2026-09-17, 21:13
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, absolut inte.

Jag ser definitivt problem med läget i en del av våra förorter. Alldeles för många utan ambitioner tillåts att leva kravlöst på bidrag hur länge som helst utan att ens orka lära sig språket. Trots att utbildning är gratis i Sverige.

Men det är en annan fråga.

Du vill kasta ut en av mina bästa medarbetare. Som är civilingenjör, tjänar drygt 60k i månaden. Bor i ett fint villaområde, pratar helt flytande svenska och umgås mest med svenskar. Bara för att hon är muslim. Det stödjer jag absolut inte.

Din medarbetare är inte svensk. Räcker inte det som skäl för att hon och hennes familj ska återvandra till sitt hemland?

Innan du drar kortet att hon är extremt duktig och en tillgång för ditt företag och därmed Sverige vill jag påminna dig om att brain drain är ett problem som gör att fattigare och trasigare länder inte utvecklas. Tycker du inte att din medarbetare borde flytta hem för att göra en god gärning för hemlandet?

Indirekt är religion ett problem på en större arbetsplats där särskilda bönerum gör att troende muslimer bildar en egen grupp i gruppen över alla avdelningar.

Nu uppfattar inte jag AfS som ett parti som lyfter islam som problem. Det är mer en sak som SD gör. Brain drain-problematiken är mer relevant samt att inga utomeuropeiska migranter har rätt att bo och leva för evigt i Sverige utifrån andemeningen i diverse flyktingkonventioner och gästarbetaravtal med Indien mfl.
Citera
2026-09-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komevig
Den tanken slog mig också. Men jag har nog landat i att det trots allt var rätt att lyfta de här frågorna.

Jag tror att många som drogs till AfS inser att frågor som NATO-anslutningen, DCA-avtal och Sveriges självständighet diskuteras alldeles för lite. Det handlar om att få folk att börja fundera på hur stort inflytande USA/Israel börjar få över svensk utrikes- och säkerhetspolitik, och hur exempelvis ett parti som SD förhåller sig till Israel.

Och de ökade ju trots allt i det här valet, så jag är inte alls säker på att ett ännu större fokus på återvandring hade gett ännu bättre resultat.

Att bara gå all in på återvandring tror jag är svårt om målet är att attrahera några större väljargrupper, eftersom det fortfarande av många ses som orealistiskt eller långt bort. Där tror jag att frågor som NATO, DCA avtal, Sveriges självständighet och vårt förhållande till USA och Israel kan vara mer gångbara.

De är frågor som diskuterar alldeles för lite, samtidigt som jag tror att de här frågorna kommer bli betydligt mer aktuella vad det lider. Då är det ju inte direkt fel att ha varit först med att lyfta dem och försöka få upp dem på den politiska dagordningen.

Exakt såhär tänker jag också. Därför jag röstade AfS i år.
Men det är ett minst sagt ett högt spel om man ska lyssna på alla ratande kommentarer på Flashback.
Citera
2026-09-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag är inte alls helt säker på att det är sverigedemokrater som politiskt står oss nationalister närmast. Under det senaste halvåret har jag här på Flashback startat ganska många trådar om Alternativ för Sveriges torgmöten och annat som de har gjort. De som har hatat och motarbetat Sveriges bästa nationalistiska parti överlägset allra mest har varit SD-boomergubbar. Om jag fick välja mellan att försöka övertyga en 18-årig vänsterpartistisk tjej eller en 69-årig SD-gubbe om att nationalismen är den rätta vägen att gå så hade jag valt den unga tjejen. Chansen att den unga tjejen skulle ändra åsikt hade varit mycket större än att den gamla SD-gubben skulle göra det.

"En röst på AFS är en bortkastad röst"

"Alternativ för sharia"

"Gustav Kasselstrand har sin tunga långt upp i Putlers röv"

"Israel är Mellanösterns enda demokrati"

"Gustav Kasselstrand är finansierad av Ryssland"

"Gustav Kasselstrand är finansierad av Iran"

"AFS kommer att få under 10 000 röster i valet"

SD-boomergubbar är de största fienderna till Alternativ för Sverige och svensk nationalism.

Du har helt rätt, såklart består SD till 90% av sionister som vill bomba hela mellanöstern för att man ser hucklen i Sverige, men tänkte som sagt ändå det fanns mer än 0,1% att ta från ett kollapsande SD.
Men kanske man kan ta röster från soffan och förstagångsväljare nästa val!
Citera
2026-09-17, 21:49
Medlem
Citat:
Nej, absolut inte.

