2026-01-15, 19:47
Medlem
Jag har flera knivar, men den jag använder mest är en Akifusa Oriental PM. Den är otroligt bra. Sedan har jag en Moritaka i kolstål som också kommer till användning.
Citera
2026-03-21, 22:49
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Använder en porsche kniv. Den stora i den serien.

Skriv gärna vad du tycker om den.
Citera
2026-03-22, 00:44
Moderator
Fear2bes avatar
Någon som provat eller har Masamoto ks?
Citera
2026-05-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Skriv gärna vad du tycker om den.
Jag har en sådan och är klart nöjd. Jag är en "Globalanvändare" så det finns ju de som tycker att det är för låg nivå på knivarna. Men vill man ha bra knivar som enkelt går att diska i maskin så är Porsche och Global väldigt bra.
Citera
2026-09-04, 21:54
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikbar
Jag har en sådan och är klart nöjd. Jag är en "Globalanvändare" så det finns ju de som tycker att det är för låg nivå på knivarna. Men vill man ha bra knivar som enkelt går att diska i maskin så är Porsche och Global väldigt bra.
Diska i maskin !!?? Diska aldrig köksknivar i maskin, det förstör skärpan på knivarna. 😱
Citera
2026-09-04, 22:06
Medlem
Om man bara ser till att knivarna ligger så inte eggen kan nöta mot något i maskinen, så är det inga problem nuförtiden, åtminstone inte så länge det är rostfria knivar och modernt maskindiskmedel.
Det kan tänkas att forna tiders fosfathaltiga maskindiskmedel (de är ju förbjudna sedan 10-15 år nu) var mer skadliga mot eggskärpan och att ryktet om att man inte ska maskindiska vassknivar har överlevt sig självt.
Annars är det ju inte så svårt att slipa eller bryna en kniv om den har blivit slö. Har man en äldre elspis med gjutjärnsplattor fungerar de utmärkt som bryne.
Citera
2026-09-05, 21:30
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Jag har två långa knivar som jag köpte i mitten av 80-talet. De är märkta med ”KN Eskilstuna Sweden”. Den ena är tandad och den andra är otandad. Väldigt bra knivar tycker jag. Jag tror inte de var så dyra. Köpte dem nog på Åhléns eller liknande.
Citera
2026-09-08, 21:38
Medlem
De köksknivar som jag tycker är bra, har alltid varit märkeslösa. Använder än idag en del gamla ärvda knivar med träskaft, förmodligen köpta på något varuhus på 50- eller 60-talet. Samt ett knivblock med helt anonyma knivar som jag fick i julklapp för ca 30 år sedan.
Den enda direkt dåliga erfarenheten är ett knivblock-set av märket Tramontina, tydligen tillverkat i Brasilien. Knivarna är laserslipade och vassa småbitar har lossnat från eggen på ett par av dem. Förskäraren gick utan förvarning tvärt av alldeles intill skaftet för något år sen.
Citera
2026-09-18, 13:41
Medlem
BackToHegels avatar
Har länge använt IKEAs Vörda-serie av knivar som vardagsknivar, men har nu bytt upp mig till Fiskars All Steel.
Citera
2026-09-18, 18:09
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Global. Mest för att jag fick den nån gång.

Har börjat skärpa mig med slipandet.
Skaffade slipsten samt globals nano-grej med tre hjul.
Hade råkat sabba eggen i en rollsharp, jag vet, idiot.
Så Gjorde en ny egg med rätt vinkel (med vinkelhjälp)
Gjorde papperstricket, inga problem. Så det borde vara en skapligt vass kniv.
Men det blir ju för fan slö på en gång. Hjulslipen gjorde kniven förjävla ful, och tycker inte det gör så stor skillnad, trots enormt bra omdömen. Så ångrar det köpet

Är det enda rätta att slipa på slipsten?
Varje vecka?
Känns lite overkill, men jag tål inte slöa knivar

Nämn inte knivbrev eller dylikt, tack
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2026-09-18 kl. 18:11.
Citera
2026-09-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Global. Mest för att jag fick den nån gång.

Har börjat skärpa mig med slipandet.
Skaffade slipsten samt globals nano-grej med tre hjul.
Hade råkat sabba eggen i en rollsharp, jag vet, idiot.
Så Gjorde en ny egg med rätt vinkel (med vinkelhjälp)
Gjorde papperstricket, inga problem. Så det borde vara en skapligt vass kniv.
Men det blir ju för fan slö på en gång. Hjulslipen gjorde kniven förjävla ful, och tycker inte det gör så stor skillnad, trots enormt bra omdömen. Så ångrar det köpet

Är det enda rätta att slipa på slipsten?
Varje vecka?
Känns lite overkill, men jag tål inte slöa knivar

Nämn inte knivbrev eller dylikt, tack

Om du kniv blir ”slö” på några dagar efter att ha varit vass, så är den egentligen inte slö, utan det är bladet som böjer sig.
Citera
2026-09-18, 18:19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du kniv blir ”slö” på några dagar efter att ha varit vass, så är den egentligen inte slö, utan det är bladet som böjer sig.

Ok, så bryne alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in