Citat:
Ursprungligen postat av
BorduriskOfficer
Om Magdalena Andersson misslyckas med förhandla fram ett regeringsunderlag och turen därefter går till Ulf Kristersson, vore det möjligt (önskvärt eller ej) att han får sitta kvar, med stöd av SD och C?
Låt oss säga att han fortsätter med ungefär samma politik som 2022-26, men sätter stopp för tonårsutvisningar och samtidigt lovar lite smått och gott på miljöområdet (för att blidka C), samtidigt som det sker ytterligare straffskärpningar och liknande (för att göra SD nöjda).
SD får visserligen backa från sitt krav att sitta i en regering, men de slipper en sosseregering. Centern, å sin sida, kan hävda att de hållit antisemiterna i V borta från regeringsmakten och att SD står utanför en borgerlig regering.
Heliga principer inom politiken är alltid töjbara när det verkligen blir skarpt läge.
När det blir stadsministeromröstning kan alltså M, KD, L trycka på grön knapp och SD, C trycka gult.
Av naturliga skäl har vi mest diskuterat vänstersidan. Den är hermetiskt låst men just nu är den högra sidan lika låst. Framför allt har man det matematiska emot sig (176-173). Samtidigt skulle jag säga att det inte är så mycket matematik som politik för både den vänstra sidan och den högra sidan behöver C och C vill just nu varken stödja eller tolerera någon av sidorna av lite olika anledningar.
C:s röda linje gentemot den högra sidan är att man inte kommer stödja en regering där SD är stödparti (även utan SD-ministrar) och har formulerat linjen som att man inte stöder en regering som är ”beroende av Sverigedemokraterna”. I alla fall jag funderar på vad C lägger i begreppet "beroende av". Det är inte helt glasklart för mig.
Man skulle kunna tänka sig att den gamla Alliansen återuppstår och bildar en minoritetsregering där SD trycker gult vid omröstningen av statsministern. Efteråt tänker man att SD som ytterkantsparti lämnas att rösta som de finner lämpligt dvs utan att man förhandlar med dem på något sätt. Vill man tänka så uppstår 2 utmaningar. För det första är det inte alls säkert att C skulle nöja sig med detta utan ändå anse att regeringen är beroende av SD fast man inte förhandlat eller lovat SD något. För det andra kan man undra varför SD skulle tolerera den gamla Alliansen utan att få något tillbaka. SD har varit tydliga med att de antingen går in i regeringen eller att de blir ett oppositionsparti. Å andra sidan så är det ju samma situation som V varit i under ganska många år. Men vill SD bli som V fast på högersidan? Tveksamt.
Man skulle också kunna tänka sig att M+KD+L bildar en svagare minoritetsregering som C och SD kan tolerera dvs trycka gult vid en omröstning men man stöter på samma invändningar som vid det förra alternativet. M+KD+L skulle kunna förhandla med C och om SD väl accepterar att inte få något inflytande alls så skulle man kunna säga att den röda linjen för C är hanterad men samma problem återstår vad gäller SD. Skillnaden är egentligen bara om C är med i regeringen eller står utanför med något sorts avtal. Annars är låsningarna desamma.
Högersidan är egentligen bara en spegling av vänstersidan fast istället för V så har vi SD. Som jag ser det finns det 2 nyanser av skillnader. V:s låsning vad gäller att få vara med i regeringen är hårdare än SD:s så där finns en liten, liten fördel för högersidan. Å andra sidan är C:s låsning gentemot SD hårdare än deras låsning gentemot V så det är en liten, liten fördel för vänstersidan. Och det är väl ungefär där vi står.
Du undrar om det skulle kunna vara möjligt och ja, det skulle det. Jag skulle inte sträcka mig till troligt men möjligt. Mig gissning att vi får se en S+V+MP-regering med stöd från C står kvar men efter det skulle min gissning faktiskt vara M+KD+L med stöd av C och SD.
Vi har en spännande höst framför oss.