Citat:
Ursprungligen postat av
Lelleolsson
Jag misstänker att du och jag har vitt skilda politiska åsikter, men här har du 100% rätt.
Alldeles för många slänger iväg en röst baserad på en enda fråga, eller pga felaktig information.
Man skulle önska att folk ser sig omkring hur det ser ut både nu och historiskt, och inte baserar sitt val på något lösryckt valfläsk som nån partiledare vräker ur sig.
Felaktig information, eller felaktig tolkning av världen runt omkring dem, men det är hårklyverier. Jag tror allas vårt gemensamma intresse är att skapa ett system vi lever i som är långsiktigt hållbart för våra liv och efterkommande generationer. Det innefattar en massa frågor som måste stötas och blötas, men målsättningen ska vara att göra våra liv lite bättre för varje dag (inkrementell förbättring). Det kräver rationella människor som fattar informerade beslut. Utan det tror jag inte vi är skyddade mot att genomgå en destruktiv process av det samhälle eller civilisation som vi ärvt.
Eller så är det här tillståndet vi genomlever nu något oundvikligt, något som är en fas i en cykel, och det bästa man kan göra är att enbart se efter ens egna intressen. Men jag tvekar om det är så det här samhället är uppbyggt, och om det inte snarare är uppbyggt på självuppoffring för sina barns och deras barns skull.