2026-09-19, 18:08
Medlem
NoTruces avatar
I den anglosaxiska världen använder man ju "father" när man tilltalar präster, i alla fall manliga sådana. Detta tror jag gäller i såväl protestantiska som katolska inriktningar. Men har vi något motsvarande ord på svenska? Fader? Förekommer det ens, eller är det "du" eller förnamnet som gäller?
Citera
2026-09-19, 18:15
Medlem
Glostrups avatar
”Du” eller namnet fungerar utmärkt.
Citera
2026-09-19, 18:18
Medlem
I bibeln varnar Jesus Kristus skarpt emot att kalla någon som finns på pla eten för fader

Säg hycklare is4
Citera
2026-09-19, 18:19
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
I den anglosaxiska världen använder man ju "father" när man tilltalar präster, i alla fall manliga sådana. Detta tror jag gäller i såväl protestantiska som katolska inriktningar. Men har vi något motsvarande ord på svenska? Fader? Förekommer det ens, eller är det "du" eller förnamnet som gäller?
Är det inte vanligare med "Moder [namn]" . Som Moder Teresa, typ?
Citera
2026-09-19, 18:20
Avstängd
'Prästajävel' kanske? (Hasse Alfredsson)
Citera
2026-09-19, 18:20
Medlem
triptykens avatar
Du är det korrekta. Eller namn
Citera
2026-09-19, 18:23
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
”Du” eller namnet fungerar utmärkt.

Kan det ha att göra med vår lutherska moral, att man inte ska upphöja någon annan människa? Förr i tiden talade man väl om människor i tredje person, men det gällde väl alla, inte bara präster.

Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Är det inte vanligare med "Moder [namn]" . Som Moder Teresa, typ?

Till män?

Moder Sebastian har uttalat sig emot avkragning. Vad anser moder Gunnar om det?
Citera
2026-09-19, 18:33
Avstängd
Tilltala efter ämbete bara. Hur svårt är det?
Präst Johnsson
Vaktästare Andersson
Butiksföreträdare Berit
Mattant Agnes
Citera
2026-09-19, 18:34
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Kan det ha att göra med vår lutherska moral, att man inte ska upphöja någon annan människa? Förr i tiden talade man väl om människor i tredje person, men det gällde väl alla, inte bara präster.

Du har aldrig hört talas om du-reformen?
Citera
2026-09-19, 18:35
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Det har väl snarare med dureformen att göra. Man säger du till alla, helt naturligt. Men vill man gå runt och kalla folk ”herr advokat”, eller ”fabrikörn” så kan man ju göra det. Folk lär undra vad det är för en figur, men det lär inte bli några konflikter.
Citera
2026-09-19, 18:39
Medlem
Rimberts avatar
Jag kallade min konfirmationspräst för Bosse och han verkade acceptera det.
Moderna präster är inte som gamla tiders svartrockar, på gott och ont...
Man tappar respekten för dem lite grand om de försöker verka vara kompisar med alla.
De ska ju ändå föreställa vara guds ställföreträdande ombud på jorden.
Senast redigerad av Rimbert 2026-09-19 kl. 18:48.
Citera
2026-09-19, 18:50
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Präst är ett allmänt begrepp: person inom ett religionssamfund som innehar ett ämbete som bl.a. innebär ledning av de viktigaste sammankomsterna för religionsutövning. (svenska.se)

Nej, det syftar på en kristen ledare. Jag antar att du inte kommer att acceptera Wikipedia där det just nu står

Citat:
Präster finns i flera olika religioner, bland annat i kristendom, hinduism och shintoism. De saknas dock inom bahá'í och islam, även om exempelvis imamer och mullor har delvis motsvarande roll.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A4st

men även SAOB skriver:

Citat:
2) person som i den kristna kyrkan efter den äldsta urkristna tiden innehar (vigts till att inneha) ämbete ss.

Det står visserligen längre ner

Citat:
4) i utvidgad anv. av 2, om person som i icke kristna religionssamfund l. bland icke kristna folk l. stammar tjänstgör ss. speciell (officiell) handhavare av den religiösa kulten l. av ngn särskild religiös kult.

och under detta

Citat:
a) i (den monoteistiska) judendomen.

Oavsett detta borde det har varit glasklart att mitt inlägg inte hade ett dugg med islam att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Du har aldrig hört talas om du-reformen?

Jag skrev "förr i tiden". Vad tror du det innebär?

Det är därutöver fullt möjligt att vissa yrkeskategorier skulle kunna undantas från detta, inte på grund av klassrelaterade skäl, men religiösa/andliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det har väl snarare med dureformen att göra. Man säger du till alla, helt naturligt. Men vill man gå runt och kalla folk ”herr advokat”, eller ”fabrikörn” så kan man ju göra det. Folk lär undra vad det är för en figur, men det lär inte bli några konflikter.

Jag syftade på vad man säger till personen, inte hur man pratar om denne. Om det nu var oklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in