2026-09-19, 01:01
Medlem
deddds avatar
Det är mycket tjafs om bränslepriset. Folk i storstäder med bra kollektivtrafik vill ha högre bränsleskatt i större grad än folk i glesbygden.
Vilket är självklart då folk främst tänker på sig själv och 1 steg fram.
Storstan: "Jag kan vilja ha högre bensinskatt för jag sitter här och är duktig när jag ensam transporteras av en 70 ton buss som går var 10de minut."
Landsbygden: "Jag har inte råd att bry mig om klimatet jag måste ta mig till jobbet, och skolan, och läkaren, och mataffären, och allt annat, med bil."

Men inget parti på någon sida har vad jag vet någonsin tagit fram det något självklara. En progressiv bränsleskatt.
Ju mer tätbefolkat ju högre bränsleskatt.
  • Där det är mest tätbefolkat, där befolkningstäthetskartan lyser rödast, som Stockholm, Göteborg, Malmö är det högst fast skatt (tex 9kr/l). Färre kommer köra bil i storstan så de får bättre närmiljö och luft, kollektivtrafik blir ett än bättre alternativ och får då mer pengar att bli ännu bättre, och städerna blir mer gå-bara. Det många av storstadsborna önskar. Även de som naturligt nog röstar för högre bränsleskatter i större grad.
  • Långt ut på vischan där det är extremt glesbefolkat där värmekartan är vit, typ Jokkmokk, är det lägst (säg tex 4kr/l), för där är bil en privat livsnödvändighet, och industriell sådan, och kollektivtrafik en omöjlighet både ur finansiell ekonomi och ur miljömässig ekonomi.
  • Där mellan olika skatter mellan dessa extremer beroende på hur tätbefolkat det är.

Siffrorna (skattesatserna) är bara random exempel (som referens var det ~6kr/l fast skatt på bensin under 2025, ~5kr/l för diesel), skulle ju behövas en hel del uträkningar om vilka skatteskillnader som är möjliga och bäst.

I storstan är bilkörande en extravagant bekvämlighet.
I glesbygden en livsnödvändighet.
Är ju rätt sjukt att de ska betala samma skatt.

Storstadsfolket får det de vill ha. Glesbygdsfolket får det de behöver. Win-win.

Det gör även Sverige mer geografiskt diversifierat, industrier har incitament att slå sig ner i mindre orter, och som följd incitament för övriga befolkningen att alla inte ska bo i exakt samma stad med bostadsbrist, i takt med att en ort befolkas, så ökar även bränsleskatten, precis som kollektivtrafiken naturligt gör, och precis som närheten till fler tjänster naturligt gör.

Är det inte en jävligt bra idé? Alldeles för bra för Flashback en fredagskväll. Självklar idé till och med.
Citera
2026-09-19, 06:11
Medlem
particulum1s avatar
Det är i teorin en ganska bra idé.

Men du underskattar problemet med att det skulle leda till minskade skatteintäkter.

Om man börjar koppla skatten direkt till hur mycket man själv använder en viss offentlig tjänst, eller hur mycket man belastar samhällets gemensamma resurser och infrastruktur eller inte, hamnar man snabbt i en problematisk politisk gränsdragning.

För varför skulle principen bara gälla just den här skatten?

"Varför ska jag betala för sjukvården när jag aldrig är sjuk?"

"Varför ska jag betala för skolan när jag inte har barn?"

"Varför ska jag betala för äldreomsorgen när jag är ung?"

Du ser nog dilemmat.
Citera
2026-09-19, 07:06
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Är det inte en jävligt bra idé? Alldeles för bra för Flashback en fredagskväll. Självklar idé till och med.

Det är väl i princip samma som Miljöpartiet föreslår? Att de som bor i glesbygd och därmed behöver bil ska få bränsle subventionerat.
Citera
2026-09-19, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är väl i princip samma som Miljöpartiet föreslår? Att de som bor i glesbygd och därmed behöver bil ska få bränsle subventionerat.

När har de föreslagit det?

Men ja det är en ganska bra idé, det hade kanske fått fler att flytta ut på landet också.
Citera
2026-09-19, 07:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kommer det göra att vi kommer se gränshandel internt i sverige då också. Personen från stockholm åker helt enkelt en sväng till stugan i norrtälje och passar på att tanka där och får då betala låg skatt.

