2026-09-21, 07:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Bara Tidö kommer tjäna på extra val. S och V hade tvunget fått mobilisera sina lata invandrarväljare igen - med högst osäkert utfall.

C hade fått se sina barnlösa 40-åriga kvinns på malmerna i hufvudstaden gå till MP; de hatar SD-väljare och gör allt för att slippa liera sig med dem. Kan de då säkra upp genom S + MP så gör man det.

Alla som röstade på småpartier byter tillbaks till SD.

Detta vet de rödgröna om. Aldrig att de låter det gå till extra val. V och/eller C kommer ge med sig, men först lite spel för gallerierna.
Citera
2026-09-21, 07:38
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du inte litar på Aftonbladet (vilket är helt okej) kan du istället spana in nedanstående:

https://www.psychologytoday.com/us/basics/gaslighting

https://www.isof.se/svenska-spraket/nyord/nyordssoket/2021/gaslighta

För att göra en lång historia kort handlar ’gaslighting’ om en slags psykologisk manipulation där förövaren försöker få offret att tvivla på sitt sunda förnuft, sina minnen av vad som har hänt, eller till och med sin uppfattning av vad som är sant och falskt. Anledningen är att förövaren försöker skaffa sig makt och kontroll över sitt offer. Det kan uppstå i en relation mellan en man och kvinna, mellan kollegor på en arbetsplats, eller till och med bland samarbetspartier under en regeringsbildningsprocess.

Om man läser beskrivningar av hur detta brukar gå till, och jämför med hur socialdemokraterna kommer bete sig mot sina prospektiva samarbetspartier, så tror jag att igenkänningsfaktorn kommer bli kuslig.

Ahh.... vanlig, "hederlig" gaslighting. Sossarnas paradgren. Ja, det är ju bara ett av verktygen i den röda verktygslådan. De har en lång historia av härskartekniker av olika slag.
Citera
2026-09-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Bara Tidö kommer tjäna på extra val. S och V hade tvunget fått mobilisera sina lata invandrarväljare igen - med högst osäkert utfall.

C hade fått se sina barnlösa 40-åriga kvinns på malmerna i hufvudstaden gå till MP; de hatar SD-väljare och gör allt för att slippa liera sig med dem. Kan de då säkra upp genom S + MP så gör man det.

Alla som röstade på småpartier byter tillbaks till SD.

Detta vet de rödgröna om. Aldrig att de låter det gå till extra val. V och/eller C kommer ge med sig, men först lite spel för gallerierna.

Ja gissar på detta också. Tyvärr.

C är för veka och S är för giriga. Och V har helt plötsligt fått luft för att de lyckades mobilisera sitt röstboskap och sno röster från islamisterna nyans, ändå fick de bara ynka 1 % mer än i förra valet. Väljarna vill ha en blågul budget, S-V-MP är i klar i minoritet. Det mest värdiga vore om vi fick ett extraval. C vars politik som i 9 av 10 fall liknar den från borgerligheten ska alltså samarbeta med kommunistiska V?

Jag tror C kommer tappa extremt på detta om de ingår en sån pakt. De har varit tydliga med detta hela valrörelsen, det skulle vara att helt pissa på sina egna väljare om V får inflytande..Fast med tanke på vilket perverst parti vi har att göra med skulle det inte förvåna om de njöt att urinera på sina väljare och C väljarna kanske gillar att bli urinerade på.

Men som du säger, vi lär få se en massa skådespel för galleriet så att väljarna luras att tro att det pågår hårda förhandlingar men nån part lär vika sig - är en gissning. Och det kommer som sagt inte vara till gagn för Sverige tror jag.

Grattis igen jubelidioter, som röstade för denna röra.
Citera
2026-09-21, 07:55
Medlem
Maggan börjar bra med "jag är största partiet", hennes röst i kombination med hennes utseende gör henne värre än haggorna Merkel och Leyen. Noll självinsikt att hon tar sossarna till sitt sämsta resultat på 100 eller mer år.

Och direkt börjar hon med att uttrycka sin ilska (sur igen) och klagar över att människor påpekar att de fick hjälp av röstboskapet. Hon skulle vara den minst statsmannamässiga statsministern på flera år och dar. Usch
Citera
2026-09-21, 07:55
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Ja gissar på detta också. Tyvärr.

C är för veka och S är för giriga. Och V har helt plötsligt fått luft för att de lyckades mobilisera sitt röstboskap och sno röster från islamisterna nyans, ändå fick de bara ynka 1 % mer än i förra valet. Väljarna vill ha en blågul budget, S-V-MP är i klar i minoritet. Det mest värdiga vore om vi fick ett extraval. C vars politik som i 9 av 10 fall liknar den från borgerligheten ska alltså samarbeta med kommunistiska V?

Jag tror C kommer tappa extremt på detta om de ingår en sån pakt. De har varit tydliga med detta hela valrörelsen, det skulle vara att helt pissa på sina egna väljare om V får inflytande..Fast med tanke på vilket perverst parti vi har att göra med skulle det inte förvåna om de njöt att urinera på sina väljare och C väljarna kanske gillar att bli urinerade på.

Men som du säger, vi lär få se en massa skådespel för galleriet så att väljarna luras att tro att det pågår hårda förhandlingar men nån part lär vika sig - är en gissning. Och det kommer som sagt inte vara till gagn för Sverige tror jag.

Grattis igen jubelidioter, som röstade för denna röra.
Saker och ting hade kunnat se radikalt annorlunda ut om Murre suttit kvar och fler pedofiler avslöjats. Alla riksdagspartier, från höger till vänster, hade älskat om C åkt ut på röven.

