2026-09-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
SR visar att de är impuls och reflexstyrda. Likt EXPO. De kastar rasism och nazismanklagelser omkring sig per automatik. Nu senast drabbades Läkaren Nils Littorin och Malmölistan av de omanligas häxjakt.

Häpnadsväckande nog bad SR om ursäkt. Det är alltså ett historiskt samtal i denna länk. Efter 30 års häxjakt på felaktiga åsikter med Expo lovar SRs östrogenklubb att "klippa om" i reportaget.

Kort video
https://x.com/Nils_Littorin/status/2095072494633857381

Expo är som någon sorts svenska variant av östtyska Stasi som ska jaga alla typer av ideologiska avvikare från den svenska fejkdemokratiska bögutopin
Citera
2026-09-19, 10:21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jo han är frisk i huvudet till skillnad från de flesta svenskar.
Problemet för dig och Nils är att det inte bara handlar om att ha rätt i sak. Saknar man förmågan att få med sig andra i den processen kommer man ingenstans.

Hur bra genomslag tror du Malmölistan kommer få i kommunfullmäktige med den inställningen som han har? De har två av 61 mandat. Detta i ett kommunfullmäktige där S-koalitionen ser ut att få fortsatt majoritet.

Min, och andras, spådom är att den andra personen som ska sitta för Malmölistan i kommunfullmäktige snart kommer tröttna och hoppa av
Citera
2026-09-19, 13:42
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
MSM-journalister klagar på utlastningar:

” ”När jag jobbade på Sveriges Radio i Göteborg för ca 15 år sedan var Laskarusellen horribel. Inte bara för dem som fick gå utan för oss alla. Cheferna uppgav att de rekryterade en person i veckan. Alltså fick lika många gå lika ofta. Den personen bjöd ofta själv på fika. Fick sedan en pocketbok och reklamprylar för P4 som avskedspresent. Sådan ironi. En dag skulle hela P3-redaktionen få veta om de skulle få gå eller bli inlasade. En efter en gick de in till chefen och fick sin dom. Fatta den stämningen.

Det sämsta tycker jag är att folk utlasades oavsett hur bra de var. De ganska mediokra och stjärnskotten. Public service blöder bra folk och får ingen möjlighet att bygga upp journalister som blir kunniga och duktiga. På så vis blir det en kris för journalistiken.”

https://www.journalisten.se/fordjupning/jag-vikarierade-for-doda-journalister/

Är detta ett fenomen speciellt för journalistbranschen? Finns det för många journalister till för få jobb? Och borde kanske public service ändå BANTAS ner rejält??
Tack för länktipset! När man läser vittnesmålen i artikeln så måste man ha med sig att detta är människor som ser sin uppgift som att förklara för oss övriga hur världen fungerar.

Den här relaterade artikeln var också intressant.
https://www.journalisten.se/fordjupning/sa-paverkar-laskarusellen-din-manniskosyn/
Citat:
Ekots redaktion, tidig höst 2024.

Till slut brister det för vikarie A. Den irriterade rösten skär genom det lågmälda surret på Ekots redaktion:

– Jag sa faktiskt hej!

Folk vänder sig om. En tillsvidareanställd journalist är på väg bort från redaktionsgolvet med raska steg. A står kvar vid sin arbetsplats och blänger efter den fastanställda kollegan, som inte svarar. Precis som hen inte gjort under hela sommaren.

Och ens fördomar om vilka personlighetstyper som drar sig till gammelmedia bekräftas också:
Citat:
Magnus Sverke [professor arbets- och organisationspsykologi] får ta del av vad visstidsanställda på bland annat Nerikes Allehanda och Ekot berättat för Journalisten.

– Det vittnar om en syn på människor som förbrukningsvaror.
Citera
2026-09-20, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Problemet för dig och Nils är att det inte bara handlar om att ha rätt i sak. Saknar man förmågan att få med sig andra i den processen kommer man ingenstans.

Hur bra genomslag tror du Malmölistan kommer få i kommunfullmäktige med den inställningen som han har? De har två av 61 mandat. Detta i ett kommunfullmäktige där S-koalitionen ser ut att få fortsatt majoritet.

