2026-09-18, 12:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Hur andra uppfattar mig? Jag tycker att politiker bör föraktas. De är nere i samma dike som skådisar och annat löst folk och slirar enligt mig. Det är så jag ska uppfattas här.

Dina åsikter är inte samma sak som hur du uppfattas, ditt lilla nöt

Du verkar inte förstå skillnaden mellan ens de enklaste saker. Anmärkningsvärt.

Något annat du vill prata om? För det här börjar bli fånigt.
Citera
2026-09-18, 12:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det löser ingenting, tvärtom. Ett rotationssystem skulle göra det ännu knepigare att förutse.

Alltså det är ju enkelt att lösa utan massa informellt trams hit och dit, antingen använder man proxy-röstning eller suppleant, nästan alla andra länder har lyckats med det.

Då behövs ingen kvittning och politiska vildar kan försätta spela Allan.
Citera
2026-09-18, 12:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tror ni om ett nytt kvittningssystem?
Kommer det att fungera i praktiken?
Är det rätt att SD inte får vara med?

https://www.tv4.se/artikel/7tLqYZQgF7WRFiDbSK6unS/mp-planerar-nytt-kvittningssystem-sd-staengs-ute
Det låter bra. Man kan ju inte lita på nazistiska nötter med rasistiska rötter*. Alla andras mandat räcker för kvittning.

*) Citat: Pourmokhtari (L)
Citera
2026-09-18, 12:28
Avslutad
Citat:
Dina åsikter är inte samma sak som hur du uppfattas, ditt lilla nöt

Du verkar inte förstå skillnaden mellan ens de enklaste saker. Anmärkningsvärt.

Något annat du vill prata om? För det här börjar bli fånigt.

När skiftade du ens till att gaslighta om att det är en uppfattningsfråga? Hur många inlägg sedan? Två?

Du om någon är riktigt jävla fånig.
Citera
2026-09-18, 12:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det finns ju såklart avsevärt större risk för korruption och/eller att något oönskat passerar riksdagen om det bara är 3 personer som röstar jämfört med 300, tror du inte?
Du menar att någon skulle muta minst två av de här tre att rösta på något visst sätt, eller att de röstar mot sitt parti för att de får personlig vinning av det?

Tja, det kanske finns en risk. Men den risken är lika stor oavsett om det bara är dessa tre som röstar eller om de andra 346 röstar samtidigt, eftersom de andra 346 rösterna tar ut varandra.

I själva verket blir risken för korruption mindre. Om alla röstar kan någon välja ut två av 173 ledamoten och muta dem. De två kommer att försvinna i mängden och kan komma undan med ”oj, jag råkade trycka på fel knapp”. Men är det bara tre som röstar kommer alla att ha järnkoll på just dessa tre. Det kommer att vara helt uppenbart om de agerat på någon annans uppdrag.
Citera
2026-09-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det enda rätta är att partiet äger sina röster oavsett vildar eller ej. Har jag röstat på ett parti så är det det jag vill ha och vildar ska inte kunna förstöra det. Egentligen borde vildar kunna bytas ut direkt för som vildar så står det för något som jag inte har röstat på.

Du har inte röstat på ett parti. Du har röstat på en lista av kandidater, som ett parti har tagit fram. Du har även rätt att skriva dit ett eget förslag.

Problemet är ju om partiet börjar ändra sig. Då kan det vara vildarna som står för vad du har röstat för.
Citera
2026-09-18, 12:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det löser ingenting, tvärtom. Ett rotationssystem skulle göra det ännu knepigare att förutse.
Nej, det blir tvärt om.

Om samtliga röstar och någon vill muta någon att rösta tvärt om så räcker det med att muta 2 av 176. Valfritt vilka.

Om man lottar ut vilka 3 som ska få rösta måste de som mutar lyckats muta minst 2 av just dessa 3. För att vara rent matematiskt säker på att lyckas måste de i så fall muta 175 av de 176.
Citera
2026-09-18, 12:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag försvarar inte SD,

Påstod jag att du gjorde det? När då isf?

Citat:
som på ett svinaktigt sätt bröt vad de hade lovat.

Korrekt.

Citat:
Men i övrigt är det du som tramsar.

Kan du ge exempel på när du föreställer dig att jag tramsar?

Citat:
Dessutom lyckas du med konststycket att i några korta meningar visa dina totala avsaknad på logik: om inget tvingande någon till nånting i kvittningssystemet (som du påstår), hur kan du då samtidigt hävda att SD fuskade?

Att individuella ledamöter inte TVINGADES till någonting i en formell mening förändrar såklart inte faktumet att partiet SD fuskade eftersom du ljög och sa att vissa skulle kvittas ut men lät dem rösta ändå. Och du ska prata logik, snacka om självmål

Citat:
Dessutom försöker du glida undan från den egentliga frågan, som var att kvittningssystemet, som det det implementerades, möjliggjorde för riksdagsledamöter att FUSKA SIG UNDAN besvärliga omröstningar. Man "kvittade ut sig" för att inte behöva ta ställning och därmed bokföras för att ha röstat "ja", "nej" eller "blankt"

Hur är det fusk att inte rösta? Ingen ledamot är ju tvungen att rösta i en viss omröstning

Citat:
Kvittningssystemet kom till i en tid när samhället och infrastruktur var nåt helt annat än idag. Över tid så utvecklades det från ett "rättvis fördelning"-system till ett bekvämlighetsssystem

Fullständigt trams. Det har alltid varit ett bekvämlighetssystem. Det är UPPENBART obekvämt för alla 349 ledamöter att närvara vid varenda jävla votering, även fast infrastrukturen idag är lite bättre.

