2026-09-17, 06:39
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror att det finns ett tankefel som många i tråden gör, till följd av att de internationella sjöreglerna fungerar annorlunda än svensk lagstiftning i allmänhet.

Den allra vanligaste slutsatsen är att båda parterna förklaras skyldiga, och deras respektive skuld bedöms separat. Det är inte fråga om vem som är skyldig respektive oskyldig, skulden mäts gentemot kraven i reglerna.

Av det följer att straffen också i allmänhet är delade, till och med gemensamma.

Utmaningen för försvarsadvokaterna i rättegången är att det därmed är helt omöjligt att förminska kaptenens och lotsens skuld utgående från vad snipan gjorde eller inte gjorde. Deras skuld mäts inte mot snipans, och inte ens mot olyckan. Den mäts mot sjöfartsreglerna. Därför är det på samma sätt också omöjligt att skuldbelägga kaptenen och lotsen för sådant de inte har brutit mot.

Det är skulden, men kruxet i den här frågan ligger i det straff som ska utmätas. Oberoende av att snipan inte åtalats för sina brott mot reglerna så kan inte snipans del av straffet överlastas på kapten och lots.

Om man rent teoretiskt skulle anse att snipan och MV var precis lika skyldiga till olyckan, så ska de vid en tillämpning av sjöreglerna i normala fall stå för halva straffet var, eftersom straffet ofta är ekonomiskt till sin natur. Om inget annat hade hänt än att snipan sjönk och bådas andel av skuld till olyckan skulle vara lika stor så skull man räkna ut den ekonomiska kostnaden för snipan och för skråmorna på MV och dela den summan i två. Men samma juridiska princip gäller också vid böter och ev. fängelse, kaptenen och lotsen kan inte och ska inte straffas för den andra partens andel i olyckan, oberoende av om den andra parten åtalats eller inte.

Därför kan man anse att det var ett fatalt misstag av åklagaren att åtala bara den parten, det gör den bedömningen mycket svårare. Dessutom kommer Haverikommissionens utredning att indirekt fastställa de olika parternas skuld till olyckan, fast det i rapporten kommer att kallas "orsaker".

Det är också därför både kapten (som erkänner en del brott mot sjöreglerna) och lotsen (som indirekt har gjort i förhören) hävdar att de är oskyldiga till olyckan. Det tvingar rätten att fastställa inte bara om de har skuld till olyckan, utan hur stor deras andel av olyckan är. Om tingsrätten inte lyckas landa rätt i den bedömningen så är det en väldigt god grund för att överklaga till hovrätten, eftersom man i så fall i princip har rätt, rent juridiskt. Om tingsrätten skulle utmäta ett straff som innebär att de har lagt hela skulden, dvs. den juridiska följden av olyckan, på kapten och/eller lots så kommer det garanterat inte att hålla i hovrätten, eftersom det står direkt i strid mot den internationella rättspraxisen när det gäller tillämpningen av sjöfartsreglerna.

Det är i alla fall hur jag tolkar det som hänt under rättegången. Inget snipan ev. har gjort minskar kaptenens och/eller lotsen ev. brott mot sjöfartsreglerna, och därför är det absolut ingen idé att peka på snipan. Men om snipan också har brutit mot sjöfartsreglerna så kan inte kapten och/eller tvingas axla hela skulden för olyckan, i form av omfattningen av det straff som utmäts. Men att den delen av rättskipningen går rätt ansvarar rätten för.

Det här är faktiskt vad jag trott att gäller sen allra första början, men det betyder förstås inte alls att jag har rätt.

Jag är nog i det närmaste helt enig med dig.

Det jag har reagerat mot i den här tråden är mestadels det att det finns två helt olika "sidor", den ena anser att hela skulden ligger på MV och de två åtalade personerna, den andra anser att skulden ligger på snipkaptenen. Jag anser att skulden ligger gemensamt på alla tre, eftersom var och en av dem kunde gjort så att olyckan undvikits. De uppvisade alla tre dåligt sjömanskap på olika sätt.
Citera
2026-09-17, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det är som du antyder att många fartyg med lotsarnas och Sjöfartsverkets välsignelse struntar fullkomligt i reglerna om utsikt är läget verkligen illa och en ny dödsolycka bara en tidsfråga.