Min, och andras, spådom är att den andra personen som ska sitta för Malmölistan i kommunfullmäktige snart kommer tröttna och hoppa av

Den så kallade "demokratin" i Sverige är ändå en bluff och man kommer ingenstans om man inte är en del av etablisemanget. Han är inte mentalsjuk som du skrev tidigare för att han säger sanna saker.
Citera
2026-09-27, 14:40
Medlem
Ledare i Journalisten. De traditionella medierna har inte längre samma makt. Bör sociala medier censureras?

”… vem som bestämmer vad jag ska bli upprörd över, och i förlängningen hur jag ser på världen.

Det här var en makt som de traditionella medierna länge var ganska ensamma om att ha. Och visst har de begått misstag och skapat opinioner på falska premisser, men de har också försökt ta ansvar. Och de har inte varit i närheten av att ha så effektiva verktyg för att påverka vår verklighetsuppfattning som de sociala medierna har idag.”

” De sociala mediernas makt måste granskas och begränsas. En statlig utredning har föreslagit en 15-årsgräns för sociala medier. Men ska vi verkligen stanna där? Om inte plattformarna börjar ta ansvar snart måste lagstiftarna göra det. Yttrandefriheten ska vara vid, men utländska företag kan inte heller ha en oinskränkt rätt att sprida desinformation och propaganda till vuxna svenskar.”

https://www.journalisten.se/ledare/morkret-i-flodet-ar-ocksa-morkret-i-mig-de-sociala-mediernas-algoritmer-ar-var-tids-matrix/
Citera
2026-09-28, 19:40
Medlem
KastlosaBerits avatar
Jag slutade titta på TV för 15-20 år sedan när jag var i 30-årsåldern. Kan aldrig "gå tillbaka" då det för mig vore tortyr. Radio är också uteslutet pga flamset och även där pga det ideologiska. Läsa moderna tidningar är outhärdligt. Jag verkligen hatar etablerad massmedia. Vore det opolitiskt och om formen på tidningarna skulle återställas som det såg ut för 85 år sedan vore det helt annorlunda. Jag läser gärna gamla tidningar i tidningsarkiv och då nummer från 1860-talet fram till 1980-talet men därefter....ingenting! Det är mina medievanor. Konsumerar ni dagens skit?
Citera
2026-09-28, 19:42
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ledare i Journalisten. De traditionella medierna har inte längre samma makt. Bör sociala medier censureras?

”… vem som bestämmer vad jag ska bli upprörd över, och i förlängningen hur jag ser på världen.

Det här var en makt som de traditionella medierna länge var ganska ensamma om att ha. Och visst har de begått misstag och skapat opinioner på falska premisser, men de har också försökt ta ansvar. Och de har inte varit i närheten av att ha så effektiva verktyg för att påverka vår verklighetsuppfattning som de sociala medierna har idag.”

” De sociala mediernas makt måste granskas och begränsas. En statlig utredning har föreslagit en 15-årsgräns för sociala medier. Men ska vi verkligen stanna där? Om inte plattformarna börjar ta ansvar snart måste lagstiftarna göra det. Yttrandefriheten ska vara vid, men utländska företag kan inte heller ha en oinskränkt rätt att sprida desinformation och propaganda till vuxna svenskar.”

https://www.journalisten.se/ledare/morkret-i-flodet-ar-ocksa-morkret-i-mig-de-sociala-mediernas-algoritmer-ar-var-tids-matrix/

Ja det är så vackert och som en händelse har den lagen drivits genom nu i Storbritannien. Samordnat? Näääh så kan det ju inte vara. Svensk polis ska alltså kunna arrestera dig om du låter barnen konsumera sociala medier. Kontrollen kräver givetvis ökad digitalisering övervakning för att den ska fungera.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-28 kl. 19:52.
Citera
2026-09-28, 21:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ett tankefel de gör är att de tror att om de förbjuder sina konkurrenter och meningsmotståndare så kommer deras läsare/lyssnare/tittare tillbaka till deras impopulära propaganda-medier. Så är det inte. Folk kommer aldrig tillbaka till gammelmedia utan de kommer gå till Dark Net eller på andra vis undvika censuren. Eller hellre vara utan medier.
Citera
2026-09-28, 22:23
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
MSM-journalister klagar på utlastningar:

” ”När jag jobbade på Sveriges Radio i Göteborg för ca 15 år sedan var Laskarusellen horribel. Inte bara för dem som fick gå utan för oss alla. Cheferna uppgav att de rekryterade en person i veckan. Alltså fick lika många gå lika ofta. Den personen bjöd ofta själv på fika. Fick sedan en pocketbok och reklamprylar för P4 som avskedspresent. Sådan ironi. En dag skulle hela P3-redaktionen få veta om de skulle få gå eller bli inlasade. En efter en gick de in till chefen och fick sin dom. Fatta den stämningen.

