2026-09-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Hitta arkeologiska och historiska bevis för Kung David. Eller uttåget från Egypten. Kung Salomon?

Religiösa accepterar "bevis" helt utan kritiska ögon.

Just Kung David finns det några källor som nämner.
Men fångenskapen i Egypten, plågorna och 40 år av irrande i öknen saknar totalt källor.
Det ska också finnas belägg för en rasad stadsmur i Jeriko. Men detta betyder inte att den föll för att Josua och hans kompisar tutade i sina horn.
Citera
2026-09-19, 13:59
Medlem
Citat:
En man hette David någonstans och därför är allt i bibeln om kung David sant? Skämtar du?

Egyptier var historiskt erkänt duktiga på att dokumentera allting och det finns inte ett ord om hur Moses tog med sig slavar från Egypten eller alla olika straff som gud ska ha gett farao. Inte ett ord.

Hur många gånger utrotades boskapen i Egypten? Var det två eller tre? Jag kommer inte ihåg.😎
Citera
2026-09-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur många gånger utrotades boskapen i Egypten? Var det två eller tre? Jag kommer inte ihåg.😎
Ha ha!

Det går verkligen inte att ta religiösa på allvar när det krävs att man måste acceptera att alla naturens lagar ska brytas för att tro på guden. Helt plötsligt är det logiskt att tro att människor kunde bli 900 år gamla eller få barn när man var 100 år, jorden fylldes med vatten i 40 år men det var inga problem att fylla jorden med liv igen.

Sen har vi alla andra gudomliga skrifter som jag inte ens är insatt i men som miljarder av världens befolkning också har accepterat, t ex att Ganges är helig. Typ världens smutsigaste flod är det bästa badet du kan ta.
Citera
2026-09-19, 14:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Eftersom du inte förstår att man inte kan använda källor som är partiska. Du använder källor som redan tror på undret, jag vill ha källor som är djupt kritiska och kommer fram till samma sak.

Jag vill ha en medicin där konkurrenten har kommit fram till samma resultat som den som gör reklam för medicinen, inte förrän då vet jag att resultatet är sant. Hur kan det vara så svårt att förstå?
https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_fallacy
The genetic fallacy (also known as the fallacy of origins or fallacy of virtue)[1] is a fallacy of irrelevance in which arguments or information are dismissed or validated based solely on their source or origin rather than their content. In other words, a claim is ignored or given credibility based on its source rather than the claim itself.
Nej. Det du håller på med är genetic fallacy, du säger bara att alla källor som inte säger vad du vill är partiska. Du bryr dig inte om informationen eller faktan i sig självt, det är bara ett sätt att avfärda precis vad som helst genom att kalla det partiskt.

Det är tribalism, låg intellektuell nivå och dumt. Det är därför jag inte riktigt orkar debattatera med dig, ditt svar är bara att kalla allt partiskt oavsett vad man kommer med. Du bryr dig ju inte ens om att undersöka vad källan är, du kallar allt partiskt likaså. Du kallar ju t.o.m. wikipedia partiskt. Det är för att du bryr dig inte egentligen om hur trovärdig källan är, det är bara ett snabbt sätt att avfärda precis vad som helst.

Det är vad jag menade med förakt mot sanningen förut.
Citera
2026-09-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
The genetic fallacy (also known as the fallacy of origins or fallacy of virtue)[1] is a fallacy of irrelevance in which arguments or information are dismissed or validated based solely on their source or origin rather than their content. In other words, a claim is ignored or given credibility based on its source rather than the claim itself.
Nej. Det du håller på med är genetic fallacy, du säger bara att alla källor som inte säger vad du vill är partiska. Du bryr dig inte om informationen eller faktan i sig självt, det är bara ett sätt att avfärda precis vad som helst genom att kalla det partiskt.

Det är tribalism, låg intellektuell nivå och dumt. Det är därför jag inte riktigt orkar debattatera med dig, ditt svar är bara att kalla allt partiskt oavsett vad man kommer med. Du bryr dig ju inte ens om att undersöka vad källan är, du kallar allt partiskt likaså. Du kallar ju t.o.m. wikipedia partiskt. Det är för att du bryr dig inte egentligen om hur trovärdig källan är, det är bara ett snabbt sätt att avfärda precis vad som helst.

