2026-09-21, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Noterade på min söndagspromenad idag att det stod ingen polisbil eller poliser utanför Sagerska huset, vilket det typ alltid brukar göra. Är det tomt nu, har vi ingen statsminister eller hur funkar det?

Ingen hemma. Uffe är i Riga.
Citera
2026-09-21, 02:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Nu läser inte jag AB. Jag har vägrat befatta mig med AB på säkert 20 år men det du beskriver tror även jag på. Jag vill minnas att jag skrev det i en tidigare post precis efter valet. Vi kommer att få läsa ordet "ansvar" och jag tror att det är mest Maggan som kommer använda ordet. Det kostar inget för vare sig V eller C att stenhårt hålla fast vid sina respektive positioner så det kommer de göra ett bra tag till. Maggan vill däremot att någon av dem viker sig och visar "ansvar". Visa ansvar så att jag får bli statsminister! Vi kommer få se Maggan och S som försöker sätta maximal press på C och V med alla till buds stående medel (samt andra medel med). Allt är tillåtet i krig, kärlek och regeringsbildning!
Om du inte litar på Aftonbladet (vilket är helt okej) kan du istället spana in nedanstående:

https://www.psychologytoday.com/us/basics/gaslighting

https://www.isof.se/svenska-spraket/nyord/nyordssoket/2021/gaslighta

För att göra en lång historia kort handlar ’gaslighting’ om en slags psykologisk manipulation där förövaren försöker få offret att tvivla på sitt sunda förnuft, sina minnen av vad som har hänt, eller till och med sin uppfattning av vad som är sant och falskt. Anledningen är att förövaren försöker skaffa sig makt och kontroll över sitt offer. Det kan uppstå i en relation mellan en man och kvinna, mellan kollegor på en arbetsplats, eller till och med bland samarbetspartier under en regeringsbildningsprocess.

Om man läser beskrivningar av hur detta brukar gå till, och jämför med hur socialdemokraterna kommer bete sig mot sina prospektiva samarbetspartier, så tror jag att igenkänningsfaktorn kommer bli kuslig.
Citera
2026-09-21, 05:05
Medlem
Jaha… nu har både Ida Gabrielsson och Ringqvist hintat om nyval.

Vad innebär det exakt?
Citera
2026-09-21, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
V Vill stoppa vinster i välfärden helt och C ser det som en självklarhet. Hur fan ska det här kaoset driva Sverige framåt.

Genom kompromisser och i det här fallet så skulle det vara bra för samhället. Vi har massiva problem med vinster i välfärden. Det första är att man tar bort vinster i skolan, vilket kommer garanterat att ske. Det är lite sektorsuppdelat och inte ett problem rakt igenom med vinster.
Citera
2026-09-21, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Dömde ut hur då exakt? Att det var en dålig idé enligt de själva. Att det var dåligt för folket? Dåligt för ekonomin? Dåligt för konjunkturen? Dåligt för statsskulden? Dåligt för landsbygden? Dåligt för stadsborna?

Hur dömde de ut den? Man kan såklart hitta nackdelar med ändringen men det går också hitta fördelar. Huruvida man prioriterar vissa fördelar över vissa nackdelar är inte deterministisk fakta. Det är en balans.

Precis som med de flesta satsningar i samhället som gynnar någon eller någonting finns det ofta också nackdelar. Det finns såklart "win-win" situationer men det är mycket uppenbart att det oftast inte är fallet.

Det blir därför märkligt att hitta några ekonomer som inte håller med och hävda att det är "rätt". Rätt för vem?

Du klippte ju bort svaret själv där jag skrev om tillgång och efterfrågan. Läs igen 🙂
Citera
2026-09-21, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Jaha… nu har både Ida Gabrielsson och Ringqvist hintat om nyval.

Vad innebär det exakt?

Just nu tror jag det innebär att det är ett låst läge. Jag tror vänstern försöker med att svinga hit och dit. Vissa ser det som ett styrkeförhållande att V är starka. Men så är nog inte fallet. Att C inte vill ha att göra med V det visste väljarna och det är också en av anldedningarna för C att få röster.

V överdriver sin styrka dock och media deras likaså. Det är ju ändå så att SD på grund av berörningsskräck inte fick vara med i Tidö-regeringen trots att de var det största partiet. Visst de fick igenom en stor del av sin politik, men det är ju ändå totalt absurt i och med att de var ju störst och att de accepterade det. Ibland poträtterades SD som vinnaren i det, och sakpolitiskt var det ju delvis så. Men i reell makt på individnivå var det ju en enorm förlust. Det var ju också en stor prestigeförlust i sak för det största partiet att inte få vara med i den regering som skulle vara på deras sida.

