2026-09-18, 12:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Khazarerna som idag befolkar Israel valde att börja kalla sig själva judar, spelar du bara dum?

Var har du läst att israeler är khazarer? Ingen bok antar jag?
Citera
2026-09-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var har du läst att israeler är khazarer? Ingen bok antar jag?

Det är allmän kännedom att judarna kom till Europa när det judiska Khazar-khaganatet föll samman, därefter levde de i Östeuropa i 1000 år innan de fick Israel och (några) åkte dit.
Citera
2026-09-18, 13:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är allmän kännedom att judarna kom till Europa när det judiska Khazar-khaganatet föll samman, därefter levde de i Östeuropa i 1000 år innan de fick Israel och (några) åkte dit.

Det är inte svårt att faktakolla såna där saker nuförtiden, hört talas om gentester?
Citera
2026-09-18, 13:36
Medlem
Citat:

Att det är "allmän kännedom" i judehatar-kretsar betyder förvisso inte att det skulle ha något med verkligheten att göra.
Citera
2026-09-19, 05:04
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbt24
Om muslimer vill att Israel ska sluta försvara sig själva kan de ju börja med att sluta försöka utrota dom.
....
israel har dödat fler palestinier än vad palestinier har dödat israeler

med "försöka" inkluderar du thoughtcrime?

om vi utgår från att båda sidor försöker utrota varandra så är det de senaste 80 åren israeler som lyckats bäst rent kvantitativt

men du kanske ställer högre moraliska krav, har högre förväntningar på muslimer än på judar?
Citera
2026-09-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
israel har dödat fler palestinier än vad palestinier har dödat israeler

med "försöka" inkluderar du thoughtcrime?

om vi utgår från att båda sidor försöker utrota varandra så är det de senaste 80 åren israeler som lyckats bäst rent kvantitativt

men du kanske ställer högre moraliska krav, har högre förväntningar på muslimer än på judar?
Så bara för att Hamas är usla krigare som bara kan mörda oskyldiga civila så får Israel inte skydda sig själv när dom blir attackerade helt oprovocerat? Fuck around and find out.

Israel försöker inte utrota någon. Om Hamas lägger ner sina vapen imorgon så blir det fred mellan judar och muslimer. Om Israel lägger ner sin vapen imorgon så blir det en andra förintelse.
Citera
2026-09-19, 17:31
Medlem
Citat:
Menar du att judarna inte har rätt att bo i sitt hemland?
Du svarade inte på min fråga nu heller.

Tydligen en mycket känslig oberörbar fråga för dig om svenska folkets rättigheter, samtidigt som judars rättigheter är viktigt för dig.

Är du jude eller bara svenskhatande sionist?

Men jag svarar ändå gärna på din fråga.

Judar har inte mer rätt att bo i sitt "hemland" än de araber och annat folk att bo i sitt "hemland" som råkar täcka ungefär samma område.

Samma fråga kan ställas om diverse andra galna sekter som är utspridda internationellt: har jehovas vittnen exklusiv rätt till något "hemland" på random plats om de känner för att ockupera ett område. Samma fråga kan ställas om zigenare, alkisar, bögar eller vilka som helst som vill betrakta sig som en egen grupp med särrättigheter. Judar har ingen särställning mer än andra annat än att de finansieras av USA och tillåts ha kärnvapen.
Citera
2026-09-19, 17:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Judar har inte mer rätt att bo i sitt "hemland" än de araber och annat folk att bo i sitt "hemland" som råkar täcka ungefär samma område.

Jag börjar nästan hoppas araberna snor ditt land från dig så du fattar vad du har att göra med.
Citera
2026-09-20, 01:08
Medlem
Citat:
Jag börjar nästan hoppas araberna snor ditt land från dig så du fattar vad du har att göra med.
Det är ju precis vad som redan pågår som ett resultat av judars agerande.

Att du inte tål min enkla fråga kan bara betyda att du är sionistjude eller bara sionist. Rätta mig om jag har fel.

Annars hade du förstått att ditt inlägg ur en objektiv synvinkel inte skiljer sig alls från "Jag börjar nästan hoppas judarna snor ditt land från dig så du fattar vad du har att göra med."
Citera
2026-09-20, 01:33
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbt24
...