Ska skatten vara kopplad till personen och i så fall kommer vi se folk som ber sonen i Örebro ta ut ett extra soppakort på Cirkel K så pappa kan tanka billigare även i stan.

Tanken är bra men kommer bli knepig att få till.
Citera
2026-09-19, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kommer det göra att vi kommer se gränshandel internt i sverige då också. Personen från stockholm åker helt enkelt en sväng till stugan i norrtälje och passar på att tanka där och får då betala låg skatt.

Ska skatten vara kopplad till personen och i så fall kommer vi se folk som ber sonen i Örebro ta ut ett extra soppakort på Cirkel K så pappa kan tanka billigare även i stan.

Tanken är bra men kommer bli knepig att få till.

För att få det till att fungera så måste man nog ha kontinuerligt varierande skatt, helt enkelt för att undvika att det blir lönt att åka över gränsen för att köpa till billigare skatt.

Problemet är bara att vissa inte ser kostnaden för att köra och handla billigt och kan gladerligen lägga 100kr soppa på att spara en tia. Dessvärra verkar det inte finnas något förnuftkrav för att få körkort...
Citera
2026-09-19, 08:04
Medlem
Massa trams, bor du på landsbyggden har du i regel mycket låga boendekostnadern men du sliter på gemensamma vägar som alla får betala för.

Dom flesta jag känner pendlar inte alls, man bor o jobbar på samma ställe, dessa som pendlar har förmånligt o byta till elbil, bor du i norra delar är el mycket billig o man kör oerhört billigt.

Tar man stholm är det en enorm biltrafik, nästan sjukligt tung biltrafik, detta utgör fler o fler vill skatt bilar hårdare, dels för man vill införa miljözoner, men varför inte 1000-tals fossilbilar o folk bor ut med dessa vägar, inte konstigt just storstäder vill ha fossilfritt o skatta dessa hårt.

Bästa även vore o införa biltullar in till städer, dessa som pendlar med bil får betala för varje vända likt norge har. dels det är man själv som sliter på vägen.
Citera
2026-09-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Det är mycket tjafs om bränslepriset. Folk i storstäder med bra kollektivtrafik vill ha högre bränsleskatt i större grad än folk i glesbygden.
Vilket är självklart då folk främst tänker på sig själv och 1 steg fram.
Storstan: "Jag kan vilja ha högre bensinskatt för jag sitter här och är duktig när jag ensam transporteras av en 70 ton buss som går var 10de minut."
Landsbygden: "Jag har inte råd att bry mig om klimatet jag måste ta mig till jobbet, och skolan, och läkaren, och mataffären, och allt annat, med bil."

Men inget parti på någon sida har vad jag vet någonsin tagit fram det något självklara. En progressiv bränsleskatt.
Ju mer tätbefolkat ju högre bränsleskatt.
  • Där det är mest tätbefolkat, där befolkningstäthetskartan lyser rödast, som Stockholm, Göteborg, Malmö är det högst fast skatt (tex 9kr/l). Färre kommer köra bil i storstan så de får bättre närmiljö och luft, kollektivtrafik blir ett än bättre alternativ och får då mer pengar att bli ännu bättre, och städerna blir mer gå-bara. Det många av storstadsborna önskar. Även de som naturligt nog röstar för högre bränsleskatter i större grad.
  • Långt ut på vischan där det är extremt glesbefolkat där värmekartan är vit, typ Jokkmokk, är det lägst (säg tex 4kr/l), för där är bil en privat livsnödvändighet, och industriell sådan, och kollektivtrafik en omöjlighet både ur finansiell ekonomi och ur miljömässig ekonomi.
  • Där mellan olika skatter mellan dessa extremer beroende på hur tätbefolkat det är.

Siffrorna (skattesatserna) är bara random exempel (som referens var det ~6kr/l fast skatt på bensin under 2025, ~5kr/l för diesel), skulle ju behövas en hel del uträkningar om vilka skatteskillnader som är möjliga och bäst.

I storstan är bilkörande en extravagant bekvämlighet.
I glesbygden en livsnödvändighet.
Är ju rätt sjukt att de ska betala samma skatt.

Storstadsfolket får det de vill ha. Glesbygdsfolket får det de behöver. Win-win.

