2026-09-14, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Undertill? Hade konstruktören rökat råkkännråll-pinne när han kom på det?

Jag tror det är så enkelt att estetiken har fått vägra tyngre.

Är som inget jätteproblem, 1-2 gånger om året, hamnar man i knas och sitter med oladdad mus när man behöver använda den.
Citera
2026-09-15, 10:52
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
En sak jag faktiskt tycker är lite segt med Mac är att de satt laddporten på musen undertill. De 1-2 gånger per år man behöver ladda samtidigt som man använder datorn är det rätt störigt.

Håller med, det är störigt.
Men resten av året kan vi åtminstone fästa blicken på en väldigt vacker mus.
Citera
2026-09-17, 09:52
Medlem
Apple Lisa var den sista användbara Macen, eller Mac XL som den kallades.
Citera
2026-09-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Apple Lisa var den sista användbara Macen, eller Mac XL som den kallades.

Och vad grundar du det på….?

Tänk att många miljoner vanliga privata användare, liksom förtag i alla storlekar upp till NASA Equinor Google etc etc etc använder Mac professionellt flera decennier utan att fatta att de inte är användbara…
Citera
2026-09-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och vad grundar du det på….?

Tänk att många miljoner vanliga privata användare, liksom förtag i alla storlekar upp till NASA Equinor Google etc etc etc använder Mac professionellt flera decennier utan att fatta att de inte är användbara…
Förstod du ens skämtet?
Citera
2026-09-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Förstod du ens skämtet?

Dito….
Citera
2026-09-18, 13:57
Medlem
BackToHegels avatar
Tråden får mig att tänka på denna klassiker som är nära 20 år gammal nu tror jag.

I HATE MAC (3:28)
https://www.youtube.com/watch?v=ks-N4rI_1RU
Citera
2026-10-01, 00:16
Medlem
perry2s avatar
Vad härlig min MacBook Air M4 är. 16GB Minne

Särskilt nu med MacOS Golden Gate 27.01
Citera
2026-10-01, 20:11
Medlem
När OS X kom gick det bara utför.

Nä, men seriöst. Jag är en van unixanvändare (mest FreeBSD) och kan hantera OS X alldeles utmärkt, men det grafiska operativsystem jag är mest van vid är helt klart Windows. 95-98 och tidigare var jag inget fan av, då körde jag hellre DOS, men NT, 2000 och framåt har jag använt en hel del.

Min uppfattning är att det är klart oftare jag "tvingas" ut till kommandoraden för att åstadkomma det jag vill i OS X än i Windows. För gemene man torde det innebära att OS X är svårare att använda.
Citera
2026-10-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skink
När OS X kom gick det bara utför.

Nä, men seriöst. Jag är en van unixanvändare (mest FreeBSD) och kan hantera OS X alldeles utmärkt, men det grafiska operativsystem jag är mest van vid är helt klart Windows. 95-98 och tidigare var jag inget fan av, då körde jag hellre DOS, men NT, 2000 och framåt har jag använt en hel del.

Min uppfattning är att det är klart oftare jag "tvingas" ut till kommandoraden för att åstadkomma det jag vill i OS X än i Windows. För gemene man torde det innebära att OS X är svårare att använda.
Sen Sierra 10.12 år 2016 heter det macOS och inget annat.
Citera
2026-10-02, 08:21
Medlem
LKKINGENs avatar
Nu vet jag inte riktigt vad det för egentliga problem TS hade men rent användarmässigt så suger Mac.
Bytte fr Windows världen till äpple världen för ett antal år sedan, jag stod ut i mindre än ett halvår sedan gjorde jag mig av med allt och återgick till Windows och Android.

Hårdvaran är absolut en vinnare i äpple världen, ingen som ens är i närheten men man har ingen kontroll på skiten.
Det är otroligt användar vänligt men allt är förutbestämt och saker, loggar, filer allt vad du vill hamnar på en jävla massa ställen. Man har inte möjlighet att få datorn att göra sakerna som man vill att dom ska göra det. Det funkar men bara som Jobs ättlingar vill det ska funka.
Windows kan man fortfarande ändra om i och göra det mer personligt så man vet vart saker tar vägen.

Dessa produkter såldes och säljs på samma sätt som sushin gjorde när den kom till Sverige, det var något för de intellektuella, det var deras marknadsföring och den funkar än idag för datorerna men inte sushin.

Enkelt att använda och bra hårdvara absolut men noll kontroll av vad som händer i bakgrunden.

Jodå jag fattar att Windows rövknullar oss också men åtminstone kan jag välja hur detta skall gå till.
Sen var de äldre versionerna av Windows betydligt bättre än de nyare, så mycket ändras och göras om bara för att det ska vara nytt inte för att det tillför något i form av bättre användande.
Visst är många nya funktioner o appar bra men själva hanteringen i och av Windows försämras för varje version som kommer, allt för att Gates ska kunna ha mer kontroll över oss.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-10-02 kl. 08:23.
Citera
2026-10-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Nu vet jag inte riktigt vad det för egentliga problem TS hade men rent användarmässigt så suger Mac.
Bytte fr Windows världen till äpple världen för ett antal år sedan, jag stod ut i mindre än ett halvår sedan gjorde jag mig av med allt och återgick till Windows och Android.

Hårdvaran är absolut en vinnare i äpple världen, ingen som ens är i närheten men man har ingen kontroll på skiten.
Det är otroligt användar vänligt men allt är förutbestämt och saker, loggar, filer allt vad du vill hamnar på en jävla massa ställen. Man har inte möjlighet att få datorn att göra sakerna som man vill att dom ska göra det. Det funkar men bara som Jobs ättlingar vill det ska funka.
Windows kan man fortfarande ändra om i och göra det mer personligt så man vet vart saker tar vägen.

Dessa produkter såldes och säljs på samma sätt som sushin gjorde när den kom till Sverige, det var något för de intellektuella, det var deras marknadsföring och den funkar än idag för datorerna men inte sushin.

Enkelt att använda och bra hårdvara absolut men noll kontroll av vad som händer i bakgrunden.

Jodå jag fattar att Windows rövknullar oss också men åtminstone kan jag välja hur detta skall gå till.
Sen var de äldre versionerna av Windows betydligt bättre än de nyare, så mycket ändras och göras om bara för att det ska vara nytt inte för att det tillför något i form av bättre användande.
Visst är många nya funktioner o appar bra men själva hanteringen i och av Windows försämras för varje version som kommer, allt för att Gates ska kunna ha mer kontroll över oss.

Det mesta du säger om att det inte går att påverka eller ha kontroll över på Mac, eller Apples andra produkter å, kan man faktiskt ha betydligt mer kontroll över och val, än vad du verkar tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in