Det sämsta tycker jag är att folk utlasades oavsett hur bra de var. De ganska mediokra och stjärnskotten. Public service blöder bra folk och får ingen möjlighet att bygga upp journalister som blir kunniga och duktiga. På så vis blir det en kris för journalistiken.”

https://www.journalisten.se/fordjupning/jag-vikarierade-for-doda-journalister/

Är detta ett fenomen speciellt för journalistbranschen? Finns det för många journalister till för få jobb? Och borde kanske public service ändå BANTAS ner rejält??

Bland alla de där klagomålen/vittnesmålen hittade jag en text som var extra intressant och nog förklarar vad en del av problemet ligger:

Citat:
”Jobbat som programledare och reporter på SVT i fem år. Vid upprepade gånger har jag fått höra om ’utlasning’ av chefer och arbetsledare. Motiveringen till varför min redaktion inte vill anställa människor eller övergå från projekt var ’vi vill inte ha gamla personer på redaktionen’.

De är rädda för att få en massa gamla stötar kvar som var bra i början, men som med tiden mest blir en belastning.
Citera
2026-09-29, 01:46
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:

Det här visar ju hur äcklig Sveriges gamla massmedia är. Det är bara bra utifall den dör för jag vill då inte veta av dess "beskydd". Yttrandefriheten vill Sveriges massmedia angripa, Ledaren efterlyser ju det och de här ambitionerna präglar EU. Folket ska skyddas från "desinformation" och svensk gammal massmedia ska få mer av sitt monopol på att sprida sin egen desinformation (som det är, jag hatar dem och tar inte del av deras utbud). Massmedia erkänner här vilken makt de har haft som opinionsbildare.
Citera
2026-09-29, 16:06
Medlem
Imnshos avatar
En liten delnisch i gammeltidningarnas värld har verkligen förundrat mig det senaste decenniet.

Varför i helvete låter man trycka upp två hela uppslag med diverse börs- och fondkurser, samt andra obskyra finansiella data? När dessa är passe' när blaskan gått i tryck, och finns lättillgängligt även för den mest okunnige på nätet.

Verkar som det bara är ägnat att fylla ut några sidor, annars skulle blaskan bli väldigt tunn.
Citera
2026-09-30, 12:59
Medlem
På en av FoJo:s kurser - fortbildning för yrkesverksamma (MSM???) journalister- får man lära sig mer om ” könsbaserad desinformation”.
Vad är det för något, någon som kan förklara?

” Memer, misogyni och manipulation: könsbaserad desinformation i journalistikens digitala offentlighet”

” Under en heldag erbjuds engagerande keynotes om faktagranskning, desinformation och verifiering, tillsammans med workshops som ger journalister praktiska verktyg och färdigheter. Efter en avslutande paneldiskussion delar vi ut priset Gyllene Bjällran”

”… fokus mot könsbaserad desinformation och dess konsekvenser för demokratin, politiken och journalistiken.
När misogyni möter memekultur uppstår en toxisk digital miljö där AI-genererat innehåll, virala berättelser och slopaganda bidrar till att förstärka stereotyper, hat och manipulation. Hur tar sig könsbaserad desinformation uttryck i demokratiska valprocesser? Hur påverkar den journalistikens villkor, trovärdighet och möjligheter att verka i den digitala offentligheten?
Bekräftade keynotes är Nina Jankowicz och Myra Åhbäck Öhrman”

https://fojo.se/kurser/konferens-fojo-verify-day-2026/

Gyllene bjällra låter som nåt man sätter på en stackars katt för att den inte ska kunna fånga småfåglar. Kattguld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in