Jag ser definitivt problem med läget i en del av våra förorter. Alldeles för många utan ambitioner tillåts att leva kravlöst på bidrag hur länge som helst utan att ens orka lära sig språket. Trots att utbildning är gratis i Sverige.

Men det är en annan fråga.

Du vill kasta ut en av mina bästa medarbetare. Som är civilingenjör, tjänar drygt 60k i månaden. Bor i ett fint villaområde, pratar helt flytande svenska och umgås mest med svenskar. Bara för att hon är muslim. Det stödjer jag absolut inte.

Mja, jag skulle faktiskt säga att jag bara vill skicka hem sisådär en halv mille.
Det tillsammans med att totalstänga gränsen skulle räcka enligt mig för att betrygga att en sån som hon fortsatt har en svensk kultur att integreras/assimileras in i. Det skulle förmodligen betyda att hon du tänker på skulle få stanna.
(Jag var lite upphetsad innan och trodde jag diskuterade med en rödgrön woke-kommunist som till varje pris bara måste få fylla landet med islam).
Må gott!
Citera
2026-09-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Du har helt rätt, såklart består SD till 90% av sionister som vill bomba hela mellanöstern för att man ser hucklen i Sverige, men tänkte som sagt ändå det fanns mer än 0,1% att ta från ett kollapsande SD.
Men kanske man kan ta röster från soffan och förstagångsväljare nästa val!

Jag undrar hur många röster Kasselstrand förlorade när han sa i Nicks podd att han är emot män som rasblandar.
Citera
2026-09-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag undrar hur många röster Kasselstrand förlorade när han sa i Nicks podd att han är emot män som rasblandar.

Hahaha aa han har verkligen inga filter den mannen. Därför man älskar honom.
Jag håller inte ens med honom i det så länge man håller sig inom Europa samt gör kvinnan man rasblandar med till 110% kulturellt svensk- detta skulle ge oss många konservativa ungdomar. Till skillnad från nu när alla svenska kvinnor är abortälskande kommunister och vi dör ut och ersätts med bruna mussar.
Citera
2026-09-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Din medarbetare är inte svensk. Räcker inte det som skäl för att hon och hennes familj ska återvandra till sitt hemland?

Innan du drar kortet att hon är extremt duktig och en tillgång för ditt företag och därmed Sverige vill jag påminna dig om att brain drain är ett problem som gör att fattigare och trasigare länder inte utvecklas. Tycker du inte att din medarbetare borde flytta hem för att göra en god gärning för hemlandet?

Indirekt är religion ett problem på en större arbetsplats där särskilda bönerum gör att troende muslimer bildar en egen grupp i gruppen över alla avdelningar.

Nu uppfattar inte jag AfS som ett parti som lyfter islam som problem. Det är mer en sak som SD gör. Brain drain-problematiken är mer relevant samt att inga utomeuropeiska migranter har rätt att bo och leva för evigt i Sverige utifrån andemeningen i diverse flyktingkonventioner och gästarbetaravtal med Indien mfl.
Ok, så vi utvisar henne för att vara snälla mot Iran som behöver hennes kompetens bättre?

Som tur är kommer ett parti med dina extrema åsikter aldrig komma in i riksdagen. Än mindre hitta några samarbetspartier. Att tänka på det gör att jag känner lite stolthet över att vara svensk faktiskt.

Läs gärna om Idi Amin om du vill se konsekvenserna av att kasta ut alla invandrare.
Citera
2026-09-17, 22:34
Medlem
Citat:
80% muslimer röstade rödgrönt. De siffrorna är en knapptryckning bort.
80% i utsatta områden röstade rödgrönt. I övrigt förs ingen statistik på religionstillhörighet kopplat till valet.
Citera
2026-09-17, 22:47
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ok, så vi utvisar henne för att vara snälla mot Iran som behöver hennes kompetens bättre?

Som tur är kommer ett parti med dina extrema åsikter aldrig komma in i riksdagen. Än mindre hitta några samarbetspartier. Att tänka på det gör att jag känner lite stolthet över att vara svensk faktiskt.

Läs gärna om Idi Amin om du vill se konsekvenserna av att kasta ut alla invandrare.

Är det snällhet eller giltiga skäl som ska avgöra om din medarbetare ska vara kvar i Sverige? Vem är du snäll emot? Svenskar eller invandrare?

De flesta iranier är rätt nöjda med styret i landet. Men så finns det några som har hamnat i Väst som antingen är supersionister eller ultraortodoxa religiösa. Jag har träffat på och pratat med tillräckligt många exil-iranier för att veta att de flesta anlitat människosmugglare för att komma hit. Syftet har inte varit förföljelser i Iran utan för att länder som Sverige har bättre ekonomi med allt vad det för med sig.