Tyvärr, tyvärr skedde inte detta. Thand verkar dessutom poppis.
Citera
2026-09-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mer tid låter helt fel då det är rätt många dagar sedan Margareta fick uppdraget.
V kommer inte backa. Gör de det så är de för evigt placerade som ett stödparti.

S har inte avslöjat ifall de överhuvud taget kommer släppa in V i en regering. Jag tror S hoppas på att V ska upphäva sitt kongressbeslut.
Finns inga alternativ för S så det kommer bli extraval och rätt lika läge som nu.

Dessutom ifall Margareta skulle få ihop en regering så står S+MP+V+C långt ifrån varandra politiskt.
Politiskt kaos.
Vi kan diskutera det här i tråden utan att komma fram till någonting.
Ja men nåt måste hända den 28/9 när Haggan återredovisar. Det finns bara ett begränsat antal alternativ. Endera ber hon om och får mer tid. Eller så tar talmannen upp henne och hennes deklarerande regeringsunderlag till omröstning. Eller så får nån annan ett sonderingsuppdrag. Det finns bara de tre alternativen. Och min fråga är - vad är troligast?
Citera
2026-09-21, 08:17
Medlem
grey.eagles avatar
Första signalen om ev samarbete kommer väl när de ska välja talman. Kommer V rösta med S el. Ja spännande blir det.
Citera
2026-09-21, 08:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Ja men nåt måste hända den 28/9 när Haggan återredovisar. Det finns bara ett begränsat antal alternativ. Endera ber hon om och får mer tid. Eller så tar talmannen upp henne och hennes deklarerande regeringsunderlag till omröstning. Eller så får nån annan ett sonderingsuppdrag. Det finns bara de tre alternativen. Och min fråga är - vad är troligast?
Om man ska följa reglerna och om Margareta misslyckas så blir det nog Kristersson som tillfrågas. Dock har han inte mandat för att bilda regering så det kommer gå till extraval.

Om Margareta går till omröstning som det ser ut nu så kommer V rösta nej om de inte får vara med i en regering. Om S släpper in V så kommer C rösta nej.
Dock är jag klart tveksam till att S släpper in V i en regering.

Det går inte få till något vettigt med den rödgröna soppa som S nu troligen försöker få ihop.

Men det här har vi redan diskuterat i tråden.
Finns ingen lösning mer än extraval.
Citera
2026-09-21, 08:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hela C's ekonomiska politik bygger på högern.
Företagarvänligt, skattevänligt, arbetarvänligt, osv, osv.
Frågar du vilken C-politiker som helst skulle de rösta på en högerbudget imorgon, och det intressanta är ju att politik i stort handlar om ekonomi. Var ska pengarna läggas.
Det är ju i detta C's politik blir helt paradoxal.
De har en ideologi som sträcker sig till att SD är ond bråd död, medan ideologin säger att M är fullt OK.

Det kommer dels att bli fyra intressanta år i hur C ska agera och regera med sina inte så många vänner på vänsterflanken.
Dels fyra intressanta år i hur högersidan ska locka tillbaka C. Då måste man i stort bli av med SD. Den gamla Alliansen alltså. Trist att SD sitter på så många mandat hos folket dock.
Men det är ju den vägen man måste gå - till den gamla Alliansen. Annars blir det oerhört svårt i framtiden för högersidan.

Jag hoppas bara SD kan ge vika för ett större syfte. Hur det rent praktiskt fungerar vet jag inte, men om C kräver mindre inflytande från SD i hopp om att vi får en stark allians så är det mycket viktigare. Säger jag som tidigare SD väljare men nu M.
Citera
2026-09-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Om Magdalena Andersson misslyckas med förhandla fram ett regeringsunderlag och turen därefter går till Ulf Kristersson, vore det möjligt (önskvärt eller ej) att han får sitta kvar, med stöd av SD och C?

Låt oss säga att han fortsätter med ungefär samma politik som 2022-26, men sätter stopp för tonårsutvisningar och samtidigt lovar lite smått och gott på miljöområdet (för att blidka C), samtidigt som det sker ytterligare straffskärpningar och liknande (för att göra SD nöjda).

SD får visserligen backa från sitt krav att sitta i en regering, men de slipper en sosseregering. Centern, å sin sida, kan hävda att de hållit antisemiterna i V borta från regeringsmakten och att SD står utanför en borgerlig regering.

Heliga principer inom politiken är alltid töjbara när det verkligen blir skarpt läge.

När det blir stadsministeromröstning kan alltså M, KD, L trycka på grön knapp och SD, C trycka gult.

Det blir svårt att backa om ministerposter för Sd vilket C aldrig kommer att gå med på. Det skulle vara om Sd kastas många köttben men det går nog inte heller C med på. Sd har mycket att vinna på både extra val och opposition troligen.

C är ett vågmästarparti som just nu inte förhandlar med varken vänstern eller högern ....

S och M måste nästan gå ihop för att undvika extra val, de kan ta in vilket småparti som helst (exkludera C) och hävda att de tar "ansvar".

Tidö har mest att vinna på ett extra val även om det finns en viss risk att L eller KD åker ur vilket kan skapa en ny dynamik.
Citera
2026-09-21, 08:58
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag hoppas bara SD kan ge vika för ett större syfte. Hur det rent praktiskt fungerar vet jag inte, men om C kräver mindre inflytande från SD i hopp om att vi får en stark allians så är det mycket viktigare. Säger jag som tidigare SD väljare men nu M.
Är väl ändå C som skall ge med sig, för ett större syfte. Ingen annan.
Citera
2026-09-21, 09:02
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är väl ändå C som skall ge med sig, för ett större syfte. Ingen annan.

Ja jo helst såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in