2026-09-19, 19:49
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Det känns varken som dom eller vi vill integreras med varandra. 😄

Precis. Så vad fan gör dom här?
Citera
2026-09-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Precis. Så vad fan gör dom här?
Det är ju det vi ska reda ut.

Om jag försöker sätta mig in i en flyktings situation och tänker att det är krig där jag bor. Elände och misär.. jag säger åt frugan att hålla käften och följa efter, och ungarna tar jag en under varje arm. Sen springer vi.

Väl när vi kommit till en passkontroll så mutar jag vakterna så vi kan passera gränsen. Efter det så kan vi förmodligen andas ut en stund. Nästa steg blir att uppsöka nån slags ambassad. Förklara situationen. De hänvisar oss säkert till hur man ska göra nu. Vill vi söka asyl eller vad vill vi göra..

Så kan nån förklara hur en blåneger i från Kongo hamnar i Sverige?
Citera
2026-09-19, 20:00
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Det är ju det vi ska reda ut.

Om jag försöker sätta mig in i en flyktings situation och tänker att det är krig där jag bor. Elände och misär.. jag säger åt frugan att hålla käften och följa efter, och ungarna tar jag en under varje arm. Sen springer vi.

Väl när vi kommit till en passkontroll så mutar jag vakterna så vi kan passera gränsen. Efter det så kan vi förmodligen andas ut en stund. Nästa steg blir att uppsöka nån slags ambassad. Förklara situationen. De hänvisar oss säkert till hur man ska göra nu. Vill vi söka asyl eller vad vill vi göra..

Så kan nån förklara hur en blåneger i från Kongo hamnar i Sverige?

Alla i Afrika, Mellanöstern och Asien vill till Europa. Precis som alla i Sydamerika vill till USA.

Sedan använder man dom kort som finns för att ta sig hit/dit. Utbildning, krig/konflikter, jobb på Foodora osv.

Det som driver i stort sett ALLA är välfärd, pengar och den rika världen. Ingen är här för att dom flyr krig när det finns 80 länder som är närmare. Utan det handlar om pengar/välfärd.

IS och Assad är borta från Syrien, varför är folk kvar här?
För att man aldrig haft nått intresse av att stanna där från första början. Skulle Syrien bli rikare än oss skulle dom försvinna samma dag.
Citera
2026-09-19, 20:10
Medlem
Citat:
Hur tänker de som väljer att ta sitt pick och pack och dra till ett annat land?

Afrikaner och araber tänker jag på främst, eftersom det är de mest provocerande och störande elementen som man ser på gator och torg idag. Män som går i klänningar och särkar. De kräver moskébyggen, bönerum på arbetsplatsen, män och kvinnor ska hållas åtskilda, och ditt och datt. De förtrycker kvinnor och de hatar homosexuella – det är ett axplock av hur de utmärker sig.

Jag tänker att om man drar till Sverige så känns det extra svårt att få ihop logiken. Hur kan man fly till Sverige från Afrika av alla länder på jorden? Spontant tänker jag att om man har det så illa att man måste fly från sitt land, så sticker man väl till det närmaste tänkbara landet på kartan rent geografiskt? Att resa runt halva jordklotet måste både vara svårt och dyrt och väldigt omständligt.

Flyr de verkligen då? För mig ser det ut som att man väldigt precist har bestämt sig för ett exakt resmål för att söka sin lycka.

Hur ser ni andra på detta. Jag vill ha ett öppet sinne. Kanske är det bara jag som tänker fel?

Sverige är ett land som betalar fattiga människor massa bidrag, särskilt om du har massa barn.
Detta är en LYX som är ovanlig, och väldigt få länder har.
Därför söker sig såklat folk till sverige, här kan du leva gott på bidrag med din stora familj.
Du kan få full pension fast du aldrig jobbat för sverige.
Levnadsstandarden är extremt hög jämfört mot de länder folk kommer ifrån.

Självklart vill människor utnyttja Sverige's naiva och givmilda system.
Och det är det vi ser nu. Såklart.