Lotsen hör lät ju glatt fartyget fortsätta utan den utkik reglerna säger skall finnas och tog till och med över styrningen väl införstådd med att det inte fanns någon som höll utkik.

Det borde tillsättas en utredning om att svenska myndigheter måste ha kontroll på att nödvändiga säkerhetsregler regelmässigt inte följs i områden där mängder av fritidsbåtar rör sig.

Det är transportstyrelseb som är tillsynsmyndighet för bemanningen ombord, inte sjöfartsverket. Uppenbarligen är dessa underbemannade fartyg helt ok enligt europeiska tillsynsmyndigheter och klassningssällskap.

Varför tror du att jag hela tråden igenom rekommenderar fritidsbåtar att hålla undan från lotsleder när handelsfartyg kommer farande?

Ännu mer på öppet hav där styrman kan vara helt ensam på bryggan och stå och rätta sjökort eller titta på tv istället för att titta ut eller se på radarn.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-09-17 kl. 07:22.
Citera
2026-09-17, 08:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Jag tror att det finns ett tankefel som många i tråden gör, till följd av att de internationella sjöreglerna fungerar annorlunda än svensk lagstiftning i allmänhet.

Den allra vanligaste slutsatsen är att båda parterna förklaras skyldiga, och deras respektive skuld bedöms separat. Det är inte fråga om vem som är skyldig respektive oskyldig, skulden mäts gentemot kraven i reglerna.

Av det följer att straffen också i allmänhet är delade, till och med gemensamma.

Utmaningen för försvarsadvokaterna i rättegången är att det därmed är helt omöjligt att förminska kaptenens och lotsens skuld utgående från vad snipan gjorde eller inte gjorde. Deras skuld mäts inte mot snipans, och inte ens mot olyckan. Den mäts mot sjöfartsreglerna. Därför är det på samma sätt också omöjligt att skuldbelägga kaptenen och lotsen för sådant de inte har brutit mot.

Det är skulden, men kruxet i den här frågan ligger i det straff som ska utmätas. Oberoende av att snipan inte åtalats för sina brott mot reglerna så kan inte snipans del av straffet överlastas på kapten och lots.

Om man rent teoretiskt skulle anse att snipan och MV var precis lika skyldiga till olyckan, så ska de vid en tillämpning av sjöreglerna i normala fall stå för halva straffet var, eftersom straffet ofta är ekonomiskt till sin natur. Om inget annat hade hänt än att snipan sjönk och bådas andel av skuld till olyckan skulle vara lika stor så skull man räkna ut den ekonomiska kostnaden för snipan och för skråmorna på MV och dela den summan i två. Men samma juridiska princip gäller också vid böter och ev. fängelse, kaptenen och lotsen kan inte och ska inte straffas för den andra partens andel i olyckan, oberoende av om den andra parten åtalats eller inte.

Därför kan man anse att det var ett fatalt misstag av åklagaren att åtala bara den parten, det gör den bedömningen mycket svårare. Dessutom kommer Haverikommissionens utredning att indirekt fastställa de olika parternas skuld till olyckan, fast det i rapporten kommer att kallas "orsaker".

Det är också därför både kapten (som erkänner en del brott mot sjöreglerna) och lotsen (som indirekt har gjort i förhören) hävdar att de är oskyldiga till olyckan. Det tvingar rätten att fastställa inte bara om de har skuld till olyckan, utan hur stor deras andel av olyckan är. Om tingsrätten inte lyckas landa rätt i den bedömningen så är det en väldigt god grund för att överklaga till hovrätten, eftersom man i så fall i princip har rätt, rent juridiskt. Om tingsrätten skulle utmäta ett straff som innebär att de har lagt hela skulden, dvs. den juridiska följden av olyckan, på kapten och/eller lots så kommer det garanterat inte att hålla i hovrätten, eftersom det står direkt i strid mot den internationella rättspraxisen när det gäller tillämpningen av sjöfartsreglerna.

Det är i alla fall hur jag tolkar det som hänt under rättegången. Inget snipan ev. har gjort minskar kaptenens och/eller lotsen ev. brott mot sjöfartsreglerna, och därför är det absolut ingen idé att peka på snipan. Men om snipan också har brutit mot sjöfartsreglerna så kan inte kapten och/eller tvingas axla hela skulden för olyckan, i form av omfattningen av det straff som utmäts. Men att den delen av rättskipningen går rätt ansvarar rätten för.