V är bara marginellt större än C och den stora jätten alla kategorier är S. Visst har det varit deras sämsta val, men bara på marginalen då 2018 var ungefär detsamma. De är fortfarande gigantiska. Här är det betydligt mer naturligt att V anpassar sig för de gick ju vrålstarkt ut med att de vill ha bort Tidö. Det var ju deras viktigaste punkt.

Om de inte räds nyval vore det ju egentligen ett stort svek, så det är bara taktik mot S och C. Problemet med den här taktiken är att de verkligen kan leda till reell beröringsskräck precis som med SD. Jag tror V bör vara mer samarbetsorienterade för den här tonen bekräftar bara bilden av dem som oresonliga idealister som inte kan kompromissa. Det kan tyckas verka hårt då det är C som är stenhårda med sina principer men de går in med helt olika styrkor och svagheter i förhandlng.

V:s styrka skulle vara om de framstår som resonliga, de vuxna i rummet osv. De skulle då motarbeta sin egen bild (vilket absolut finns hos folket) och eftersom deras politik egentligen är betydligt mer avvägd än vad man kan tro gällande den ekonomiska delen så skulle de kunna framföra sina punkter så väljarna får se dom. Sedan gäller det att få några av dom igenom. Det finns ett spel där de kunde ha som skulle gynna dem för att hamna i regeringen senare och C skulle framstå mer som dogmatiska. Men just nu spelar de helt fel enligt mitt sätt att se det. Jag tror tyvärr att C hellre har nyval i så fall.
Senast redigerad av Burgundi 2026-09-21 kl. 06:20.
Citera
2026-09-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Just nu tror jag det innebär att det är ett låst läge. Jag tror vänstern försöker med att svinga hit och dit. Vissa ser det som ett styrkeförhållande att V är starka. Men så är nog inte fallet. Att C inte vill ha att göra med V det visste väljarna och det är också en av anldedningarna för C att få röster.

V överdriver sin styrka dock och media deras likaså. Det är ju ändå så att SD på grund av berörningsskräck inte fick vara med i Tidö-regeringen trots att de var det största partiet. Visst de fick igenom en stor del av sin politik, men det är ju ändå totalt absurt i och med att de var ju störst och att de accepterade det. Ibland poträtterades SD som vinnaren i det, och sakpolitiskt var det ju delvis så. Men i reell makt på individnivå var det ju en enorm förlust. Det var ju också en stor prestigeförlust i sak för det största partiet att inte få vara med i den regering som skulle vara på deras sida.

V är bara marginellt större än C och den stora jätten alla kategorier är S. Visst har det varit deras sämsta val, men bara på marginalen då 2018 var ungefär detsamma. De är fortfarande gigantiska. Här är det betydligt mer naturligt att V anpassar sig för de gick ju vrålstarkt ut med att de vill ha bort Tidö. Det var ju deras viktigaste punkt.

Om de inte räds nyval vore det ju egentligen ett stort svek, så det är bara taktik mot S och C. Problemet med den här taktiken är att de verkligen kan leda till reell beröringsskräck precis som med SD. Jag tror V bör vara mer samarbetsorienterade för den här tonen bekräftar bara bilden av dem som oresonliga idealister som inte kan kompromissa. Det kan tyckas verka hårt då det är C som är stenhårda med sina principer men de går in med helt olika styrkor och svagheter i förhandlng.

V:s styrka skulle vara om de framstår som resonliga, de vuxna i rummet osv. De skulle då motarbeta sin egen bild (vilket absolut finns hos folket) och eftersom deras politik egentligen är betydligt mer avvägd än vad man kan tro gällande den ekonomiska delen så skulle de kunna framföra sina punkter så väljarna får se dom. Sedan gäller det att få några av dom igenom. Det finns ett spel där de kunde ha som skulle gynna dem för att hamna i regeringen senare och C skulle framstå mer som dogmatiska. Men just nu spelar de helt fel enligt mitt sätt att se det. Jag tror tyvärr att C hellre har nyval i så fall.

Mycket bra sammanfattning, tack ✌🏼
Citera
2026-09-21, 06:33
Medlem
Det hade varit intressant med ett extraval för att se hur alla blankröstare och personer som röstade på icke-riksdagspartier hade röstat. Det är väl mest "grå" röster till höger - då de grå rösterna på vänstersidan till hög grad redan absorberats av V och S, så hade dessa då valt att bara rösta SD istället?
Citera
2026-09-21, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Det hade varit intressant med ett extraval för att se hur alla blankröstare och personer som röstade på icke-riksdagspartier hade röstat. Det är väl mest "grå" röster till höger - då de grå rösterna på vänstersidan till hög grad redan absorberats av V och S, så hade dessa då valt att bara rösta SD istället?

