Citat:
Ursprungligen postat av
Kronbefallningsman
Präst är ett allmänt begrepp: person inom ett religionssamfund som innehar ett ämbete som bl.a. innebär ledning av de viktigaste sammankomsterna för religionsutövning. (svenska.se)
Nej, det syftar på en kristen ledare. Jag antar att du inte kommer att acceptera Wikipedia där det just nu står
Citat:
Präster finns i flera olika religioner, bland annat i kristendom, hinduism och shintoism. De saknas dock inom bahá'í och islam, även om exempelvis imamer och mullor har delvis motsvarande roll.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A4st
men även SAOB skriver:
Citat:
2) person som i den kristna kyrkan efter den äldsta urkristna tiden innehar (vigts till att inneha) ämbete ss.
Det står visserligen längre ner
Citat:
4) i utvidgad anv. av 2, om person som i icke kristna religionssamfund l. bland icke kristna folk l. stammar tjänstgör ss. speciell (officiell) handhavare av den religiösa kulten l. av ngn särskild religiös kult.
och under detta
Citat:
a) i (den monoteistiska) judendomen.
Oavsett detta borde det har varit glasklart att mitt inlägg inte hade ett dugg med islam att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kronbefallningsman
Du har aldrig hört talas om du-reformen?
Jag skrev "förr i tiden". Vad tror du det innebär?
Det är därutöver fullt möjligt att vissa yrkeskategorier skulle kunna undantas från detta, inte på grund av klassrelaterade skäl, men religiösa/andliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Det har väl snarare med dureformen att göra. Man säger du till alla, helt naturligt. Men vill man gå runt och kalla folk ”herr advokat”, eller ”fabrikörn” så kan man ju göra det. Folk lär undra vad det är för en figur, men det lär inte bli några konflikter.
Jag syftade på vad man säger
till personen, inte hur man pratar
om denne. Om det nu var oklart.