2026-09-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Var inte oroliga!

Absolut ingenting kommer att hända!

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
...sa ryssråttorna 12 timmar före de invaderade Ukraina.

Citat:
Vad menar du?

Läs själv och lägg ihop 2 + 2
Citera
2026-09-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Läs själv och lägg ihop 2 + 2
Du syftar på att Ryssland sade 12 timmar innan invadering. Ja och jag anser att absolut ingenting kommer att hända.

Inget krig med Nato. Ingen expansion av krig eller fler invaderingar.

Var inte oroliga!

Citera
2026-09-20, 17:45
Medlem
Rumpkorvens avatar
Ryssland klarar inte kriga mot Ukraina. Linjerna är frysta och det dör en jävla massa folk varje dag. Ryssen kommer inte längre än så här. De går på knäna. Full krigsekonomi. Hur fan skulle de kunna hantera hela NATO samtidigt? Inte en chans i helvete.
Citera
2026-09-20, 18:07
Medlem
Citat:
Du syftar på att Ryssland sade 12 timmar innan invadering. Ja och jag anser att absolut ingenting kommer att hända.

Inget krig med Nato. Ingen expansion av krig eller fler invaderingar.

Var inte oroliga!

Det tror inte Nato heller

Av uppenbara skäl
Citera
2026-09-20, 18:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag förstår att det är sport i dom här trådarna att aldrig säga nåt positivt om Ryssland.

Men om vi ska försöka utgå ifrån siffror så får man ändå säga att förlustration mellan Ryssland och Tyskland ändrades dramatiskt under krigets gång, till Rysslands fördel. På Östfronten 1941 gick det ca tio ryska döda på en tysk. 1944 var ration i princip 1:1.
https://chatgpt.com/s/t_6aaf9710a57c8191b111982bdb7667e8

Nu berodde ju detta säkerligen på fler saker än dom individuella soldaternas erfarenhet och "kvalité". Men blir ändå lite svårt att tro att den blev sämre med tiden.

Sen kan man ju även notera att inte ens dom mest fantasifulla önskedröm-uppskattningarna av ryska förluster i Ukraina kommer nånstans i närheten av dom förluster Ryssland hade i andra världskriget. Så tror nog säkert att dom har kvar en rätt bra andel erfarna soldater i livet.

Erfarna soldater och erfarna soldater, man hade soldater med några månaders erfarenhet, absolut, men om man tror att man hade stora mängder soldater i den sovjetiska armén som levt igenom flera krigsår, så är man ute och reser, just därför att förlusterna var så stora.

Operation Bagration är ju ett lysande exempel. Även när det gick rysk väg, och gick deras väg ganska rejält dessutom, så tog de större, till mycket större, förluster än tyskarna.

De där siffrorna, är de beräknade på enbart Östfronten för tysk del? Vi får betänka det i sammanhanget, då Sovjet enbart hade en front, medan tyskarna stred på 3, tidvis nästan 4.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Eftersom du tog upp begreppet förlustratio:
Hur ser du på ration i utbyte av döda, mellan Ryssland och Ukraina?

Även om detta såklart inte säger allt, så är måttet lite unikt på det sättet att detta verkar vara dom enda siffror relaterade till militära förluster som båda sidorna är överrens om.

Den kumulativa ration är fn 16:1 till Rysslands fördel. Men det jag tycker är ännu mer intressant är hur den har förändrats över tid. För dom två första åren av konflikten så var ration i princip 1:1. Sen blev det väldigt stor slagsida, särskilt under 2025.

