2026-09-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du inte förstår är att samhället har förändrats med dessa kraftigt ökade bostadspriser, många får låna eller rent får pengar av sina föräldrar till första bostaden, dels föräldra själva har extremt låga boende kostnader o kraftiga värdekökningar, samt en större del får stora arv genom föräldras bostäder säljs.

Det är alltså helheten som spelar roll, börsen konstanta uppgång även den bidrar till bostäder ökar i pris. samt vi har nu tryggare ränte spärar, som du sett nu för 2 år sedan räntan gick inte upp så högt, dom flesta fick bara 2-3000kr mer i räntekostnad per månad.

Man måste o det är ett krav att ta helhetsbilden för att förstå bostandsmarknaden, det är amatörer som vill lyfta ut vissa delar, det är dessa som har lägsta kunskaps nivån varför marknade fungera som den gör.

Man får också se att det finns ett begränsat antal lägenheter i tex Stockholm innerstad där folk skulle kunna sälja sin ena njure för att få slippa bo i det multikulturella experimentet.

Lägg därtill föräldrar som sparat barnbidraget under 18 år, mor och farföräldrar som hjälper till och att unga idag flyttar hemifrån senare om de inte direkt kan köpa en lägenhet med hög status.

Vi kanske inte ser samma prishöjningar utanför närmaste stadskärnan och innerstaden men trycket av att slippa bo bredvid hucklen och skrikande svarta barn gör att även 50% av disponibel inkomst inte räds innerstadsmänniskorna.

Även parkering och ägande av egen bil blir allt ovanligare. Känner flera som bor inne i stan för 10-15 miljonerslägenheter där en i familjen inte ens har körkort och behöver man låna bil står den parkerad utanför stan eller hos föräldrarna.

Och jobbar man i stan, cyklar, tar tunnelbana eller voi till jobbet så slipper man köpa både en och två bilar. Blir säkert 100-150tkr över till ränteutgifter bara där.

Känner även flera som innan 25 års ålder fått lägenheter betalda av sina föräldrar, 50% belåning och en tvåa i Vasastan. ”Klart du inte ska behöva amotera”
Citera
2026-09-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är nog ganska många som delar denna uppfattning när en gamling kräver 15 miljoner för ett hus i uselt skick med motiveringen "det är vad det kostar!" som du gärna framför

Det finns ett inneboende hat i människor mot girighet så det är inte udda at ni får så mycket hat mot er.

Du har som sagt näst lägst kunskapsnivå härinne, framför ekbo och du kan knappt stava.
Du besvarar inte frågor och gör väldigt udda argument som att priset på bostäder kommer öka för att kostnader för boende kommer öka
Så om folk behöver lägga mer pengar på att bo i framtiden, hur exakt skall de ha pengar till att buda upp bostäder till skyarna?

Detta blir sista svaret du får från mig, det är uppenbart att något inte riktigt står rätt till i huvudet på dig utifrån hur du skriver och jag känner inte för att försöka tala dig till rätta eftersom du tror att du vet mer än en professor i nationalekonomi. Det kan du bestämt inte och det är bara tröttsamt att se dig skriva dina osammanhängande texter

Detta argumentet är också dåligt eftersom levnadskvalitén för äldre har skjutit i höjden till följd av att deras boendekostnader minskat kraftigt vilket gör att de har råd med mycket mer saker.
Detta kan inte sägas för yngre som mer eller mindre krossas av höga boendekostnader.

Sedan är argumentet "känner du någon som har svårt att finansiera boende" udda. Jag känner ingen som har cancer, är överviktig, har hjärtsjukdomar eller är syn/hörselskadad men det betyder inte att de problemen inte existerar eller är verkliga. Problem kan påverka samhället även om de inte påverkar dig personligen.
Utöver det kan jag säga att nästintill alla jag pratat med i min ålder eller 10 år från tycker alla att bostadspriserna är på tok för höga och att det är det största samhällsproblemet idag.
Jag har inte träffat en enda ung person i mitt liv som tyckt de höga bostadspriserna varit positiva
Ja det är lika du lägger ner när du inte förstår bättre, jag har lagt fram ::: Svenskarnas förmögenhet rekordstor – aktier nu större än fastigheter

