2026-09-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Tidö och Centern har majoritet. Någon lösning kommer hittas för att undvika nyval.

Oppositionspartier som gått till val på Andersson som statsministerkandidat har majoritet i riksdagen. Någon lösning kommer hittas för att uppnå maktskifte.
Citera
2026-09-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Nej min vän🙂.

Bigitta Ohlsson är typiska exemplet.. I Stockholm röstade många fd Liberaler och Allmänborgerliga väljare på C då de de inte tål allt det SD står för..

Centern har vettiga åsikter om integration, immigration, allas lika värde, miljön..

Tyvärr är de också ett intresseparti för bönder och skogsägare.. och Timbro lyckades för 20 år sedan smitta partiet med nyliberalism.

Jag röstade på Centern 22, men det blev med viss tveksamhet Mp i år.
"Vettigt?" Ja, ni är väl några få procent som tycker det, kallas sucidal empathy. Ungefär som att du säkert kan få några få % att äta bajs. Importera mellanösternfolk med den kulturen, sjukt.

Såg nu att du var sexist och peddo, ja då förstår jag att du gillar mellanöstern och cp.
Senast redigerad av sweintoo 2026-09-19 kl. 14:36.
Citera
2026-09-19, 14:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Var det bara jag som läste "talmudsrundorna" i rubriken?
Att inget skrivs om dem är nog för att de fortsätter tidigast den 29:e september
Citera
2026-09-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Om oppositionen låter landet gå till extraval kommer de att förlora, vilket de är fullt medvetna om.

Ja du har rätt att de kommer förlora. Frågan vem som förlorar mest C eller V. Sen finns ju alltid chansen/risken att L faller i från.

Det vore idioti från C och V sida att låta det gå till extra val. Jag tror tyvärr att V kan vara så idiotiska.
Citera
2026-09-19, 14:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Ganska mycket vid en jämförelse.

Jämförelse mot vad?
Citera
2026-09-19, 14:44
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Har svårt att se SD trycka gult, och sedan sitta på läktaren medan C byter lag och tolererar "Tidö 2.0" fast med ett SD som självmant utraderat sig själva för att locka C ombord.

Men det återstår att se.

Det blir en förhandling där SD exvis får besluta om tandvårdsreformen och invandring till del.
Jag tror att SD VILL vara i opposition för att agera om deras kärnfrågor skall lyftas fram mera.
Citera
2026-09-19, 14:49
Medlem
Daniel Suhonen kritiserar S:s partistyrelse som lågbegåvad och menar att S inte kan köra vidare som om valet vore en vinst och att man måste byta ut delar av garnityret och inte sätta samma gubbar och kärringar som det senaste kvartsseklet.

"Sossarnas brist på begåvning gör mig rädd - Magdalena Andersson måste skaka fram nya ministrar"

Suhonen tar upp att regeringen
1. måste vara stabil
2. fokusera på sakpolitik och dess "arbetarväljare" (om de nu har några?)
3. Partiet måste förnyas och nya ministrar utses

"En ny S-regering, oavsett om det blir åtta, tolv eller 22 S-ministrar, kan inte vara samma gamla gäng som de senaste 15 eller 20 åren. Men inte heller enbart hämtas ur den anonyma talepunktsmaffian i riksdagsgruppen. Saken är ju den att socialdemokratin lider av en extrem brist på karisma, briljans och begåvning."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/pBRx6X/daniel-suhonen-magdalena-andersson-maste-skaka-fram-nya-ministrar
Citera
2026-09-19, 14:51
Medlem
V har en mer logisk position.. alla röster ska ge samma inflytande. Det kan peka på hur de blev överörda 2018.

Så Centern lär få skulden..
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja du har rätt att de kommer förlora. Frågan vem som förlorar mest C eller V. Sen finns ju alltid chansen/risken att L faller i från.

Det vore idioti från C och V sida att låta det gå till extra val. Jag tror tyvärr att V kan vara så idiotiska.
Citera
2026-09-19, 14:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror själv vi faktiskt går mot ett extra val då Nooshi inte viker ned sig.

Det skulle innebära en förlust för oppositionen då dom i princip underkänt sig själva.

Vad skulle ett nyval förändra för oppositionen? Finns inte en chans i helvetet att det skulle en så stor förändring S inte var beroende av båda C och V.

D
Citera
2026-09-19, 15:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej min vän🙂.

Bigitta Ohlsson är typiska exemplet.. I Stockholm röstade många fd Liberaler och Allmänborgerliga väljare på C då de de inte tål allt det SD står för..

Centern har vettiga åsikter om integration, immigration, allas lika värde, miljön..

Tyvärr är de också ett intresseparti för bönder och skogsägare.. och Timbro lyckades för 20 år sedan smitta partiet med nyliberalism.

Jag röstade på Centern 22, men det blev med viss tveksamhet Mp i år.
Jag pratar om C som parti. Att C bytt ut ett gäng kärnväljare till förmån för verklighetsfrånvända väljare i ankdammen stämmer visserligen, men är en annan sak.
Citera
2026-09-19, 15:03
Medlem
Citat:
V har en mer logisk position.. alla röster ska ge samma inflytande. Det kan peka på hur de blev överörda 2018.

Så Centern lär få skulden..

Det är också mitt utgångsbud. Men som V partiledare verkar inte vara den smartaste personen i rummet, så vet jag inte säkert.
Citera
2026-09-19, 15:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Tidö och Centern har majoritet. Någon lösning kommer hittas för att undvika nyval.
C kommer icke stödja Tidö på något vis. Bara glöm!

C vill säkert däremot gärna återuppväcka alliansliket. Om så sker blir det Sd som sitter med svartepetter som vågmästare. I det scenariot inte säkert att Sd väljer Allahiansen framför S, men oavsett vet också UK att utan Sd och med istället C i båten så springer väljarna tillbaka till Sd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in