Jag har några gånger försökt lägga fram dom här siffrorna för folk som fortfarande anser att Ryssland lider större förluster än Ukraina. Har då fått diverse fantasifulla (bort)förklaringar. Tänkte att du som verkar lite mer insatt kanske har ett annat perspektiv att bidra med. Har du några tankar om saken?

| Year---------------------| Ukrainian remains returned | Russian remains returned | Ukraine : Russia |
| -------------------------- | ------------------------------------: | ---------------------------------: | ---------------: |
| **2022** ---------------| -------------------------------365 | ------------------------------374 |--------0.98 : 1 |
| **2023**----------------| ---------------------------------94 | ------------------------------80 |---------1.18 : 1 |
| **2024**----------------| -----------------------------2,037 | -----------------------------258 |--------7.89 : 1 |
| **2025**----------------| ---------------------------14,301 | -----------------------------382 |-------37.44 : 1 |
| **2026, through Sept. 17** | --------------------5,064 | -----------------------------266 |--------19.04 : 1 |
| **Cumulative**-------| ----------------------------21,861| ---------------------------1,360 |--------16.07 : 1 |

https://chatgpt.com/s/t_6aaf9aadb2908191a13131de531cb537

Att ration var 1:1 under krigets första år berodde på att ryssarna ryckte fram stort, framförallt under det första året. Det betydde att utbytta kvarlevor ofta hamnade tillbaka på ukrainskt hållet territorium efter att soldaterna ifråga avlidit. Att den nu är stor till rysk fördel beror på att ryssarna så sakteliga rycker fram, medan ukrainska förband drar sig tillbaka. Fler ukrainska döda återfinns då på ryskhållet territorium än tvärtom.

Jag tror att du drar lite för stora växlar av de här siffrorna, som jag menar kan förklaras med terrängutbyte och stridernas taktiska utspelande.

Som jag tidigare skrivit så är det mycket sällan den angripande parten lider mindre förluster än försvararen, förutsatt att båda sidor har kompetenta krigsmakter. Det har hänt, men mestadels under mycket särskilda omständigheter, t.ex. där den ena sidans ledning totalt missbedömer en situation, och under ett kort tidsintervall (se t.ex. Singapores fall 1942).

Som sagt: De ukrainska förlusterna är betydande, men med stor sannolikhet inte lika stora som de ryska, vare sig i sårade eller döda.
Citera
2026-09-20, 21:39
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Erfarna soldater och erfarna soldater, man hade soldater med några månaders erfarenhet, absolut, men om man tror att man hade stora mängder soldater i den sovjetiska armén som levt igenom flera krigsår, så är man ute och reser, just därför att förlusterna var så stora.

Operation Bagration är ju ett lysande exempel. Även när det gick rysk väg, och gick deras väg ganska rejält dessutom, så tog de större, till mycket större, förluster än tyskarna.

De där siffrorna, är de beräknade på enbart Östfronten för tysk del? Vi får betänka det i sammanhanget, då Sovjet enbart hade en front, medan tyskarna stred på 3, tidvis nästan 4.

Att ration var 1:1 under krigets första år berodde på att ryssarna ryckte fram stort, framförallt under det första året. Det betydde att utbytta kvarlevor ofta hamnade tillbaka på ukrainskt hållet territorium efter att soldaterna ifråga avlidit. Att den nu är stor till rysk fördel beror på att ryssarna så sakteliga rycker fram, medan ukrainska förband drar sig tillbaka. Fler ukrainska döda återfinns då på ryskhållet territorium än tvärtom.

Jag tror att du drar lite för stora växlar av de här siffrorna, som jag menar kan förklaras med terrängutbyte och stridernas taktiska utspelande.

Som jag tidigare skrivit så är det mycket sällan den angripande parten lider mindre förluster än försvararen, förutsatt att båda sidor har kompetenta krigsmakter. Det har hänt, men mestadels under mycket särskilda omständigheter, t.ex. där den ena sidans ledning totalt missbedömer en situation, och under ett kort tidsintervall (se t.ex. Singapores fall 1942).

Som sagt: De ukrainska förlusterna är betydande, men med stor sannolikhet inte lika stora som de ryska, vare sig i sårade eller döda.

När det gäller i relation till NATO och ett evenutellt krig mot Ryssland får tänka på at NATO är en generation efter när det gäller krigsföring. Idag gäller inte det teknologiska övertag som väst hade 30 år sedan. Detta kan även se med irankriget där USA inte längre är överlägset. Tom Houthierna har vapen (var de får dem är en annan fråga) som klarar att orsaka skador på fiender som tekniskt sett är överlägsna.