Skulle orten mobilisera skulle V få över 20%.
Citera
2026-09-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
S har byggt Frankensteins monster-regeringar förr, med nyliberalt/marknadsdogmatiskt huvud, och lite eftergifter åt välfärden fastsydda här och där i diverse extremiteter.

Högern kan sitta på läktaren och mysa och konstatera att S ännu en gång driver i mångt och mycket småborgerlig politik snarare än tydligt socialdemokratisk, samtidigt som de bölar som förtryckta politiska fångar om "kommunistregeringen" varje gång de öppnar facebookappen.

Det är tredje gången du postar samma inlägg (inlägg 3706 och 3978). Sluta. Så jävla välformulerat var det inte.

Citera
2026-09-21, 07:17
Medlem
Haggan fick uppdraget att sondera en regeringsbildning den 18/9. Hon har 10 dar på sig att återkomma till talmannen. 28/9 samlas riksdan efter sommarlovet och då är det typ upprop om jag förstått rätt (de är verkligen som lågstadiebarn, på alla sätt). 29/9 ska vara första dan då talmannen kan föreslå omröstning om statsminister.

Vad händer om C och V är lika bergfasta till dess?

Alt 1: Haggan ber om och får mer tid.
Alt 2: Haggan går upp i en omröstning med henne som statsminister och föreslår en S-enpartiregering. Hon har lyckats övertala MP att det är enda vägen framåt och C är redan på tåget. Haggan chansar på att V inte ska våga trycka rött för det alternativet ställda inför detta en omröstning, trots att de har motsatt sig det i samtalen.
Alt 3: ?

Vad tror ni, vågar/kan Haggan köra en fräckis och tvinga V att ta ställning inför öppen ridå s a s?

Kan Vs partiledning i det scenariot sätta sig över kongressbeslutet och instruera sina ledamöter att avstå och därmed hjälpa fram Haggan och acceptera att stå utanför regeringen?

Själv tror jag att alt 1 är mest troligt den 28/9. Hon får 10 dar till. Därefter tror jag att alt 2 kommer provas, om positionerna är lika låsta som nu. Hur V agerar är svårt att säga.
Citera
2026-09-21, 07:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Haggan fick uppdraget att sondera en regeringsbildning den 18/9. Hon har 10 dar på sig att återkomma till talmannen. 28/9 samlas riksdan efter sommarlovet och då är det typ upprop om jag förstått rätt (de är verkligen som lågstadiebarn, på alla sätt). 29/9 ska vara första dan då talmannen kan föreslå omröstning om statsminister.

Vad händer om C och V är lika bergfasta till dess?

Alt 1: Haggan ber om och får mer tid.
Alt 2: Haggan går upp i en omröstning med henne som statsminister och föreslår en S-enpartiregering. Hon har lyckats övertala MP att det är enda vägen framåt och C är redan på tåget. Haggan chansar på att V inte ska våga trycka rött för det alternativet ställda inför detta en omröstning, trots att de har motsatt sig det i samtalen.
Alt 3: ?

Vad tror ni, vågar/kan Haggan köra en fräckis och tvinga V att ta ställning inför öppen ridå s a s?

Kan Vs partiledning i det scenariot sätta sig över kongressbeslutet och instruera sina ledamöter att avstå och därmed hjälpa fram Haggan och acceptera att stå utanför regeringen?

Själv tror jag att alt 1 är mest troligt den 28/9. Hon får 10 dar till. Därefter tror jag att alt 2 kommer provas, om positionerna är lika låsta som nu. Hur V agerar är svårt att säga.
Mer tid låter helt fel då det är rätt många dagar sedan Margareta fick uppdraget.
V kommer inte backa. Gör de det så är de för evigt placerade som ett stödparti.

S har inte avslöjat ifall de överhuvud taget kommer släppa in V i en regering. Jag tror S hoppas på att V ska upphäva sitt kongressbeslut.
Finns inga alternativ för S så det kommer bli extraval och rätt lika läge som nu.

Dessutom ifall Margareta skulle få ihop en regering så står S+MP+V+C långt ifrån varandra politiskt.
Politiskt kaos.
Vi kan diskutera det här i tråden utan att komma fram till någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in