2026-09-06, 14:32
Medlem
GertBennys avatar
Hej på er.

Idag blev det banne mig PB och det var jävligt gött. Körde som brukligt Sittande Militärpressar. Körde ett pass förra veckan med, men det var så jävla dåligt, då jag supit som en gris den helgen innan hehe.

Men! Idag då small det.

Så här såg huvudseten ut:

Uppvärmning.

60 kg

80 kg

100 kg en etta.

115 kg x 1 (Nytt PB)

110 kg x 1 ( var fan riktigt nära att få en tvåa, men jag fastnade typ 60 procent upp. Triceps som är för svag).

105 kg x 3

100 kg 3 x 3.

Riktigt jävla tungt och gött pass och jag fick in en sån jävla bra teknik på treorna på 100 kg. Rörelsen satt liksom som en smäck. Som ett finger i stjärten en sen lördagskväll - OBBG vet vad jag snackar om.

Sen körde jag även nacke. Jag har en sådan nacktränings mössa eller vad man ska säga, passande nog från märket "CP Sport" som jag tycker både är ett roligt namn samt passar en sån som mig att gå runt med på gymmet.

Anledningen att jag tagit detta brådsprång i mitt gymmande, är för att militärpressarna tar fan styggt på nacken och neråt en bit. Får ofta spänningshuvudvärk dagen efter, även fast jag stretchar vilket hjälper bara något.

Men jag upptäckte i hemmets lugna vrå, när jag såg den där jävla CP hjälmen i min garderob och prövade den med vikten i kedjan som blev en dunk med vatten jag har. Döm av min förvåning över hur skönt och gött det kände i nacken efteråt. Så min CP nackhjälm ska jag ha med jämt på gymmet hädanefter!

Körde med 20 kgs och 16 kgs kettlebells. Märkligt ändå att nacken är en muskel som det inte finns några redskap för på ett gym? Liksom vader som är en jävla bögmuskel som bara hänger där i slutet av benen, för dessa så finns det säkert 3,4,5 specifika maskiner på mitt gym för.

Men nacke? Inga! Märkligt.

Sen körde jag lite rodd och lite mark. Knappt. Var så trött efter pressarna så de blev en svag insats på den fronten.

Men men, jag är glad som en gris i skit över mitt PB. Nästa pass ska jag pröva 116 kg, eller kanske 117,5 om jag är styv nog i korken för ett sådant tilltag!

Hade gött!
Citera
2026-09-07, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hej på er.

Idag blev det banne mig PB och det var jävligt gött. Körde som brukligt Sittande Militärpressar. Körde ett pass förra veckan med, men det var så jävla dåligt, då jag supit som en gris den helgen innan hehe.

Men! Idag då small det.

Så här såg huvudseten ut:

Uppvärmning.

60 kg

80 kg

100 kg en etta.

115 kg x 1 (Nytt PB)

110 kg x 1 ( var fan riktigt nära att få en tvåa, men jag fastnade typ 60 procent upp. Triceps som är för svag).

105 kg x 3

100 kg 3 x 3.

Riktigt jävla tungt och gött pass och jag fick in en sån jävla bra teknik på treorna på 100 kg. Rörelsen satt liksom som en smäck. Som ett finger i stjärten en sen lördagskväll - OBBG vet vad jag snackar om.

Sen körde jag även nacke. Jag har en sådan nacktränings mössa eller vad man ska säga, passande nog från märket "CP Sport" som jag tycker både är ett roligt namn samt passar en sån som mig att gå runt med på gymmet.

Anledningen att jag tagit detta brådsprång i mitt gymmande, är för att militärpressarna tar fan styggt på nacken och neråt en bit. Får ofta spänningshuvudvärk dagen efter, även fast jag stretchar vilket hjälper bara något.

Men jag upptäckte i hemmets lugna vrå, när jag såg den där jävla CP hjälmen i min garderob och prövade den med vikten i kedjan som blev en dunk med vatten jag har. Döm av min förvåning över hur skönt och gött det kände i nacken efteråt. Så min CP nackhjälm ska jag ha med jämt på gymmet hädanefter!

Körde med 20 kgs och 16 kgs kettlebells. Märkligt ändå att nacken är en muskel som det inte finns några redskap för på ett gym? Liksom vader som är en jävla bögmuskel som bara hänger där i slutet av benen, för dessa så finns det säkert 3,4,5 specifika maskiner på mitt gym för.

Men nacke? Inga! Märkligt.

Sen körde jag lite rodd och lite mark. Knappt. Var så trött efter pressarna så de blev en svag insats på den fronten.

Men men, jag är glad som en gris i skit över mitt PB. Nästa pass ska jag pröva 116 kg, eller kanske 117,5 om jag är styv nog i korken för ett sådant tilltag!

Hade gött!

