2026-08-31, 07:24
Medlem
USB-A? Jag kan inte komma ihåg senast jag använde ett USB-minne. Ibland är man på konferens å får en sticka, men hamnar ju i soptunna snabbt. 10 år sen?

Min Mac har 2 USB-C och HDMI. Personligen har jag en USB-hub kopplad till här med 12 USB (A/C) inkopplade. Men jag hade ju gjort samma på en Windows-dator? Inte kattsingen vill man ha 12 USB-portar direkt i datorn.

För övrigt det första man gör när man råkar sätta sig vid en windows-dator är försöker trycka cmd-space så man får upp spotlight search, och smidigt kan start mjukvaran man behöver. Inte ens en så enkel sak som att smidigt låta mig starta upp mjukvaran jag ska använda låter windows mig göra? Vilket skitsystem.
Citera
2026-08-31, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Du är ju bara jobbig om du kommer med en Mac och måste ha special-USB-minnen. USB-A-minnen ersatte minneskort och disketter helt så det behövs inte diskettläsare eller minneskortsläsare, däremot är det ganska befängt med en dator som inte har USB-A.

USB-A-minnen ersatte disketter och USB-C ersatte USB-A. Befängt med en dator som inte har USB-A? Ska du ha VGA-port också? Däremot kan jag köpa att man vill ha hdmi om man t.ex. reser runt mycket och presenterar på olika ställen.
Citera
2026-08-31, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora

För övrigt det första man gör när man råkar sätta sig vid en windows-dator är försöker trycka cmd-space så man får upp spotlight search, och smidigt kan start mjukvaran man behöver. Inte ens en så enkel sak som att smidigt låta mig starta upp mjukvaran jag ska använda låter windows mig göra? Vilket skitsystem.

Tryck på Windows-knappen…
Citera
2026-08-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
USB-A-minnen ersatte disketter och USB-C ersatte USB-A. Befängt med en dator som inte har USB-A? Ska du ha VGA-port också? Däremot kan jag köpa att man vill ha hdmi om man t.ex. reser runt mycket och presenterar på olika ställen.

Vissa lever på stenåldern.

På min arbetsplats får vi inte ens stoppa in externa USB-enheter även om vi skulle vilja göra det. Men även privat kan inte komma ihåg när jag senast använde ett USB-minne.

För rundresande köper man rimligtvis en portabel Mac. T.ex. MacBook Pro har HDMI-port, eller helt sonika en airbook + en enkel USB-C - HDMI-kabel
Citera
2026-08-31, 17:37
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Fast det är ju bara att lära sig korrekt tangentbordskommando. Mac: Cmd+space, skriv ”fire” och tryck enter för att starta Firefox (vilket förmodligen är den första träffen).Win: Windows-knappen, skriv ”fire” och tryck enter för att starta Firefox.
Citera
2026-08-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Fast det är ju bara att lära sig korrekt tangentbordskommando. Mac: Cmd+space, skriv ”fire” och tryck enter för att starta Firefox (vilket förmodligen är den första träffen).Win: Windows-knappen, skriv ”fire” och tryck enter för att starta Firefox.

Skit att Windows tvingar mig lära nya komplicerade manövrar

Zen är att rekommendera över firefox
Citera
2026-08-31, 19:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ett råd, varför är det så känsligt att kritisera MacOS?

Det är inte alls känsligt, utan vi är enbart trötta på att, år 2026, handskas med användare som fortfarande tror att CD-släden är en mugghållare.

/AI
Citera
2026-09-06, 09:25
Medlem
jhww82s avatar
Airdrop är fantastisk, använder det varje dag. Även det inbyggda skärmklippverktyget slår Windows motsvarighet med hästlängder. Klart det går att klicka, kopiera, klippa ut, klistra in osv. Om du tar dig tid att lära dig lite tangentbordskombinationer så kommer du inse det.

Jag använder Mac i jobbet och Windows på fritiden till det enda (knappt) det duger till; spel. Funderar dock att gå över till Linux där… Linux och Mac har mycket gemensamt.
Citera
2026-09-06, 18:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Även det inbyggda skärmklippverktyget slår Windows motsvarighet med hästlängder. Klart det går att klicka, kopiera, klippa ut, klistra in osv. Om du tar dig tid att lära dig lite tangentbordskombinationer så kommer du inse det.
Jag använder skärmklippverktygen i Windows, MacOs och Ubuntu. Alla tre fungerar utmärkt. Default-hotkey på Mac (Cmd + Shift + 4) är krångligast att komma ihåg, men det går ju att ändra. Lättast att komma ihåg är Ubuntu där man trycker PrtSc-knappen. Windows (Win + Shift+ S) är mittemellan.
Senast redigerad av Enterprise 2026-09-06 kl. 18:12.
Citera
2026-09-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag använder skärmklippverktygen i Windows, MacOs och Ubuntu. Alla tre fungerar utmärkt. Default-hotkey på Mac (Cmd + Shift + 4) är krångligast att komma ihåg, men det går ju att ändra. Lättast att komma ihåg är Ubuntu där man trycker PrtSc-knappen. Windows (Win + Shift+ S) är mittemellan.

Hm….
Kan man inte bara riva i åt Siri eller nåt, att göra skärmklipp etc…?
Citera
2026-09-07, 17:58
Medlem
En sak jag faktiskt tycker är lite segt med Mac är att de satt laddporten på musen undertill. De 1-2 gånger per år man behöver ladda samtidigt som man använder datorn är det rätt störigt.
Citera
2026-09-13, 21:21
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
En sak jag faktiskt tycker är lite segt med Mac är att de satt laddporten på musen undertill. De 1-2 gånger per år man behöver ladda samtidigt som man använder datorn är det rätt störigt.

Undertill? Hade konstruktören rökat råkkännråll-pinne när han kom på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in