"Eftersom vem som helst kan redigera artiklar kan informationen ibland vara felaktig eller vinklad, särskilt i kontroversiella ämnen (kaizer.se). Källorna som används i artiklarna kan också variera i kvalitet, och ibland citeras medier eller webbplatser som själva inte är helt tillförlitliga (Yle.fi). Wikipedia är därför inte en absolut faktakälla, och varje uppgift bör verifieras mot oberoende och trovärdiga källor"
Citera
2026-09-19, 14:18
Medlem
Citat:

Ska jag fortsätta?

Dina källor är nästan helt uteslutande religiösa källor vilket betyder att de på inget vis är opartiska. Att du inte kan hitta opartiska källor till dina under beror på att det inte finns, det är inga under som är bekräftade av utomstående utan endast av katolska kyrkan eller liknande.
Citera
2026-09-19, 14:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
"Eftersom vem som helst kan redigera artiklar kan informationen ibland vara felaktig eller vinklad, särskilt i kontroversiella ämnen (kaizer.se). Källorna som används i artiklarna kan också variera i kvalitet, och ibland citeras medier eller webbplatser som själva inte är helt tillförlitliga (Yle.fi). Wikipedia är därför inte en absolut faktakälla, och varje uppgift bör verifieras mot oberoende och trovärdiga källor"
Om jag då länkar en wikipediasida som källa och du tycker att wikipediasidan inte är trovärdig så är vad du egentligen borde göra att peka ut vilken del som är felaktig, varför den är felaktig och sedan komma med en bättre källa. Det är det korrekta, att istället bara skriva "partiskt!" är efterblivet.
Citera
2026-09-19, 14:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ska jag fortsätta?

Dina källor är nästan helt uteslutande religiösa källor vilket betyder att de på inget vis är opartiska. Att du inte kan hitta opartiska källor till dina under beror på att det inte finns, det är inga under som är bekräftade av utomstående utan endast av katolska kyrkan eller liknande.
Okej men eftersom du inte har några källor så vinner mina källor.
Citera
2026-09-19, 14:20
Medlem
Citat:

Men det är otroligt underhållande att läsa när t ex Smeso sätter dig på plats eftersom han orkar läsa dina länkar ordentligt och varenda gång hittar felaktigheter och vinklingar som inte är korrekta. Du har inte lyckats övertyga någon alls!
Citera
2026-09-19, 14:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men det är otroligt underhållande att läsa när t ex Smeso sätter dig på plats eftersom han orkar läsa dina länkar ordentligt och varenda gång hittar felaktigheter och vinklingar som inte är korrekta. Du har inte lyckats övertyga någon alls!
Ja eftersom du inte klarar av att göra vad Smeso gör så måste det kännas tillfredställande att någon tar upp kampen. Men du har missat att det inte gått så bra för Smeso, han blir ofta inbackad i hörn men han vet i alla fall hur debatter fungerar. Tror inte det är hans intelligens som är problemet, det är mer att han argumenterar för något som är falskt och då är det svårt att lyckas bra för det ska inte kunna gå bra.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-19 kl. 14:25.
Citera
2026-09-19, 14:23
Medlem
Citat:
Okej men eftersom du inte har några källor så vinner mina källor.
Och här visar du bara på hur barnslig du är.

Du sitter på ett bibliotek av källor om dina under eftersom du har laddat upp för dessa diskussioner, du är beredd på varenda vinkling av ämnet och har säkert alla olika delar och under i olika mappar på din dator.

Vi andra som jobbar och ägnar våra liv åt annat har inte det, jag har ingen kunskapsbank liggande där jag kan trycka till dig, jag kan däremot skumma igenom dina texter och konstatera att det är trams. Om du anser att du har vunnit så spelar det ingen roll för mig, jag står helt över sådana tävlingar.
Citera
2026-09-19, 14:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och här visar du bara på hur barnslig du är.

Du sitter på ett bibliotek av källor om dina under eftersom du har laddat upp för dessa diskussioner, du är beredd på varenda vinkling av ämnet och har säkert alla olika delar och under i olika mappar på din dator.

Vi andra som jobbar och ägnar våra liv åt annat har inte det, jag har ingen kunskapsbank liggande där jag kan trycka till dig, jag kan däremot skumma igenom dina texter och konstatera att det är trams. Om du anser att du har vunnit så spelar det ingen roll för mig, jag står helt över sådana tävlingar.
Det stämmer men då borde din attityd vara mer ödmjuk istället för denna "det är trams men jag vet inte varför" attityd. Det är bra att inte tala för mycket om vad man inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in