2026-09-19, 02:19
Medlem
deddds avatar
Flyttas "Köpa matta, hjälp" till "Stora tråden om mattor" så får trådstarts-inlägget en rubrik på själva inlägget; "Köpa matta, hjälp" även i nya tråden, men inte resten av inläggen från "Köpa matta, hjälp"-tråden.

Kan FB snälla konfigurera om så att alla inlägg som flyttas till en ny tråd får rubriken av original-ämnet på sig?

Det flyttas och migreras för att städa forum-listan, men det stöket flyttas istället in i trådarna, det blir enormt svårt att följa diskussionen för de som läser.
Har till och med klickat in på egna gamla inlägg och funderat på om jag var schizofren när jag skrev det innan jag inser att det blivit flyttat från en annan tråd till en ny.

Att läsa andras blir ofta ogreppbart vad de snackar om. För att de var i en helt annan diskussion än den man läser.
Speciellt nu när det verkar blivit populärare att slå samman till jätte-mega-samlingstrådar och då även dra in över 10 år gamla trådar.
Flytta ett inlägg till ett annat sammanhang än det var skrivet i och det är förvirrande för läsaren i bästa fall, förändrar helt skribentens mening i värsta fall.

Borde vara relativt enkelt att få till att rubrik för originaltråd automatiskt läggs på flyttade inlägg, då funktionen "rubriker på inlägg som icke är TS" redan finns.
Citera
2026-09-19, 06:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Flyttas "Köpa matta, hjälp" till "Stora tråden om mattor" så får trådstarts-inlägget en rubrik på själva inlägget; "Köpa matta, hjälp" även i nya tråden, men inte resten av inläggen från "Köpa matta, hjälp"-tråden.

Kan FB snälla konfigurera om så att alla inlägg som flyttas till en ny tråd får rubriken av original-ämnet på sig?

Det flyttas och migreras för att städa forum-listan, men det stöket flyttas istället in i trådarna, det blir enormt svårt att följa diskussionen för de som läser.
Har till och med klickat in på egna gamla inlägg och funderat på om jag var schizofren när jag skrev det innan jag inser att det blivit flyttat från en annan tråd till en ny.

Att läsa andras blir ofta ogreppbart vad de snackar om. För att de var i en helt annan diskussion än den man läser.
Speciellt nu när det verkar blivit populärare att slå samman till jätte-mega-samlingstrådar och då även dra in över 10 år gamla trådar.
Flytta ett inlägg till ett annat sammanhang än det var skrivet i och det är förvirrande för läsaren i bästa fall, förändrar helt skribentens mening i värsta fall.

Borde vara relativt enkelt att få till att rubrik för originaltråd automatiskt läggs på flyttade inlägg, då funktionen "rubriker på inlägg som icke är TS" redan finns.

Det är ju bra mycket mer än ett år sedan som möjligheten att sammanfoga trådar togs bort så förslaget känns väldigt inaktuellt.
Citera
2026-09-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju bra mycket mer än ett år sedan som möjligheten att sammanfoga trådar togs bort så förslaget känns väldigt inaktuellt.

Varför togs möjligheten bort egentligen? Var det för svårt att lära moderatorerna att använda den på ett förnuftigt sätt? Det leder ju istället att moderatorer istället tar och stänger trådar istället med hänvisning till att "tråd redan finns", tröskeln blir ju rent av lägre eftersom moderatorn inte ens behöver bemöda sig att förvissa sig om att tråd redan finns.

Men TS pekar ju på ett annat problem egentligen: själva förekomsten om "Stora tråden om..." som några slags catch-all trådar. Dessa resulterar ju i trådar som fungerar som slasktrattar utan någon egentlig ordning.
Citera
2026-09-19, 08:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför togs möjligheten bort egentligen? Var det för svårt att lära moderatorerna att använda den på ett förnuftigt sätt? Det leder ju istället att moderatorer istället tar och stänger trådar istället med hänvisning till att "tråd redan finns", tröskeln blir ju rent av lägre eftersom moderatorn inte ens behöver bemöda sig att förvissa sig om att tråd redan finns.

Men TS pekar ju på ett annat problem egentligen: själva förekomsten om "Stora tråden om..." som några slags catch-all trådar. Dessa resulterar ju i trådar som fungerar som slasktrattar utan någon egentlig ordning.