Citat:
, och vidare till ett sätt att gömma sig från att ta ställning. Du verkar ju inte ha nån egentlig koll på hur kvittningssystemet faktiskt användes. Det var en etablerad politisk procedur för att undvika att ta ställning i frågor som av någon anledning var personligt besvärliga. Det är INTE varför vi väljer 349 personer att representera oss i riksdagen.

Spännande. Då ser jag fram emot att läsa ditt exempel på åtminstone en ledamot som smugit undan genom kvittning och sedan sagt "Skyll inte på mig, jag var inte där".

Citat:
Dessutom har partierna i tysthet kommit överens om att inte ens redogöra för vilka som kvittat ut sig, och på vilka grunder. Uttryckligen för att dölja vad systemet användes till.

Spännande. Berätta var detta sagts uttryckligen.

Citat:
Ja, det har du. Fel alltså. Ökända exempel på sådan utkvittning är bl.a. omröstningen om FRA-lagen (2008), omröstningen om erkännandet av det osmanska folkmordet 1915 (2010, då Gulan Avci bröt partilinjen och röstade "ja" och oppositionen vann) och nu senast könstillhörighetslagen (2024).

Jag frågade något helt annat. Läs igen. Om du kan.

Citat:
Att lista exakt vilka ledamöter som gör det är omöjlöigt

Då tackar jag för erkännandet att du inte har ett enda exempel. Då återstår bara för dig att erkänna att det INTE är etablerat att undvika känslig votering och sedan säga "skyll inte på mig".

Citat:
Det pågick dessutom en öppen diskussion tidigare i år om att de L-ledamöter som inte ville rösta för 13 års straffbarhetsålder tidigare skulle ha kunnat kvitta ut sig, men nu inte kunde göra det på grund av att kvittningssystemet några veckor tidigare hade raserats av SD. Och det tvingade regeringen att ändra sitt förslag. Skulle kvittningen ännu ha varit i kraft skulle 13-års gräns ha godkänts, eftersom de L-ledamöter som vägrade trycka "ja" skulle ha kunnat "kvitta ut" sig istället. Nu kunde de inte göra det, och det gick därför inte att med hjälp av kvittningssystemet framkalla en konstgjord majoritet för förslaget, vilket ledde till att regeringen tvingades ändra det.

Vad i hela friden har en hypotetisk diskussion kring ett läge där det inte finns ett kvittningssystem att göra med en situation där det finns???? Korkade jävla åsna

Tror du för övrigt på fullaste allvar att en väljare skulle bli mindre upprörd på en ledamot som kvittar ut sig på det sätt som du beskriver ovan och låter ett oönskat förslag passera, än en ledamot som låter det passera genom att rösta för det?

"Oj, riksdagen röstade igenom regeringens förslag om offentliga hängningar, men det är lugnt, våra L-ledamoter hade kvittat ut sig, så det är inte deras fel". Väx upp för i helvete

Citat:
Alla kan nog själva bedöma vem det är som inte vet nåt. Så fortsätt gärna.

Jag noterar nöjt att du inte bemöter sakfrågan och jag tror vi båda vet varför.
Citera
2026-09-18, 12:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Har du hört nån från vänstern lyfta högerns vildar som ett demokratiskt problem?
Eller tror du det kan vara så att Partier kritiserar sina egna vildar istället för de andras?

Jag har inte hört någon från vänstern kritisera tex Kakabaveh som ett _demokratiskt_ problem, vilket var frågan.
Citera
2026-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tror ni om ett nytt kvittningssystem?
Kommer det att fungera i praktiken?
Är det rätt att SD inte får vara med?

Citat:
Med en supertunn rödgrön riksdagsmajoritet vill Miljöpartiet snabbt få ett nytt kvittningssystem på plats genom ett utskottsinitiativ.

Riksdagens kvittningssystem föll i våras, efter att SD lät två ledamöter rösta, trots att de var utkvittade.

– Frågan är prioriterad, men SD kan inte vara med eftersom de inte respekterar systemet, säger Annika Hirvonen, gruppledare MP.

https://www.tv4.se/artikel/7tLqYZQgF7WRFiDbSK6unS/mp-planerar-nytt-kvittningssystem-sd-staengs-ute

Är detta tillåtet?

Eller kommer en kommande rödgrön regering uppträda som Trump i USA, det vill säga strunta i lagar och regler och driva igenom sin egen agenda oavsett vad lagstiftningen säger?
Citera
2026-09-18, 12:54
Medlem
Raderat
Citera
2026-09-18, 12:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
När skiftade du ens till att gaslighta om att det är en uppfattningsfråga? Hur många inlägg sedan? Två?

Du om någon är riktigt jävla fånig.

"Gaslighta"

Har du några fler buzzwords du vill slänga in?

Frågan har varit densamma från första inlägget, se själv:

Citat:
Har du nån förståelse för att sånt här oinsatt, slentrianmässigt politikerförakt kan få dig att framstå som ganska patetisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in