2026-09-16, 18:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kortast möjliga sladd är snudd på krav för det ska bli bra, lite för mycket så pressar sladden ned.
Citera
2026-09-16, 19:16
Medlem
Connykrims avatar
Du har väl en krok? Häng lampk och dra pluggen/skruven hårt så den sitter tight mot taket. Är du mentalt handikappad eller?
Citera
2026-09-16, 19:25
Medlem
Lim och efterföljande problem med fula märken när den ska ner i framtiden
Citera
2026-09-16, 19:32
Medlem
ps870s avatar
Kappa sladden så att den blir så kort som möjligt och använd sedan ett smalt/ litet vitt buntband. Ser inte helt perfekt ut kanske men bättre än att kåpan sitter snett.
Citera
2026-09-16, 19:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Ett problem som följt mig genom hela livet är att den där vidriga lilla kåpan (där sladden ska vara gömd i) till taklampan alltid har hängt på trekvart istället för att sitta helt upp mot taket. Inget jag direkt har brytt mig om förut, men nu har jag blivit lite äldre och mer pedant.

Antingen är det jag som är totalt intelligensbefriad eller så har utvecklingen inte kommit längre vad det gäller sladdkåpor för taklampor. Men AI, det kan vi minsann uppfinna!

Det finns ju diverse skruvanordningar och andra uppfinningar i sladdkåpan, beroende på vad för äcklig lampa man vill ha, men min lampa hade en kåpa som trots en häftig skruvpinne fortfarande var HELT värdelös.

Nu är lampan sönderstampad i ren ilska, men jag kommer givetvis att köpa en ny senare. Finns det nåt man kan tänka på när man köper en sån där äcklig lampa med sladdkåpa?

Jag gillade själva lampan, en tygboll, men finns det inte bättre grejer idag för sladden?

Så kort sladd som möjligt inne i koppen, sedan är det inga som helst problem med att få koppen dikt mot tak med hjälp av skruven som spänns mot den hängande sladden.

Detta om man inte är totalt ohändig, men tror man att en taklampa är hemelektronik kanske det är för mycket begärt.
Citera
2026-09-16, 22:06
Medlem
exoticspices avatar
Cable cup är det du ska använda.

Googla, finns bilder och video hur den sätts upp på ett enkelt sätt.
Citera
2026-09-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tips: Googla "bra sladdkåpa för taklampa". Du behöver naturligtvis inte använda den som följde med armaturen.

Själv tycker jag ett värre lampproblerm är att få julstjärnan att hänga rakt och fint i köksfönstret. Och snart är det åter dags för den skiten.

Lite OT men för julstjänor finns det kabelvridare.
Här har du en länk till Jula:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/jul/julbelysning/adventsstjarnor/kabelvridare-422930/
Citera
Igår, 00:10
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Du har för mycket sladd innanför muggen. När du pressar upp muggen mot taket så kommer sladdbunten trycka på både kanten på muggen och kroken så den omöjligt kan ligga helt rakt mot taket. Klipp av sladden och ha bara en rak kort sladd inne i muggen.
Citera
Igår, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Lite OT men för julstjänor finns det kabelvridare.
Här har du en länk till Jula:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/jul/julbelysning/adventsstjarnor/kabelvridare-422930/
Fungerar inte det minsta.
Citera
Igår, 07:46
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Ett problem som följt mig genom hela livet är att den där vidriga lilla kåpan (där sladden ska vara gömd i) till taklampan alltid har hängt på trekvart istället för att sitta helt upp mot taket. Inget jag direkt har brytt mig om förut, men nu har jag blivit lite äldre och mer pedant.

Antingen är det jag som är totalt intelligensbefriad eller så har utvecklingen inte kommit längre vad det gäller sladdkåpor för taklampor. Men AI, det kan vi minsann uppfinna!

Det finns ju diverse skruvanordningar och andra uppfinningar i sladdkåpan, beroende på vad för äcklig lampa man vill ha, men min lampa hade en kåpa som trots en häftig skruvpinne fortfarande var HELT värdelös.

Nu är lampan sönderstampad i ren ilska, men jag kommer givetvis att köpa en ny senare. Finns det nåt man kan tänka på när man köper en sån där äcklig lampa med sladdkåpa?

Jag gillade själva lampan, en tygboll, men finns det inte bättre grejer idag för sladden?

Vit eller transparent tejp beroende färg på kåpan.
Citera
Igår, 19:04
Moderator
Falukropps avatar
Hemelektronik, ljud och bild --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
Igår, 20:02
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> El, VVS och bygg
/Moderator