2026-09-16, 22:00
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Känner mig uppgiven, bryr mig inte om vem som vinner. Landet är förlorat oavsett. Folket vill inte att Sverige ska tillhöra svenskarna. Bäst vore om vi dela upp landet så alla får det de vill. Sverige är en för splittrad nation för att vi ska kunna leva i harmoni. Finns ingen patriotism kvar, inget att enas kring, inget att försvara. Vi är bara en grupp människor som tillhör något man benämner ”Sverige”, men finns inget gemensam bild av vad det är. Är det svenskt? Multikulturellt? Islamskt? Pride? Ingen vet. Om ryssen kommer, förklara för mig vad det är jag ska försvara. Ingen kommer kunna förklara det, det lovar jag.

Det gäller ju inte bara Sverige utan hela Väst. Något fick själen i västvärlden att sakta förtvina och nu ruttna. Det finns inget kvar. Det är som alla gamla imperier och civilisationer som fallit. Frågan är vad som kommer istället.
Citera
2026-09-16, 22:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Det folk lätt verkar glömma är att oavsett hur de rödgröna formar regering så måste C och V samarbeta om budgeten. I annat fall kan Tidö lägga ett eget budgetförslag som går igenom.

Ja, det är något som inte prövats ännu. C har trots allt aldrig behövt ta ansvar för att inte ingå i högerblocket.
Citera
2026-09-16, 22:03
Medlem
solstrålars avatar
Hur ska Elisabet Tandsjuka kunna förklara för hennes näringslivskompisar och lobbyister inom näringslivet att hon numera ligger i säng med V? Känns som ett otroligt märkligt upplägg, speciellt med tanke på hennes egen bakgrund och karriär.
Citera
2026-09-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
L+KD+M+SD behöver inte göra något annat än att vänta. Det räcker inte med att L eller KD går över. Båda måste över för att täcka upp för V:s mandat. L och KD vill ju ha över C på sin sida i första hand. Men om det inte lyckas, så ska de se till att C får sitta med svarte petter, d.v.s. kroka arm med V. Så länge det blågula laget håller ihop så är det matematiskt omöjligt att vänstersidan får ihop någonting utan att C ger upp och sätter sig i samma båt med V. Varför skulle Simona och/eller Ebba vilja splittra det blågula samarbetet, för att kroka arm med V och MP? Det finns ju inte på kartan.

Och är det så att ett "exceptionellt läge" uppstår, så kommer S+M att bilda regering inom en vecka. Så sitt still i båten, titta på när färgen torkar, så kommer det att reda ut sig så småningom. V kommer inte att backa, det är jag säker på...

Det kommer bli ett nytt Januariavtal.

S+MP+C bildar regering och förväntar sig att V röstar JA eller iaf inte röstar NEJ.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Januariavtalet

C kommer rösta JA för de kommer få in politik på pappret - precis som C och L fick i Januariavtalet.

Nooshi kommer koka av ilska men står inför valet att rösta JA/lägga ner sina röster eller tvinga fram ett omval - frågan är om hon kommer stå och hävda att hon har muntliga hemliga överenskommelser med Magda precis som fjanten Jonas gjorde.

Resultatet blir i så fall en svag regering som riskerar att fällas när som helst i en förtroendeomröstning - precis det som hände Löfven.
Citera
2026-09-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klimatet har inte ändrats. Det är ett narrativ som ligger till grund för en politisk vilja att göra en grön omställning. Norge har 30 procent elbilar. Det är nybilsförsäljningen som manipulerats genom subventioner till elbilar och extrema pålagor när det gäller bilar med förbränningsmotorer. Ingen konsekvensanalys görs. Det handlar bara om att uppfylla territoriella »klimatmål«. Således rent kosmetiska insatser för att uppfylla Parisavtalet som är en ren suboptimering.

Idag kom en rapport om att TBE har spridit sig mer än nånsin i sverige pga utbredning av fästingar. Detta är inget hittepå utan finns bevis i form av registreringar. Jag skulle vilja veta din tanke bakom denna spridning. Varför ökar dom just nu? Har vi fler djur i skogarna som gör att de söker sig ner i södra sverige eller vad kan anledningen vara? Och hur kommer det sig att de lyckas överleva vintern bättre å bättre för varje år? Det kan tyckas låta som en helt annan fråga, men ta du dig en funderare på kopplingen. Som sagt, inte ens SD förnekar klimatförändringarna.
Citera
2026-09-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Det folk lätt verkar glömma är att oavsett hur de rödgröna formar regering så måste C och V samarbeta om budgeten. I annat fall kan Tidö lägga ett eget budgetförslag som går igenom.
Bra tänkt.

