2026-09-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Jag tror att vi är många som tycker att politik kan vara rätt viktigt. Då kan man tycka att röster inte ska slängas iväg pga tillfälliga nycker. Eller, det kanske bara är jag som svamlar.
Det är där jag tycker att du hamnar fel. Du lägger ansvaret på människorna. Jag menar att vi är som vi är. Oavsett vad du eller jag skriver här kommer människor fortfarande att fungera som människor gör. Så är vi. Smaka lite på det.

Då måste samhället förhålla sig till människan, inte kräva att människan ska fungera efter hur någon tycker att hon borde fungera. För mig är det ganska grundläggande. Ett sunt samhälle måste utgå från människans biologi och hur människor verkligen fungerar, inte från en idé om hur ”man” tycker att vi borde vara.

Du svamlar inte, du skriver det nästan alla andra också gör. Förstår du hur jag menar?
Citera
2026-09-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Det är där jag tycker att du hamnar fel. Du lägger ansvaret på människorna. Jag menar att vi är som vi är. Oavsett vad du eller jag skriver här kommer människor fortfarande att fungera som människor gör. Så är vi. Smaka lite på det.

Då måste samhället förhålla sig till människan, inte kräva att människan ska fungera efter hur någon tycker att hon borde fungera. För mig är det ganska grundläggande. Ett sunt samhälle måste utgå från människans biologi och hur människor verkligen fungerar, inte från en idé om hur ”man” tycker att vi borde vara.

Du svamlar inte, du skriver det nästan alla andra också gör. Förstår du hur jag menar?
Du kanske har rätt. Då är vi verkligen på ett sluttande plan. Då blir väl politiken och valrörelserna ännu mer banala och hjärndöda. Men det är väl bara att acceptera.
Citera
2026-09-17, 09:22
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vi på vänstra planhalvan tackar för er dumhet, men är inte förvånade över den.
Jag känner inte att det var dumt att rösta på Allard, jag vill nämligen ha vänsterlutande no nonsense-politik.
Däremot tycker jag det är dumt att inte fler, och då särskilt i Örebro län gjorde det, eftersom Allard hade varit den perfekte vågmästaren.

Sedan återstår det att se om rösterna på Allard verkligen fällde Tidö. Personligen hade jag kunnat stödja högersidan, eftersom svensk, etablerad vänster har gått fullständigt vilse i islamism och identitetspolitiskt trams, men tycker faktiskt Tidö får skylla sig själva när de kommer med idiotförslag på att detaljstyra hur invånare får klä sig och annan skit. Synnerligen osvenskt.
Citera
2026-09-17, 09:24
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vi på vänstra planhalvan tackar för er dumhet, men är inte förvånade över den.

Jag röstade MP, har traditionellt varit "mittenhöger", har inga rasistiska tendenser och ser invandringens effekter ur ett problemlösningsperspektiv, inte som ett hot. Och jag anser att Tidö har varit en riktigt, riktigt dålig svensk regering, men det har inget med invandring att göra. Dessutom köper jag inte Allards och Kasselstrands retorik, också om de båda är skojiga att lyssna på ibland och de lyfter politiska poänger som de andra partierna blundar för.

Trots "inte så mycket gemensamt" så har jag full respekt för de som i sann demokratisk anda röstade på det parti vars politik och åsiktsskala passar en själv bäst. Utan några baksluga tankar på "taktik", som snedvrider hela den demokratiska processen genom att partier får röster deras politik egentligen inte förtjänar. Och speciellt att man ger sin röst i vetskap om att ifrågavarande parti knappast kommer att få sitta med i nästa riksdag.

