Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Ja, han anpassade sig till samtidens sätt att läsa Namnet i texterna. Annars skulle det ha blivit bråk och tumult. Också i andra avseenden skiljer sig citatet från texten i GT.
Det finns inget bevis på att han aldrig använde namnet, lika lite som det finns bevis på det motsatta.
Det finns inga bevis eftersom vi inte har originalhandskrifterna som NT skribenterna skrev.
Men poängen är att det spelar mindre roll. Om det verkligen var så att Jesus var försiktig med att använda namnet, han kanske använde det ibland, och han kanske inte använde namnet offentligt, utan främst bland sina lärjungar: "Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt" (Joh 17:26), så är det väldigt tydligt att Gud avslöjade vad hans namn var. Om det var menat att Guds namn inte skulle användas, varför gav Gud hans namn överhuvudtaget?
"
Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren【YHVH】
, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Och det är ju uppenbart att Guds namn existerat i GT i flera tusen år, Guds namn står där svart på vitt, trots att t.ex. Bibel2000 har ersatt Guds namn med en titel "Herren".
Det är en självklarhet att Gud har ett namn, och att kristna ska kunna säga vem som är deras Gud, på samma sätt som Moses frågade:
"
Då sade Mose till Gud: »Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?« " (2 Mose 3:13 Bibel2000)