2026-09-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja eftersom du inte klarar av att göra vad Smeso gör så måste det kännas tillfredställande att någon tar upp kampen. Men du har missat att det inte gått så bra för Smeso, han blir ofta inbackad i hörn med han vet i alla fall hur debatter fungerar. Tror inte det är hans intelligens som är problemet, det är mer att han argumenterar för något som är falskt och då är det svårt att lyckas bra för det ska inte kunna gå bra.
Alla andra som följer er diskussion kan se att du inte har en chans, du vågar ju inte ens mäta din egen kropp med risk för att konstatera att du har fel.

Du har fortfarande inte svarat på varför svenska kyrkan inte tror på dina under.
Citera
2026-09-19, 14:26
Medlem
haha en troende som snackar om logik. Vilken jävla retard
Citera
2026-09-19, 14:30
Medlem
Citat:
Det stämmer men då borde din attityd vara mer ödmjuk istället för denna "det är trams men jag vet inte varför" attityd. Det är bra att inte tala för mycket om vad man inte förstår.
Det är klart att jag kan anse att det är trams utan att ha några källor att ta till. Du påstår att något övernaturligt har hänt vilket jag inte tror på, därmed utgår jag ifrån att dina källor ljuger. Vilket också har visat sig stämma.

Varför tror inte svenska kyrkan på dina under? Varför undviker du frågan?
Citera
2026-09-19, 14:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
haha en troende som snackar om logik. Vilken jävla retard
Hallelulejah
Citera
2026-09-19, 14:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Det är klart att jag kan anse att det är trams utan att ha några källor att ta till. Du påstår att något övernaturligt har hänt vilket jag inte tror på, därmed utgår jag ifrån att dina källor ljuger. Vilket också har visat sig stämma.

Varför tror inte svenska kyrkan på dina under? Varför undviker du frågan?
Hur vet du att den inte gör det? Ateister är likadana. Det är så lätt att komma till himlen, men egot kommer i vägen.
Citera
2026-09-19, 16:05
Medlem
Citat:
Hur vet du att den inte gör det? Ateister är likadana. Det är så lätt att komma till himlen, men egot kommer i vägen.
Varför tror du att vi vill till himlen? Där finns en gud som inte bryr sig om barn som dör och blir våldtagna eller att människor blir sönderbombade för att de är uppväxta i fel religion, för att inte tala om alla självgoda kristna. Vidrig värld som jag verkligen inte tror existerar.

Vill du till den muslimska himlen? Eller känner du dig tämligen oberörd över att du kanske missar den upplevelsen?
Citera
2026-09-19, 16:48
Medlem
Citat:
Nja, det är mer att om du inte vill komma hem till fadern så finns det bara gatan kvar. Det är inte så att fadern torterar dig, men livet som hemlös på gatan kan vara hårt.

Ytterligare en usel jämförelse.
Det är en påstått allsmäktig och allgod gud vi talar om. Hur är det rimligt att han låter en plågas för all evighet för att man inte tror på honom?
Ser du inte att detta är totalt ologiskt? Och djupt omoraliskt?
Han är allsmäktig och kan göra exakt vad han vill, men väljer alltså att skicka folk till helvetet för evigt för att de tror fel. Men han är god?
Citera
2026-09-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Ha ha!

Det går verkligen inte att ta religiösa på allvar när det krävs att man måste acceptera att alla naturens lagar ska brytas för att tro på guden. Helt plötsligt är det logiskt att tro att människor kunde bli 900 år gamla eller få barn när man var 100 år, jorden fylldes med vatten i 40 år men det var inga problem att fylla jorden med liv igen.

Sen har vi alla andra gudomliga skrifter som jag inte ens är insatt i men som miljarder av världens befolkning också har accepterat, t ex att Ganges är helig. Typ världens smutsigaste flod är det bästa badet du kan ta.

Nu regnade det i 40 dagar, inte år, men likväl.
En kul grej i berättelsen om syndafloden är att det första Nos gjorde när arken nått land var att ha ihjäl och elda upp ett antal rena djur.😁
Citera
2026-09-19, 20:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det finns historiska bevis för kung david, gamla inskrifter där det står "davids hus" eller något sånt. Uttåget från egypten finns det delvis också bevis för. Biblisk arkeologi är ett helt ämne och det finns bevis för en massa saker.

Det är ganska konstigt påstå att det finns arkeologiska bevis för uttåget ur Egypten när man inte ens kan enas om ifall det skedde 1500 år före Kristus eller 1200 år före Kristus.