Trots att den sura förlorande sidan beskyller er för förlusten så kan ni nog sova väldigt lugnt om natten, medvetna där nere i den viktiga maggropen att ni har gjort helt rätt. Ni har stått upp för just er sak, demokratiskt. Och for the record så är de beskyllningarna helt absurda, istället borde man applådera precis alla sådana väljare som faktiskt sätter sig in i politiken och röstar på det de tycker är bäst.
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-17 kl. 09:29.
Citera
2026-09-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Tidö är ett skämt. De formar sig efter Aftonbladets artiklarn. Hade de slängt ut 1 miljon invandrare samt 0 medborgarskap hade SD växt och de hade vunnit valet.
Knappast babbarna som avgjorde valet. M+KD+L gick upp kraftigt allihopa. Bara SD och sossarna föll kraftigt. Orsaken är något annat, sionismen, juckandet mot muren, kravet på ministerposter vilket kan ha skrämt Liberala väljare till centern, ett krav som de nu väljer att släppa när centern blev vågmästare.
Citera
2026-09-17, 09:41
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tidö får faktiskt skylla sig själva. När man inte inför ett moratorium för medborgarskapsprocesserna är man ganska rökt i huvudet. Nu gav man bort makten och det var kanske sista gången vi hade en regeringen som styrde i den etniska svenskens intresse.

Givet det svaret du skrivit så är det ju ännu konstigare isåfall att man röstat på afs eller öp.
Citera
2026-09-17, 09:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du glömde mig som stannade hemma.

Jag har röstat SD i de senaste 4-5 valen.

Skulle aldrig falla mig in att rösta på ett sionistparti.

Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Fan vad överens vi är!
Det enda som skiljer är att jag röstat på dem i de tre senaste valen. Men resten är mitt i prick. Stannade stolt hemma jag med.
Ok.. nu kommer vi att bli kallade muslimkuksugare men det får vi leva med.
Det är ett av skälen till att även jag ratar SD. Ett annat är det här hetsandet mot muslimernas slöjor som de lagt sig till med. Problemet är inte att muslimer i Sverige bär slöja, här skall man få klä sig hur man vill! Problemet är att det är alldeles för stora, kulturellt avvikande folkgrupper här, inte hur de klär sig.
Citera
2026-09-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Wow bra jobbat jävla idiot, varför rösta du inte blankt bara? Samma utgång?

”Vill ha ut invandrare” så du röstar på parti som aldrig någonsin kommer ha något att säga till om? Snyggt!

Varför ska jag rösta på ett parti vars politik jag inte håller med om? Då finns det inget syfte med val överhuvudtaget. Att välja det minst dåliga av åtta partier som alla jobbar för att rensa bort den etniska svensken och sälja ut hela landet till byråkrater i andra länder.
Citera
2026-09-17, 10:06
Medlem
Jag har alltid röstat borgerligt, mestadels moderaterna.

Det som fick mig att rösta på oppositionen var SD:s återkommande vurm för ryssland.
Ryssland är vårt i särklass största hot i närtid, och ett omedelbart existentiellt hot mot 44 miljoner vita kristna i Ukraina.

När fem riksdagspartier är överens om att hålla asylinvandringen på lägsta nivå finns utrymme att rösta med utgångspunkt från landets och Europas säkerhet. Den största säkerhetspolitiska faran med att släppa fram oppositionen nu är väl risken för avbruten satsning på kärnkraft, vilket i förlängnigen även det gynnar ryssland.

Det verkar som att Sverige kommer att fortsätta ha ett tvåblocksystem (till skillnad från Tysklands mittkoalition). Vardera block med var sitt parti som på något sätt utgör ett säkerhetshot.
Kanske är den bästa lösningen för Sveriges att regeringen skiftar mellan dessa block varje val, för att på så sätt minimera skadorna av extremfalangerna.
Citera
2026-09-17, 10:10
Medlem
Citat:
Varför ska jag rösta på ett parti vars politik jag inte håller med om? Då finns det inget syfte med val överhuvudtaget. Att välja det minst dåliga av åtta partier som alla jobbar för att rensa bort den etniska svensken och sälja ut hela landet till byråkrater i andra länder.

