Citat:
Ursprungligen postat av
Amadelllama
Hej Flashback! Mitt första inlägg här, men har creeped på Flashback över 10 år! Men i alla fall,
jag tycker det är väldigt märkligt att man kan störa sig så jävla mycket på hur folk uttala vissa ord.
För min del är det ett ord som min fru säger, (älska henne villkorslöst, hon är min soulmate. etc...)
Men Ordet "Schedule" låter så jävla äckligt om man uttala det rätt. Vilket hon gör!
Det uttalas med "Sch" lätet som det tyska ordet Scheiße som alla i hela Sverige kan:
Men dem flesta uttala det som "Scedule". Och jag kan verkligen inte förmå mig att säger det rätt, och varje gång hon säger det stanna jag upp och får sån äcklig känsla och vill säga till henne och rätta henne men hon uttala det ju rätt....
Vilka ord få er och känna likadant?🤔
Ett till ord jag hata är "Moist"🤮
Nej, inga ord får mig att känna likadant, jag har låg äckelkänslighet och ingen word aversion.
Men det låter som att du har ganska hög äckelkänslighet - åtminstone språkligt/sensoriskt. Det finns faktiskt ett fenomen som kallas word aversion, där vissa ord framkallar en oproportionerligt stark och nästan kroppslig äckelreaktion.
Hög äckelkänslighet innebär ungefär att ens “äckelsystem” reagerar snabbare och starkare än genomsnittet. Man kan vara mer känslig för exempelvis kroppsvätskor, lukter, mat, smuts, vissa ljud, ord eller associationer, och reaktionen kan komma väldigt automatiskt innan man ens hunnit tänka efter. Det behöver inte vara något problematiskt i sig – människor skiljer sig ganska mycket i hur lätt deras äckelrespons aktiveras.
Det intressanta här är att du verkar reagera både på betydelsen av vissa ord, som moist, och på själva ljudbilden i andra, som schedule. Det låter därför som en blandning av hög äckelreaktivitet och ganska stark känslighet för vissa språkljud.