2026-09-20, 13:23
Medlem
Danmark har 6 miljoner invånare, Sverige 10.
I Danmark fick 20 000 invandrare medborgarskap 2022-2025.
I Sverige fick 250 000 invandrare medborgarskap 2022-2025, alltså under Tidö och SD.
Vad finns det för orsak för många svenska tidigare SD-väljare att fortsätta rösta på SD?

Åkesson skulle, som jag sagt tidigare, krävt ett moratorium direkt 2022 om stopp för medborgarskap för att Migrationsverket skulle fått tid att pröva alla ansökningar. Hade då övriga 3 Tidöpartier vägrar skulle Åkesson och SD verkat för extraval. Det gjorde han inte och där finns mycket av tappet för SD i valet.

Andra misstag han gjorde var att larva sig med halvgangstern Jan Emanuel och en malplacerad Fröken Snusk, istället för att seriöst och kunnigt - sånt kan Åkesson - föra fram sakpolitik på scenen för folket.
Att han dessutom for till Israel och vurmade för Netanjahu, en massmördare av oskyldiga barn i Gaza där många ännu ligger i ruinerna och ... ja.
Detta går inte förbi flera tänkta väljare till SD.

Jo, jag är lika mycket mot muslimer/islam och andra migranter omöjliga att integrera i Sverige som SD ursprungligen var.

Men nu är det försent att göra något åt det och rädda Sverige. Det här var sista valet en början till räddning kunde ske. Men sossarnas och kommunisternas importerade valboskap som röstar rött blev för många i valstugorna och nästa val 2030 kommer de bli ännu fler.

Kommentar till "Abetterworld" ovan: Tove Lifvendahl skriver för en socialdemokratisk/socialliberal tidning sedan Schibsted tog över. SvD lämnade sin position som borgerlig/höger-tidning för ett antal år sedan.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2026-09-20 kl. 13:46.
Citera
2026-09-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Galet av SD att boka Fröken Snusk II dagen före valet på en scen i mitt i Stockholm.

Ett parti som i åratal har drivit önskemålet att ha obligatorisk livstids utvisning av utlänningar som begår våldtäkt / Taharrush, kan inte samtidigt boka en maskerad artist som lyfter på kjolen och skojar om sexuella övergrepp, sex med minderåriga samt incest. När Jimmie säger att man "rycks med" av musiken låter det det inget vidare.
Ja det blir ju svårt för sd att påstå att pride är för sexualiserat efter detta.
Citera
2026-09-20, 14:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Där sade du det! SD har väldigt lite att vinna på våldsbejakande sionism, så den linjen kan de lägga ned om de vill förbli relevanta.

Tror det är rätt svårt att göra sig av med det samarbetet utan att det skulle få SD att omgående igen skulle stämplas som antisemitiska. Något som idag mest görs av agendadriven media, oinsatta och totalidioter.

Jag är även helt övertygad om att det är så det skulle läggas fram från Israels håll. Man kan se det som strypkopplet SD själv trätt om halsen i strävan att bli accepterade och ses som "rumsrena" av den stora massan.

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Galet av SD att boka Fröken Snusk II dagen före valet på en scen i mitt i Stockholm.

Ett parti som i åratal har drivit önskemålet att ha obligatorisk livstids utvisning av utlänningar som begår våldtäkt / Taharrush, kan inte samtidigt boka en maskerad artist som lyfter på kjolen och skojar om sexuella övergrepp, sex med minderåriga samt incest. När Jimmie säger att man "rycks med" av musiken låter det det inget vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja det blir ju svårt för sd att påstå att pride är för sexualiserat efter detta.

En riktigt märklig grej med hela det där plumpa upplägget med att förknippa partiet med Fröken Snusk är att det både förstärker och befäster den nidbild av vilka SDs målgrupp är som partiet försökt göra sig av med så gott som hela tiden sedan inträdet i riksdagen 2010.

Nu blev det lite som att backa tillbaka till före millennieskiftet i stället.

Varken SD eller Fröken Snusk fick väl ut något o någon större positiv mening av den bokningen.

Sammanfattningsvis när det kommer till allt ovanstående är att partiet verkar ha någon form av identitetskris. På vissa håll vill de bryta med sitt förflutna och på andra flirtar de vilt med just det förflutna och den målgruppen man hade då.

Det fungerar inte riktigt att både äta kakan och ha den kvar och ännu konstigare blir det om man samtidigt dessutom sätter sig och sk*ter på den.
Citera
2026-09-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Invandringen har ju knappt ens blivit tuffare. Asylinvandringen har blivit det, men det är så många anhöriga och arbetskraftsinvandrare att den totala invandringen är närmast oförändrad. Det som har ändrats är väl mest retoriken kring invandring, vilket är någonting annat än realpolitiken.
Det är riktigt som du skriver, anhöriginvandringen har knappt förändrats mot tidigare under Tidö-regeringen. Valrörelse med löften och utspel om stora satsningar är en sak - sen kommer verkligheten med kompromisser, kohandel, oheliga allianser och bortförklaringar.
Citera
2026-09-20, 15:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Det är riktigt som du skriver, anhöriginvandringen har knappt förändrats mot tidigare under Tidö-regeringen. Valrörelse med löften och utspel om stora satsningar är en sak - sen kommer verkligheten med kompromisser, kohandel, oheliga allianser och bortförklaringar.
Det Sd gjorde är som att M skulle sålt bort arbetslinjen.
Citera
2026-09-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
En riktigt märklig grej med hela det där plumpa upplägget med att förknippa partiet med Fröken Snusk är att det både förstärker och befäster den nidbild av vilka SDs målgrupp är som partiet försökt göra sig av med så gott som hela tiden sedan inträdet i riksdagen 2010.