Sedan har vi stridserfarenhet. Vem har den mest uppdaterade stridserfarenheterna när det gäller modern krigsföring, jo ryssarna tillsammans med ukrainarna. Ukrainarna skrattar när polackerna försöker träna de ukrainska soldaterna för deras metoder är så utdaterade. Vid ett krig mot NATO skulle Ryssland har ett övertag rent erfarenhetsmässigt eftersom NATO har suttit och runkat till sin egen förträfflighet.

Detta betyder inte NATO inte har kompetenta militärer, problemet är att de är relativt få och det finns ingen tid under ett fullskaligt krig att träna upp fler.
Citera
2026-09-20, 21:49
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Lustigt att enda gången man kan få er i NATO-gänget att (motvilligt) erkänna att Ryssland gör betydande territoriella framsteg, är just när man har den här diskussionen.

Annars får man mest höra om alla Ukrainas otaliga motoffensiver. (Som naturligtvis inte leder till några förluster i manskap.)

Ukraina återtog ju väldigt mycket territorium under slutet av 2022. Cherson och Charkiv bland annat. Trots det verkar siffrorna aldrig ha varit till deras fördel.

Jag tycker fö inte att jag drar stora växlar alls. Säger inte att siffrorna kan översättas rakt av. Säger bara att det låter osannolikt att ryska förluster skulle vara större, när man känner till dom här siffrorna.

Citat:

Visst om du säger det så. Men är det inte också rätt sällan som ena sidan i en konflikt under flera år konsekvent lämnar tillbaka typ 20 ggr fler kroppar än motståndarsidan, men ändå har större militära förluster?
Citera
2026-09-20, 22:29
Medlem
Stubb har ju precis som du säger tillgång till väldigt mycket mer information än random flashbackare. Varför skulle han då, 29:e augusti uttrycka sig i princip tvärt emot hur han gör idag?
Du inser väl att det inte håller?
I övrigt tycker jag du borde gå ut i höstsolen istället för att fantisera ihop stollerier likt den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Hänt en hel del sedan 29 augusti, vilket är citatet ifrån som du länkar till. Den här tråden startades med tanke på de uttalanden som skett de senaste dagarna från Europeiska politiska ledare som sitter på information som inte allmänheten har tillgång till. Det sammantaget tyder på att något är på G. Attackerna två kilometer från den polska gränsen tolkade flera som en varning till Polen och en demonstration av Ryssland som på det viset skickade en signal att vi kan nå mål även hos er om vi vill. Ryssland har tidigare sagt att de kan tänka sig slå emot den logistik inom EU som förser Ukraina med militärt materiell.

Temperaturen har vridits upp betydligt på kort tid och de som inte ser eller förstår det har snarare "en hjärna gjord av bajs", som du så artikulerat uttrycker det.
Citera
2026-09-20, 22:36
Medlem
Till?
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
En falsk flagga, av EU, vad annars. EU behöver kriget.
Citera
2026-09-21, 04:30
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Precis.

Och att Sverige gick med i Nato med motivet att kunna få hjälp är extremt sjukt med tanke på den enorma gratishjälp Ukraina bevisligen fått helt utan att vara med i vare sig Nato eller EU.
Exakt! Helt jävla döfött att vara med i Nato. Hjälpen kommer ändå.
Citera
2026-09-21, 04:52
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Exakt! Helt jävla döfött att vara med i Nato. Hjälpen kommer ändå.
Det ni egentligen säger är att själva medlemskapet inte spelar någon roll, att vi ändå både skulle få och ge samma hjälp ändå. Så vad är då problemet med att formalisera det till ett medlemskap?
Citera
2026-09-21, 04:55
Medlem
Nato kommer att smula sönder ryska federationen på ingen tid alls om det behövs. Bäst för ryssarna själva att de sitter fint. Annars jävlar smäller det på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in