och f-Phenibut då?

Jag har bara provat vanlig Phenibut och av det jag har läst så är det snäppet bättre än F-Phenibut. F-Phenibut är mer lik Baklofen (Det lilla som skiljer dom åt är att Baklofen har en kloratom på samma position som F-Phenibut har sin fluoratom); dvs F-Phenibut är en starkare agonist till GABAb receptorerna än Phenibut.

Jag har Baklofen på recept och trots att likheterna mellan Pehnibut och Baklofen på molekylär nivå är stor så är det ganska stor skillnad på farmakologin; Phenibut frisläpper Dopamin vid lägre doser till skillnad från Baklofen
Citera
2026-09-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag har bara provat vanlig Phenibut och av det jag har läst så är det snäppet bättre än F-Phenibut. F-Phenibut är mer lik Baklofen (Det lilla som skiljer dom åt är att Baklofen har en kloratom på samma position som F-Phenibut har sin fluoratom); dvs F-Phenibut är en starkare agonist till GABAb receptorerna än Phenibut.

Jag har Baklofen på recept och trots att likheterna mellan Pehnibut och Baklofen på molekylär nivå är stor så är det ganska stor skillnad på farmakologin; Phenibut frisläpper Dopamin vid lägre doser till skillnad från Baklofen
"Snäppet bättre" är ju en smaksak. Att F-Phenibut är mer potent betyder bara att det krävs mindre substans för samma effekt på receptorn.

Dopamingrejen ser man ofta upprepas här, men källan är mest gammal rysk litteratur och det finns inte mycket modern forskning som stödjer det. GABA-B-agonister brukar tvärtom snarare dämpa dopaminfrisättningen. Jag skulle ta det med en rejäl nypa salt. Men jag tycker också det verkar stämma, kan verka lite stimulerande och man får pupiller ibland.

Den skillnad som faktiskt är belagd är att Phenibut också binder till α2δ-subenheten på spänningskänsliga kalciumkanaler, alltså samma mål som gabapentin och pregabalin. Enligt Zvejniece m.fl. (2015) binder R-Phenibut till och med starkare dit än till GABA-B, medan baklofen bara gör det svagt. Det förklarar nog bättre varför de känns så olika.
Citera
2026-09-23, 14:28
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
"Snäppet bättre" är ju en smaksak. Att F-Phenibut är mer potent betyder bara att det krävs mindre substans för samma effekt på receptorn.

Dopamingrejen ser man ofta upprepas här, men källan är mest gammal rysk litteratur och det finns inte mycket modern forskning som stödjer det. GABA-B-agonister brukar tvärtom snarare dämpa dopaminfrisättningen. Jag skulle ta det med en rejäl nypa salt. Men jag tycker också det verkar stämma, kan verka lite stimulerande och man får pupiller ibland.

Den skillnad som faktiskt är belagd är att Phenibut också binder till α2δ-subenheten på spänningskänsliga kalciumkanaler, alltså samma mål som gabapentin och pregabalin. Enligt Zvejniece m.fl. (2015) binder R-Phenibut till och med starkare dit än till GABA-B, medan baklofen bara gör det svagt. Det förklarar nog bättre varför de känns så olika.

Phenibut binder så pass svagt till VGCC att troligtvis inte är farmakologiskt intressant.
Den tydliga skillnaden är den stimulerande effekten hos Phenibut kontra Baklofen i medicinska doser
Citera
2026-09-24, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Phenibut binder så pass svagt till VGCC att troligtvis inte är farmakologiskt intressant.
Den tydliga skillnaden är den stimulerande effekten hos Phenibut kontra Baklofen i medicinska doser
Phenibut är betydligt närmare släkt med gabapentin och Lyrica än man kan tro.
Av de substanser jag har testat är det tydligt att phenibut tillhör just den kategorin, på gott och ont.

Lyrica har för övrigt kopplats till demens och kognitiv nedgång. Det finns inga såna studier på phenibut, men man kan ju hoppas att det är lite bättre på den fronten.

Det är kanske en biverkning som många knarkare hoppas på.

Jag skulle kunna tro att det är det faktum att phenibut binder till VGCC som gör att det upplevs som lite stimulerande, samtidigt som det dämpar dopaminfrisättningen. Men kan ändå ha en lite stimulerande effekt indirekt via en annan mekanism. Ren amatörspekulation.
Senast redigerad av MjShamona 2026-09-24 kl. 08:06.
Citera
2026-09-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Jo, det har du rätt i.
Kan det fungera att ta 500 mg relativt regelbundet eftermiddag/kvällstid?

Eller förekommer en allvarlig beroenderisk på dessa doser också?

2 max 3 dagar i streck sen en dag chilla kör jag på. 500mg ibland fyller jag på med säg 100-150 till. Detta är såpass lite totalt sett att enligt mig inte är något att oroa sig för alls. Har kört lyrica med liknande upplägg tidigare och aldrig varit några problem för mig att fasa ut. Enda jag haft en rejäl utsättningsperiod på är kratom men då körde jag dagligen under längre perioder istället för att som med phen och Lyrica hålla mig till max 3d i streck. Håller nere tolerans också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in