Citat:
Tja, i efterföljande mening följde jag upp med
Citat:
Eller i alla fall vilka som följer sjövägsreglerna. 😉
och det vet jag eftersom de som följer sjövägsreglerna ser till att
Citat:
(ur Sjövägsreglerna)
i god tid vidta kraftig åtgärd för att hålla väl undan.
Och med "kraftig åtgärd" avses en åtgärd som jag kan observera, alltså att jag ser att de gör en kursändring så vi inte ligger på kollisionskurs.
Jag är skyldig att hålla kurs och fart, så det är futile för dem att "vänta på att se vad jag ska göra"

Min erfarenhet är att fler än 50% av fartygen på Kattegatt följer sjövägsreglerna i detta avseende, med en rätt stor varians.
Häromsistens kom vi på sydgående ute på öppet vatten längs kusten, med segelbåt. På väg in i riktning in mot Brofjorden approach kom ett stort fartyg. Min bedömning var att fartyget kommer gå för om oss, och dessutom har en rätt bra bit kvar innan de ens kommer in i farleden. Vakthavande på fartyget tyckte dock annorlunda, och ansåg tydligen att det både var kollisionsfara och att han av någon anledning var stand-on vessle, för han ställde sig på tutan. Med de normalt rådande sydvästliga vindarna låg vi redan dikt bidevind, och att falla av hade tagit oss till en definitiv kollisionskurs, så trots att han ganska tveklöst var skydig att hålla undan för oss, och att vi dessutom inte låg på kollisionskurs, så tog vi ett slag och seglade några meter mer ut till havs innan vi slog tillbaka igen.
Som sagt, inte alla fartyg respekterar sjövägsreglerna gentemot "fritidsbåtar" och mindre fartyg. Störst går först. Det är i de flesta fall bara för oss i de mindre båtarna att lyssna till självbevarelsedriften, och hålla undan.
Att som snipapappan ligga och tuffa i en av sveriges tätast trafikerade handelsfarleder och inte ens vilja titta bakåt är så korkat att man bara häpnar.