2026-09-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Nu har anstalten Hällby slutat att servera griskött till fångarna. En ur personalen är kritisk eftersom han tycker att det är billigare med griskött än nötkött.

https://www.kriminalvardsmagasinet.se/public/223954-griskott-har-slutat-serveras-pa-hallby/

Konstigt att de pratar om nötkött. Det brukar vara kalkon/kyckling man byter till.

Sen missar de flesta i denna tråd att OK mat på en anstalt är troligen det billigaste sättet att förbättra säkerheten på.
Citera
2026-09-18, 16:12
Medlem
Studsbolls avatar
Trams. Fångar ska äta det de får och det ska vara det billigaste oavsett vad det är. Sverige lallar med de kriminella i alla sammanhang.
Citera
2026-09-18, 16:17
Bannlyst
Det är brådskande att genomföra halal-certifiering av alla fängelser i landet
Citera
2026-09-18, 16:18
Medlem
Varför äter de inte svin? Ja de vill väl inte äta sina nära släktingar.
Annars kan man göra finfina biffar genom att steka sådana av tidningspapper och sopor. Mal ner skiten och åt det ligga och marineras i olja och lite kryddor några dagar, sen steker man biffar av det.
Garanterat utan griskött!
Citera
2026-09-18, 16:19
Medlem
De bästa anstalterna är de anstalter där de har självhushåll. Då lär sig de intagna att göra en matbudget* och laga mat.

*De köper maten själva.
Citera
2026-09-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
1. Än en gång, ordbajs. Givetvis begriper jag att det handlar om "deras tro". Dock, bär en fängelsevistelse vara hård, långt hårdare än vad det är idag. Dessutom, anser jag, att under en fängelsevistelse, så är ens tro sekundär. Särskilt om man är i ett land som inte är (och bör) vara ett muslimskt land. Är man dessutom invandrare, som begår ett brott i sitt nya land, bör man utvisas och avtjäna straff i sitt hemland, alternativt bör Sverige köpa en billig fängelseplats i något mindre smickrande land.

2. Du lägger ord i mun mun? Intellektuellt ohederligt. Kan det månne bero på, att du någonstans begriper och anser att jag har rätt? Det handlar givetvis om matfrågan i första rum. Att man inte äter ditten och datten pga ditten och datten, bör inte höra hemma i ett fängelse. Ett fängelse är/bär vara ett straff, långt mer än vad de innebär att sitta i ett svensk fängelse, som i mycket påminner om ren rekreation. Än en gång, är man muslim som begår brott i sitt nya hemland, får man gilla läget efter den mat som serveras i det nya landets fängelse, inte svårare än så? Du vet att jag har rätt, så sluta streta emot. ;-)

3. Fokusförflyttning, är ditt middle name, i denna "diskussion". Givetvis, bör kan och bör man dra paralleller mellan fängelsekundens höga matnota kontra de grupper jag jämförde med. Vad pysslar du med? Är du miljöpartist? Slopa socialtjänst-tant-snacket, ägna dig åt verkligheten, den verklighet som pågår utanför din kommunla skyddade verkstad. Än en gång, du vet att jag har rätt, men går igång på att trilskas och streta emot och slänga ordsallad omkring dig.

4. Än en gång, fokusförflyttning. Jösses. Hur orkar du? Du erkänner alltså att jag har rätt gällande SVantessons yttrande omkring specifikt fångarnas mat. Men känner dig nödgad att ånyo slänga ofräsch ordsallad omkring som om du befann dig i ett bollhav i socialtjänstens fikarum? Du milde.

Än en gång, tack för konversation! Men den bör nu anses som avslutad, eftersom du själv mellan raderna (och även konkret) gett med dig, och erkänt att jag har rätt. Bra. Då tar vi nya spadtag. Och så håller vi alla tummar, på att maten försämras avsevärt för landets fängelsekunder, och man lydigt äter den svenska kost man blir serverad, annars kan man ju som sagt pilla bort det man inte "Kan" äta, alternativt så får man gnaga på sin fot. Är det "kosher" för en muslim att äta människokött? Eller räknas hon som "svin"? Aja. Tack för kaffet hörru!