Det menas att aktier har gått om för en kort stund folks placerande i fonder o aktier, dvs första gången nästan börsen har slagit den privata bostadsmarknadens värde utveckling, o vi ser börsen går rakt upp, dvs uppenbart går dessa hand i hand för man snacka 30 år, det menas i klar text att bostadsköparen är dom största vinnare, annars skulle aldrig en sådan här mätning/jämförelse göras..

https://www.dn.se/ekonomi/svenskarnas-formogenhet-rekordstor-aktier-nu-storre-an-fastigheter/
Citera
2026-09-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ja det är lika du lägger ner när du inte förstår bättre
Jag förstår bättre än du, det är däri problemet ligger.
Jag förstår också att du inte kommer ändra din åsikt och tro, även om du uppenbart har fel och inte kan besvara enkla frågor

Du tror du förstår nationalekonomi bättre än en professor i ämnet, vad mer behöver sägas?
Citera
2026-09-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Man får också se att det finns ett begränsat antal lägenheter i tex Stockholm innerstad där folk skulle kunna sälja sin ena njure för att få slippa bo i det multikulturella experimentet.

Lägg därtill föräldrar som sparat barnbidraget under 18 år, mor och farföräldrar som hjälper till och att unga idag flyttar hemifrån senare om de inte direkt kan köpa en lägenhet med hög status.

Vi kanske inte ser samma prishöjningar utanför närmaste stadskärnan och innerstaden men trycket av att slippa bo bredvid hucklen och skrikande svarta barn gör att även 50% av disponibel inkomst inte räds innerstadsmänniskorna.

Även parkering och ägande av egen bil blir allt ovanligare. Känner flera som bor inne i stan för 10-15 miljonerslägenheter där en i familjen inte ens har körkort och behöver man låna bil står den parkerad utanför stan eller hos föräldrarna.

Och jobbar man i stan, cyklar, tar tunnelbana eller voi till jobbet så slipper man köpa både en och två bilar. Blir säkert 100-150tkr över till ränteutgifter bara där.

Känner även flera som innan 25 års ålder fått lägenheter betalda av sina föräldrar, 50% belåning och en tvåa i Vasastan. ”Klart du inte ska behöva amotera”
Ja klockren beskrivning, det är även varför vi ser att vänstern promt vill starta intrigrering, invandrare ska få förtur till bättre områden, man ska bygga hyreslägnheter i finare villa områden osv. Dvs det är en verklig effekt över att bostadsköpare har varit dom största vinnarna, genom tvångs intrigering är det bevisat, äga sin bostad skapa orättvisorna i samhället via sina enorma bostadsvärdeökingar skapa man alltså en annan klass tillhörighet av människor. varav tvång verka vara enda lösning.
Citera
2026-09-19, 13:37
Medlem
Citat:
Jag förstår bättre än du, det är däri problemet ligger.
Jag förstår också att du inte kommer ändra din åsikt och tro, även om du uppenbart har fel och inte kan besvara enkla frågor

Du tror du förstår nationalekonomi bättre än en professor i ämnet, vad mer behöver sägas?
Har du checka hur profssorn själv bor? i köpt eller hyrt boende, en professor blir ingen expert på placera pengar, tro han ska kunna göra miljoner genom att läsa o genom det förstå vad man ska göra för att tjäna pengar, nej det klarar inte en professor av, men vi kan se Kamprad han spöa varenda professor, samt Musk spöa hela sverige via Tesla konflikten, dessa har kunskap långt över dessa professorer som If metall säker har konsulterat i omgångar om tillvägagångssätt.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-19 kl. 13:40.
Citera
2026-09-19, 14:05
Medlem
Citat:
Har du checka hur profssorn själv bor?
han bodde i ett hus värt 10-15 miljoner, vilket jag påtalade för dig och det innebär enligt din otroligt dumma logik att han har mer rätt än dig för du verkar tro att om man har pengar så har man rätt (vilket är otroligt dumt resonemang).

Professorn i nationalekonomi har koll på hur nationalekonomi fungerar, du har varken koll på hur man placerar pengar eller nationalekonomi.
Hur vet vi det? Jo för du tror att köpa en bostad är att placera pengar

Det är skrämmande att folk som du existerar, man hade kunnat föreställa sig att denna sorts oförmåga borde sortera ut sig själv via naturligt urval men icke
Citera
2026-09-19, 14:23
Medlem
Citat:
Fast tänker man så har det gått fel i tankegångarna.

