Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Regeringsformen är inte skriven i sten. Den går att anpassa efter nya tider. Och jag pratar inte om etnicitet, bara kontinuitet. Som sagt skulle ett barn till en svensk+afrikansk förälder kunna räknas som svensk.
Stämmer. Du kan gå till val på att stifta ny grundlag och starta fascistisk etnostat, eller vad det nu är du hoppas på, vi har organisationsfrihet i Sverige.
Men det är ju inte det du propagerat för i tråden, eller hur? Du har inte formulerat förslag på ny grundlag. Du har istället kommit med en skev och jävlig tolkning av
rådande grundlag, och försökt skohorna in att det "folk" som all offentlig makt i Sverige enligt RF utgår från åsyftar den etniska folkgruppen skandinaver/svear/nordmän/germaner/eller vad fan det nu är för haplogrupper du dagdrömmer om att svensk grundlag ämnar att träffa, och därmed också exkludera människor som tillhör "andra folk" än "folket".
Kom gärna med vilka politiska förslag på ny grundlag du vill, så får vi se om du kan finna väljarstöd för dem. Men bygg då ett eget förslag, istället för att gegga runt och göra fullständigt inkorrekta tolkningar av rådande grundlag, vilken syftar till att stipulera rättigheter för
svenska medborgare.
Vill du att all offentlig makt i Sverige ska utgå endast vissa medborgare från en viss folkgrupp med ett visst typ av DNA behöver du riksdagsmajoritet i två omröstningar med ett val däremellan för att stifta ny grundlag. Det är bara att tuta och köra comrade. Break a leg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Det illustrerar vilken dålig idé det är att ha det på det här viset.
På vilket "vis"? Viset med suveräna stater? Vilket "vis" vill du ersätta de suveräna staterna med? Kom gärna med konkreta förslag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Min poäng är väl att det inte spelar särskilt stor roll.
Vad är det som inte spelar roll?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Om den adopterade koreanen fått ett bättre liv här kanske utebliven rösträtt inte är hela världen?
Varför ska inte adopterade ha rösträtt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Vore alternativet bättre - att helt förbjuda adoption?
Varför skulle vi förbjuda adoption?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Adoptivbarn låter som ett ganska litet problem i praktiken. Eftersom man skulle tillåta blandade äktenskap handlar det inte om dna utan om demokratins legitimitet. En rimligare förändringstakt som sker över generationer istället för som idag, då man kan förändra folksammansättningen med 4-5% över en mandatperiod. Teoretiskt mer.
Nu pratar du ju om migrationspolitik i allmänhet. Alla vet redan att du är emot invandring. Vi talar dock om villkor för medborgarskap här, inte om att invandrare = dåliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Man hade alltså kunnat tolka enstaka adoptivbarn som en del av folket
Vad generöst, lmao.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Å andra sidan är det en massa frågor kring det där. Adoption skapar incitament för kidnappning och människohandel, barnet kan få svårt att känna sig som en naturlig del av folket.
Eftersom små barn löper risk att behandlas illa i andra länder, på barnhem eller liknande, så kommer de därmed inte "känna sig som en del av folket" när de väl kommer till Sverige som adoptivbarn, växer upp här, får svenska som sitt förstaspråk, och får adoptivföräldrar som är svenska medborgare? Är det din poäng?
Och lösningen på detta är att inte ge dessa adopterade individer rösträtt, eftersom de ändå "har svårt att känna sig som en del av folket"?
Ja, att konsekvent neka dem medborgarskap i landet de adopterats till kommer nog råda bot på det där problemet med att de "inte känner sig som en del av folket"? Kanonlösning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Och skälet att adoptera från andra sidan jorden är väl just att utmana och ifrågasätta folket som koncept.
Skälet till att adoptera är att man vill ta hand om ett barn som blivit övergivet av sina biologiska föräldrar, och ge det barnet ett drägligt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Man skulle säkert kunna lösa adoptionsfrågan inom landet egentligen. Men inget av det här är särskilt centralt för min poäng.
Adoptionsfrågan är överhuvudtaget fullständigt irrelevant för diskussionen, så jag har ingen aning om varför du bemödar dig att skriva flera rader om dina egna åsikter om adoption. Frågan var varför en adopterad individ som kommit till Sverige som spädbarn, lärt sig svenska som modersmål, gått i svensk skola, och nu jobbar i Sverige inte skulle ha rätt till svenskt medborgarskap, bara för att denne genetiskt härstammar från "andra folk".
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Du använder laddade ord som etnicitet och germanska rasen.
Etnicitet är inte ett "laddat ord", lol. Och den "germanska rasen" är knappast ett laddat ord, snarare ett musealt begrepp som användes då rasbiologi fortfarande var något som vissa stater intresserade sig för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Dels består ju Sverige av en mängd grupper. Kväner, tornedalingar, valoner, samer, svear, öst- och västgötar, gutar, samt en massa mindre bygdegemenskaper med lokala kulturer. Det finns liksom inte en svensk etnicitet. Men de har ju ändå alla en större hävdvunnen rätt än någon som inte kommer från någon av alla dessa områden och släkten. Germaner är väl ett slarvigt romerskt sätt att blanda ihop alla norr om deras imperium, och rasbegreppet kan man minst sagt ifrågasätta.
Jag har inte påstått att det finns en "germansk ras" någonstans, det var ett skämt, men min skenande ironi kanske gick under radarn, är dålig på att använda mig av skojiga emojis när jag blir på humör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Jag använder inte något av de här kategorierna när jag tänker på problemet.
Vilket "problem"? Att det inte finns raslagar som förhindrar folk med vissa typer av DNA att rösta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Det är bara ohållbart att upplåta landet på det sätt som görs idag.
Bara att bilda ett parti som går till val på ny grundlag som sagt. Att försöka tolka RF:s nuvarande portalparagraf till din fördel när du försöker anlägga etnostat är en återvändsgränd.