Vet du vad...Du får gärna berätta för mig vad jag skall svara på, och hur jag ska svara, för allt jag skriver är ju tydligen "ordbajseri" och "fokusförskjutning"...eller kan kan det vara argumenten som tryter måntro?

1. Att ens tro är sekundär under sin fängelsevistelse är ju fel ur alla tänkbara synvinklar. Man vet ju att förekomsten av att finna sin tro, eller utveckla sin tro, i många fall kan bidraga till att man återgår till ett vanligt liv igen. Varför tror du att det finns präster och imamer på alla anstalter? Hur tror du det kommer sig att en av Kriminalvårdens mest framgångsrika behandlingar någonsin var klosterverksamheten på Kumla? Att Sverige inte är, eller skall vara, ett "muslimskt land" har ju ingenting med vilken religion man utövar. Det finns ju människor i Sverige som utövar buddhism, judendom och hinduism också - och Sverige är/skall inte vara ett buddhistiskt, judiskt eller hinduistiskt land heller? Beträffande utvisningar så har det ingenting med Kriminalvårdens mat att göra, så vi lämnar det (...apropå ordbajseri och fokusförskjutning)

2. Nej, jag anser inte att du har rätt. Det är ju också så att man kunnat se på väldigt många håll i denna tråden att detta egentligen inte handlar om maten i Kriminalvården - utan snarare sådant som prestige, makt, hat och hämnd. Läs t ex: (FB) Inget mer griskött för fångarna på anstalten Hällby
En fråga: Måste alternativ kost och straff vara en motsättning? Är verkligen ett straff beroende av om det finns alternativ kost p.g.a religion? Fundera på det. Jag hävdar iallafall att dessa två inte står i motsatsförhållande till varandra.

3. Som sagt, du får gärna berätta för mig hur jag skall svara på dina inlägg. Du har ju uppenbarligen tagit dig rätten att domdera villkoren här, så varsågod! Jag föreslår att vi lämnar frågan om de äldres mat eftersom att: viär överens om att de äldre skall ha bättre mat, att det inte har med ämnet att göra samt att det råder oenighet i relevans och hur man skall svara.

4. Även här får du gärna berätta för mig hur jag skall svara på dina inlägg. Du har ju uppenbarligen tagit dig rätten att domdera villkoren här, så varsågod! Vi är helt överens om vad Svantesson sagt, bortsett från att det "specifikt" rört sig om maten. Detta eftersom att nedskärningen inte handlade specifikt om maten, utan endast "bland annat om maten". Om jag sedan får ordet av herr talman så önskar jag ställa frågan hur stor du anser att matkostnaden är i sammanhanget, och hur mycket pengar man kan dra ned på det?

/Tack själv
Citera
Medlem
Det finns bra o allsidig vegatarisk mat numera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Får man själv välja maträtt och kött om man sitter på Bang Kwang "Bangkok Hilton" Central Prison, Black Dolphin eller ADX Florence supermax?

Om inte - klagar FN på det och gnäller om mänskilga rättigheter, att det är syyyyynd om alla kriminella som sitter där, att deras rättigheter kränks och blablabla? Om inte - varför inte?

Varför är det här enbart ett problem i smutslimkramande feministiska sossesverige?
Därför att svenskar har blivit/är så mesiga och konflikträdda och därför kan muslimerna härja fritt och detta värre kommer det att bli efter valresultatet.
Citera
2026-09-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Trams. Fångar ska äta det de får och det ska vara det billigaste oavsett vad det är. Sverige lallar med de kriminella i alla sammanhang.