Det är i Stockholm innerstad som mångkultur finns. Dvs alla möjliga och omöjliga restauranger och underhållning från världens kulturer.

Vidare så är det lika hög andel utrikesfödda i centrala Stockholm som i Stockholm i allmänhet. (Sedan finns det vissa hyreshus med högre andel). Och det är gott om utrikesfödda på trottarerna.

Vill man komma ifrån utrikesfödda så flyttar man till t ex Piteå. Men dit vallfärdar inte folk. Vilket falsifierar tanken på att folk vill komma ifrån utrikesfödda.

Skälet till att man bor där det är dyrt är bland annat att slippa låginkomsttagare och bidragstagare. Såväl infödda som utrikesfödda. Det är hopplösa människor man vill slippa. Inte hudfärg.
Där jag har bott har det bott en negerfamilj på gatan. Inga problem alls med det. Jag har aldrig haft problem med utrikesfödda grannar. Och inte på jobbet heller.

Citat:
Tror inte det handlar om hög status. Utan mer att ungen skall kunna bo någonstans. (Naturligtvis kommer ungen hävda att det ena acceptabla är innerstaden. Det är ju där mångkulturen finns).

Citat:
Vi kanske inte ser samma prishöjningar utanför närmaste stadskärnan och innerstaden
Det beror på tillväxt i ekonomin. Bostadspriserna följet börsindex ganska väl. (Och får eventuella autistiska läsare så avser inte det indexrörelser under dagen. Eller ens månader).

Citat:
Även parkering och ägande av egen bil blir allt ovanligare.
Ja det har pågått i flera decennier. Billigare att ta taxi.

Citat:
För att det skall vara möjligt så behöver föräldrarna ha en del eget fritt kapital de kan disponera. Vilket många i tråden har hävdat inte finns. Alla är i stort sett maxbelånade.
(Vilket inte alls stämmer. Men det är fantasierna).
Citera
2026-09-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det är i Stockholm innerstad som mångkultur finns. Dvs alla möjliga och omöjliga restauranger och underhållning från världens kulturer.

Vidare så är det lika hög andel utrikesfödda i centrala Stockholm som i Stockholm i allmänhet. (Sedan finns det vissa hyreshus med högre andel). Och det är gott om utrikesfödda på trottarerna.

Vill man komma ifrån utrikesfödda så flyttar man till t ex Piteå. Men dit vallfärdar inte folk. Vilket falsifierar tanken på att folk vill komma ifrån utrikesfödda.

Skälet till att man bor där det är dyrt är bland annat att slippa låginkomsttagare och bidragstagare. Såväl infödda som utrikesfödda. Det är hopplösa människor man vill slippa. Inte hudfärg.
Där jag har bott har det bott en negerfamilj på gatan. Inga problem alls med det. Jag har aldrig haft problem med utrikesfödda grannar. Och inte på jobbet heller.

Tror inte det handlar om hög status. Utan mer att ungen skall kunna bo någonstans. (Naturligtvis kommer ungen hävda att det ena acceptabla är innerstaden. Det är ju där mångkulturen finns).

Det beror på tillväxt i ekonomin. Bostadspriserna följet börsindex ganska väl. (Och får eventuella autistiska läsare så avser inte det indexrörelser under dagen. Eller ens månader).

Ja det har pågått i flera decennier. Billigare att ta taxi.

För att det skall vara möjligt så behöver föräldrarna ha en del eget fritt kapital de kan disponera. Vilket många i tråden har hävdat inte finns. Alla är i stort sett maxbelånade.
(Vilket inte alls stämmer. Men det är fantasierna).

Nu är det ju skillnad på Rinkeby centrum-kultur med huckle och böneutrop eller någon med kapital som kan föra sig bland folk.

Är också oerhört intressant när man tar upp restaurang-argumentet som att äta mexikanskt eller libanesiskt skulle innebära att man omfamnat kulturen intill sin egen högborg. Ta in en indier som bajsar på gatan eller slänger sopor ut genom balkongen, men just ja, de bor inte på Östermalm.