Nu blev det lite som att backa tillbaka till före millennieskiftet i stället.

Varken SD eller Fröken Snusk fick väl ut något o någon större positiv mening av den bokningen.

Sammanfattningsvis när det kommer till allt ovanstående är att partiet verkar ha någon form av identitetskris. På vissa håll vill de bryta med sitt förflutna och på andra flirtar de vilt med just det förflutna och den målgruppen man hade då.

Det fungerar inte riktigt att både äta kakan och ha den kvar och ännu konstigare blir det om man samtidigt dessutom sätter sig och sk*ter på den.

Konstigt att alla de medverkande SD-topparna tyckte bokningen var OK.
Det var ju trots allt väldigt erfarna personer:

Jimmie Åkesson
Jessica Stegrud (tidigare Europaparlamentariker. Arbetade med jämställdhet)
Linda Lindberg
Oscar Sjöstedt
Henrik Vinge (vice partiledare)
Arin Karapet (nyligen rekryterad från moderaterna)
Denice Westerberg
SD-Micke

Samtliga ovan är riksdagsledamöter med undantag för Denice Westerberg som är talesperson för Ungsvenskarna och SD-Micke som är lustigkurre med mörka solglasögon som gimmick.

Denice:s sätt att påa Fröken Snusk är som hämtat ur något gammalt folklustspel.
Hon verkar antyda att folk i loungen omedelbart blev sexuellt upphetsade av artistens närvaro.

Vepan med en jättestor 240 på bakom scenen matchar inte aktörerna på scenen för fem öre. De är ju väletablerade höginkomsttagare från sveriges näst största parti. Deince kommer från Bergshamra och har gått på Danderyds Gymnasium. Hon vet mycket väl att stockholmarna föredrar att köra tyska premiumbilar som Epa (gäller hela Stockholm, inte bara i Danderyd).

Tondövt.
Citera
2026-09-20, 17:11
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Varför skulle verkligheten påverka SDs propaganda?

Nåja, för att röra sig tillbaka till topic: När det gäller de mindre partiernas påverkan så är den så klart märkbar, men den går inte riktigt att skylla på så komplett: Givetvis skulle inte 100 procent av folket som nu röstade på de andra partierna flytta sina röster till SD, även om de ombads till det. Ungefär 10000 nya röster fick exempelvis AfS, där man förmodar att ett större antal var folk som stört sig på SDs beteende under senaste 4 åren och ville gå till partiet som var mer öppet dedikerade. Om alla de stannade kvar hade det fortfarande inte varit tillräckligt på långt håll, Samma med Örebropartiet, där proteströsterna troligen inte var så extremt påverkande på slutresultatet.
Citera
2026-09-20, 17:17
Medlem
Perfabs avatar
Svårt att jämföra Danmark och Sverige. Svenskar är fisförnäma och vill känna sig goda och ädla, därav invandringen en masse. Jag tror att SD svikit förväntningarna och ett par procent återgått till sofflocket. Lätt att gnälla, men det är svårt att gå från att alltid ha varit ett oppositionsparti till att plötsligt "ta ansvar". Tycker att Åkesson borde lämna in när svallvågorna stillnat, t ex om ett år. SD:s framtid, det svåraste.
Citera
2026-09-20, 19:09
Medlem
Även om Jimmie är vettig finns finns det för många tokstollar i partiet.
Det finns alldeles för många politiska vildar och partiet måste rensa ut skiten.
Det skiljer inte många mandat mellan blocken men är det 10 vildar i riksdagen är den blir ju hela den svenska politiken i praktiken kapad av av denna minoritet.
I kommunfullmäktige runt om i landet är det ännu värre.
Citera
2026-09-20, 19:20
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Nu är det förvisso "bara" baserat på VALU men de backar mest av alla partier i detta valet. De blir av med platsen som andra största parti till M trots att det i huvudsak är M som stått för stödrösterna till Liberalerna.

Vad beror SD:s nedgång på? Varför misslyckades de i den här valrörelsen? Vilka beslut som partiet tagit under mandatperioden har varit till partiets nackdel?

Och vilken väg ska partiet välja nu framöver när partiet hamnar i opposition igen?

Vill inte längre va' pappas dotter, jag vill smaka testosteron
För du vet att jag rymmer i mörkret så snabbt
Och du kan inte säga nej, säga nej
För jag ska bli kvinna inatt

Jag vill att du tar av mig byxan min
Jag har en oskuld att förlora
Så plocka fram stora yxan din för att du kan
Jag vill att du tar av mig byxan min
Kläm på tuttarna mina är så stora
Så att drömmen som jag har nu kan bli sann
Jag ska bli kvinna inatt

Tror många själar dog efter det fruktansvärda pedofila uppträdande som SD skyltade med.
Citera
2026-09-20, 20:26
Medlem
att SD slutade kämpa för etniska svenskar och bara simpade för israel och husblattar gjorde att 1 miljon valde att inte ens gå att rösta
Citera
2026-09-20, 20:41
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
att SD slutade kämpa för etniska svenskar och bara simpade för israel och husblattar gjorde att 1 miljon valde att inte ens gå att rösta

Nassesnacket åsido, vad menar du 1 miljon valde att inte gå att rösta? Är väl ganska standard röstprocent i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in