2024-03-20, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Det går att ta negern ur djungeln, men inte djungeln ur negern. Ser inte varför det ska blandas in katter och hästar, det är väl inte animal planet tråden handlar om, även om det är förvillande likt.
Det behöver blandas in katter och hästar, eftersom
countolaf är en politiskt korrekt invandringsvurmare och menade tvärt om än den självklarhet du nämner ovan om djungeln. Ibland behöver nivån sänkas så att det blir omöjligt att missupfatta.

Så här skrev countlaf när jag svarade med viss ironi att jag "håller med":
Citat:
Poängen är väl att de har en annan kulturell bakgrund än bara den svenska, var de är födda spelar ingen roll.
Citera
2024-11-12, 12:02
Avslutad
Nu satt negresserna med gucci keps för att provocera Martin Mellin. Fint att folk på svt stöder kriminella drägg. Det vore inte allt för tråkigt om dessa svin råkade ut för våldet.
Citera
2024-11-17, 21:18
Medlem
chipstutte1337s avatar
I avsnitt 4, under höstens säsong 2024 (pågående i skrivande stund) så var en mörkhårig kvinnlig deltagare av namn Alexandra som påstås vara en gamer. Vet någon vem det är? Om det är en streamer eller influencer? Obs! Det är inte Alexandra Kissie Nilsson som är det första som dyker upp på google.
Citera
2024-12-18, 13:33
Medlem
Ördögs avatar
Den största invandrargruppen i Svärje är nästan helt osynlig i IFS. Det förvånar Sandra Broborn på Hufvudstadsbladet.

https://www.hbl.fi/2024-12-17/nu-far-det-vara-nog-med-spritskamten/
Det är befriande att se hur PK-Sverige förvandlas till en lekplats en halvtimme i veckan, där personer med invandrarbakgrund för en gångs skull utgör majoriteten.
/---/
Men att finländarna, som efter Syrien och Irak utgör den största invandrargruppen med knappt 130 000 personer i Sverige, inte är representerade är märkligt.

Särskilt med tanke på att man i höstens säsong valde att ha med frågan om vad ”kalsarikännit” betyder. Journalisten och den återkommande panelisten Elaf Ali förklarade ordet som ett ”nedsättande uttryck för den som lämnar bastun först, ungefär som att kalla någon svartskalle”.

Jag mejlar producenten som tagit fram idén till programmet och frågar om avsaknaden av finländare är en medveten exkludering?

Njae är svaret. Å ena sidan har man velat fokusera på de invandrargrupper som etablerat sig i Sverige de senaste 30 åren. Å andra sidan har producenten den subjektiva tolkningen att sverigefinländare ”är en så självklar del av Sverige i dag att de knappt uppfattas som invandrare längre”, men att man haft det uppe för diskussion.
Citera
2025-03-12, 09:10
Avslutad
Har inte läst tråden så är blank för tidigare diskussion. Jag har tidigare uppfattat programmet som förnedrande för alla inblandade och det är inte min humor. Med det sagt så har jag ändrat uppfattning om vad programmet kan fylla för funktion. Två personer från redaktionen gästade Morgonstudion och nu förstår jag mer.

Programmet IFS är ett gemensamt lärande, ett kalas för fördomsskämt som resulterar i att man får lära sig sådant man inte redan visste om de kulturer som tas upp.

Om människorna som är med tycker att detta är ett kul sätt att lära sig så är väl det jättebra. Jag kan försöka ge programmet en ny chans efter att de har förklarat sig. Vem är svensk är en fråga som vi som bor i det här landet kommer att behöva ställa oss många gånger och få obekväma svar.

I gårdagens Efter 5 kom det fram att föräldrarna till en mördad pojke, målsägande nekades rätt till tolk i förhandlingarna för att kostnaden för rättegången med över dussinet misstänkta skulle hållas nere.

Vem är svensk? Var den mördade pojken inte svensk nog för att föräldrarna skulle beviljas tolk i rättegången?

IFS och vi alla får fortsätta ställa frågan.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-12 kl. 10:08.
Citera
2025-03-12, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den största invandrargruppen i Svärje är nästan helt osynlig i IFS. Det förvånar Sandra Broborn på Hufvudstadsbladet.

https://www.hbl.fi/2024-12-17/nu-far-det-vara-nog-med-spritskamten/
Det är befriande att se hur PK-Sverige förvandlas till en lekplats en halvtimme i veckan, där personer med invandrarbakgrund för en gångs skull utgör majoriteten.
/---/
Men att finländarna, som efter Syrien och Irak utgör den största invandrargruppen med knappt 130 000 personer i Sverige, inte är representerade är märkligt.

