2026-09-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det visste jag inte. Det är väl huvudsakligen i central- och östeuropeiska länder?
Den Ortodoxa kyrkan finns över hela världen. Om det var det du menade..
Citera
2026-09-19, 20:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag tror att det är tradition i sverige att tilltala med yrkestitel: Kyrkohedern, pastorn, prästen.
Vår fetning. Kyrkoherden, inte hedern. Han är bildligt talat en herde för församlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
”Go’a pastorn”, oftast.
Vi säger go'a herr'n till alla auktoritetsmän. Tänk dig i din fantasi oss år 1919 med fingrarna fumlandes runt hattbrätteskanten som hållet i handen, slokmustasch, lätt solkig löskrage till slitna kostymen och underdånig blick.
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Inom den ortodoxa kyrkan tilltalar man normalt en präst som ”fader”.
Rätt så. Vi har själva besökt ortodoXXa i RUS i andligt studiesyfte innan år 2014 och då naturligt tilltalat själavårdaren med Fader. Poletik: Numer är de olyckligt politiserade. Jfr med Sv. Ky som även den numer hårt politiserad. Maria Magdalena på Söder kommer nu visa filmen som framställer mellanösterns enda sanna demokrati ISR som en samling krisförbytare.

On topic: Vi säger själva alltid Fader, till en präst med y-kromosom. För oss en kär AnglosaXXisk tradition.
Citera
2026-09-19, 21:04
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Är det inte vanligare med "Moder [namn]" . Som Moder Teresa, typ?

Nej
Citera
2026-09-19, 21:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Prälle eller personens namn.
Citera
2026-09-19, 21:12
Medlem
Präster har yrkestitlar: komminister, pastor, diakon, kyrkoherde, prost, o.s.v.
Citera
2026-09-19, 21:16
Medlem
Gefjons avatar
Det duger bra med pedofil eller liknande.
Citera
2026-09-19, 21:39
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
"Speak, priest!"
Citera
2026-09-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jamen vad bra då att du är heligheten själv.
Haha, ja det får jag erkänna var en god poäng.

Som den hycklare jag är, kallad man i skor, så låter jag ärendet gå över till,l högre nakter. . Bara Herren äe helig. Säger jag, som försvar
Citera
2026-09-19, 22:10
Medlem
jugbandbluess avatar
lite skillnad med england eftersom anglikanska kyrkan är mer högkyrklig (närmare katolicismen i formfrågor). också skillnad gentemot tyskland som inte haft någon du-reform och därtill är hälften katolskt.

i sverige är vi du med präppen. min barndoms präst rökte som en skorsten och drack som en svamp. en ganska kul figur. skulle tro att hälften av församlingen kallade honom "berglund" och resten "du". men det var längesen.
Citera
2026-09-19, 22:39
Medlem
Gontars avatar
Prelle, prellen, prellarna.
"Han var hyvens den däringa prellen."
Citera
2026-09-19, 22:43
Medlem
Satans vittne
Citera
2026-09-19, 23:03
Medlem
"Du" förutsätter att ni redan lagt bort titlarna. Föreligger osäkerhet om lämpligt tilltal, undvik då sådant som redan nämnts, säg istället exempelvis "skall det vara mer kaffe här?" eller "Jag ser att det har promenerats hit idag!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in