2026-09-16, 17:13
Medlem
CombatPigs avatar
Ett problem som följt mig genom hela livet är att den där vidriga lilla kåpan (där sladden ska vara gömd i) till taklampan alltid har hängt på trekvart istället för att sitta helt upp mot taket. Inget jag direkt har brytt mig om förut, men nu har jag blivit lite äldre och mer pedant.

Antingen är det jag som är totalt intelligensbefriad eller så har utvecklingen inte kommit längre vad det gäller sladdkåpor för taklampor. Men AI, det kan vi minsann uppfinna!

Det finns ju diverse skruvanordningar och andra uppfinningar i sladdkåpan, beroende på vad för äcklig lampa man vill ha, men min lampa hade en kåpa som trots en häftig skruvpinne fortfarande var HELT värdelös.

Nu är lampan sönderstampad i ren ilska, men jag kommer givetvis att köpa en ny senare. Finns det nåt man kan tänka på när man köper en sån där äcklig lampa med sladdkåpa?

Jag gillade själva lampan, en tygboll, men finns det inte bättre grejer idag för sladden?
Citera
2026-09-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Jag gillade själva lampan, en tygboll, men finns det inte bättre grejer idag för sladden?
Tips: Googla "bra sladdkåpa för taklampa". Du behöver naturligtvis inte använda den som följde med armaturen.

Själv tycker jag ett värre lampproblerm är att få julstjärnan att hänga rakt och fint i köksfönstret. Och snart är det åter dags för den skiten.
Citera
2026-09-16, 17:25
Medlem
avulsions avatar
UV-lim. Det har löst många problem för mig.
Citera
2026-09-16, 17:28
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tips: Googla "bra sladdkåpa för taklampa". Du behöver naturligtvis inte använda den som följde med armaturen.

Själv tycker jag ett värre lampproblerm är att få julstjärnan att hänga rakt och fint i köksfönstret. Och snart är det åter dags för den skiten.
Dra en spik i höger och vänsterväggarna till fönstret och sedan drar du en fiskelina från varje spik som du sedan knyter fast i sidorna på julstjärnan. Jag har struntat i julstjärnor bara för att de snurrar som discobollar för minsta lilla rörelse.
Citera
2026-09-16, 17:29
Medlem
lent-eels avatar
Citat:
Ett problem som följt mig genom hela livet är att den där vidriga lilla kåpan (där sladden ska vara gömd i) till taklampan alltid har hängt på trekvart istället för att sitta helt upp mot taket. Inget jag direkt har brytt mig om förut, men nu har jag blivit lite äldre och mer pedant.

Antingen är det jag som är totalt intelligensbefriad eller så har utvecklingen inte kommit längre vad det gäller sladdkåpor för taklampor. Men AI, det kan vi minsann uppfinna!

Det finns ju diverse skruvanordningar och andra uppfinningar i sladdkåpan, beroende på vad för äcklig lampa man vill ha, men min lampa hade en kåpa som trots en häftig skruvpinne fortfarande var HELT värdelös.

Nu är lampan sönderstampad i ren ilska, men jag kommer givetvis att köpa en ny senare. Finns det nåt man kan tänka på när man köper en sån där äcklig lampa med sladdkåpa?

Det finns finns någon variant som ska vara bra på att sitta i kloss med taket, CableCup hittade jag när jag googlade. Finns på Kjell&co, men dyr
Senast redigerad av lent-eel 2026-09-16 kl. 17:32.
Citera
2026-09-16, 17:30
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
UV-lim. Det har löst många problem för mig.
Då är det alltså så illa som jag har inbillat mig. Man är tvungen att limma fast kåpan, trots att det finns skruvanordningar? Det är ju galet.

Den som uppfann en kåpa som verkligen fungerade skulle ju bli miljonär, känns det som.
Citera
2026-09-16, 17:32
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lent-eel
Det finns finns någon variant som ska vara bra på att sitta i kloss med taket, CableCup hittade jag när jag googlade. Finns på Kjell&co, men dyr
Tack!

Blir ett köp imorron.
Citera
2026-09-16, 17:44
Medlem
Timoteuss avatar
Det sitter ofta snett för att sladden inte vill ligga hoprullad inne i koppen. Håll ihop sladdhärvan med ståltråd eller gummiband.
Citera
2026-09-16, 17:49
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det sitter ofta snett för att sladden inte vill ligga hoprullad inne i koppen. Håll ihop sladdhärvan med ståltråd eller gummiband.

Jag har använt Buntband.
Citera
2026-09-16, 17:51
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Jag har använt Buntband.

Det är en bra idé!
Citera
2026-09-16, 17:58
Medlem
Citat:

För att inte nämna dom där nya DLC uttagen.
Snacka om att otekniska människor som fått för mycket att säga till om.
Citera
2026-09-16, 18:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Man kan välja mellan att spendera c:a en timme bara med att få kåpan att sitta rätt. Eller så sätter man upp en plafond bara. Då slipper man dessutom saker som hänger ned mitt i rummet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in