2026-09-12, 22:54
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
"bara 100 ARN ärenden". Så smickrande

Jag vet att det låter mycket men det är egentligen rätt vanligt hos såna här stora kedjor att alla butiker har ett par ärenden hos ARN mest hela tiden. Jag har själv varit inblandad i ett gäng och typ en av sju har fällts till kundens fördel men snittet hos ARN är typ 40& till kundens fördel 60% emot. Så många ärenden borde ju aldrig gått till ARN överhuvudtaget.

Och Riddermarks hade 450 ärenden hos ARN under 2025. Som jämförelse.
Citera
2026-09-15, 13:51
Medlem
Biltema bilbatterier - från Carup:

"Pontus köpte ett batteri till sin båt 2024. Pontus förvarade batteriet varmt i ett förråd fram till våren därpå. När det blev dags att ordna med vårstöket fick han en ovälkommen överraskning.
– Jag skulle installera batteriet och märkte att det bara var sex volts spänning i batteriet. Ett friskt batteri ska inte ha under 12,4, säger han."

Ska hans reklamtion godkännas - Nej säger jag - man måste mäta batterierna regebundet typ
månadsvis o när de närmar sig 12.0 måste man ladda - vad tycker ni?

Sen är frågeställningen vilka bilbatterier hos biltema är problem o vilka är bäst????
Citera
2026-09-15, 21:31
Medlem
Det är fullt normalt att ett blybatteri självurladdas och förstörs om det har stått oanvänt utan tillsyn eller underhållsladdning i ett halvår. Jag skulle vilja säga att om batteriet har nått under ca 12,5 V så är det dags att ladda, om man vill vara säker på att det inte ska förstöras i förtid av sulfatering.

Min erfarenhet är att det inte har varit några problem alls med Biltemas batterier de senaste 15, kanske 20 åren. Ännu längre tillbaks var de däremot ofta rena sopor, speciellt de som var vita med rött lock.

Man ska möjligen passa sig för batterier som verkar ha stått i lager länge. Har man möjlighet att mäta spänningen innan köp så är det bra. Biltema brukar dock ha så god omsättning på batterierna att det knappast är något problem, det är värre om man köper ett batteri på nån mack eller källarbiltillbehörsfirma.

Ett par viktiga saker för att slippa bli besviken på bilbatterier:
1) Köp INTE ett AGM-batteri till en bil som är byggd för normala blybatterier. Det är i stort sett bara bilar med start/stopp-system som ska ha AGM. AGM kräver lite högre laddspänning än ett vanligt batteri, så om man sätter ett AGM-batteri i en bil som inte är anpassad för det, kommer batteriet aldrig att ha en chans att bli fulladdat, och sulfaterar och förstörs i förtid.
2) Använd INTE ett fritidsbatteri som startbatteri, åtminstone inte på vintern och i synnerhet inte för en dieselbil. Fritidsbatteriet är byggt för att tåla misshandel (överladdning, djupurladdning, slag och stötar mm) bättre än ett vanligt bilbatteri, det har man gjort genom att varje cell i fritidsbatteriet har färre men tjockare plattor. Men det leder också till att fritidsbatteriet får högre inre motstånd, framför allt i kyla, vilket gör det svårt för batteriet att lämna den höga ström en startmotor behöver vid kallstart.
Citera
2026-09-16, 04:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

"Pontus köpte ett batteri till sin båt 2024. Pontus förvarade batteriet varmt i ett förråd fram till våren därpå. När det blev dags att ordna med vårstöket fick han en ovälkommen överraskning.
– Jag skulle installera batteriet och märkte att det bara var sex volts spänning i batteriet. Ett friskt batteri ska inte ha under 12,4, säger han."

Ska hans reklamtion godkännas - Nej säger jag - man måste mäta batterierna regebundet typ

Sen är frågeställningen vilka bilbatterier hos biltema är problem o vilka är bäst????
Biltemapersonalen är tyvärr slapp och inkompetent. Dom underhållsladdar inte batterierna. Han hade otur och köpte ett batteri som antagligen stått i hyllan i över ett år utan att laddas. Jag brukar alltid ta med en multimeter och mäta spänningen på batteriet i affären så man inte blir blåst.
Citera
2026-09-16, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Biltemapersonalen är tyvärr slapp och inkompetent. Dom underhållsladdar inte batterierna. Han hade otur och köpte ett batteri som antagligen stått i hyllan i över ett år utan att laddas. Jag brukar alltid ta med en multimeter och mäta spänningen på batteriet i affären så man inte blir blåst.