Israel försöker inte utrota någon.
...
israeler är olika , många vill säkert inte utrota någon.
men en hel del vill det.

och när man godkänner en airstrike som slår ut 500 pers och en hamaskille så är det utrotning man gör.

varför kallar jag det det?

jo för att ut av desperation och motståndskamp så kommer alltid nya att "gå med i hamas"
så man kan döda 500 till

och om hamas skulle upplösas så skulle en ny organisation som heter "hummis" eller nåt bildas, den skulle terrorstämplas, man skulle kunna döda 500 till för varje sån medlem och på så sätt skulle nya radikaler bildas

israel agerar i bad faith gång på gång (80 år)

den level av intellektuell gymnastik som man måste anstränga sig med för att frikänna israel från skuld kan man se på Piers Morgon Show i 1000 klipp

har du nånsin sett någon stark pro-israeldebattör äga nån stark pro-palestina debattör i en debatt?

inte de senaste 3 åren iallafall för nu har de inte möjlighet att rigga alla paneler och alla publiker.

det är för svårt , de är för impopulära

its over vad gäller det
Citera
2026-09-20, 07:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det är ju precis vad som redan pågår som ett resultat av judars agerande.

Nej, araberna är inte i Sverige p.g.a judar.
Citera
2026-09-20, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
israeler är olika , många vill säkert inte utrota någon.
men en hel del vill det.

och när man godkänner en airstrike som slår ut 500 pers och en hamaskille så är det utrotning man gör.

varför kallar jag det det?

jo för att ut av desperation och motståndskamp så kommer alltid nya att "gå med i hamas"
så man kan döda 500 till

Och om Hamas skulle upplösas så skulle en ny organisation som heter "hummis" eller nåt bildas, den skulle terrorstämplas, man skulle kunna döda 500 till för varje sån medlem och på så sätt skulle nya radikaler bildas

Instämmer. Det narrativ om att "krossa Hamas till varje pris, det betyder att slå ut varenda aktiv Hamas-medlem" till dess det inte finns några kvar eller de som är kvar lägger ner vapnen och erkänner sina fel, som Netanyahus regering har kört stenhårt på de senaste åren - det narrativet bygger på två basala misstag:

1) Hamas och deras uppmaningar till motstånd mot ockupationsmakten Israel är inte begränsade till enbart Gazaremsan. De finns också på andra håll. Att "röka ut dem till sista man i GazaQ" är alltså inte någon final lösning. En stenhård kampanjdär man dödar 300 civila palestinier per 10 verkliga militants eller medarbetare i Hamas kommer alltså batra att värva n,mängder av nya medlemmar framöver.

2) Större delen av dem som bor i Gaza är varken terrorister eller inställda på att stödja Hamas till varje pris. Det har inte varit allmänna val i området på tjugo år, därmed går det inte att sätta likhetstecken mellan befolkningen i området och Hamas. Det är dock nästan ingen där som tror att ,man kommer att "befrias av Israels bomber".

Citat:
israel agerar i bad faith gång på gång (80 år)

den level av intellektuell gymnastik som man måste anstränga sig med för att frikänna israel från skuld kan man se på Piers Morgon Show i 1000 klipp

har du nånsin sett någon stark pro-israeldebattör äga nån stark pro-palestina debattör i en debatt?

inte de senaste 3 åren iallafall för nu har de inte möjlighet att rigga alla paneler och alla publiker.

det är för svårt , de är för impopulär

its over vad gäller det

Instämmer i att Israel agerar och argumenterar i Bad Faith, och man övertaxerar dessutom det moraliska överläge man uppfattade sig ha på grund av sin egen historia som ett återkommande förföljt folk. Att hela tiden stå och peka på historisk antisemitism och ropa: "men det är JU VÅÅÅÅÅRT land alltihop!!"" fungerade för femtio år sedan, när nästan ingen i Västvärlden hade personlig bekantskap med några araber elller palestinier, medan WW2 och Förintelsen var färska i minnet, men idag är det annorlunda. Dessutom har Israels arroganta agerande mot FN och mot grannländerna bara blivit värre och värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in