Särskilt med tanke på att man i höstens säsong valde att ha med frågan om vad ”kalsarikännit” betyder. Journalisten och den återkommande panelisten Elaf Ali förklarade ordet som ett ”nedsättande uttryck för den som lämnar bastun först, ungefär som att kalla någon svartskalle”.

Jag mejlar producenten som tagit fram idén till programmet och frågar om avsaknaden av finländare är en medveten exkludering?

Njae är svaret. Å ena sidan har man velat fokusera på de invandrargrupper som etablerat sig i Sverige de senaste 30 åren. Å andra sidan har producenten den subjektiva tolkningen att sverigefinländare ”är en så självklar del av Sverige i dag att de knappt uppfattas som invandrare längre”, men att man haft det uppe för diskussion.

"Jag tror inte ni rikssvenskar förstått hur svenska vi finlandssvenskar är.

Ni kunde inte ha valt en bättre representant för Sverige i Basel, för med KAJ blev kultur-Sverige lite större, skriver Erica Helin."

https://www.expressen.se/debatt/debatt-sverige-svenskar-forstar-inte-hur-svenska-vi-ar/

"Finnar har det funnits gott om, sverigefinnar har man koll på i Sverige, tänk Arja Saijonmaa. Mindre kända är vi svenskspråkiga som fortsätter leva i Finland, på svenska. Vi som har känslan av att leva i en marginal, ett evigt limbo, en skarv mellan Sverige och Finland.

...

Kulturellt står vi med en och halv fot på den rikssvenska planhalvan. Låt mig förklara ur mitt millennial-perspektiv; att vara svenskspråkig i Finland betyder för väldigt många att man som barn kollade på Bolibompa och Disneydags, Lilla Sportspegeln (men av upphovsrättsliga skäl visades inte Tom&Jerry), Pippi, Emil och Bullerbyn, Sommarlovsmorgon, Julkalendern och som tonåring Bullen, Voxpop och Grynet.

För en del blev influenserna så starka att det påverkade vårt uttal och språkmelodi i barndomen. Vi prenumererade på Kalle Anka och vi sjöng med i Drömhus ”villa ha dig”, vi ylade ”Eeeeeloiiiis” i sommarnatten och kände oss coola när vi käckt avbröt folk med ”ingen vill veta var du köpt din tröja”.*

Its okey when KAJ do it, således.

Bara bada bastu! Kultur hjälper människor att förstå varandra. KAJ har sin plats och IFS sin.
Citera
2025-04-20, 13:49
Avstängd
https://www.svtplay.se/video/KGVkqrb/ifs-invandrare-for-svenskar/avsnitt-6?video=visa&position=31

Någon som vet mer om den tävlande Louise som tidigare varit Sverigevän men gör avbön i programmet?
Citera
2025-05-22, 21:52
Medlem
Paniksyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svtplay.se/video/KGVkqrb/ifs-invandrare-for-svenskar/avsnitt-6?video=visa&position=31

Någon som vet mer om den tävlande Louise som tidigare varit Sverigevän men gör avbön i programmet?
Det finns en flashbacktråd om henne (hon har bytt namn)
(FB) Jennifer Black/Jordan Helena Cansington, vad vet vi om henne?
Citera
2025-05-31, 00:46
Medlem
Crapmagics avatar
Har Strandhäll varit med, isåfall i vilket avsnitt? och finns det på svtplay?
Citera
2025-05-31, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Har Strandhäll varit med, isåfall i vilket avsnitt? och finns det på svtplay?

Japp här finns hela serien:
https://www.svtplay.se/ifs-invandrare-for-svenskar

Avsnittet med Annika Strandhäll här:
https://www.svtplay.se/video/jJykzQd/ifs-invandrare-for-svenskar/avsnitt-2

Publiken ser rätt så plågad ut, de är antagligen ditkommenderade av (S) ?

Strandhäll gör en dålig insats och failade samtliga sina frågor där.
Programmet borde ha anmälts för rasism för längesedan ?
Citera
2025-05-31, 10:51
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Programmet borde ha anmälts för rasism för längesedan ?
Tack för ögongodis.

Vad skiljer laglig rasism från hets mot folkgrupp?
Citera
2026-09-19, 10:18
Medlem
Rebali179s avatar
vad tycker ni om nya säsongen , första avsnittet med nya panel & programledare.

Tänk att vi betalar för detta skräp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in