2026-09-20, 10:30
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
​Vilken makalös källkritik från dig doktorn! Nu är en anonym forumprofil ("LillaMy") som påstår sig ha "ringt IVO" helt plötsligt ditt främsta bevis?!

​Du verkar inte ens förstå vad en Lex Sarah är: det är en internutredning! Att ett ärende inte är slutbehandlat eller inskickat till IVO innebär inte att utredningen saknas, det betyder bara att processen inte är avslutad.

​Vad är det ens för nivå på källor du kommer med?

Ja, jag håller med att om att anonym forumanvändare som säger en sak ska betraltas med omsorg och jag håller med om att jag kunde ha uttryckt mig med sannolikheter. Men det får jag ju även kritik för att jag gör så det är helt jävla omöjligt att göra dig nöjd.

Vi kan väl konstatera att du inte förstår att en internutredning INTE är en Lex Sarah anmälan och att det familjen har lagt upp inte är formulerad som en sådan (eller signerad som en sådan).

Att en användare har varit i kontakt med IVO och enligt utsago fått bekräftat att det inte finns en anmälan gjord talar för att detts stämmer. Men utgör inget bevis. Nöjd?
Citera
2026-09-20, 10:39
Medlem
Har lyssnat på Bathinas podcast med mamman.

Där säger mamman att tarmvila var 2-3 veckor och att detta ordinerades upprepat vid perioder av försämring. Stämmer detta och droppet var 40% så förstår jag att barnet mådde dåligt. Det är alldeles för lång tid utan näring och att svälta. Har vården ordinerat detta med 40% dropp så har de gjort ett stort misstag vilket givetvis bör granskas.
Citera
2026-09-20, 11:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
[...]
Dessutom så gav Victoria skälet till att hon höll sig ifrån att anmäla just för att hon var rädd för att akademiska skulle hämnas. De hade redan straffat henne genom Elsa och vårdvägran ocg ville inte utsätta sin dotter för mer. Hon ville bort ifrån dem
[...]
En LSS-ansvarig får inte bryta mot rapporteringsskyldigheten enligt 24 b § LSS.

Om LSS-ansvarige hade följt 24 b § för flera år sedan hade Elsa kunnat få samma hjälp som hon fick i jourhemmet. Elsa hade av allt att döma kunnat slippa dropp och assistans långt tidigare.

Citat:
[…] Lex Sarah-anmälningar […]
Att du fortsätter att hänvisa till en fejkad Lex Sarah-anmälan på Instagram visar hur oerhört långt bort från verkligheten du är. Hur kan du ha hamnat så oerhört snett? Det är en gåta.

Det är fascinerande att se hur ni två med en fanatisk orubblighet struntar i alla lagar och regler som ska skydda barn som behöver hjälp från hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Istället biter ni stenhårt fast i era verklighetsfrånvända åsikter och ren desinformation. Hur kan människor hamna så snett i sin tankevärld?

Ert sätt att resonera visar att LVU behövs. Om barn har vårdnadshavare som av olika skäl inte följer samhällets lagar och regler riskerar barnet att fara illa och skadas. Då behöver barnet samhällets skydd – vem ska annars tillgodose barnets behov och rättigheter?

Barn ska inte behöva fara illa och skadas för att vuxna är oresonliga.
Citera
2026-09-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Har lyssnat på Bathinas podcast med mamman.

Där säger mamman att tarmvila var 2-3 veckor och att detta ordinerades upprepat vid perioder av försämring. Stämmer detta och droppet var 40% så förstår jag att barnet mådde dåligt. Det är alldeles för lång tid utan näring och att svälta. Har vården ordinerat detta med 40% dropp så har de gjort ett stort misstag vilket givetvis bör granskas.
Jag har reagerat på detta och ställt mig frågan hur mycket överskott på kcal som Elsa måste ha när hon inte är inlagd för att uppnå normal tillväxt som man hävdar att hon haft...där faller nämligen den tesen totalt för min del..
Citera
2026-09-20, 11:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, jag håller med att om att anonym forumanvändare som säger en sak ska betraltas med omsorg och jag håller med om att jag kunde ha uttryckt mig med sannolikheter. Men det får jag ju även kritik för att jag gör så det är helt jävla omöjligt att göra dig nöjd.

Vi kan väl konstatera att du inte förstår att en internutredning INTE är en Lex Sarah anmälan och att det familjen har lagt upp inte är formulerad som en sådan (eller signerad som en sådan).

Att en användare har varit i kontakt med IVO och enligt utsago fått bekräftat att det inte finns en anmälan gjord talar för att detts stämmer. Men utgör inget bevis. Nöjd?