Håller du med om allt de säger? Jag håller med dig i sak, man ska rösta på det man tror på. Men just det här valet var ju mer kritiskt än något annat.
Men nu får de som går längst åt höger äta bajset från vänster. Fast man inte hade behövt
Citera
2026-09-17, 10:13
Medlem
Citat:
Det här är en tråd till alla oss som röstade på småpartier som ledde till Tidös undergång. Bara ~30000 vann vänstern med. Här kan vi motivera varför vi gjorde det.

Personligen röstade jag Kasselstrand för att jag vill ha ut minst 1 miljon invandrare från det här landet, Nato-utträde och avstånd från all form av kontrollerande globalism. Tidö delade ut 200 000 medborgarskap på fyra år. Det duger inte för mig, dessa människor måste ut. Åttaklövern är samma sak för mig, vänster som höger är ingen skillnad.

Varför fällde ni Tidö?

Har aldrig förstått hur det är att leva i en sådan fantasibubbla men vi provar:

När en miljon+ invandrare (och jag vet inte ens vad du baserar valet på vilka) ska ut, hur kommer landet se ut tror du? Jag tänker jobben och samhället i stort. Butiker som du är van vid är öppna, tjänster du är van vid fungerar, bussar om åker, tåg som rullar, etc. Eller tänker du att dessa 1 miljon magiskt bara är "extra" som att de inte har någon som helst funktion i samhället som stort?

Jag misstänker att det är ren rasism du grundar det på men du får gärna motbevisa mig om det inte är så. Är det enbart att du inte gillar folk med mörkare hudtoner så är det ganska korkat och då kan jag lika gärna hoppa av tråden men har du någon faktisk grund där du har belägg för varför och hur dessa över en miljon människor ska utvisas och på vilka grunder så får du jättegärna förklara det. Just nu ser detta ut som en typisk FB-tråd där "invandrare = dåligt" oavsett vem det gäller och då vill man gärna bara kasta den i papperskorgen rent mentalt.

Utöver detta tänker du på "kontrollerande globalism" som en term du kastar runt som jag inte riktigt vet vad den innebär. Är det "space laser jews" vi pratar om här?

Likaså Nato-utträde. Den är väl en ekonomisk fråga för dig då? Du tycker inte det är värt? För i så fall tänker jag också EU-utträde likväl? Just för att invandringen är en central fråga för dig tänker jag att du gärna vill ha: ingen får komma in i landet men vi exporterar och importerar allt vi behöver för du vill enbart ha det du tycker är bra (din bekvämlighet är viktigast) och slippa betala för det.

har jag förstått dig rätt nu?
Citera
2026-09-17, 10:16
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Det här är en tråd till alla oss som röstade på småpartier som ledde till Tidös undergång. Bara ~30000 vann vänstern med. Här kan vi motivera varför vi gjorde det.

Personligen röstade jag Kasselstrand för att jag vill ha ut minst 1 miljon invandrare från det här landet, Nato-utträde och avstånd från all form av kontrollerande globalism. Tidö delade ut 200 000 medborgarskap på fyra år. Det duger inte för mig, dessa människor måste ut. Åttaklövern är samma sak för mig, vänster som höger är ingen skillnad.

Varför fällde ni Tidö?

Det var ju LÅNGT IFRÅN bara på grund av ÖP och AfS.

150 tusen SD-väljare verkar ha stannat hemma. Sammanlagt förlorade de ca 200 tusen röster.

Detta beror på ju att SD inte pushade för att inte dela ut ytterligare 200 tusen medborgarskap. De lät det hända mitt framför näsan på sina kärnväljare och det här valresultatet blev konsekvenserna av det.

Det lär ju bli ett ordentligt jävla krismöte inom SD om det här fatala misstaget som kostade Tidö segern.

SD borde aldrig ha samarbetat med globalistpartier utan att få betydligt mer betalt.

De sålde sig extremt billigt för att bli "accepterade".
Senast redigerad av Steinarr 2026-09-17 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in