2026-09-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag förstår att du vill fördumma diskussionen för att stärka din tes men den blir inte mer sann för det.

Tidö-partierna har förvisso en gemensam plattform att stå på men det har varit ett val och den naturliga fortsättningen på ett valresultat är förhandlingar, oavsett vilket pronomen du använde före valet.

Oppositionen å andra sidan, har ingen gemensam plattform alls, tvärtom har man satt upp röda linjer mot varandra och lovat helt olika politik för att tydligt visa väljarna att man inte är ett samlat block öht.

Man kan tycka att även du borde kunna se det.

Lmao

Jag minns inte riktigt var jag påstått att oppositionen är överens. Kan du länka till var jag lägger fram min "tes", tycks inte hitta det inlägget av någon anledning.
Citera
2026-09-19, 11:52
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vänsterns agerande har jag inga som helst problem med. De ingår helt naturligt i vänsterblocket och har all rätt i världen att sitta i en regering som lutar åt vänster. Det är helt logiskt och självklart.

Men Centerpartiet... de försöker "samarbeta" med en sida de inte tillhör, och samtidigt ställa krav på andra partier i den sidan. Skämmes, Centerpartiet!
Thandtrollet kommer att vika ner sig efter några piruetter. Centern har ingen politik som ens de egna väljarna uppskattar, den enda samlande frågan är motståndet mot sd. Sen spelar hon upprörd över att de röda antisemitiska höjderna också är på samma sida som henne i den frågan men i den frågan finns inget manöverutrymme. Bara att hacka i sig. Efter några gråtmilda framträdanden kommer hon att släppa fram kommunisterna och hennes väljare har vetat det hela tiden och är helt nöjda med att ha agerat det antifascistiska bålverket en stund.
Att nu Birgitta Ohlsson blivit inkryssad betyder att det blir ännu svårare för Centern att byta till den borgerliga sidan.
Citera
2026-09-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
SVT är givetvis intresserad av att det ska bli ett skifte. Både genom deras politiska ställningstagande men också för att de rödgröna är betydligt mer public-service vänliga.
Det är ganska stor skillnad mellan att hitta samarbeten på lokalnivå och styra tillsammans i riksdagen.

Lmfao. Ja. Vilken jävla "hit piece" av SVT Nyheter Småland:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/i-kalmar-har-centerpartiet-styrt-med-vansterpartiet-i-12-ar-jamkar-ihop-oss

Nej, lika bra att lägga ner den där statspropagandan, så kan hälften av landets invånare sitta och götta med biff och bea framför 100% med Henrik Jönsson (utländskt finansiär okänd), medan andra hälften får sin samhällsinformation från Flamman Show, med Zara Larsson som pausunderhålning.
Citera
2026-09-19, 11:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Visst är det en teater vi ser nu. Om några rundor kommer S+V+MP+C sitta i regering tillsammans. Frågan är bara vilka som viker ned sig och hur det kommer utspela sig.
Det naturliga är ju att V viker ned sig då varken S eller C vill ha dem i regering.

Samtidigt, så lär denna chans aldrig någonsin återkomma för V. Viker de sig, så ser de sossarna gå ännu längre åt höger och lämna V helt ensamma på vänsterflanken. Jag tror faktiskt att Nooshi hellre tar det till extra val.
Citera
2026-09-19, 11:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Thandtrollet kommer att vika ner sig efter några piruetter. Centern har ingen politik som ens de egna väljarna uppskattar, den enda samlande frågan är motståndet mot sd. Sen spelar hon upprörd över att de röda antisemitiska höjderna också är på samma sida som henne i den frågan men i den frågan finns inget manöverutrymme. Bara att hacka i sig. Efter några gråtmilda framträdanden kommer hon att släppa fram kommunisterna och hennes väljare har vetat det hela tiden och är helt nöjda med att ha agerat det antifascistiska bålverket en stund.
Att nu Birgitta Ohlsson blivit inkryssad betyder att det blir ännu svårare för Centern att byta till den borgerliga sidan.
Det är dock inte säkert att S tar med V i regeringen ens om C viker sig.
Citera
2026-09-19, 12:03
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Varken C eller V kommer vika sig, blir extra val tror jag. Om någon ändå skulle vika sig så blir det V som gör det, man har inga andra alternativ. C har faktiskt alternativet att gå höger ut även fast det verkar osannolikt idag. Att V skulle gå högerut är omöjligt.
Citera
2026-09-19, 12:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det naturliga är ju att V viker ned sig då varken S eller C vill ha dem i regering.

Samtidigt, så lär denna chans aldrig någonsin återkomma för V. Viker de sig, så ser de sossarna gå ännu längre åt höger och lämna V helt ensamma på vänsterflanken. Jag tror faktiskt att Nooshi hellre tar det till extra val.
Är av samma åsikt. V kommer inte vika sig från det kongressbeslut de tagit. Försöker Nooshi få till en ändring från det beslut de tagit är hon körd som partiledare.
Extra val är nog det som kommer ske, som du skrev.
Dock kommer vi nog till samma läge ändå, låsning.
Citera
2026-09-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Varken C eller V kommer vika sig, blir extra val tror jag. Om någon ändå skulle vika sig så blir det V som gör det, man har inga andra alternativ. C har faktiskt alternativet att gå höger ut även fast det verkar osannolikt idag. Att V skulle gå högerut är omöjligt.

V och C är båda högst medvetna om att ett extraval triggat av oppositionens oförmåga att nå en kompromiss är ett extraval de kommer att förlora. Deras majoritet är redan minimal, och kommer att utraderas av den förtroendeförlust det skulle innebära att tvinga ut folk till vallokalerna igen bara för att de inte klarar av att samarbeta.
Citera
2026-09-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Lmfao. Ja. Vilken jävla "hit piece" av SVT Nyheter Småland:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/i-kalmar-har-centerpartiet-styrt-med-vansterpartiet-i-12-ar-jamkar-ihop-oss

Nej, lika bra att lägga ner den där statspropagandan, så kan hälften av landets invånare sitta och götta med biff och bea framför 100% med Henrik Jönsson (utländskt finansiär okänd), medan andra hälften får sin samhällsinformation från Flamman Show, med Zara Larsson som pausunderhålning.
Svt kunde lika gärna ha letat på en kommun där C och SD samarbetar och talar gott om varandra. Men icke sade Nicke.
Citera
2026-09-19, 12:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Om V skulle backa undan från sitt krav på att sitta i en regering nu så kommer de aldrig mer få göra det och blir då förpassade till ett stödparti.
Det här är helt låst läge.
Dock tror jag att det inte hjälper med extra val. Det kommer bli samma läge igen.
Citera
2026-09-19, 12:10
Medlem
Även om V viker ner sig så blir det svårt att regera eftersom C och V står för långt ifrån varandra i den ekonomiska politiken. Och sedan har vi inte ens börjat tala om alla problem med MP när det gäller kärnkraft, bensinpriser, migration m.m. För tio år sedan hade S kunnat gå med på mycket av MPs stollepolitik men det är andra tiden nu och S vill inte tillbaka dit.

Vi har bara en fungerande regeringskoalition idag. Vänstersidan är ett totalt kaos.
Citera
2026-09-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Svt kunde lika gärna ha letat på en kommun där C och SD samarbetar och talar gott om varandra. Men icke sade Nicke.

C och SD har inte gått till val på samma statsministerkandidat, så att sondera dessa två partiers möjlighet att ingå i en koalition på riksdagsnivå är i nuläget meningslöst.

Om C svänger och byter statsministerkandidat kan ju detta bli en mer relevant fråga att ställa sig, men just nu är det inget som tyder på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in