2026-09-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag tänker mig att en chefsjurist på SEB möjligen har råd att köpa björkved på macken vid Djuröbron om hon önskat.

Vad jag vet finns det inget som talar för att BO betett sig illa och är dessutom avliden. Kan var schysst att visa lite respekt när man försöker förstå hur tragedin kunde inträffa. Något jag själv fick lära mig o tråden.

Detta hittade jag för övrigt, från en skribent som uppenbarligen har lite insyn. Vet inte om det kan vara nån pusselbit.

Det finns ju såklart ingenting som talar för att BO har satt TN i arbete på olika vis - däremot är det ingen långsökt tanke att TN på eget initiativ och för att visa sin duglighet har lagt dagar på vedhuggning och fix med olika saker i en riktning mot hur hans estetöga tycker att det ska vara. När TN så småningom inser att allt arbete varit förgäves så kan det ha spätt på ilskan tänker jag - han kan mycket väl ha känt sig utnyttjad utan att ha har varit det.
Citera
2026-09-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Det finns ju såklart ingenting som talar för att BO har satt TN i arbete på olika vis - däremot är det ingen långsökt tanke att TN på eget initiativ och för att visa sin duglighet har lagt dagar på vedhuggning och fix med olika saker i en riktning mot hur hans estetöga tycker att det ska vara. När TN så småningom inser att allt arbete varit förgäves så kan det ha spätt på ilskan tänker jag - han kan mycket väl ha känt sig utnyttjad utan att ha har varit det.

Exakt så!!!! - enligt min egen erfarenhet av TN
Citera
2026-09-18, 00:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny

Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Exakt så!!!! - enligt min egen erfarenhet av TN

Det här är ju intressant, att det blev så träffande!

Då undrar jag, är det så att TN har lite svårt att "känna in" vad andra vill, samarbeta? Samtidigt är han inte lat, men vill investera på "sitt vis"? Lyssnar inte in.

Och så kan det bli fel, för at det var inte det som önskades. Blir lite av offerkofta. Att man inte är tacksam nog.

I det här exemplet blir det övertydligt hur mycket hans insatser handlar om honom själv och vad han ansträngt sig (för sig själv), och inte om att kunna ge och bidra för att det känns bra och för att det är vad som krävs för att man ska kunna vara tillsammans på ett sommarställe. Man kan också känna glädje och tillfredsställelse att hjälpa till, bara det känns bra, och även känna tillfredsställese för sin egen skull, att det känns roligt att hugga ved.

Så den negativa inställningen, räkna lite på hur mycket man investerat och tycka synd om sig själv, när det gått om intet.
Citera
2026-09-18, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Vad baserar du teorin att hon nog var van att utnyttja folk på? Hennes jobb? Tror inte alls hans upplevda kränkthet kommer från att han hjälpt henne i stugan utan det har ”djupare” förklaringar än så.
Gm verkar otroligt lättkränkt och han kände sig nog utnyttjad...åsa kanske använde honom för att få lite saker gjorda i stugan .så hon kunde impa på sin fd som hon fortfarande hade känslor för
Citera
2026-09-18, 12:21
Medlem
Åklagaren begärde även vid detta tillfälle förlängd häktningstid om fyra veckor.
TN medgav två veckor.

TN är omhäktad.
Åklagaren ska, senast den 2 okt, väcka åtal alternativt begära förlängd häktningstid igen.

I framställan om förlängd åtalstid 'Beslut, motivering, kompletterande uppgifter' kan man notera att flera meningar under denna punkt nu har maskerats. Gissar att det kan framgå uppgifter som hamnar under förundersökningssekretessen.

I övrigt står det bland annat:
"Ytterligare förhör har genomförts med den misstänkte och flera förhör kommer att behöva genomföras."

"Misstanken har inte försvagats."
Citera
2026-09-18, 12:34
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Åklagaren begärde även vid detta tillfälle förlängd häktningstid om fyra veckor.
TN medgav två veckor.

TN är omhäktad.
Åklagaren ska, senast den 2 okt, väcka åtal alternativt begära förlängd häktningstid igen.

I framställan om förlängd åtalstid 'Beslut, motivering, kompletterande uppgifter' kan man notera att flera meningar under denna punkt nu har maskerats. Gissar att det kan framgå uppgifter som hamnar under förundersökningssekretessen.