Skulle vilja se hur C:s väljare och företagen skulle reagera om C röstar på en vänsterbudget i stället för en borgerlig budget som då säkert också har sockrats och specialsytts för C:s käpphästar.

Då får vi se hur mycket sakpolitiken spelar roll för C.
Citera
2026-09-16, 22:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

S+MP+C bildar regering och förväntar sig att V röstar JA eller iaf inte röstar NEJ.

C kommer rösta JA för de kommer få in politik på pappret - precis som C och L fick i Januariavtalet.

Nooshi kommer koka av ilska men står inför valet att rösta JA/lägga ner sina röster eller tvinga fram ett omval - frågan är om hon kommer stå och hävda att hon har muntliga hemliga överenskommelser med Magda precis som fjanten Jonas gjorde.

Resultatet blir i så fall en svag regering som riskerar att fällas när som helst i en förtroendeomröstning - precis det som hände Löfven.
Detta tror jag med är den mest sannolika lösningen. Det kommer käbblas, speciellt från V, men i slutändan kommer det bli precis såhär.

Men med tanke på läget i världen kan det bli rejält turbulent denna vinter, och då är det ingen omöjlighet att olikheterna skapar sprickor som inte går att sopa under mattan. Tror inte denna regering överlever mer än ett år.
Citera
2026-09-16, 22:16
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:

Jag tror att du har fel. Om man tar det till kongressen för att få stöd för en linje i ett tänkbart framtida scenario, och får det stödet, varför ska man då backa ur? De har klarat 4 år med tidö. De klarar 4 år till, när alternativet är att svika sina väljare. Man förlorar sin trovärdighet hos gräsrötterna om man gör så.

Det enda jag är 100%säker på, att oavsett hur lång tid regeringsbildningen tar, och hur nästa regering kommer att se ut eller om det blir ett extra val, så kommer V att rösta rött om de inte ingår i den. De var ju de stora vinnarna i valet, varför ska de böja sig för C som knappt är hälften så stora?
Citera
2026-09-16, 22:17
Medlem
Citat:

Ja, V har en lång dörrmattahistorik. Men denna gång viker de sig inte. De gick bra i valet och har kongressbeslut på att säga nej om de inte ingår i regeringen.

Säger de inte nej i år kan antisemitisterna lika gärna lägga ner partiet. När ska de då någonsin sätta ner foten?
Senast redigerad av lont 2026-09-16 kl. 22:20.
Citera
2026-09-16, 22:23
Medlem
Citat:

V kommer tjäna på ett omval

C kommer inte tjäna på ett omval

Tidö kommer tjäna på ett omval
Citera
2026-09-16, 22:27
Medlem
Citat:
Känner mig uppgiven, bryr mig inte om vem som vinner. Landet är förlorat oavsett. Folket vill inte att Sverige ska tillhöra svenskarna. Bäst vore om vi dela upp landet så alla får det de vill. Sverige är en för splittrad nation för att vi ska kunna leva i harmoni. Finns ingen patriotism kvar, inget att enas kring, inget att försvara. Vi är bara en grupp människor som tillhör något man benämner ”Sverige”, men finns inget gemensam bild av vad det är. Är det svenskt? Multikulturellt? Islamskt? Pride? Ingen vet. Om ryssen kommer, förklara för mig vad det är jag ska försvara. Ingen kommer kunna förklara det, det lovar jag.

"Varje meddelande om att motståndet skall uppgivas är falskt"

Ovanstående uppmaning gäller fortfarande.
Det västerländska synsättet på ett samhälle är skadat och skevt, och det finns många förklaringar till att det blivit så.
Yttre påverkan och andra (främmande?) statsmakter gör sitt yttersta för att destabilisera Sverige.
Citera
2026-09-16, 22:30
Avstängd
Citat:

Det är absolut ingen som tvingar dig att bo kvar i Sverige. Med tanke på jur illa du talar om vårt land så undrar jag vad du ens gör här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in