Det här är faktiskt vad jag trott att gäller sen allra första början, men det betyder förstås inte alls att jag har rätt.
Klokt, balanserat, ödmjukt inlägg. Vilken sida eller delar av sidor man än tror på.
Citera
2026-09-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Jag är nog i det närmaste helt enig med dig.

Det jag har reagerat mot i den här tråden är mestadels det att det finns två helt olika "sidor", den ena anser att hela skulden ligger på MV och de två åtalade personerna, den andra anser att skulden ligger på snipkaptenen. Jag anser att skulden ligger gemensamt på alla tre, eftersom var och en av dem kunde gjort så att olyckan undvikits. De uppvisade alla tre dåligt sjömanskap på olika sätt.
Jag håller med dig här - men jag tror att vi alla tampas med sjövett och moraliska vs. straffrättsliga skuldfrågor - på mer eller mindre konstruktiva vis.

Till syvende och sist är både sjövägsregler, rekommendationer, sjövett och allmän självbevarelsedrift där för att bygga lager på lager och undvika olyckor som denna. Schweizerostprincipen (Swiss Cheese Model) som vi har tagit upp bygger på detta. Varje skyddande lager har hål/svagheter, fler lager mindre risk, nästa lager täcker upp hålen där det förra var svagt. Färre lager, då ber man om en olycka. Utkik akteröver från snipa, lite mer styrbord i led, utkik överhuvudtaget från lastfartyg, dedikerad matros som utkik, bättre trim, bättre sikt från brygga, koll på radar, rollfördelning på brygga, val av rutt för snipa, lastfartygets hastighet etc. Många lager fattades här.

Kommer du till den sjörättsliga frågan så har jag starka åsikter "på ena sidan" och många upphinnandesituationer i trång farled lägger typiskt 80/20 ansvar på upphinnande. Går du mot straffrätt så är det en ännu skarpare bedömning. Men det betyder inte att pappan inte med bättre sjövett och utkik hade kunnat rädda livet på sin familj.
Citera
2026-09-17, 09:23
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag håller med dig här - men jag tror att vi alla tampas med sjövett och moraliska vs. straffrättsliga skuldfrågor - på mer eller mindre konstruktiva vis.

Till syvende och sist är både sjövägsregler, rekommendationer, sjövett och allmän självbevarelsedrift där för att bygga lager på lager och undvika olyckor som denna. Schweizerostprincipen (Swiss Cheese Model) som vi har tagit upp bygger på detta. Varje skyddande lager har hål/svagheter, fler lager mindre risk, nästa lager täcker upp hålen där det förra var svagt. Färre lager, då ber man om en olycka. Utkik akteröver från snipa, lite mer styrbord i led, utkik överhuvudtaget från lastfartyg, dedikerad matros som utkik, bättre trim, bättre sikt från brygga, koll på radar, rollfördelning på brygga, val av rutt för snipa, lastfartygets hastighet etc. Många lager fattades här.

Kommer du till den sjörättsliga frågan så har jag starka åsikter "på ena sidan" och många upphinnandesituationer i trång farled lägger typiskt 80/20 ansvar på upphinnande. Går du mot straffrätt så är det en ännu skarpare bedömning. Men det betyder inte att pappan inte med bättre sjövett och utkik hade kunnat rädda livet på sin familj.

Till slut så är vi helt överens.
Citera
2026-09-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är transportstyrelseb som är tillsynsmyndighet för bemanningen ombord, inte sjöfartsverket. Uppenbarligen är dessa underbemannade fartyg helt ok enligt europeiska tillsynsmyndigheter och klassningssällskap.

Varför tror du att jag hela tråden igenom rekommenderar fritidsbåtar att hålla undan från lotsleder när handelsfartyg kommer farande?

Ännu mer på öppet hav där styrman kan vara helt ensam på bryggan och stå och rätta sjökort eller titta på tv istället för att titta ut eller se på radarn.