Alltid trevligt att läsa om dina prestationer.

Angående nacke och hals. Har sett en handfull antal personer träna det. Så folk brukar ju komma och fråga när jag kör det. Men på gymmet som jag tränar på nu så är det faktiskt en annan som också gör det. Vi diskuterade om en sån mössa då jag har funderat på att köpa en sån, men vet ej om jag orkar bära med den. Men vi diskuterade om att slå ihop och köpa en till gymmet så vi kan använda den

Har sett gamla maskiner som är för nacke men antar att det aldrig slog igenom. Ingen som egentligen bryr sig om det förutom brottare som kör mer bryggor med kroppsvikt.
Men jag har kört nacke till och från sedan jag märkte att det hjälpte min kroniska smärta i nacke och övre rygg. Har inte haft ont sedan dess.
Citera
2026-09-07, 07:27
Medlem
HungalaBungalas avatar
Om det inte vore för att folk säkert sitter klistrade i sina telefoner så bör de sitta stirrandes när du pressar 115, det är lika absurt som det lär se ut. Grattis till PB!
Citera
2026-09-07, 21:38
Medlem
Eldamyckes avatar
Satan så starkt, bra jobbat!
Citera
2026-09-13, 15:06
Medlem
GertBennys avatar
Tack Eldamycke, Hungalabungala och Sklee för era vänliga ord! De uppskattas, ska ni veta!

Idag körde jag ett pass. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig – men när blir det det?

Jag skulle köra militärpressar och värmde upp, men klarade inte ens en etta på 100 kg. Jag visste väl halvt om halvt att jag nog inte var återhämtad efter passet förra veckan, samt veckan som varit. Detta bekräftar bara min tes om att vila är vägen till styrka, i kombination med riktigt tunga och intensiva pass.

Så jag körde fem eller sex set på 70 kg. Repetitionerna låg väl på typ 5–7. Vet inte.

Sedan körde jag tricepspressar bakom nacken på 60 kg. Jag hade höjt stången så att triceps fick ta den mesta av vikten. Det var tyngre och effektivare än jag trodde, så det blev treor i X antal set.

Sedan slogs jag av tanken att jag är en dåre, vilket jag ofta gör, då jag i princip aldrig kör ben längre. Vilket är korkat, eftersom det antagligen inte finns mycket som är så anabolt som att få en riktig jävla hormondusch av allt gött kroppen kan producera, såsom testosteron, efter ett riktigt jävla grisigt benpass.

Så jag stirrade på mig själv i spegeln.

Nu du, din lilla gris. Nu blir det ben, tänkte jag.

Körde vanliga knäböj.

SKITSVAG var jag.

Körde förvisso ass to the grass, vilket är djupt med tanke på att jag är naturligt vig, och dessutom jobbigt eftersom jag har långa storkben. Jag är ju ändå runt 195 cm lång, om inte längre.

Host, host... ursäkter.

Det blev ett par ettor på enkom 120 kg. Trodde jag skulle avlida, så jobbigt var det.

Sedan kom jag på att Zercher squat ju är kul. Så den övningen körde jag efteråt. Där gick det betydligt bättre, ska tilläggas.

Det blev väl 100 kg × 3, 120 kg × 3, 140 kg × 3 samt 150 kg × 3, där den sista trean var riktigt jävla jobbig.

Men vad jag älskar den övningen. Det är en riktig grisövning, som jag brukar kalla saker jag gillar. Jag kan verkligen ta i på ett sätt i Zercher squat som jag inte kan i särskilt många andra övningar.

Med detta skrivet är min nuvarande plan att köra ett pass med fokus på militärpressar och sedan nästkommande pass med fokus på ben/Zercher. Vilotiden däremellan kommer nog att variera beroende på hur det fungerar, men minst fem dagar mellan passen.

Det får vi se.

Over and out!

Edit: Glömde skriva att jag hade med mig min CP Hjälm till gymmet. Vilket innebär att jag körde nacke. Minns inte vikt. 16 kg och 20 kg Kettlebells i alla fall minns jag. Jag gillar Black Metal i övrigt, vilket jag inte vet om jag skrivit innan. Snarare älskar jag Black Metal, särskilt Ambient. Jag tänkte bara, endorfinfylld som jag är rekommendera bandet ColdWorld med albumet Melancholie. Lyssna ni som gillar AMBM!
Senast redigerad av GertBenny 2026-09-13 kl. 15:39.
Citera
2026-09-13, 18:12
Medlem
Eldamyckes avatar
Bra kämpat ändå att inte ge sig när det känns skit utan att då växla över till ben och bah kötta på.
Citera
2026-09-20, 10:50
Medlem
GertBennys avatar
Hej på er!

