Citat:
Ursprungligen postat av
Besken
SD har inte 20% nu längre, tack och lov, och kommer aldrig få det igen. Om 2-3 val högst, så är de ett litet missnöjesparti på högerkanten.
Fast du glömmer hur människor faktiskt fungerar. Människor är ofta dåliga på att agera på framtida risker. Men som jag har sagt sedan 2012: förr eller senare kan problemen bli så konkreta att det inte längre går att blunda för dem.
Det är ungefär som rökaren som i 20 år får höra att rökning är farligt men fortsätter ändå. Så länge risken känns avlägsen går den att rationalisera bort. Sedan kommer läkaren med diagnosen "lungcancer", och plötsligt är det inte längre en abstrakt risk utan ett konkret faktum som han måste förhålla sig till.
Jag menar att något liknande hände i det här valet. Vi fick höra i direktsändning att den muslimska väljarkåren kunde få en avgörande betydelse för valet. Därefter mobiliserades väljargruppen och röstade S till vinst.
Det är just den övergången jag pratar om: från en abstrakt framtidsrisk till något som människor upplever har hänt framför ögonen på dem. När en utveckling blir konkret och synlig blir den också betydligt svårare att avfärda.
Och om människor upplever att detta fortsätter val efter val tror jag att det kan skapa en motsvarande politisk motreaktion. Då handlar det inte längre om vad människor tror kan hända i framtiden, utan om vad de upplever faktiskt har hänt.
SD har bollen nu. Om den här frågan fortsätter att vara synlig och politiskt laddad, tror jag att ett extra val skulle kunna ge partiet ett starkare läge än i dag. Ingen vill att utländsk väljarbas ska bestämma vilken riktining Sverige skall ta...sådan mobilisering är till SDs fördel.
Hade jag varit SD så hade jag spelat hårt på vad som hände. Trycka på att 1:a generationens invandrare inte bör få rösträtt - vilket är de facto en verklig säkerhetsrisk. Då blir det inget litet missnöjesparti på högerkanten. Får man dessutom igenom det, är det Game Over för Socialdemokraterna.