2026-09-18, 14:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Inte alls, gillar man inte läget så är det bara att se till att inte hamna där.

Larvig inställning. Självklart ska man laga käk som fångarna äter. Ska de stå och laga massa mat som sen får slängas eller?
Citera
2026-09-18, 14:49
Medlem
Den pågående islamiseringen har många ansikten.
Citera
2026-09-18, 14:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
I Israel har Itmar Ben Gvir infört extremt tuffa förhållanden på kåken för palestinier som begår brott där.
Men israeler blir ju även slaktade som grisar så fort palestinierna får chansen också.
Inget vidare bra betyg för en fungerande fängelsevård.
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Det finns ingen mening med att låta dom ha det bra. Dom ska ha det dåligt. Bra kan dom få ha det när dom slutar bete sig som svin
Du vill behandla dem som djur och sen kunna bli arg över att de beter sig som djur när de kommer ut, utan att få en logisk kortslutning?
Sorry, that's impossible.
Citera
2026-09-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Jag hatar inte dig personligen. Du lägger fram dina argument och din syn på saken, och jag förstår varför du tycker som du gör, men jag håller på inga sätt med dig.

Jag anser att har man fräckheten att komma hit, eller vara född här av blattar och i praktiken existera som någon som har kommit hit, och begå brott som leder till fängelsestraff så har man avsagt sig all rätt att ställa krav, och deras krav leder här, i detta specifika scenario, till två möjliga utfall:

a) det billigaste alternativet, som alltid har serverats, fortsätter serveras, och de [blattarna] gnäller och svälter tills hungern förmår dem att börja äta igen. Om de av principskäl hellre hungerstrejkar till döds så har jag inga problem med det. Alls. Det är deras val, men självklart kan de också välja att hålla käft och äta den del av den serverade kosten som inte består av fläskkött.

b) det svenska samhället ursäktar sig självt, och bejakar deras löjliga religiösa kostkrav som leder till högre kostnader, och vidare skickar en signal att deras religion trumfar allt, precis allt. Svensk sed? Skit samma.

Jag har ingen empati för främmande folkslag som kommer till mitt land och vill ändra eller på andra sätt anpassa rådande status quo efter deras personliga och löjliga övertygelser. Det existerar bara inte i min tankevärld hur man kan vara så slapphänt att man ser anpassning efter främmande element som den bästa lösningen.

Har du tagit i beräkning vad för typ av meddelande detta sänder till landets samlade skara muslimer?
Börjar du här tjata om humanitära stormakter, mänskliga rättigheter och annat trams så kan jag tyvärr inte fortsatt ta dig på allvar. Dessa plattityder är själva anledningen till varför det ser ut som det gör i Sverige i dag, och varför det fortsätter att försämras. Ingen har ryggrad nog att säga stopp eller nej; det är enklare och bekvämare att bara rätta sig i ledet när skrikiga svartskallar i celler, likt barn, skriker efter nötkött. Hade jag roddat över ett fängelse hade jag skrattat mig hes om en fånge tror att denne kan ställa krav. Allra minst en blatte till fånge. De har verkligen noll och inga rättigheter när de visat att de inte respekterar svensk lag, så varför ska vi respektera islam som religion?

Död åt religion, död åt religiösa. Att Abrahams cancer, än idag, flera tusentals år efter dess uppkomst, fortfarande hemsöker oss får mig att vilja sluta vara människa, för jag skäms över den kollektiva mänskligheten.

Nu lägger du ju fram ungefär samma hat/hämnd-argument som tidigare. Så jag vill bara skicka med att mitt tidigare svar om försämrad hälsa, kostnader osv. står kvar. Jag skulle uppskatta om du lyssnar på mig, för vi vill ju samma sak. Vi vill inte ha höga/ökade kostnader på skattebetalarnas bekostnad - och det är ju exakt det mitt argument handlar om.

Även mina svar/argument kring religionsfrihet och att jag inte anser detta som "krav" står kvar. Det är ju argument som vare sig ändras subjektivt eller objektivt för att du personligen anser att det rör sig om "fräckhet", "att du inte har någon empati", "att du hatar religion" osv.

