2026-09-19, 00:11
Medlem
Amadelllamas avatar
Hej Flashback! Mitt första inlägg här, men har creeped på Flashback över 10 år! Men i alla fall,
jag tycker det är väldigt märkligt att man kan störa sig så jävla mycket på hur folk uttala vissa ord.

För min del är det ett ord som min fru säger, (älska henne villkorslöst, hon är min soulmate. etc...)
Men Ordet "Schedule" låter så jävla äckligt om man uttala det rätt. Vilket hon gör!
Det uttalas med "Sch" lätet som det tyska ordet Scheiße som alla i hela Sverige kan:
Men dem flesta uttala det som "Scedule". Och jag kan verkligen inte förmå mig att säger det rätt, och varje gång hon säger det stanna jag upp och får sån äcklig känsla och vill säga till henne och rätta henne men hon uttala det ju rätt....

Vilka ord få er och känna likadant?🤔
Ett till ord jag hata är "Moist"🤮
2026-09-19, 00:13
Medlem
Amadelllamas avatar
OMFG första inlägget och så kan man inte ens stava ordentligt!!🧐
2026-09-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadelllama
Hej Flashback! Mitt första inlägg här, men har creeped på Flashback över 10 år! Men i alla fall,
jag tycker det är väldigt märkligt att man kan störa sig så jävla mycket på hur folk uttala vissa ord.

För min del är det ett ord som min fru säger, (älska henne villkorslöst, hon är min soulmate. etc...)
Men Ordet "Schedule" låter så jävla äckligt om man uttala det rätt. Vilket hon gör!
Det uttalas med "Sch" lätet som det tyska ordet Scheiße som alla i hela Sverige kan:
Men dem flesta uttala det som "Scedule". Och jag kan verkligen inte förmå mig att säger det rätt, och varje gång hon säger det stanna jag upp och får sån äcklig känsla och vill säga till henne och rätta henne men hon uttala det ju rätt....

Uuusel svenska ,fröken. Jösses.
Schema uttalas olika på amerikansk engelska och på brittisk (korrekt) engelska.
Snälla Fröken No Clue - läs på!
2026-09-19, 00:50
Medlem
J.Doessons avatar
Kan inte förstå hur dom orden kan vara så himla äckliga. Kan inte komma på i skrivandets stund heller om det är nåt/några ord som jag stör mig på.
2026-09-19, 00:56
Medlem
wrapascarfs avatar
Ja, Mats Knutson verkar trevlig men jag har hakat upp mig på att han inte kan säga "regering".

I månader har han varit i varenda Aktuellt och i varje mening försöker han säga det minst tre gånger.
2026-09-19, 01:16
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrapascarf
Ja, Mats Knutson verkar trevlig men jag har hakat upp mig på att han inte kan säga "regering".

I månader har han varit i varenda Aktuellt och i varje mening försöker han säga det minst tre gånger.
Hur uttalar han det då?
2026-09-19, 01:22
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Nej, inga ord får mig att känna likadant, jag har låg äckelkänslighet och ingen word aversion.

Men det låter som att du har ganska hög äckelkänslighet - åtminstone språkligt/sensoriskt. Det finns faktiskt ett fenomen som kallas word aversion, där vissa ord framkallar en oproportionerligt stark och nästan kroppslig äckelreaktion.

Hög äckelkänslighet innebär ungefär att ens “äckelsystem” reagerar snabbare och starkare än genomsnittet. Man kan vara mer känslig för exempelvis kroppsvätskor, lukter, mat, smuts, vissa ljud, ord eller associationer, och reaktionen kan komma väldigt automatiskt innan man ens hunnit tänka efter. Det behöver inte vara något problematiskt i sig – människor skiljer sig ganska mycket i hur lätt deras äckelrespons aktiveras.

Det intressanta här är att du verkar reagera både på betydelsen av vissa ord, som moist, och på själva ljudbilden i andra, som schedule. Det låter därför som en blandning av hög äckelreaktivitet och ganska stark känslighet för vissa språkljud.
2026-09-19, 01:34
Medlem
particulum1s avatar
Uttalanden är inte ett problem för mig, däremot innebörden utav ord i meningar, som oftast är vardagliga.

"Jag ska gå på toaletten". Ska du verkligen gå på toaletten? Rekommenderar att sitta på toaletten.
"Solen skiner i dag", "solen är på väg upp" eller "solen är på väg ner. Nej! Solen skiner alltid och går varken upp eller ner.

Sen alla dessa vardagliga tidsuttryck. "Jag mig en stund", "jag kommer strax", "vänta ett ögonblick".

Hur lång tid är en stund, strax och ett ögonblick?
2026-09-19, 03:21
Medlem
Jag kan inte vänja mig vid att många kvinnor säger ett vasst "i". Är det för att det ska låta fiiiinare eftersom de tidigare inte pratade på detta sätt?
Senast redigerad av Newton555 2026-09-19 kl. 03:25.
2026-09-19, 04:15
Medlem
needAlifes avatar
Hahaha kul att du tog just det ordet. Gick på engelskspråkigt gymnasium och sade det som det stavades "Schedule". Tog nog ett halvår innan någon påtalade att det uttalas Skedule haha. Men alla fattade ju vad man menade iaf antar jag.
2026-09-19, 07:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vilka ord få er och känna likadant?
Ett till ord jag hata är "Moist"

Schedule har två uttal och båda är fullkomligt korrekta så du har fel och får sluta äckla dig.

"Scedule" används mest i amerikansk engelska men även mycket av folk från Storbritannien och andra som talar brittisk engelska.
2026-09-19, 07:20
Medlem
busy-signals avatar
Men vafan shedule eller skedule spelar väl ingen roll. Tomat eller timotej liksom.

Du kan väl börja uttala det skeddu-léé? Låter mera elegàangt lr
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-19 kl. 07:22.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in