Citat:
Ursprungligen postat av
Haimmler
Jaha… nu har både Ida Gabrielsson och Ringqvist hintat om nyval.
Vad innebär det exakt?
Just nu tror jag det innebär att det är ett låst läge. Jag tror vänstern försöker med att svinga hit och dit. Vissa ser det som ett styrkeförhållande att V är starka. Men så är nog inte fallet. Att C inte vill ha att göra med V det visste väljarna och det är också en av anldedningarna för C att få röster.
V överdriver sin styrka dock och media deras likaså. Det är ju ändå så att SD på grund av berörningsskräck inte fick vara med i Tidö-regeringen trots att de var det största partiet. Visst de fick igenom en stor del av sin politik, men det är ju ändå totalt absurt i och med att de var ju störst och att de accepterade det. Ibland poträtterades SD som vinnaren i det, och sakpolitiskt var det ju delvis så. Men i reell makt på individnivå var det ju en enorm förlust. Det var ju också en stor prestigeförlust i sak för det största partiet att inte få vara med i den regering som skulle vara på deras sida.
V är bara marginellt större än C och den stora jätten alla kategorier är S. Visst har det varit deras sämsta val, men bara på marginalen då 2018 var ungefär detsamma. De är fortfarande gigantiska. Här är det betydligt mer naturligt att V anpassar sig för de gick ju vrålstarkt ut med att de vill ha bort Tidö. Det var ju deras viktigaste punkt.
Om de inte räds nyval vore det ju egentligen ett stort svek, så det är bara taktik mot S och C. Problemet med den här taktiken är att de verkligen kan leda till reell beröringsskräck precis som med SD. Jag tror V bör vara mer samarbetsorienterade för den här tonen bekräftar bara bilden av dem som oresonliga idealister som inte kan kompromissa. Det kan tyckas verka hårt då det är C som är stenhårda med sina principer men de går in med helt olika styrkor och svagheter i förhandlng.
V:s styrka skulle vara om de framstår som resonliga, de vuxna i rummet osv. De skulle då motarbeta sin egen bild (vilket absolut finns hos folket) och eftersom deras politik egentligen är betydligt mer avvägd än vad man kan tro gällande den ekonomiska delen så skulle de kunna framföra sina punkter så väljarna får se dom. Sedan gäller det att få några av dom igenom. Det finns ett spel där de kunde ha som skulle gynna dem för att hamna i regeringen senare och C skulle framstå mer som dogmatiska. Men just nu spelar de helt fel enligt mitt sätt att se det. Jag tror tyvärr att C hellre har nyval i så fall.