Finns ingen butik eller lager som laddar batterierna, möjligtvis när de kommer in i en mindre butik men sen står dem på hyllan. Det är liksom inte möjligt med den volymen inkommande batterier som Biltema har.
Citera
2026-09-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Det där läste jag också och skrattade gott. Bilbatterier laddar ur sig själv över tid och ska laddas regelbundet, bäst är att ha en "smart laddare" som håller dessa laddade. De hatar att vara urladdade och redan under 50% börjar de ta skada och ska man förvara dom ska de helst stå svalt, gärna 5-10 grader.
Köper jag ett batteri oavsett vart så är det FÖRSTA jag gör är att ladda det fullt. Givetvis tar man med sig en multimeter och ser att volten är inom rimliga gränser när man köper det så man inte fått ett som stått i hyllan allt för länge.
Citera
2026-09-16, 09:12
Medlem
Dock bör man komma ihåg att bilbatterier inte tål att stå på ständig underhållsladdning (det finns andra slags blybatterier, t ex såna som används för reservkraft, som tål det bättre, men de kostar ju minst 5 gånger mer än ett bilbatteri med motsvarande kapacitet). Det har förstörts många batterier genom att man har kopplat på en smartladdare på hösten och sen glömt bort alltsammans över vintern.
För 20-25 år sedan sålde Biltema en del "halvsmarta" laddare som faktiskt hade en bra och batterivänlig underhållsladdfunktion. De laddade för fullt tills spänningen nådde 14,7 V och stängde sedan av laddningen tills batterispänningen sjönk till 12,5 V, då startade laddningen igen osv. Men jag har inte sett något liknande på marknaden på senare år. De där laddarna var troligen tillverkade i Italien, de var rätt rappliga med dåliga laddkablar, interna säkringshållare som det blev glapp i mm. Men hittar man en sån är den väl värd att man lägger ett par timmar på att ge den en uppryckning.
Citera
2026-09-16, 11:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Dock bör man komma ihåg att bilbatterier inte tål att stå på ständig underhållsladdning (det finns andra slags blybatterier, t ex såna som används för reservkraft, som tål det bättre, men de kostar ju minst 5 gånger mer än ett bilbatteri med motsvarande kapacitet). Det har förstörts många batterier genom att man har kopplat på en smartladdare på hösten och sen glömt bort alltsammans över vintern.
Detta går ju enkelt att lösa genom att kasta på en vanlig laddare på en vanlig veckotimer, en sådan hittar man ju för under hundralappen. Kan hela systemet hoppa igång exempelvis en timme eller två i veckan.
Citera
2026-09-16, 12:31
Avstängd
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta går ju enkelt att lösa genom att kasta på en vanlig laddare på en vanlig veckotimer, en sådan hittar man ju för under hundralappen. Kan hela systemet hoppa igång exempelvis en timme eller två i veckan.
Finns inga laddare son har de inbyggt?
Citera
2026-09-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag vet att det låter mycket men det är egentligen rätt vanligt hos såna här stora kedjor att alla butiker har ett par ärenden hos ARN mest hela tiden. Jag har själv varit inblandad i ett gäng och typ en av sju har fällts till kundens fördel men snittet hos ARN är typ 40& till kundens fördel 60% emot. Så många ärenden borde ju aldrig gått till ARN överhuvudtaget.

Och Riddermarks hade 450 ärenden hos ARN under 2025. Som jämförelse.
Har själv gjort en anmälan till ARN beträffande felaktigt utfört arbete av en Mekonmenverkstad.
Omöjligt att få rätt mot ett företag.
Mest beroende på att ARN befolkas av nyutexaminerade unga kvinnliga jurister utan minsta tekniska utbildning eller erfarenhet.
Dom skulle inte ens kunna avgöra om ett spett är krokigt eller ej.
Trots fotodokumentation om elementära saker fick jag inget gehör för min sak.
3 olika okunniga handläggare avlöste varandra i mitt ärende, utan att någon fattade vad det var fråga om.

Skulle man ändå få gehör för sin sak gentemot en bilverkstad så behöver dom inte följa ARNs utslag - om dom inte är anslutna till MRF.
Citera
2026-09-18, 00:31
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har själv gjort en anmälan till ARN beträffande felaktigt utfört arbete av en Mekonmenverkstad.
Omöjligt att få rätt mot ett företag.
Mest beroende på att ARN befolkas av nyutexaminerade unga kvinnliga jurister utan minsta tekniska utbildning eller erfarenhet.
Dom skulle inte ens kunna avgöra om ett spett är krokigt eller ej.
Trots fotodokumentation om elementära saker fick jag inget gehör för min sak.
3 olika okunniga handläggare avlöste varandra i mitt ärende, utan att någon fattade vad det var fråga om.

Skulle man ändå få gehör för sin sak gentemot en bilverkstad så behöver dom inte följa ARNs utslag - om dom inte är anslutna till MRF.

Ja det är lite tandlöst faktiskt. Däremot håller jag inte med om bedömningsförmågan. Många förstår kanske inte detta, men ARN bedömer inte den tekniska biten alla, endast det juridiska kring det hela, så om man vill kunna få dom att förstå så måste man som regel be ett företag göra en beskrivning av ens ärende som de kan förstå. Detta är MYCKET vanligt.
Citera
2026-09-18, 00:37
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Om jag inte missminner mig så sålde Biltema en cykel där kullagren i styret och i vevpartiet som var gjorda av plast. Det var en av deras första cyklar och fanns bara en extrem kort tid till försäljning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in