Idag blev ett riktigt "skit"pass i mer än en mening. För er moraliskt förfallna människor som läser min journal, så har ni kanske snappat upp att jag titt som tätt gör i brallan när jag gymmar. Vilket jag gjorde idag. Således min "skit"roliga inledning här ovan.

Tanken var ett PB på i sittande militärpressar, men det blev ett fett FAIL som ungdomen, och även jag när jag var ung sa.

Värmde upp.

3 - 5 x 40 kg

1 x 60 kg

1 x 80 kg

1 x 100 kg (redan här var det tungt som fan, så jag borde annat utgången av mitt PB försök, vilket jag givetvis ignorerade)

1 x 116 kg FAIL! Jag lyfte den väl tio cm från pinnarna eller vad det kallas. Sen tog det stopp.

Så jag försökte på 110 kg. FAIL med!

Sen på 100 kg, som gick en gång. Knappt.

Jag skyller på de tunga Zercherlyften jag gjorde förra söndagen! Men jag har kommit till insikten att jag får försöka göra någon split mellan Zercher/underkropp och militärpressar/överkropp.

Så jag lallade runt på gymmet och lade märke till ett fenomen jag ofta lägger märke till. Den vuxna mannens ångestfyllda blick.

Barn och ungdomar har ofta en lyster i blicken. En slags livsglädje som skimrar i deras ögon. Kanske en tro på livet? Den är ofta som bortblåst hos personer som passerat 20–25 år.

Många män på mitt gym, när de inte stirrar på sina telefoner, stirrar ner i marken. Med påsar under ögonen. Trötta på livet, fantiserar jag om att dessa män är. Kanske för att projicera mina egna tankar på dem? Så kan det mycket väl vara, men det är ändå ett fenomen jag ser överallt.

Kanske ska de upp på måndagsmorgonen till ett jobb de hatar? Kanske har de en arg och elak fru, som dessutom är tjock och ful? Eller kanske känner de sig ensamma och värdelösa?

Ja, vad vet jag.

Det är att vara människa, säger jag och beslöt mig för att testa på lite marklyft istället för att låta sådana surpuppor och losers dra ner mig!

Det gick inte bra, så jag satt antagligen själv där och stirrade i marken i mitt egna lilla nederlag. En etta på 180 kg blev det. Det var tungt. För tungt. Så jag gav upp marken.

Men nu kanske många av er undrar vart den smaskiga delen av journal är skriven, den där jag skiter på mig? Jo den kommer alldeles strax!

För jag kände verkligen att jag inte kunde ge upp där och då! Så jag tänkte att Zercher - den kör vi!

Det var tungt, sliten efter förra veckans 3 x 150 kg toppset på övningen. Så det blev ettor. Djupare denna gång med!

Den första ettan på enkom 140 kg gick bra. Lite slarvig och ostabil kanske, men ändå bra.

Det var på det andra försöket jag märkte att magen var orolig, vilket den även varit hela gårdagen. Då var jag på lunch hos min mor, där det bjöds på surströmmingsskiva. Efteråt tog jag mig min sedvanliga skogspromenad, där jag först var tvungen att springa in i en bajamaja. Men när jag öppnade locket och såg bajskorvar stora som ormar däri, tänkte jag att jag hellre skiter på mig än bajsar i en bajamaja.

Det är ta mig fan den sämsta uppfinningen i världen, och att folk skiter i dessa är enkom ett tecken på världens moraliska förfall.

Så jag drog istället åt mig en massa toapapper och sprang ut ur denna helvetesbur av plast – och rakt in i skogen. Där, mot ett träd, small jag av. Så skönt!

Men även på Zercher squaten small jag av. Denna gång dock ofrivilligt, för jag tog i så mycket att jag sket på mig.

Jag vet inte om de andra på gymmet märkte något. Jag hade lurar på mig och vet inte om jag gjorde några ljud ifrån mig. Men antagligen kräktes de i sina sinnen och tänkte: Bajs-GertBenny.

Så jag rusade in på toan och tvagade mig så gott det gick. Sen bar det hemåt.

En dusch senare och jag mår som en prins.

Så kan det bli ibland!

Ha det gött!
Citera
2026-09-20, 13:44
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:

115 kg x 1 (Nytt PB)

Citat:
Men även på Zercher squaten small jag av. Denna gång dock ofrivilligt, för jag tog i så mycket att jag sket på mig.

Jag vet inte om de andra på gymmet märkte något. Jag hade lurar på mig och vet inte om jag gjorde några ljud ifrån mig. Men antagligen kräktes de i sina sinnen och tänkte: Bajs-GertBenny.

Höga toppar och djupa dalar, diskbänksrealism GB-gubben, i dess finaste form. Grattis till PB - bra kämpat din starke jävel! Tack för att du även vågar visa din mest sårbara sida. Det får oss vanliga dödliga att känna lite hopp också.
Citera
2026-09-27, 14:45
Medlem
GertBennys avatar
Hej på er idag blev det gym som vanlig!