/Jag fortsätter gärna diskutera med dig. Det är inga problem alls. Men om vi/du redan börjat köra fast, så är det nog ingen idé. Jag önskar därför att du tar ansvar för att faktiskt SVARA på mina argument, och i de fallen där du själv argumenterar inte återupprepar samma saker. För risken är annars att vi kommer sitta här och diskutera till den dagen grisarna i Sverige dött ut och det inte längre finns något kött att hämta...
Citera
2026-09-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Larvig inställning. Självklart ska man laga käk som fångarna äter. Ska de stå och laga massa mat som sen får slängas eller?

Så du tycker inte att det är frivilligt att äta? FYI: alternativet är att svälta per se.
Citera
2026-09-18, 14:52
Medlem
vatten & bröd borde gälla.
Citera
2026-09-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. "Så om dessa fångar endast äter pizza, så ska man skrota all annan mat, eftersom de inte äter annat än pizza?" - Nu handlar ju denna diskussionen om alternativ kost p.g.a religion. Det handlar alltså inte om att dom/någon "bara äter pizza".

2. "Man tar seden dit man kommer" - Nej, det behöver man inte göra i så motto att det råder religionsfrihet i Sverige. Med andra ord har dessa människor all rätt att (fortsätta) utöva sin religion. Även jag skulle kunna bli muslim imorgon och sluta äta griskött. Så nej, man behöver absolut inte ta seden dit man kommer i detta sammanhanget. Jag undrar också vilken "sed" du menar, för det finns väl ingen sed som säger att man måste äta griskött i Sverige...och heller ingen sed som säger att det skulle vara förbjudet att äta nötkött eller kyckling/fågel?

3. "Dessa muslimska fångar äter redan långt bättre än många svenska pensionärer och de som är i behov av hemtjänst" - Vi är helt överens om att de äldre är värda bättre mat än så. Men lägg äggen i rätt korg; för Kriminalvården styrs av staten och äldreboendena/hemtjänsten av kommunerna. Att svenska fångar får bättre mat än våra äldre säger ju mer om kommunerna - än om någonting annat.

4. "Precis som Tidö var inne på, skulle man skära ner rejält på matkostnaderna för fängelsekunder" - Tidö var absolut inne på att sänka kostnaderna för svensk kriminalvård. Men det handlade ju inte specifikt om matkostnaderna. Du har dessutom en väldigt naiv syn på hur det går till när man skall minska kostnader inom stat/myndigheter. Det är ju knappast så att politiken går in specifikt styr en kostnadsfråga som t ex maten. Vid sådana här slags nedskärningar går man ju in och granskar ALLA kostnader och då specifikt det som kostar mest (dvs personal/löner, lokalhyror, säkerhet, transporter osv.) och därefter får aktuell myndighet ett jättestort ansvar att effektivisera. Det är alltså inte så att politiken går in och reglerar en så liten kostnad (i sammanhanget) som matkostnaderna när målet är att minska dygnskostnaden med 700:- samt minska personalkostnader/bemanning med 30%...hade en politiker då kommit och pratat om just kostnaderna för mat/kött så hade folk skrattat åt den politikern.

1. Givetvis, drog jag med "pizzan" saken till sin spets, mest för att understryka. Vilket uppenbart flög över huvudet på flera stycken. Vad händer när dessa muslimer inte vill äta svensk ost, lax, ett visst sorts svenskt bröd, osv.... Ska maten anpassas än mer? Ska vi rent av införskaffa några fängelser som är rakt igen "Kosher" för muslimer kanske?

2. Du krånglar till det, och gör dig dummare än vad du sannolikt är. Du vet precis vad jag menar, med "man tar seden dit man kommer", i detta unika fall, blir det dubbel sed, är du med? Muslimen får vackert gilla läget när hen kommer till Sverige, uppför sig muslimen som den gör och hamnar i fängelse, bör den i grunden inte ha ett pillekvitt att säga till om eller ens önska från sin "bur", hen ska ta seden dit hen kommer i steg två (fängelset). Dubbel sed. Vad muslimen tuggar i sig ute i det fria, bryr sig få om, men i fängelset äter man det som serveras. Serveras det fläskkött två dagar i veckan, får muslimen pilla bort köttet och äta sig mätt på tillbehören. Inte svårare än så. I ett fängelse hör dylika prinsessor inte hemma, möjligen på alla fyra i dushrummet för de övriga utsvulta internerna.

