2026-09-16, 11:39
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så du tycker inte att kvinnor har större ekonomisk och social frihet idag än på 1930-talet? Och att med ekonomisk och social frihet kommer en större frihet till att framföra egna åsikter?

Något som kvinnor ALDRIG gör.

De följer, alltid, det mest populära manliga narrativet.
Vilket, om det gäller i ett land med kvinnlig rösträtt,
oftast får en feminism-dekal påklistrad, för sakens skull.

Det räcker så.
Citera
2026-09-16, 12:07
Medlem
Det här är inget nytt. På 90-talet sa man att som ung är man röd, men som gammal besutten blir man blå. Tror mest att det handlar om kapital. Skippar vi ytterligheterna V och SD så tror jag det håller idag också.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-09-16 kl. 12:08. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera
2026-09-16, 12:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Helt korrekt.

Tyvärr anser många att grundläggande fakta, logik och observationer har mindre betydelse än den egna övertygelsen.

Svensk demokrati har havererat och ruttnat inifrån genom massinvandring och folkutbyte.

Demokrati betyder "folkstyre" och folket förintas betydligt snabbare än nordamerikas indianer förpassades till små obetydliga reservat, vilket tog flera hundra år utan att en enda vit blev indian medan varenda neger och arab blir "svensk" med rösträtt av att åka tunnelbana i Stockholm.
Om man dessutom utgår ifrån att dessa 40% ungdomar snart kommer att bilda familj, om de inte redan gjort det, lär de sannolikt skaffa en partner från samma kulturella bakgrund, antingen någon som redan bor i Sverige eller importera via anhörigkoppling. Ca 10 000 nya invandrare per år får vi som anhöriga. Deras barn kommer inte att identifiera sig med svensk kultur och värderingar.
Empiri visar att utomeuropeiska invandrare i regel skaffar fler barn än svenskar
På sikt accelererar alltså det fredliga folk utbytet.
När det parallella invandrar samhället nått en kritisk massa behöver de inte längre gifta in sig i det svenska samhället vilket annars är det bästa sättet att uppnå assimilation.
Detta kommer givetvis att påverka våra allmänna val i fortsättningen. Det har inget med kön att göra som SVT vinklar det, utan beror istället på socioekonomiska och kulturella faktorer.
Något som borde diskuteras i massmedia.
Citera
2026-09-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Enligt statistik från SVT inför årets val röstar 74,2% procent av unga kvinnor (18-29 år) rödgrönt, varav 21,9% (!) röstar V. Jag kan absolut förstå att man lutar åt vänsterns politik, men att så mycket som var femte ung kvinna röstar på extremvänstern finner jag obegripligt. Det är ren luftslottspolitik. Miljardärskatten som redan på kalkylen beräknas kosta Sverige mer i landsflykt än vad det drar in i avgifter, invandring utan gedigen satsning på integration vilket i sig kommer att späda på arbetslösheten p.g.a. otillräckliga kvalifikationer, arbetstiden som ska sänkas på högst oklar finansiering, och för att inte tala om det kvinnoförtryck som vi inte sätter ned foten för religiösa värderingar som anordnat äktenskap, burqa och niqab, mäns kontroll över kvinnor o.s.v.

Diskussionsfråga: Hur kan en person som säger sig stå för medmänsklighet, jämställdhet m.m. aktivt rösta för ett samhälle som kommer att resultera i raka motsatsen? Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten. Jag förstår faktiskt inte grunden. Är det någon form av trend att rösta V? Handlar det om okunskap? Eller vill folk genuint gå mot denna typ av samhälle, där vi ökar klyftorna mellan män och kvinnor samt möjliggör för människor att inte göra rätt för sig på bekostnad av dom dom faktiskt gör det?

Jag hör själv till gruppen ovan (unga kvinnor 18-29 år) och för mig var en röst på blågult en självklarhet. Det ska löna sig att göra rätt för sig, och väljer vi att låta folk invandra så har vi ett ansvar att hjälpa dom in i samhället, vilket vi ju gör genom krav. Ändå delas denna åsikt av få i ”min” grupp, vilket jag ärligt talat finner skrämmande.
Det beror på att alla tjejers högsta önskan är att få bli våldtagna, det är pga all uppmärksamhet de får av det. En tjej bryr sig inte om kuk i fittan, det är vad hon är skapt för helt naturligt ju. Tjejer tävlar sinsemellan om vem som är vackrast genom att skryta om hur många gånger hon blivit våldtagen. "jag är minsann så jävla snygg att på en festival så var det mig alla killar ville ha så de våldtog mig". Och att rösta på V genererar ännu fler araber och negrer som gör att chansen att bli våldtagen fördubblas, det är DÄRFÖR kvinnor röstar V.
Citera
2026-09-16, 17:05
Medlem
FunAndGamess avatar
Om kvinnlig rösträtt

"...so predictable the ancient Greeks were laughing at us over 2 000 years ago. Zero out of ten, would not recommend."
Senast redigerad av FunAndGames 2026-09-16 kl. 17:08.
Citera
2026-09-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Enligt statistik från SVT inför årets val röstar 74,2% procent av unga kvinnor (18-29 år) rödgrönt, varav 21,9% (!) röstar V. Jag kan absolut förstå att man lutar åt vänsterns politik, men att så mycket som var femte ung kvinna röstar på extremvänstern finner jag obegripligt. Det är ren luftslottspolitik. Miljardärskatten som redan på kalkylen beräknas kosta Sverige mer i landsflykt än vad det drar in i avgifter, invandring utan gedigen satsning på integration vilket i sig kommer att späda på arbetslösheten p.g.a. otillräckliga kvalifikationer, arbetstiden som ska sänkas på högst oklar finansiering, och för att inte tala om det kvinnoförtryck som vi inte sätter ned foten för religiösa värderingar som anordnat äktenskap, burqa och niqab, mäns kontroll över kvinnor o.s.v.