Har du pratat med din kvinnliga medarbetare om att Iran har ett visumfritt-avtal med Turkiet som gör att iranier kan bo och arbeta i landet utan problem? Likadant är det med Georgien, Ryssland och andra grannländer till Iran. Det är en skröna att exil-iranier måste fly till Väst. Exil-iranier kan bo kvar i Mellanöstern eller flytta till Ryssland om de vill ha en bättre framtid.

Idi Amin är väl historien om alla vita som flydde hals över huvud från de svarta? Vad tror du händer med svenskar som är vita när andelen trillar neråt? Är det ekonomin som gör att du vill att jag ska läsa på om Uganda?

Du får jättegärna bry dig om din kvinnliga medarbetare från Iran. Men du gör det primärt av egoistiska skäl.
Citera
2026-09-17, 22:51
Medlem
Citat:
Hahaha aa han har verkligen inga filter den mannen. Därför man älskar honom.
Jag håller inte ens med honom i det så länge man håller sig inom Europa samt gör kvinnan man rasblandar med till 110% kulturellt svensk- detta skulle ge oss många konservativa ungdomar. Till skillnad från nu när alla svenska kvinnor är abortälskande kommunister och vi dör ut och ersätts med bruna mussar.

Att blanda sig med en europeisk kvinna är inte rasblandning, inte ens om du skaffar en mörk grekisk kvinna.
Citera
2026-09-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
För mig var dessa frågor helt avgörande.

Även SD och moderaterna pratar väl om återvandring numera, för övrigt.
Vilket är så korkat. Men tydligen går ordet återvandring hem hos en del väljargrupper, i synnerhet bland lågutbildade.

Vi har massa problem som behöver lösas i Sverige, men att prata öppet om återvandring skapar bara mer splittring.

Jag tycker ungefär så här:

1: Vi ska framåt föra en restriktiv flyktinginvandring.

2: Anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring kan accepteras i vissa fall, men då med en lång karens till det svenska bidragssystemet.

3: Medborgarskap ska vara mycket svårare att få. Minst 5 år i landet, mycket goda kunskaper i svenska, mycket goda kunskaper om svenska lagar, inga brott får ha begåtts. Egen försörjning.

4: Bort med PUT. TUT omprövas årligen och kräver att inga grövre brott begås.

5: Samtliga bidrag kräver deltagande i SFI, samt nya utbildningar som fokuserar på svenska lagar, seder och kultur. Ingen ska kunna gå på bidrag i flera år utan att lära sig språket.

6: Grövre brott utförda av icke medborgare leder automatiskt till utvisning efter avtjänat straff. Gäller även medborgare med dubbla medborgarskap som återfaller i grövre brott.

7: Om man ska få bostadsbidrag som icke medborgare får man inte välja själv var man vill bo. Flytt var som helst i Sverige kan krävas.

Personer som inte vill bli en del av, och bidra till, det svenska samhället får det markant jobbigare än idag och väjer i högre utsträckning själva att flytta ifrån Sverige. Oerhört mycket bättre än att börja kasta ut folk till höger och vänster beroende på deras religion eller hudfärg.
Citera
2026-09-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Är det snällhet eller giltiga skäl som ska avgöra om din medarbetare ska vara kvar i Sverige? Vem är du snäll emot? Svenskar eller invandrare?

De flesta iranier är rätt nöjda med styret i landet. Men så finns det några som har hamnat i Väst som antingen är supersionister eller ultraortodoxa religiösa. Jag har träffat på och pratat med tillräckligt många exil-iranier för att veta att de flesta anlitat människosmugglare för att komma hit. Syftet har inte varit förföljelser i Iran utan för att länder som Sverige har bättre ekonomi med allt vad det för med sig.

Har du pratat med din kvinnliga medarbetare om att Iran har ett visumfritt-avtal med Turkiet som gör att iranier kan bo och arbeta i landet utan problem? Likadant är det med Georgien, Ryssland och andra grannländer till Iran. Det är en skröna att exil-iranier måste fly till Väst. Exil-iranier kan bo kvar i Mellanöstern eller flytta till Ryssland om de vill ha en bättre framtid.

Idi Amin är väl historien om alla vita som flydde hals över huvud från de svarta? Vad tror du händer med svenskar som är vita när andelen trillar neråt? Är det ekonomin som gör att du vill att jag ska läsa på om Uganda?

Du får jättegärna bry dig om din kvinnliga medarbetare från Iran. Men du gör det primärt av egoistiska skäl.
De flydde inte, de fick tre månader på sig att lämna landet frivilligt. De som inte flydde blev dödade.

Sen kraschade landets ekonomi totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in