På öppet hav märker man som "fritidsbåt" i väldigt god tid vilka handelsfartyg som har adekvat utkik och inte. Eller i alla fall vilka som följer sjövägsreglerna. 😉
Förutsatt, så klart, att man själv håller ordentlig utkik, vilket man såklart gör. Hela Kattegatt är så trafikerat att det är nästan som en enda stor farled. För oss som seglar där frekvent är möten, från alla håll, med handelsfartyg ren vardagsmat.
Citera
2026-09-17, 15:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Jag förstår.

Jag är medveten om att Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet, men det är Sjöfartsverket som är myndigheten som är chef för lotsarna och utan tillsyn borde se till att de inte går med på att fartygen går utan utkik när de enligt reglerna skall ha en. Och som definitivt inte skall hoppa in och styra fartyget utan utkik, som i det här fallet.

Sedan skall förstås då Transportstyrelsen utöva tillsyn om Sjöfartsverket inte följder reglerna.
Citera
2026-09-17, 17:08
Medlem
Citat:

Hej,

Inom straffrätten finns ingen princip om att domstolen först fastställer ett gemensamt "straff för olyckan" och därefter fördelar detta mellan de inblandade efter respektive skuldandel. Befälhavarens och lotsens straffrättsliga ansvar prövas individuellt utifrån deras egna gärningar och oaktsamhet och, när det gäller vållandebrotten, orsakssambandet till dödsfallen och personskadorna. Det ligger också i linje med hur Högsta domstolen (HD) tidigare har bedömt sjöolyckor. I NJA 2000 s. 234 uttalade HD att sjövägsreglerna ger ledning för bedömningen av gott sjömanskap, men att avgörande för det straffrättsliga ansvaret är ytterst omständigheterna i det enskilda fallet (se även NJA 2004 s. 764).

Inom det civilrättsliga ersättningsansvaret vid fartygssammanstötning finns däremot en sådan fördelningsprincip som du är inne på. Om sammanstötningen har orsakats genom vållande på båda sidor ska ersättningen fördelas efter förhållandet mellan de fel som begåtts på respektive sida. Om omständigheterna inte ger stöd för någon viss fördelning ska vardera sidan ersätta hälften av skadan (se. 8 kap. 1§ sjölagen). Det är alltså i den civilrättsliga ersättningsfrågan man kan tala om exempelvis 50/50 eller någon annan fördelning. Det är en regel om fördelning av ersättningsansvar för skadan, inte en regel om fördelning av straff. Någon motsvarande princip enligt vilken böter eller fängelse delas mellan de inblandade efter samma procentsatser finns inte. I Tjörnmålets stämningsansökan framgår för övrigt att det beträffande de två avlidna anges "Inget anspråk". För pappan och sonen anges i stället "Åklagaren för ej talan", och de företräds av egen advokat.

Däremot håller jag med om en annan del av ditt resonemang. Pappans eventuella agerande behöver inte vara irrelevant för brottmålet. Även detta framgår ganska tydligt av NJA 2000 s. 234. Där beaktade HD vid prövningen av den ena båtförarens straffansvar bl.a. att den andra båten helt saknade ljus och låg djupt i vattnet. HD konstaterade att det inte kunde läggas den tilltalade till last som klandervärt att han inte räknade med ett sådant hinder och ogillade åtalet mot honom för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada (se NJA 2000 s. 234). Det visar ganska tydligt skillnaden, den andra partens agerande kan påverka bedömningen av den tilltalades egen oaktsamhet och, beroende på omständigheterna, även frågor om orsakssamband (se bl.a. NJA 2000 s. 234, jfr NJA 2004 s. 764).

När det gäller din slutsats att åklagaren skulle ha begått ett "fatalt misstag" genom att inte åtala föraren av fritidsbåten tycker jag att det finns ytterligare en viktig aspekt. Åklagaren har uttryckligen tagit ställning till frågan om fritidsbåtsförarens eventuella straffansvar. Den 2 augusti uppgav åklagaren att han bedömde att föraren "inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen". Han tillade samtidigt att om det under den fortsatta utredningen skulle framkomma en sådan misstanke, var det ändå inte aktuellt att utkräva straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlust som föraren drabbats av (se Åklagarmyndighetens pressmeddelande den 2 augusti 2026, "En person häktad efter sjöolyckan vid Tjörn"). Huvudregeln enligt 20 kap. 6§ rättegångsbalken är att åklagaren ska väcka åtal för brott som hör under allmänt åtal när förutsättningarna för åtal är uppfyllda. Under förundersökningen ska enligt 23 kap. 2§ RB bland annat utredas om tillräckliga skäl för åtal föreligger. Enligt 20 kap. 7§ RB finns emellertid möjlighet till åtalsunderlåtelse. Åtal får bland annat underlåtas om det av särskilda skäl är uppenbart att någon påföljd inte krävs för att avhålla den misstänkte från fortsatt brottslighet och att det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks.