Diskussionsfråga: Hur kan en person som säger sig stå för medmänsklighet, jämställdhet m.m. aktivt rösta för ett samhälle som kommer att resultera i raka motsatsen? Hårdare krav på invandrare kommer att leda till integrering, jobbmöjligheter och allt därtill vilket med stor sannolikhet kommer gynna ekonomin och minska kriminaliteten. Jag förstår faktiskt inte grunden. Är det någon form av trend att rösta V? Handlar det om okunskap? Eller vill folk genuint gå mot denna typ av samhälle, där vi ökar klyftorna mellan män och kvinnor samt möjliggör för människor att inte göra rätt för sig på bekostnad av dom dom faktiskt gör det?

Jag hör själv till gruppen ovan (unga kvinnor 18-29 år) och för mig var en röst på blågult en självklarhet. Det ska löna sig att göra rätt för sig, och väljer vi att låta folk invandra så har vi ett ansvar att hjälpa dom in i samhället, vilket vi ju gör genom krav. Ändå delas denna åsikt av få i ”min” grupp, vilket jag ärligt talat finner skrämmande.

För att de jobbar i vården såklart.
Citera
2026-09-16, 20:03
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenlungs
De röstar väl som Zara Larsson sa åt dem att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Inte alls. Dom är bra på annat! Inte minst på ta hand om barn och sociala relationer, organisera och följa scheman, bland mycket annat. Sen pratar vi naturligtvis generella mönster och inte på individnivå. Så släpp sargen och försök se verkligheten för vad den är.

Det gör jag, men kommer ju aldrig kunna få dig att se mitt perspektiv det är ju glasklart.
Det är så mycket tok i det du skriver att det skulle ta resten av min kväll att bemöta dina punkter och orkar helt enkelt inte när jag vet att det ändå inte kommer hjälpa över huvud taget.
Citera
2026-09-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Det gör jag, men kommer ju aldrig kunna få dig att se mitt perspektiv det är ju glasklart.
Det är så mycket tok i det du skriver att det skulle ta resten av min kväll att bemöta dina punkter och orkar helt enkelt inte när jag vet att det ändå inte kommer hjälpa över huvud taget.

Ok, annars är jag väldigt bra på att se saker ur andras perspektiv och hjälpa dom att förstå hur det egentligen är. Nej en diskussion oss emellan kommer inte hjälpa mig men det skulle nog kunna hjälpa dig på sikt, men du har rätt i att det antagligen skulle ta mycket tid och har du inte tid för självutveckling så är det väl så.
Citera
2026-09-16, 21:56
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicum
För att unga kvinnor är efterblivna undermänniskor och att det enbart är för att män vill knulla dem som vi överhuvudtaget hör deras åsikt.

Du måste helt klart vara en INCEL.
Citera
2026-09-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Du har kunnat spara med extremt fördelaktiga villkor som höger regeringar har fixat åt dig så du kan gå i pension

Sen kan de som är yngre inte göra det för V vill ta bort dessa fördelaktiga sparanden på grund av hur du röstar

Solidariskt

Unga människor är inte intresserade av att "fördelaktigt kunna spara upp till en miljon", eftersom de inte har en miljon.

Unga människor är först och främst intresserade av att hitta ett drägligt jobb, och en egen bostad, och inte se halva landets arbetsgivare ersätta sina anställda med maskiner. Dvs, att få känna sig insläppta och som en del av vuxenvärlden.

Människor som redan har ett större ekonomiskt överflöd kommer självklart vara mer intresserade av "generösa regler för mitt ISK" än någon 19-åring som bor hemma hos morsan och letar efter extrajobb som det går 100 sökande per plats på.

Absurt att tänka att en vuxen som röstar V gör ungdomarna en björntjänst eftersom det då inte kommer bli lika glassigt att äga ett ISK, lol.
Citera
2026-09-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men snälla, det är inte en normal röstfördelningen att S och V får 100 % av rösterna bland kanske 1000 personer i en valkrets. Så homogen är inte befolkningen i genomsnitt, varför skulle den vara det bland invandrare? I en fungerande demokrati ska det inte förekomma uppenbar gruppröstning utan man ska välja efter eget huvud. Du har t ex inte 100 % för moderaterna eller ens för det högra blocket i moderatfästen som Lidingö och Djursholm, inte ens nära. De är överrepresenterade där men inte mer än så.

Det är inte gruppröstning. Det är fullt logisk röstning efter intresse. Det finns ingen som helst anledning för dessa i utsatta positioner och ekonomiskt utsatta att rösta på något annat än S och V. Därför röstar dom på S och V. Och jo, man kan se exakt samma sak hos rika människor, det är bara det att den gruppen är mindre än underklassen i antal människor naturligtvis. Men om du gör en mätning på enskilda gator från överklassen, giriga fotbollsspelare, hos kapitalister och friskoleägare så kommer du se exakt samma sak naturligtvis. Trams att påstå något annat.
Citera
2026-09-19, 01:31
Medlem
Citat:
Klanröstningen på Strandvägen då, SVT?

Det handlar om att Vänsterpartiet och Socialdemokraterna får en majoritet av rösterna i fattigare områden. Där lever människor som direkt påverkas av höjda priser för mediciner, en försämrad a-kassa.

Ingen problematiserar att Hedvig Eleonoras församling på Östermalm skulle ge Moderaterna ensam majoritet med 53 procent av rösterna. Eller att Norra Djursholm skulle ge Vänsterpartiet 1,1 procent i valet, om de fick bestämma.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/m02Ap0/varfor-inte-prata-om-klanrostning-pa-strandvagen-svt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in