Nja de ska hålla budget.
Citera
2026-09-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Dom äter ju det dom får?...och det dom får är i detta fallet nötkött och kyckling/fågel? Det är ju någonting anstaltsledningen bestämt - och det har väl inte du/vi någonting att göra med? ...jag menar, vad ska du göra åt saken? varför är det så viktigt för dig vad som serveras på Hällby-anstalten? Detta är ju en ickediskussion...

Att man daltar med dom är ju en väldigt märklig analys. Alternativ kost är ju en anpassning som görs överallt; på alla restauranger, på skolor, på sjukhus osv. Så varför skulle man inte göra sådana anpassningar på anstalterna? ...och varför skulle det vara "daltande" när det görs på just en anstalt?

När du pratar om det "billigaste" alternativet så tänker du ju inte längre än vad näsan räcker...

1. Alternativet är ju att man köper in massa griskött, som ingen äter. Skulle det vara billigare menar du?

2. Ett annat alternativ är att de muslimska intagna skulle äta någon annan alternativ kost, som t ex vegansk kost. Då hade man istället fått köpa in massa (extra) vegansk kost, vilket givetvis skulle bli en kostnad "i andra änden". Så hur mycket tror du egentligen man tjänar på att sluta köpa griskött, när man behöver kompensera för det i andra änden?

3. Att i generella drag prata om "att nötkött är dyrare" och "griskött är billigare" är ju inte särskilt relevant eftersom att Kriminalvården tillämpar offentlig upphandling. Vid sådana förfaranden utgår man ju som bekant ofta ifrån "lägsta pris". Så vad har kostnaden för nötkött/griskött, när du och jag veckohandlar på ICA, att göra med en myndighet som upphandlat en leverantör och dessutom troligen dessutom köper större mängder av vid färre tillfällen?

4. Det sista jag skulle vilja be dig fundera över är kostnaden för att ha intagna som antingen inte äter, eller inte får i sig tillräckligt med näringsämnen. Detta kommer ju utan tvekan leda till försämrad hälsa och mer behov av sjukvård. Detta innefattar allt ifrån fler anställda sjuksköterskor på anstalten, till fler besök/tryck på sjukvården. Givetvis kommer detta kosta även i form av transporter, antingen från ambulans eller Kriminalvårdens bilar. Hur mycket "billigare" tänker du dig att det skulle bli?
Citera
2026-09-18, 16:32
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Så där sitter det bara muslimer...
Nejdå det är svenska veganer och judar i lika stor utsträckning som muslimer såklart
Citera
2026-09-18, 16:32
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fast ditt resonemang låter ju som att den enda upphandling som finns/görs är fläskkött eller nötkött, och så är det ju inte. Det köps ju in massa olika livsmedel/matvaror. Sedan undrar jag fortfarande hur mycket billigare det skulle vara att köpa in massa griskött som ingen äter!?

Sedan är det väl möjligt att fläskkött i någon mening är "en central del av vår matkultur". Men det är ju knappast ovanligt att man äter nötkött eller fågel i Sverige. Själv har jag ätit kyckling två gånger denna veckan!? Det är ju också så att vare sig man "valt att flytta till Sverige" eller inte så har man ju rätt att (fortsätta) utöva sin religion. Det är ju religionsfrihet i Sverige (...även jag har rätt att bli muslim och sluta äta griskött). Givet detta så ser jag ingen anledning för staten att bråka om detta. Som tidigare nämnt finns det ju anpassad kost överallt i hela samhället...

Det har jag inte sagt. Givetvis köper de även in fisk och kyckling, men det blir ju såklart dyrare om man skippar att köpa in ett av de billigare köttalternativen. Som sagt, om man ställer lite krav så kommer de att börja äta fläskkött istället för att gå hungriga.
Om man arbetar och tjänar egna pengar står det en fritt att äta vad man vill och har råd med, men är man en gratisätare får man ta det som serveras.
Religionsfrihet betyder bara att man har rätt att tro på vad man vill. Inte att någon annan ska behöva anpassa sig efter ens tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in