Ett dramatiskt pass och er korpofager gör jag nog inte besviken! Magen var kass + Zercher Squat = Katastrof i vanlig ordning.

Tänkte jag skulle PB:a i sittande militärpressar.

Så här såg huvudseten ut!

1 × 100 kg press

116 kg fail

110 kg fail

100 kg × 2

En etta 100 kg

5 reps × 2 set 90 kg.

Återigen triceps som inte orkar driva igenom lyftet, jag kommer väl typ 40 procent upp från bottenläge, jag vet inte vilka muskler som gäller där, men sen, när triceps ska ta över så blir det stop. Ja ja det är bara och harva på!

Sen blev det Zercher. Och det var grisigt och jobbigt men framförallt skitigt!

Så här såg huvudseten ut!

1 × 140 kg - OCH på detta rep så sket jag på mig. Eller snarare än väldigt blöt fis... Igen.... Jag tror det har med min ätardag jag har på lördagen.

Igår åt jag en hemmagjord pizza på 2 -3 kg med den delikata kombon tonfisk, stekt fläsk och köttfärs, lök och en massa ost och vitlöksås. Tror det är den jävla halvfabrikat såsen som sätter fart på tarmarna! Men god är den! Sen blev det nog ett tjog leverpastej mackor, korv med bröd samt risgrynsgröt och vanlig havregrynsgröt med äpplemos 3- 4 gånger under dagen. Och jobba lite och ut och gå på det under dagen med så jag kan tänka mig att min frodiga och kurviga kropp var under stor press den lördagen!

MEN! Trots att jag sket på mig på Zercher ettan, så blev jag så arg, att jag sket i om jag sket på mig igen. Så de var bara och springa ut till toan, tvaga sig och sen köra en provisorisk blöja i form av papper mellan skinkorna!

Så det blev

3 x 3 140 kg Zercher Squat och jag skriver inte detta för att vara "rolig" eller dramatisk - men jag shartade/sket ner mig lite på varje jävla rep haha. Men körde på ändå. Tur att gymmet alltid är tomt på söndagar i princip

Så det var bara och springa ut mellan seten och byta "blöja" och på det tredje och sista setet, så vrålade jag i högan skyn. Helvete vad jobbigt det var men jag ÄLSKAR den känslan, ni som lyfter tungt vet vad jag pratar om. Det är som man liksom hamnar under "vatten" man är helt i nuet och allt bara känns som det ska sprängas i kroppen. Underbart. Vet inte hur jag ska förklara det, men det blir så när man verkligen tar i, så att man ja... skiter på sig!

I övrigt så var det ny Milf på gymmet. Ansiktet lämnade väl mycket att önska så att säga. Men kroppen var najs och hon hade stora silikonbröst och givetvis ingen bh så bröstvårtorna stod som styva vred under toppen som man bara vill gå fram och vrida och klämma på. Det är märkligt det där, har en kvinna en najs kropp blir hon fan het oavsett hur ansiktet ser ut.

Ja ja nu svävar jag iväg!

Hade gött!
Citera
2026-09-27, 14:50
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Höga toppar och djupa dalar, diskbänksrealism GB-gubben, i dess finaste form. Grattis till PB - bra kämpat din starke jävel! Tack för att du även vågar visa din mest sårbara sida. Det får oss vanliga dödliga att känna lite hopp också.

Tusen tack! Ja så är det verkligen OBBG! Det är kontrasterna som gör livet! Ena dagen skiter man ner sig och nästa dag skiner solen och man sitter i parken och smeker bananen i folkvimlet ända tills farbror blå kommer och gör dagen till skit igen!
Citera
2026-09-27, 15:58
Medlem
Citat:
Återigen triceps som inte orkar driva igenom lyftet, jag kommer väl typ 40 procent upp från bottenläge, jag vet inte vilka muskler som gäller där, men sen, när triceps ska ta över så blir det stop. Ja ja det är bara och harva på!

Skulle säga att det finns flera alternativ. Kör något pass där du fokuserar på att pausa i bottenläget, alternativt använda gummiband eller kedjor, eller helt isometriskt, använda safety barsen lite högre än starten och bara fokusera på lyfta upp vid din sticking point.
Annars alternativ att köra högre reps 6-10 så du jobbar mer med uthålligheten i press eller smalbänk.

Under perioden där jag har kört gzcl så har pressen varit de lyftet som har ökats bäst. Det har kommit av mycket pressar, press dagen är 3-1 reps, sedan 10-reps smalbänk. Marklyft dagen blir det stående pressar igen 10-6 reps.
Så jag tycker att mycket pressar med triceps har hjälpt mycket.

Annars kör du på bara som du alltid gör. Du är trots allt brutal i dina pressar hur man än vrider och vänder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in