Kommer det hålla i längden? Givetvis inte.
Men man kan suga ut resurserna under säkert ganska många år innan allt skiter sig.
Och under tiden, vi som arbetar betalar för allt.
Citera
2026-09-19, 20:13
Medlem
Citat:
Alla i Afrika, Mellanöstern och Asien vill till Europa. Precis som alla i Sydamerika vill till USA.

Sedan använder man dom kort som finns för att ta sig hit/dit. Utbildning, krig/konflikter, jobb på Foodora osv.

Det som driver i stort sett ALLA är välfärd, pengar och den rika världen. Ingen är här för att dom flyr krig när det finns 80 länder som är närmare. Utan det handlar om pengar/välfärd.

IS och Assad är borta från Syrien, varför är folk kvar här?
För att man aldrig haft nått intresse av att stanna där från första början. Skulle Syrien bli rikare än oss skulle dom försvinna samma dag.
Det sätter ju hela regelboken ur spel. Djungelns lag råder - den som gapar högst vinner, osv. Något är fel med systemet.

Vore intressant om någon flykting här kunde ge en input så vi får höra i från någon som verkligen flytt i från krig. Gärna då långt härifrån så man får veta hur vägarna går för att ta sig typ i från mellanöstern och landa i sverige.

När man passerat typ 15 länder på vägen. 🤪

Flashback är ju helt anonymt så ingen riskerar några represalier för att de berättar.
Citera
2026-09-19, 20:24
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Det sätter ju hela regelboken ur spel. Djungelns lag råder - den som gapar högst vinner, osv. Något är fel med systemet.

Vore intressant om någon flykting här kunde ge en input så vi får höra i från någon som verkligen flytt i från krig. Gärna då långt härifrån så man får veta hur vägarna går för att ta sig typ i från mellanöstern och landa i sverige.

När man passerat typ 15 länder på vägen. 🤪

Flashback är ju helt anonymt så ingen riskerar några represalier för att de berättar.

Det är ganska enkelt. Länder som Somalia, Afghanistan, Syrien, Irak är skit. Precis som merparten av alla länder utanför Europa. Så folk vill dra någon annanstans. Sverige är ett tacksamt land eftersom det traditionellt varit enkelt att få uppehållstillstånd här, man har fått bidrag här, man har fått bostäder här, sjukvård osv. Flyktingarna har inte haft krav på sig, inte behövt anpassa sig
Detta har sedan felaktigt översatts av propagandisterna till att folk kommer hir för "yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och demokrati". Det är lögn.

I stort sett samtliga är ekonomiska migranter. Om dom sedan gömmer sig bakom flyktingkortet, studentkortet eller arbetskortet är irrelevant. Dom är här av samma anledning och i stort sett alla utan några få promille hade sjölvklart överlevt utan att komma hit.

Vi måste bort från lögnen att folk flyr hit.
Citera
2026-09-19, 20:45
Medlem
Citat:
Det är ganska enkelt. Länder som Somalia, Afghanistan, Syrien, Irak är skit. Precis som merparten av alla länder utanför Europa. Så folk vill dra någon annanstans. Sverige är ett tacksamt land eftersom det traditionellt varit enkelt att få uppehållstillstånd här, man har fått bidrag här, man har fått bostäder här, sjukvård osv. Flyktingarna har inte haft krav på sig, inte behövt anpassa sig
Detta har sedan felaktigt översatts av propagandisterna till att folk kommer hir för "yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och demokrati". Det är lögn.

I stort sett samtliga är ekonomiska migranter. Om dom sedan gömmer sig bakom flyktingkortet, studentkortet eller arbetskortet är irrelevant. Dom är här av samma anledning och i stort sett alla utan några få promille hade sjölvklart överlevt utan att komma hit.

Vi måste bort från lögnen att folk flyr hit.
Det är tydligt att systemet har stora problem (no shit sherlock), och det känns som att många har gett upp eftersom inget verkar förändras – vilket är rätt sorgligt.