Det gör även Sverige mer geografiskt diversifierat, industrier har incitament att slå sig ner i mindre orter, och som följd incitament för övriga befolkningen att alla inte ska bo i exakt samma stad med bostadsbrist, i takt med att en ort befolkas, så ökar även bränsleskatten, precis som kollektivtrafiken naturligt gör, och precis som närheten till fler tjänster naturligt gör.

Det är redan mycket dyrare att ha bil i storstan, trängselskatt samt dyrt att parkera oavsett om du hyr plats månadsvis eller om du köper lösbiljett. Sist men inte minst dyrare bilförsäkring pga ökade stöldrisker och bilbränder med mera.
Citera
2026-09-19, 08:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För att få det till att fungera så måste man nog ha kontinuerligt varierande skatt, helt enkelt för att undvika att det blir lönt att åka över gränsen för att köpa till billigare skatt.

Problemet är bara att vissa inte ser kostnaden för att köra och handla billigt och kan gladerligen lägga 100kr soppa på att spara en tia. Dessvärra verkar det inte finnas något förnuftkrav för att få körkort...

Jo, systemet kommer inte bli helt enkelt att lösa och det har givetvis inte MP tänkt på innan de kastade ur sig sitt förslag.
Alla som pendlar ut från storstan skulle kunna betala låg skatt jämt. De mackar som finns inom gränserna skulle säkerligen sälja mycket sämre.
Det att många åker runt halva stan för att handla reavaror har jag aldrig förstått och räknar man då in både tid och transport i kalkylen så går den nog aldrig ihop.
Citera
2026-09-19, 08:35
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
När har de föreslagit det?

Men ja det är en ganska bra idé, det hade kanske fått fler att flytta ut på landet också.

Minns inte om det kan ha varit i något nyhetsinslag inför valrörelsen men mer troligt är det nog att det nämndes i Ring P1:s partiledarutfrågning.

Det var inget färdigt förslag men i grova drag gick det ut på någon ersättning (inte avdrag) som beräknas utifrån behov.

Jag tyckte det som sas var vettigt och precis som du säger skulle det ju kunna få fler att flytta ut på landet igen...

Folk gnäller om folkutbyte hit och dit, det blir ganska komiskt i sammanhanget. När började vi avfolka landsbygden totalt, är det ens 50 år sedan? Konstigt att halva befolkningen då blir som den blir, blir säkerligen extra tydligt om man räknar bort invandrare.

Framförallt så satt väl folk inte inomhus 1995 med en dator och telefon i näven tittandes på Netflix.
Citera
2026-09-19, 08:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Massa trams, bor du på landsbyggden har du i regel mycket låga boendekostnadern men du sliter på gemensamma vägar som alla får betala för.

Dom flesta jag känner pendlar inte alls, man bor o jobbar på samma ställe, dessa som pendlar har förmånligt o byta till elbil, bor du i norra delar är el mycket billig o man kör oerhört billigt.

Tar man stholm är det en enorm biltrafik, nästan sjukligt tung biltrafik, detta utgör fler o fler vill skatt bilar hårdare, dels för man vill införa miljözoner, men varför inte 1000-tals fossilbilar o folk bor ut med dessa vägar, inte konstigt just storstäder vill ha fossilfritt o skatta dessa hårt.

Bästa även vore o införa biltullar in till städer, dessa som pendlar med bil får betala för varje vända likt norge har. dels det är man själv som sliter på vägen.

Jag tycker man har låg iq om man bosätter sig i en storstad och förväntar sig att det ska vara bilfritt. Smartare att flytta ut på landet i så fall.
Citera
2026-09-19, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tycker man har låg iq om man bosätter sig i en storstad och förväntar sig att det ska vara bilfritt. Smartare att flytta ut på landet i så fall.
Vi har en ändrad politik, sverige ska bli fossilfritt, vi ska slippa volatiliteten som skapas via oljeländer monopol.
Men nu med ny regering lär inte kärnkraft bli byggt, vi kommer fortsatt ha svag baskraft i elnätet, samtidigt som elbilsmarknaden nu kommer subventioneras mycket hårt, man kommer höja skatter för fossilbilar, dvs nu närmsta 4 åren, vi kommer och återuppta tidigare miljömål, längre fram lär vi ha fler o fler miljözoner som hindra fossilbilar att köra in i centrala delar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in