Som Alexander Bard sa, de största rasisterna bor inte ute i landet och röstar på SD utan bor i villa i Bromma och röstar Folkpartiet. Man kan gärna tro att man omfamnar kultur genom att beställa hem en foodora-moppe klockan 21 på kvällen med lite indiskt men det är varken att omfamna mångkultur eller att acceptera den.
Citera
2026-09-19, 16:19
Medlem
Tidvinds avatar
Det här är väl tangentiellt, men ändå relevant. Eftersom dyrare olja spär på inflationen som leder till höjda styrräntor som i sin tur leder till prispress på bostäder. Jag tror EU har varit lite för naiva kring situationen i mellanöstern eftersom konsekvenserna laggar efter, och situationen har ju bara eskalerat de senaste dagarna.

Frankrike börjar få slut på drivmedel, 11% av bensinstationerna har slut på minst ett sorts drivmedel.

https://www.prix-carburants.gouv.fr/disponibilites-carburants

Vill tillägga att vi har vårat eget raffinaderi i Lysekil, och vi får majoriteten av vår olja från Norge. Men stigande oljepriser kommer fortfarande slå mot svenska företag och hushåll.
Senast redigerad av Tidvind 2026-09-19 kl. 16:31.
Citera
2026-09-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det är ju helt fel, inom tullarna är siffran omkring 80 % med svensk bakgrund, varav de flesta med utländsk bakgrund är från EU-länder eller USA.

Stockholms län exklusive inom tullarna så är siffran ca 60 % med svensk bakgrund och de med utländsk bakgrund är i regel inte från EU/USA.
Citera
2026-09-19, 17:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Sedan är argumentet "känner du någon som har svårt att finansiera boende" udda. Jag känner ingen som har cancer, är överviktig, har hjärtsjukdomar eller är syn/hörselskadad men det betyder inte att de problemen inte existerar eller är verkliga. Problem kan påverka samhället även om de inte påverkar dig personligen.
Utöver det kan jag säga att nästintill alla jag pratat med i min ålder eller 10 år från tycker alla att bostadspriserna är på tok för höga och att det är det största samhällsproblemet idag.
Jag har inte träffat en enda ung person i mitt liv som tyckt de höga bostadspriserna varit positiva

Det är klart att det finns personer som har svårt att finansiera sitt boende. Det finns personer som har svårt att finansiera kläder på kroppen och mat i magen också. Men gemene man verkar inte ha några större problem att skaffa sig en bostad som han på något sätt finansierar. Om det vore ett utbrett fenomen i samhället att folk har svårt att få pengarna att räcka till att sätta bo, så borde man märka det, tycker du inte det?

Sedan finns det väl gott om exempel på folk som tycker att det är bra med stigande bostadspriser? Det är väldigt vanligt att man ser bostaden som någon sorts pengamaskin som man kommer att tjäna pengar på när man säljer den, så att man kan göra "bostadskarriär'. Ett märkligt synsätt kan jag tycka, men det är så en del resonerar.
Citera
2026-09-19, 18:14
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Apelsin
I ditt enskilda fall kan det såklart fortsätta i positiv riktning. Skulle väl möjligen kunna vara att räntan stiger kraftigt som gör att du måste lägga större del av din inkomst för att betala boendet. Dock är enskilda fall svåra att diskutera. Om jag istället ställer en direkt fråga till dig, vad tror du om utvecklingen på bostadsmarknaden? Du får lite fria händer att skriva en text som du tycker är relevant, utan uppställda kriterier.

Jag är inte så road av att försöka se in i framtiden, men befolkningen antas växa i 50 år till eller så, innan i alla fall vissa experter säger att den kommer att börja krympa, så då lär väl det ha en dämpande effekt på bostadspriserna. Eller vad tror du? En 20-åring idag kanske inte har lika goda möjligheter till livslång bostadskarriär som den som var 20 år på 1970-talet.

Jag är inte så påverkad av priserna på bostäder eftersom jag redan har ett hus som jag trivs med. Om jag måste sälja det och marknaden är på uppåtgående så får jag väl bra betalt så att jag har goda möjligheter att finansiera nästa bostad, och säljer jag på en dålig marknad så får jag antagligen inte så mycket betalt, men då blir ju nästa bostad rimligen också billigare. Det kanske rent av är gynnsamt om man flyttar under en lågkonjunktur, då det blir mindre reavinstskatt, mindre mäklararvode, billigare lagfart m.m...

Det jag bedömer som mest sannolikt är att jag kommer att bo här resten av livet, eller tills jag blir för gammal/för sjuk för att bo kvar. Då spelar det inte heller någon roll hur marknaden ser ut eftersom jag ändå inte har någon glädje av pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in