3. Än en gång tramsar du, ägnar dig åt fokusförlyttning och ord-yatzy, istället för att acceptera hur saker och ting förhåller sig. Angrip kärnan, istället för att sväva ut i ordbajseri.

4. Än en gång, utsvävningar av guds nåde, samt fokusförflyttning. Dina enorma textmassor, förändrar inte bilden. Angrip kärnan, istället för att ägna dig åt ordsallad. Och, som du innerst inne vet, diskuterade och/eller förde Svantesson på tal, just omkring matkostnaderna. Och, det är dessutom ganska intellektuellt ohederligt av dig, att förringa faktumet, att fängelsekunders "dagsmenyer" kostar mer, än de grupper jag nämnde i inlägget. Många skulle rent av säga att dessa fängelsekunder äter förstklassigt, ibland rent av kungligt. Som du vet, har vi enorma klassklyftor i Sverige idag, och många äter rätt dåligt, gamla som unga. Så, givetvis sticker det i mångas (inklusive Moderaternas) ögon att dess interner äter så pass "bra", och att det via många bäckar små, skulle gå att spara pengar, genom att sänka dessa kostnader.

Givetvis, skrattar ingen åt en politiker som är och pillar i specifika poster som kostnaden för mat, inte ens hennes kollegor, möjligen från oppositionen, men det är ju enkom ett "spel", som säkert även du innerst inne begriper.

Slut på konversation.
Senast redigerad av ballkulan 2026-09-18 kl. 14:57.
Citera
2026-09-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vem har brytt sig ett djävla skit om det?
Om du inte anser att det spelar någon roll, varför tar du då ens upp det som ett argument?
Citera
2026-09-18, 14:56
Medlem
Låt anhöriga stå för fångarnas mat, det är inte rimligt att vi skattebetalare ska stå för maten. I många länder har man ett system där de anhöriga betalar för maten. Om de anhöriga inte vill hålla med mat, låt dem slåss för maten. D.v.s. man kunde ha ett system där man bettar på sin fånge, som sedan får slåss med knivar och yxor i en fajt. Så kan vanliga svenssons vinna pengar på fångar som slåss.

Dömda pedofiler behöver bara 50 kalorier i månaden i mat.
Senast redigerad av Svenne26 2026-09-18 kl. 14:59.
Citera
2026-09-18, 15:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Så du tycker inte att det är frivilligt att äta? FYI: alternativet är att svälta per se.

Var nånstans man än lagar mat i samhället så ska man laga mat som folk vill ha. Idioti att laga sånt folk inte vill ha.
Citera
2026-09-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Var nånstans man än lagar mat i samhället så ska man laga mat som folk vill ha. Idioti att laga sånt folk inte vill ha.

Jag känner mer att jag inte vill ha några våldsbrottslingar i samhället. Utan mat svälter de ihjäl. Kan bli en vinst för de flesta den vägen.
Citera
2026-09-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Låt anhöriga stå för fångarnas mat, det är inte rimligt att vi skattebetalare ska stå för maten. I många länder har man ett system där de anhöriga betalar för maten.

Dömda Pedofiler behöver bara 50 kalorier i månaden i mat.

Svenska fängelser har ju en väldigt hög standard rent generellt, inte bara kring mat. Den borde sänkas flertalet pinnhål, möjligen inte till en nivå med stampat jordgolv och ett hål i marken för att uträtta behov, men att interner, som redan kostar oerhörda pengar, gnäller på en redan förstklassig mat, är uppåt väggarna. Dessa primadonnor får göra som ungarna gör i skolan, tycker man inte om det som serveras (oavsett anledning) får man äta mer av det man kan/vill äta. Busenkelt.

Pedofiler borde sitta i isoleringscell med dropp, alternativt vårdas på rättspsyk om man ska vara hygglig. Fick jag bestämma skulle de få en kyss av elektriska stolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in