Här måste man alltså hålla isär två saker. Att någon kan ha handlat i strid med en sjövägsregel innebär inte automatiskt att personen har gjort sig skyldig till ett straffbart brott. Som HD framhöll i NJA 2000 s. 234 utgör inte varje fel som begås till sjöss och som kan leda till en sjöolycka en straffbar försummelse. För att väcka åtal måste åklagaren bedöma att det finns tillräckliga skäl för åtal och att bevisningen är sådan att en fällande dom kan förväntas. Åtalsunderlåtelse är något annat, ett sådant beslut förutsätter att gärningen är erkänd eller att skuldfrågan på annan grund är klar och kräver formellt samma underlag som ett positivt åtalsbeslut (se RåR 2021:1, avsnitt 5, s. 16). Att pappans agerande kan få betydelse när domstolen prövar befälhavarens och lotsens ansvar innebär därför inte i sig att det också funnits förutsättningar att åtala honom. Det är två skilda straffrättsliga frågor. Någon särskild del av straffet som måste läggas på pappan för att den inte ska "överlastas" på befälhavaren eller lotsen finns däremot inte inom den straffrättsliga prövningen.

Källhänvisning:
NJA 2000 s. 234 - https://lagen.nu/dom/nja/2000s234
NJA 2004 s. 764 - https://lagen.nu/dom/nja/2004s764
Sjölag (1994:1009) 8 kap. 1§ - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009/#K8:~:text=2012%3A353).-,8%20kap.%20Om%20skada%20genom%20fartygs%20sammans t%C3%B6tning,en%20sammanst %C3%B6tning%20skall%20s%C3%A4rskilt%20beaktas%20om %20tiden%20medgav%20%C3%B6verv%C3%A4gande%20eller% 20inte.,-2%20%C2%A7%20%C2%A0%C2%A0Om
Åklagarmyndigheten (pressmeddelande 2 augusti) - https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Rättegångsbalk (1942:740) 20 kap. 6-7§§ samt 23 kap. 2§ - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740/#K20:~:text=6%20%C2%A7%20%C2%A0%C2%A0%C3%85klagare %20skall%2C%20om%20ej%20annat%20%C3%A4r%20stadgat% 2C%20tala%20%C3%A5%20brott%2C%20som%20h%C3%B6r%20u nder%20allm%C3%A4nt%20%C3%A5tal.%20Lag%20(1964%3A1 66).
Riksåklagarens riktlinjer, RåR 2021:1, avsnitt 5, s. 16 - https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/rar/rar-2021-1.pdf?
Citera
2026-09-17, 17:09
Medlem
Citat:
Hur får du ihop det att man behöver titta på radarn bara 30 sek / minut med utkik på bryggan men 60 sek / minut utan utkik? Tror du att allt syns på radarn?

Vem ska titta ut genom fönstet om vakthavande styrman tittar på radarn 60 sekunder per minut?
Det finns INGEN som sitter och stirrar på radarn 60 sek / minut i hela världens handelsflotta.

Du har verkligen ingen aning om hur driften på handelsfarty går till öht. Är det inte dags att erkänna det?

I sjöfartssammanhang är.Misje Verde varken speciellt stor, tung eller snabb!

Vad säger du om de tankfartyg som ibland blåser ut från Stenungsund i närmare 16 knop eller de bilfartyg som går ut från Wallhamn i 18-19? Betydligt större och tyngre dessutom! Riktiga mördarmaskiner!

Eller de stora Maerskarna som går till Göteborg där man inte ser en sjömil framför båten för containrarna är staplade så högt!

Varför kunde inte autopiloten ha koll på radarn, avge varningssignaler, sakta in, VÄJA, hålla utkik???

