Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
140 miljoner mot 20 miljoner, möjligtvis 25 miljoner. Do the math!
Men du... vi skall väl ändå inte föreställa oss att ALLA ryska medborgare är män i ålder och kondition för stridsverksamhet?
Jag kan godta din siffra om 140 miljoner ryska medborgare men gör också ett antagande om att lite mer än hälften består av kvinnor. Man brukar säga att av alla födslar är 51,5% av kvinnligt kön så vi kan väl räkna på det... och får fram siffran ~67 miljoner män. Av dessa räknar jag med att en femtedel är över 65 år, då blir det kvar 55 miljoner man- men vi är inte klara där...
Nu kan vi även anta att ytterligare en femtedel utgörs av pojkar under 18 år och kvar blir då; 44 miljoner (kanske) stridslystna män.
Vi bör nog även räkna bort några procent som är helt odugliga för vapentjänst, exempelvis gravt synskadade, tunga missbrukare och mentalt efterblivna~vem vet, kanske några har den där omtalade extrakromosomen också som gör dem till mongoloida, alltså
''downisar''. Blir det möjligtvis 40 miljoner man för det ukrainska fälttåget?
Ukraina då? Vi kan avrunda till 40 miljoner medborgare men vi kan nog räkna bort åtminstone 5 miljoner som flytt landet för säkerhet någon annanstans. Vi kan för resonemangets skull räkna in 35 miljoner medborgare varav lite mer än hälften är kvinnor- kanske det finns 20 miljoner kvar som kan bidra till det ukrainska försvaret men ändå kanske inte då vi bör på samma sätt som i exemplet för Ryssland räkna bort en femtedel som är till åren komna. Låt oss säga att Ukraina har 15 miljoner som kan vara tillgängliga för krigstjänst.
Notera Benen; Jag har redan räknat bort pojkar under 18 år vilka fick ingå i den där flyktinggruppen.
Ukraina har ändå lite annorlunda förutsättningar då kvinnor i ganska stor omfattning bidrar till försvaret- kan vi lägga in ytterligare några miljoner kvinnor? Om så har vi en ukrainsk beskyddande styrka om 20 miljoner tappra hjältar.
Ryssland är stort och måste skydda alla sina gränser varför vi nu bör räkna bort en hel del av den tidigare uträknade™ krigshären, måhända att av dessa 40 miljoner blir det kvar hälften, dvs 20 miljoner? Men... Ryssland behöver ju också annat än soldater för att maskinen skall gå runt; jag tänker då på sådana grejer som poliser, sjömän, gruvarbetare, allehanda tjänstemän, bönder och sotare...
Ähh, nu har jag ledsnat på att skriva om denna sak men du/ni kan se vartåt det lutar och vart vi kan landa då man funderar lite...