I övrigt står det bland annat:
"Ytterligare förhör har genomförts med den misstänkte och flera förhör kommer att behöva genomföras."

"Misstanken har inte försvagats."
Tack! Jag antar att det kan vara både teknisk bevisning som framkommit och/eller saker TN medgivit som maskats. Rimligt att anta att det blir två veckor till utan att någon ytterligare information framkommer. Att misstanken inte försvagats behöver ju i praktiken inte innebära något och säger definitivt ingenting om huruvida TN börjat berätta.

Att han bara medger två veckors omhäktning kan ju vara ett direkt råd från advokaten. Enda anledningarna är väl önskemål om lättade restriktioner (vilket han inte verkar ha fått? och det är ju inte heller särskilt troligt under den här delen av förundersökningen) och att sätta press på utredningen. Vi får troligen hålla oss till tåls ett bra tag till men man kan ju hoppas att någon av medierna fångar upp något.
Citera
2026-09-18, 12:38
Medlem
Hans taktik kommer inte funka, är man oskyldig bör man ta det till omhäktning
Citera
2026-09-18, 13:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hans taktik kommer inte funka, är man oskyldig bör man ta det till omhäktning

Oskyldig verkar väl inte ens TN själv hävda att han är.

Han som i förhör beskrivit att han ”tagit bort Åsa”
Så som man brukar benämna avlivning av hästar och kor som just ”tas bort” och inte dödas eller avlivas trots att det facto är det som sker.
En onekligen märklig beskrivning av mordet på en frisk kvinna.

Frågan är väl vad TN med advokat vill beskriva gärningen som: mord-dråp-vållande-självförsvar.
Sannolikt kommer ingen hävda att TN skulle vara oskyldig till eller inte inblandad i Åsas våldsamma död, eftersom han redan vidgått det.
Senast redigerad av coli 2026-09-18 kl. 13:23.
Citera
2026-09-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Oskyldigt verkar inte ens TN själv anse att han är.

Han som i förhör beskrivit att han ”tagit bort Åsa”
Så som man brukar benämna avlivning av hästar och kor som just ”tas bort” och inte dödas eller avlivas trots att det facto är det som sker.
En onekligen märklig beskrivning av mordet på en frisk kvinna.

Frågan är väl vad TN med advokat vill beskriva gärningen som: mord-dråp-vållande-självförsvar.
Sannolikt kommer ingen hävda att TN skulle vara oskyldigt till eller inte inblandad i Åsas våldsamma död, eftersom han redan vidgått det.
Dummaste han kunnat säga, vet inte om rättegången kommer vara öppen eller stängd. Hade varit intressant å se gubben
Citera
2026-09-18, 13:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Dummaste han kunnat säga, vet inte om rättegången kommer vara öppen eller stängd. Hade varit intressant å se gubben

Enligt min alldeles personliga bedömning av vad som framkommit är TN inte så mycket att se eller uppleva….

En fullkomligt osexig skäggprydd torr magerlagd tråkig cyklande, av kvinnorna ofta ratad, äldre hipster boende på Södermalm, som det går tretton på dussinet av, med dåliga skolbetyg och avsaknad av högre utbildning men som grottat ned sig i kulturella intressen och pedanteri kombinerat med en gnällig och lättstött komplexfylld självbild.

Det som skiljer honom från andra är hans inneboende ilska och uppblossande våldsbenägenhet, som sannolikt bottnar i känslan av upplevd kränkthet, som gjort att han idag är en mördare.

Lås in och glöm bort!
Senast redigerad av coli 2026-09-18 kl. 13:49.
Citera
2026-09-18, 13:39
Medlem
Citat:
Långt fram i tiden nu, men jag ser inte varför huvudförhandlingen skulle ske bakom stängda dörrar? I så fall bara delvis (vid eventuella känsliga uppgifter).
Det bör väl handla om ett ganska "vanligt" - avseende offentlighetsperspektiv - mordfall?
Citera
2026-09-18, 13:45
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Långt fram i tiden nu, men jag ser inte varför huvudförhandlingen skulle ske bakom stängda dörrar? I så fall bara delvis (vid eventuella känsliga uppgifter).
Det bör väl handla om ett ganska "vanligt" - avseende offentlighetsperspektiv - mordfall?
Tror du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in