Du tycker alltså att det är ok att ett fartyg framförs i total blindo utan närvarande besättningsmän?

Hur många års fängelse kommer autopiloten att få?
Citera
2026-09-17, 18:28
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Precis så här som du skriver är det.
Åklagaren har precis som snipapappan brutit mot lagen, han är korrupt, helt enkelt.

Med risk för att låta aningen konspiratorisk, så kan jag fan satsa pengar på att åklagaren blev upphetsad av att få sätta dit en ryss.

Delar av utredningsarbetet är ett enda mysterium.

Ja, kaptenen bör hållas ansvarig för att inte ha skött sitt jobb. Sticka iväg och lämna ansvaret för sitt fartyg på lotsen, är fel. Att inte hålla utkik i ett sådant område är under all kritik. Dessutom är det 2026, det finns så många hjälpsystem för att övervaka vad som händer runt omkring. Till och med om kaptenen vore efterbliven, kan han ställa in alarm på en radar.
Döma honom för grov vårdslöshet, absolut. Vållande till annans död, nej.

Lotsen bör hållas ansvarig för att han inte skötte sitt jobb. Han borde hållit sig till sin roll som lots! Att han inte hade full koll på radarn när han fokuserade på navigeringen, är fullt mänskligt.

Snipan, han gjorde inte sitt jobb han heller.
Han hade ingen radar eller något annat navigationshjälpmedel som störde hans uppmärksamhet.. i en farled där det kör stora lastfartyg. Han säger själv att han hade möjlighet att titta bakåt, men valde att inte göra det. De låg ändå i samma kurs i 50 minuter.

Åklagaren kommer inte åtala pappan, det är ju tydligt att han redan bestämt utfallet långt innan utredningen är klar. Att pappan hålls skyldig i juridisk mening är då osannolikt. Men han bär fortfarande ansvar för sin del.
Citera
2026-09-17, 18:37
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Hur får du ihop det att man behöver titta på radarn bara 30 sek / minut med utkik på bryggan men 60 sek / minut utan utkik? Tror du att allt syns på radarn?

Vem ska titta ut genom fönstet om vakthavande styrman tittar på radarn 60 sekunder per minut?
Det finns INGEN som sitter och stirrar på radarn 60 sek / minut i hela världens handelsflotta.

Du har verkligen ingen aning om hur driften på handelsfarty går till öht. Är det inte dags att erkänna det?

I sjöfartssammanhang är.Misje Verde varken speciellt stor, tung eller snabb!

Vad säger du om de tankfartyg som ibland blåser ut från Stenungsund i närmare 16 knop eller de bilfartyg som går ut från Wallhamn i 18-19? Betydligt större och tyngre dessutom! Riktiga mördarmaskiner!

Eller de stora Maerskarna som går till Göteborg där man inte ser en sjömil framför båten för containrarna är staplade så högt!

Min fetning.
Det där är väl upp till befälhavaren om han vill ha ständig koll på radarn.
Har sjäv suttit radarvakt i entimmarspass på högtrafikerade farleder. Visserligen ett antal år sen, men den informationen som kommer muntligt direkt om man ser nåt som behöver uppmärksammas av vakthavande befäl som kan göra andra iaktagelser samtidigt är väl att föredra.
Citera
2026-09-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Om försvarsadvokaterna anklagar snipapappan för brott kan de själva begå brott. Det är extremt sällsynt att någon processaktör i en rättegång skyller på någon som inte står inför skranket, det är lite av en hederskodex. Det som vi sett faktiskt redan har skett, där båda försvarsadvokaterna har ifrågasatt både snipapappan OCH åklagaren är ytterst ovanligt och högst anmärkningsvärt. Men det där är inget som trollen i tråden som är totalt okunniga i processföring någonsin kommer att förstå och än mindre erkänna, eftersom deras okunskap alltid är mest rätt
Hej!

Det där stämmer över huvud taget inte. Beskrivningen av hur försvarsadvokater förväntas agera i svenska brottmål är faktiskt så verklighetsfrånvänd att jag har svårt att förstå var du fått den ifrån. Att det skulle finnas någon slags "hederskodex" som innebär att en försvarsadvokat normalt inte pekar på en annan persons agerande därför att personen inte själv står åtalad är helt enkelt inte en korrekt beskrivning av svensk brottmålsprocess. Och påståendet att försvarsadvokaterna själva skulle kunna begå brott genom att argumentera kring snipförarens agerande är ännu mer långtgående. Ange gärna vilket brott och vilket lagrum du menar skulle aktualiseras.