Antalet samlingstrådar har minskat radikalt senaste åren så även den synpunkten känns inaktuell. Dels på grund av att sammanfogning av trådar ej längre är möjligt men än mer på grund av att det har tagits tag i "problemet" dessa medför.

Att trådar stängs/slängs på grund av att "tråd redan finns" är helt naturligt. Det ska inte finnas trådar om samma sak.

Som admin uttryckte det:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag vidhåller att samlingstrådar ofta är av ondo. Men alternativet, att ha ett 30-tal trådar som diskuterar exakt samma ämne är inte heller speciellt lyckat.

admin
Citera
2026-09-19, 08:58
Medlem
Citat:
Antalet samlingstrådar har minskat radikalt senaste åren så även den synpunkten känns inaktuell. Dels på grund av att sammanfogning av trådar ej längre är möjligt men än mer på grund av att det har tagits tag i "problemet" dessa medför.

Och vilket var det problemet?

Citat:
Att trådar stängs/slängs på grund av att "tråd redan finns" är helt naturligt. Det ska inte finnas trådar om samma sak.

Problemet är som sagt det jag uttryckte: om det hade varit så att man kunde sammanfoga trådarna och använde det när tråd redan finns och använde det så skulle man vinna två saker: för det första så skulle man undvika att döda tråden genom att stänga den, för det andra så skulle man dessutom tvingas att förvissa sig om att tråd redan finns eftersom det är nödvändigt för att kunna sammanfoga den med det.

Nu istället så är det bara till att skriva "tråd finns redan" och stänga, huruvida tråd redan finns blir inte en del av den ekvationen.
Citera
2026-09-19, 09:31
Medlem
Det stora problemet är väl att väldigt relevanta inlägg riskerar att offras på trådstädningens altare. Men sannolikt sker det mycket sällan.
Citera
2026-09-19, 11:18
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Tror förslaget syftar på den konstiga kusinen: Utbrytning av inlägg till annan eller ny tråd. Inte nödvändigtvis sammanslagning av två eller fler trådar.

Har för mig jag läst att få mods använder den funktionen, och tror även den stängdes av samtidigt som sammanslagning av trådar. Bör bygga på samma logik i backend.

Jag har i övrigt inga synpunkter på förslaget som sådant, då frågan kräver insyn jag aldrig kommer att ha. Så bättre att de som sitter på info gör den avvägningen.
Citera
2026-09-19, 12:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det handlar om teknikproblem, dvs vi kan tekniskt sätt inte sammanfoga trådar. Som jag har förstått det jobbas det på detta.
Citera
2026-09-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det handlar om teknikproblem, dvs vi kan tekniskt sätt inte sammanfoga trådar. Som jag har förstått det jobbas det på detta.

Eh? Det gick ju förr, har teknikens framsteg gått bakåt med tiden eller?
Citera
2026-09-19, 12:58
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Nej. Men migrationer av databaser blir mer komplexa över tid när nya feats läggs till eller byggs om. Det är inte husgrundens fel för att taket börjar brinna.

Ta exempelvis (FB) Kratom / Krypton (sammanfogad)
Och
(FB) Kratom / Krypton (sammanfogad)

Och (FB) Kratom (Mitragyna speciosa) - tråden (sammanfogad)

Detta är tre olika trådar varav två som är samma.
Bevis:
Kod:
https://www.flashback.org/t288099
https://www.flashback.org/t3374760
https://www.flashback.org/t3374759

Här gick det fel i en sammanfogning och databasen fick dubbla entries och pekare.
Senast redigerad av The Crash 2026-09-19 kl. 13:02.
Citera
2026-09-19, 12:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det funkar inte i nuläget. Men det jobbas på det och funktionen ska återkomma. Mer än så vet jag inte.
Citera
2026-09-19, 22:12
Moderator
Ancistruss avatar
Som Maviel redan skrivit är funktionen för närvarande avstängd pga tekniska problem, inte för att Admin blivit sur för att vi skulle sammanfoga för många trådar och därför stängde av den eller något liknade. (Sedan stämmer det att Admin ogillar samlingstrådar, men det är alltså inte orsaken.)

Vi en gammal forumskod som har en hel del problem, teknikerna håller därför på att skriva en helt ny. När den väl är klar kommer vi kunna sammanfoga trådar igen.

Så om ni vill kan vi ju diskutera hur ni tycker det ska användas då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in