Sedan behöver du precisera vad du menar är ett bevis på ett faktiskt uttåg ur Egypten. Man behöver bara titta på hur långt Egypten sträckte sig vid tiden för det första bevarade fredsavtalet efter slaget vid Kadesh för att inse att om Moses ville fly från Egypten så skulle Kanaan inte fungera som plats eftersom Kanaan låg inom Egyptens gränser fram till omkring mitten på 1100-talet f.Kr.

Så vilka arkeologiska bevis för uttåget ur Egypten menar du faktiskt skulle finnas, eller är det samma som med svepningen, alltså att de gör en höna av en fjäder och blåser upp någon liten detalj till en enorm nivå och kallar det "bevis", samtidigt som de struntar i motbevisen? Såvitt jag vet så har man hittills bara kunnat påvisa att kananeer bott i Egypten genom att man hittat kananeeiska inskriptioner där, men det säger inget om något uttåg eller om hur många kananeer bodde där. Flashbackaren Calovius hävdade att det var ett bevis för att Israeliterna bott där och varit slavar och sedan lämnat Egypten, men problemet är att man fortsatt att hitta kananeeiska inskriptioner och bosättningar även efter den tid då de skulle ha lämnat. Så att kananeiska inskriptioner finns i norra Egypten fungerar både som bevis och motbevis, men vissa väljer att bara ta bevisen och blunda för motbevisen.

Andra säger att man kan hitta bevis i Bibeln på influenser från Egypten i och med att vissa delar påminner om den egyptiska skriften De dödas bok, men man kan lika gärna hävda att dessa egyptiska influenser kommer ifrån att Kanaan faktiskt var under egyptisk kontroll ett par hundra år.

Så, vilka arkeologiska bevis för det faktiska "uttåget" menar du finns?

Och, en annan viktig fråga är hur man ska lösa problemet att lämna Egypten och ta sig till Kanaan när Kanaan ju var en del av Egypten fram till omkring mitten på 1100-talet f.Kr., och sätter man "Uttåget" så sent, vad händer då med alla domarböckerna i Bibeln? Vilken period skulle de beskriva i så fall, alltså om man skulle behöva gå från Moses direkt till David för att få tidslinjen att fungera fram till Salomon och templet, men då skulle Salomon ha helt fel om dateringen av Uttåget eftersom han sa att det Uppfördes 480 år efter uttåget, eller?

Och sätter man uttåget till tidigare så uppstår problemet att de egentligen aldrig lämnade Egypten.
Citera
2026-09-19, 21:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur många gånger utrotades boskapen i Egypten? Var det två eller tre? Jag kommer inte ihåg.😎

Upp till tre gånger:
5:e plågan – boskapspesten (2 Mos 9:3–6): ”all boskap hos egyptierna” sägs dö.
7:e plågan – haglet (2 Mos 9:19–25): egyptisk boskap som inte är under tak dödas av haglet, men vilken boskap är då det?
10:e plågan – de förstfödda (2 Mos 12:29): även ”boskapens förstfödda” dödas, fast de alltså redan är döda.

Man kan naturligtvis hitta på en förklaring till hur boskapen återkom, exempelvis att egyptierna tog boskap från israeliterna, men det står inget om det i texten och då är det inte längre en tolkning av vad berättelsen faktiskt säger, utan en extra händelse som läggs till för att försöka få berättelsen att gå ihop.
Citera
2026-09-19, 21:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu regnade det i 40 dagar, inte år, men likväl.
En kul grej i berättelsen om syndafloden är att det första Nos gjorde när arken nått land var att ha ihjäl och elda upp ett antal rena djur.😁

Jo, det var ju därför som Noa beordrades att ta med sju par av alla rena fåglar så att det skulle finnas sex "extra" par fåglar att bränna upp.

Och det står uttryckligen att lukten tillfredsställde Gud. Själv tycker jag att brända fjädrar stinker ordentligt. Det krävs sannerligen en gudomlig toleransnivå för att uppskatta den aromen från det altaret.
Citera
2026-09-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det var ju därför som Noa beordrades att ta med sju par av alla rena fåglar så att det skulle finnas sex "extra" par fåglar att bränna upp.

Och det står uttryckligen att lukten tillfredsställde Gud. Själv tycker jag att brända fjädrar stinker ordentligt. Det krävs sannerligen en gudomlig toleransnivå för att uppskatta den aromen från det altaret.
Jag trodde jag kunde min bibel men jag ligger verkligen i lä mot er två, däremot är jag nog överlägsen Bakelsernassmak.

Hur som helst finns det otroligt lite bevis för bibelns olika historier, jag tror faktiskt att de flesta kristna idag överhuvudtaget inte bryr sig om att läsa den utan går på någon allmän känsla och har några fina psalmer i bakhuvudet. Jag tror inte heller att de flesta kristna vet att flera av bibelns berättelser är tagna från äldre religioner eller att Paul aldrig träffade Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in