En försvarares uppgift är tvärtom att ifrågasätta åklagarens gärningspåstående, bevisning och slutsatser samt att lyfta fram andra personers handlande när det har betydelse för klientens straffansvar. Det framgår redan av rättegångsbalken. En försvarare ska "med nit och omsorg tillvarata den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning" (se 21 kap. 7§ RB). HD har också betonat försvararens lojalitet mot klienten och det långtgående uppdraget att tillvarata dennes intressen (se bl.a. NJA 2010 s. 151).

Inte heller de advokatetiska reglerna innehåller den "hederskodex" du beskriver. Tvärtom behandlar Advokatsamfundets vägledande regler uttryckligen situationer där en advokat framför uppgifter eller uttalanden som är negativa eller kränkande för någon annan. Sådana uttalanden får göras när det i den aktuella situationen är försvarligt för att tillvarata klientens intressen (se Vägledande regler om god advokatsed 6.3.2).

Att försvarsadvokater pekar på andra personers handlande är dessutom så pass vanligt förekommande i svenska brottmål att det inte ens ryms i det här inlägget att rabbla upp alla rättsfall där det förekommer. Det mest uppenbara exemplet är hela kategorin mål där försvaret åberopar alternativ gärningsman. Där går försvaret betydligt längre än vad som ens krävs här och argumenterar uttryckligen för att någon annan än den åtalade kan ha begått gärningen. Det förekommer från tingsrätt och hovrätt hela vägen upp i HD. Att samtidigt hävda att det skulle finnas någon processuell "hederskodex" mot att peka på en person som inte står inför skranket går helt enkelt inte ihop med hur svenska brottmål faktiskt förs.

I Tjörn-målet behöver försvararna inte ens påstå att pappan har begått något brott. De kan argumentera för att hur Doris framfördes har betydelse för om åklagaren har bevisat de tilltalades egen oaktsamhet och orsakssambandet. Domstolen ska naturligtvis inte döma pappan för något - han är inte åtalad. Men det är något helt annat än att hans agerande därför skulle vara fredat från diskussion eller sakna betydelse för prövningen av de åtalades straffansvar. Vi har dessutom ett närmast skräddarsytt exempel från svensk sjötrafik, NJA 2000 s. 234. När HD prövade den ena båtförarens straffrättsliga ansvar beaktade domstolen hur den andra båten framfördes, bland annat att den saknade föreskrivna lanternor och låg djupt i vattnet. Dessa omständigheter fick betydelse för bedömningen av vad den tilltalade rimligen hade anledning att räkna med, och åtalet ogillades.

Självklart finns det gränser för vad en försvarare får göra.
En advokat får inte otillbörligt påverka vittnen, åberopa bevisning som advokaten vet är falsk eller annars agera i strid med lag och god advokatsed. Men det är någonting helt annat än att ifrågasätta åklagarens bedömningar eller argumentera kring en tredje persons handlande när det har betydelse för klientens försvar. Så när du skriver att detta skulle vara "extremt sällsynt", strida mot någon slags "hederskodex" och till och med kunna innebära att försvarsadvokaterna själva begår brott, då räcker det faktiskt inte att hänvisa till att andra i tråden är "totalt okunniga i processföring".

Vilket brott? Vilket lagrum? Vilken advokatetisk regel? Vilken rättskälla?

Tack på förhand!

Källhänvisning:
Rättegångsbalken (1942:740) 21 kap. 7§ - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740/#K21:~:text=7%20%C2%A7%20%C2%A0%C2%A0F%C3%B6rsvara re,misst%C3%A4nkte%20f%C3%B6rbereda%20f%C3%B6rsvar et.
Vägledande regler om god advokatsed 6.3.2 - https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/vagledande-regler-om-god-advokatsed-med-kommentarer-juni-2024.pdf
NJA 2000 s. 234 - https://lagen.nu/dom/nja/2000s234
NJA 2010 s. 151 - https://lagen.nu/dom/nja/2010s151
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in