2026-09-19, 08:45
Medlem
Amadelllamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hahaha kul att du tog just det ordet. Gick på engelskspråkigt gymnasium och sade det som det stavades "Schedule". Tog nog ett halvår innan någon påtalade att det uttalas Skedule haha. Men alla fattade ju vad man menade iaf antar jag.

Haha typiskt att ingen säger nåt. Fast det var ju inte så farligt, värre när man säger nåt helt fel. det påminde mig hur mindfuckat också man kan bli. Har bott i Sverige 19 år och i 18 av dem sa jag "Iförrigår" istället för "förrgår". Blev uppmärksammat under en lunch med jobbet och frågade hur man stavade Till det.

Men egentligen uttalade du ju rätt från början. om man nu ska sätta rätt eller fel stämpel.
"Scedule" är amerikansk engelska (som man lär sig i Sverige) och "Schedule" är brittiska, vilket då är ju ur engelska och dem har sin jävla oxford English Dictionary
2026-09-19, 08:56
Medlem
Amadelllamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Schedule har två uttal och båda är fullkomligt korrekta så du har fel och får sluta äckla dig.

"Scedule" används mest i amerikansk engelska men även mycket av folk från Storbritannien och andra som talar brittisk engelska.

Jo jag vet att båda är korrekta, svarade det på ett annat inlägg innan jag såg att fler påpeka detta.
Men känslan har inget att göra med korrektheten fatta du väl
2026-09-19, 09:01
Medlem
Amadelllamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag kan inte vänja mig vid att många kvinnor säger ett vasst "i". Är det för att det ska låta fiiiinare eftersom de tidigare inte pratade på detta sätt?

Jag tro faktiskt inte jag har hört förutom kanske på barn.
2026-09-19, 09:04
Medlem
Amadelllamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Kan inte förstå hur dom orden kan vara så himla äckliga. Kan inte komma på i skrivandets stund heller om det är nåt/några ord som jag stör mig på.

Det förstår jag inte heller faktiskt. Men om du tänker efter måste det väl finnas nåt, kanske när folk man knappt känner säger bror?
2026-09-19, 09:09
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadelllama
Det förstår jag inte heller faktiskt. Men om du tänker efter måste det väl finnas nåt, kanske när folk man knappt känner säger bror?
Hm låt mig tänka.. Näe tror inte att jag hört det heller 🤔

Men jag brukar själv ha fel uttal på vissa ord så kanske är därför jag inte stör mig så värst mycket på när andra uttalar nåt ord fel.

Däremot så finns det andra saker som jag stör mig väldigt mycket på men det är offtop.
2026-09-19, 09:15
Medlem
Amadelllamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Uttalanden är inte ett problem för mig, däremot innebörden utav ord i meningar, som oftast är vardagliga.

"Jag ska gå på toaletten". Ska du verkligen gå på toaletten? Rekommenderar att sitta på toaletten.
"Solen skiner i dag", "solen är på väg upp" eller "solen är på väg ner. Nej! Solen skiner alltid och går varken upp eller ner.

Sen alla dessa vardagliga tidsuttryck. "Jag mig en stund", "jag kommer strax", "vänta ett ögonblick".

Hur lång tid är en stund, strax och ett ögonblick?

Innebörden kan störa mig också. Men vet inte riktig om du menar att det störande är påpekandet av uppenbara säker och fel användande av uttryck men iaf ett råd kanske om du kanske är för stressad och arg på nåt i livet = ändring behövs. Kom på mig själv en gång att kunna bli jävligt irriterad när folk sa uppenbara saker, vilket bara är ett sätt vara social och inget att bli arg över så det var nåt underliggande
2026-09-19, 09:57
Moderator
Kyrpators avatar
Vi har redan minst två trådar där man kan diskutera språklig användning och språkliga fenomen som man retar sig på:

(FB) Ord och uttryck som du stör dig på (Sammanfogad tråd)

(FB) Den stora tråden där vi gnäller på våra medmänniskors språkbruk

Vi tar och låser den här tråden.

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här