Men i den här tråden vill jag gärna förstå hur de som flytt tänker. Det bästa vore om någon som inte är svensk ville dela med sig av sin resa från sitt hemland till Sverige – som ju faktiskt kan ses som en ganska avlägsen plats på vår jord.
Citera
2026-09-19, 20:52
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Det är tydligt att systemet har stora problem (no shit sherlock), och det känns som att många har gett upp eftersom inget verkar förändras – vilket är rätt sorgligt.

Men i den här tråden vill jag gärna förstå hur de som flytt tänker. Det bästa vore om någon som inte är svensk ville dela med sig av sin resa från sitt hemland till Sverige – som ju faktiskt kan ses som en ganska avlägsen plats på vår jord.

Som sitter inte på Flashback och berättar om varför eller hur dom lurat sig hit. Och frågar du dom face to face lär dom bara dra en lögn.

Men det är så som jag säger. Finns inget du behöver fråga dom om.
Citera
2026-09-19, 20:59
Medlem
Citat:
Som sitter inte på Flashback och berättar om varför eller hur dom lurat sig hit. Och frågar du dom face to face lär dom bara dra en lögn.

Men det är så som jag säger. Finns inget du behöver fråga dom om.
Alla typer finns på Flashback.

Du bör inte dra förhastade slutsatser, min vän. Om vi väntar en stund kommer någon att berätta. Det här är ingen rasistisk tråd. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar när människor från länder tusen mil bort hamnar i Sverige.

Ingen som kommit till Sverige behöver vara rädd för att svara i tråden. Flashback är helt anonymt.
Citera
2026-09-19, 21:11
Medlem
Stor del av Europa är helt enkelt bidrags paradis med ytterst lite krav på motprestation.

Till skillnad från säg USA så behöver man där bevisa att man är en tillgång åt landet innan man får ett medborgarskap, här får du den inklusive mer förutsättningar och förmåer som inte ens gemen Svensk har som betald körkort, gratis tandvård etc.
Citera
2026-09-19, 21:14
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Hur tänker de som väljer att ta sitt pick och pack och dra till ett annat land?

Afrikaner och araber tänker jag på främst...

Mitt ex var flykting från Kenya, och han sålde in sig riktigt proffsigt. Först gav han mig en helnatt späckad med orgasmer, och sedan fick jag betala alla hans räkningar. Han drog på sig en massa böter, blev utkastad från affärer, och fick sparken typ 5 ggr från McDonalds, Burger King och Max.

När det sedan uppdagades att han även jobbade som manlig prostituerad gjorde jag slut. Det kändes skönt.
Citera
2026-09-19, 21:17
Medlem
Normalt sett i Sverige, så har det nog varit 4a generationer till rikedom från 1800tal sett. Kan bara ta min egen bakgrund: farfarsfar lämnade sin hemby till lite större ställe med bara kläderna på sig som ägodel och tog tjänst som dräng senare delen 1800tal, farfar startade företag och hade det relativt väl förspänt men inte jätterik, far fortsatte med företaget och kunde ge oss barn hyggligt med ekonomiskt understöd under vår uppväxt. Jag, sitter med bostad för över 5 miljoner och lön runt miljonen. Den första att studera gymnasium och högskola i släkten. Bidrag har inte legat för nån i släkten, bara hårt jobb!
Vad jag vill säga med detta är att jag tycker det är mycket konstigt att flyktingar som kommer hit ska ha det mycket bättre än min farfarsfar. Dvs det normala vore att de från 0 tillgångar når bra välstånd på 4a generationer. Nu förutsätter jag de har ingenting av värde därifrån de kom. Det verkar helt absurt att t ex en syrier i första eller andra generationen ska ha råd med bil eller bostad över 1 miljon. Om de nu inte har samma driv som Petter Stordalen typ.
Våra barn får det nog ännu bättre än mig. Men de jobbar otroligt hårt och har inte velat ha tusentals kronor från äldre släktingar som velat ge; för de behöver det inte säger dom. Så jädrigt mycket kommer från uppfostran skulle jag säga. Flyktingar har antingen en helt annan syn på detta eller också proppar svenska staten dem fulla med bidrag utan att de vill ha det..fast där tvekar jag..
Senast redigerad av TrashcanSweden 2026-09-19 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in