Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag försvarar inte SD,
Påstod jag att du gjorde det? När då isf?
Citat:
som på ett svinaktigt sätt bröt vad de hade lovat.
Korrekt.
Citat:
Men i övrigt är det du som tramsar.
Kan du ge exempel på när du föreställer dig att jag tramsar?
Citat:
Dessutom lyckas du med konststycket att i några korta meningar visa dina totala avsaknad på logik: om inget tvingande någon till nånting i kvittningssystemet (som du påstår), hur kan du då samtidigt hävda att SD fuskade?
Att individuella ledamöter inte TVINGADES till någonting i en formell mening förändrar såklart inte faktumet att partiet SD fuskade eftersom du ljög och sa att vissa skulle kvittas ut men lät dem rösta ändå. Och du ska prata logik, snacka om självmål

Citat:
Dessutom försöker du glida undan från den egentliga frågan, som var att kvittningssystemet, som det det implementerades, möjliggjorde för riksdagsledamöter att FUSKA SIG UNDAN besvärliga omröstningar. Man "kvittade ut sig" för att inte behöva ta ställning och därmed bokföras för att ha röstat "ja", "nej" eller "blankt"
Hur är det fusk att inte rösta? Ingen ledamot är ju tvungen att rösta i en viss omröstning

Citat:
Kvittningssystemet kom till i en tid när samhället och infrastruktur var nåt helt annat än idag. Över tid så utvecklades det från ett "rättvis fördelning"-system till ett bekvämlighetsssystem
Fullständigt trams. Det har alltid varit ett bekvämlighetssystem. Det är UPPENBART obekvämt för alla 349 ledamöter att närvara vid varenda jävla votering, även fast infrastrukturen idag är lite bättre.
Citat:
, och vidare till ett sätt att gömma sig från att ta ställning. Du verkar ju inte ha nån egentlig koll på hur kvittningssystemet faktiskt användes. Det var en etablerad politisk procedur för att undvika att ta ställning i frågor som av någon anledning var personligt besvärliga. Det är INTE varför vi väljer 349 personer att representera oss i riksdagen.
Spännande. Då ser jag fram emot att läsa ditt exempel på åtminstone en ledamot som smugit undan genom kvittning och sedan sagt "Skyll inte på mig, jag var inte där".
Citat:
Dessutom har partierna i tysthet kommit överens om att inte ens redogöra för vilka som kvittat ut sig, och på vilka grunder. Uttryckligen för att dölja vad systemet användes till.

Spännande. Berätta var detta sagts uttryckligen.
Citat:
Ja, det har du. Fel alltså. Ökända exempel på sådan utkvittning är bl.a. omröstningen om FRA-lagen (2008), omröstningen om erkännandet av det osmanska folkmordet 1915 (2010, då Gulan Avci bröt partilinjen och röstade "ja" och oppositionen vann) och nu senast könstillhörighetslagen (2024).
Jag frågade något helt annat. Läs igen. Om du kan.
Citat:
Att lista exakt vilka ledamöter som gör det är omöjlöigt
Då tackar jag för erkännandet att du inte har ett enda exempel. Då återstår bara för dig att erkänna att det INTE är etablerat att undvika känslig votering och sedan säga "skyll inte på mig".
Citat:
Det pågick dessutom en öppen diskussion tidigare i år om att de L-ledamöter som inte ville rösta för 13 års straffbarhetsålder tidigare skulle ha kunnat kvitta ut sig, men nu inte kunde göra det på grund av att kvittningssystemet några veckor tidigare hade raserats av SD. Och det tvingade regeringen att ändra sitt förslag. Skulle kvittningen ännu ha varit i kraft skulle 13-års gräns ha godkänts, eftersom de L-ledamöter som vägrade trycka "ja" skulle ha kunnat "kvitta ut" sig istället. Nu kunde de inte göra det, och det gick därför inte att med hjälp av kvittningssystemet framkalla en konstgjord majoritet för förslaget, vilket ledde till att regeringen tvingades ändra det.
Vad i hela friden har en hypotetisk diskussion kring ett läge där det inte finns ett kvittningssystem att göra med en situation där det finns???? Korkade jävla åsna
Tror du för övrigt på fullaste allvar att en väljare skulle bli mindre upprörd på en ledamot som kvittar ut sig på det sätt som du beskriver ovan och låter ett oönskat förslag passera, än en ledamot som låter det passera genom att rösta för det?
"Oj, riksdagen röstade igenom regeringens förslag om offentliga hängningar, men det är lugnt, våra L-ledamoter hade kvittat ut sig, så det är inte deras fel". Väx upp för i helvete

Citat:
Alla kan nog själva bedöma vem det är som inte vet nåt. Så fortsätt gärna.
Jag noterar nöjt att du inte bemöter sakfrågan och jag tror vi båda vet varför.