Antingen förstår du inte vad en Lex Sarah-anmälan är eller så vilseleder du.

Vilket av alterativen är det?

En Lex Sarah är en intern utredning som inte behöver IVO-anmälas.

Det är kommunen själv som avgör det
Citera
2026-09-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Jag har reagerat på detta och ställt mig frågan hur mycket överskott på kcal som Elsa måste ha när hon inte är inlagd för att uppnå normal tillväxt som man hävdar att hon haft...där faller nämligen den tesen totalt för min del..

Jag skulle säga att hon över tid måste ha motsvarande minst 80-90% av det dagliga behovet för att växa adekvat. Inkluderar detta perioder av faktisk tarmvila så krävs det att hon kompensationsäter motsvarande mellan perioderna.

Det vore intressant att se hur tillväxtkurvan såg ut vid LVU. Denna info har givetvis vården (och nu även vårdnadshavare utifrån att spärren är hävd?).
Citera
2026-09-20, 11:50
Medlem
Citat:
Antingen förstår du inte vad en Lex Sarah-anmälan är eller så vilseleder du.

Vilket av alterativen är det?

En Lex Sarah är en intern utredning som inte behöver IVO-anmälas.

Det är kommunen själv som avgör det

Du har fått det hela om bakfoten.

Man gör en utredning för att värdera om ett missförhållande har skett. Bedömer man att det är ett dylikt som uppfyller kriterierna så ska en Lex Sarah anmälan utföras och skickas in.
Citera
2026-09-20, 11:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Man gör en utredning för att värdera om ett missförhållande har skett. Bedömer man att det är ett dylikt som uppfyller kriterierna så ska en Lex Sarah anmälan utföras och skickas in.
Jaha, men det går inte att lita på att de kommer skicka in den trots att den skulle uppfylla behovet.

Det såg vi med de undangömda granskningarna och sen alla jävla skandaler som skett.
Citera
2026-09-20, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

​Det där är direkt felaktigt! En Lex Sarah måste inte alls skickas till IVO för att finnas.

​Utredningen startar alltid internt och slutar på tre sätt:

1.​Inget fel: Ärendet avslutas.

2. ​Missförhållande: Internt åtgärdsprogram sätts in.

​3. Allvarligt missförhållande: Först då anmäls det vidare till IVO.

​Att "LillaMy" ringt IVO bevisar alltså ingenting! Ärendet kan pågå internt eller ligga på steg 2. Du sprider ren desinformation om hur regler och Lex Sarah fungerar.
Citera
2026-09-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jaha, men det går inte att lita på att de kommer skicka in den trots att den skulle uppfylla behovet.

Det såg vi med de undangömda granskningarna och sen alla jävla skandaler som skett.

Bedömer man att Lex Sarah är uppfyllt så ska en anmälan skickas in. Så enkelt är det.

Däremot så bedöms inte alltid en händelse uppfylla kriterierna.

Förstår du distinktionen?

Uppfyller det kriterierna för Lex Sarah så ska den anmälas per definition. Detta gör ingen kommun avsteg ifrån mig veterligen.
Citera
2026-09-20, 12:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Bedömer man att Lex Sarah är uppfyllt så ska en anmälan skickas in. Så enkelt är det.

Däremot så bedöms inte alltid en händelse uppfylla kriterierna.

Förstår du distinktionen?

Uppfyller det kriterierna för Lex Sarah så ska den anmälas per definition. Detta gör ingen kommun avsteg ifrån mig veterligen.
Ja jag förstår. Lägg ned larvet lol.

Det som sker här är att kommunen ska anmäla sig själva, vilket är som att be en tjuv att anmäla sig själv. Det är att mycket dåligt system, man kan alltid hoppas men ifall anmälan inte kommer in betyder det inte att vad som står i lex Sarah inte är allvarligt nog.
Citera
2026-09-20, 12:02
Medlem
Citat:
​Det där är direkt felaktigt! En Lex Sarah måste inte alls skickas till IVO för att finnas.

​Utredningen startar alltid internt och slutar på tre sätt:

1.​Inget fel: Ärendet avslutas.

2. ​Missförhållande: Internt åtgärdsprogram sätts in.

​3. Allvarligt missförhållande: Först då anmäls det vidare till IVO.

​Att "LillaMy" ringt IVO bevisar alltså ingenting! Ärendet kan pågå internt eller ligga på steg 2. Du sprider ren desinformation om hur regler och Lex Sarah fungerar.

Kalla det "Lex Sarah" process då om du så vill. Men kalla det inte en anmälan.

Att de har gjort en intern utredning är vi helt överens om. Det vi diskuterar är huruvida en Lex Sarah anmälan är utförd. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in