2026-09-16, 09:50
Medlem
Riksreptilens avatar
Vänsterpartiet själva var mycket stolta över en sak som lär ha höjt röstandet lokalt.
Deras valarbetare hade knackat på 500 000 "utsatta" dörrar, så 1 - 4 över arton år som kände sig lite extra utvalda.

Vi får se om Centern, med sin feta partikassa, hyr in körknackare 2030... om inte robotisering anlänt redan då.
Citera
2026-09-16, 10:00
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Är ett intensivt valarbete valpåverkan?
V har uppenbarligen varit väldigt aktiva i dessa områden där valdeltagandet är, och framför allt har varit, väldigt lågt.

Ja, också S och MP.

Men det skojiga är att den avgörande frågan har varit att berätta hur man gör när man går och röstar. Det har inte behövts nån "politisk påverkan", de politiska åsikterna ("anti-Tidö") har redan funnits, det som V, S och MP har gjort och understött är att förklara hur man kan rösta.

De har dessutom fått hjälp av en massa lokala grupper som inte hör till något parti, så i många fall har de inte ens träffat väljarna själva, bara gjort det möjligt att sprida information om hur man röstar. Och varför det löns att rösta i en demokrati. Det som en svensk regering förstås borde ha gjort, men det har inte den här regering velat göra, "av nån outgrundlig anledning".

Självklart påverkar det den politiska spelplanen i Sverige, och tydligen har det också varit en succé. Och då syftar jag inte på valresultat hit eller dit, utan att människor HAR gått och röstat, många dessutom för första gången någonsin, och de har personligen upplevt det som en stor grej. De kommer garanterat att göra det igen, och de kommer också att få andra i sin närmiljö att göra sin demokratiska plikt. I det avseendet är "locket av", sent omsider, och det kommer inte att gå att sätta tillbaka igen.

Vill man vara macchiavellisk kan man förstås se det också som poltiisk påverkan, det är klart att man blir extra vänligt inställd till någon som hjälper en att göra nåt "så stort och fint". Och kanske t.o.m. extra vänligt inställd just för att de gör det UTAN att försöka påverka vem man röstar på.

Men i slutändan är det ändå bara svensk demokrati som fungerar, alla medborgare har rösträtt och ju fler som röstar dess bättre.

Att det finns idioter som nu sitter och gråter och gnäller för att svenska medborgare har röstat säger allt om vilket sorts pack det är fråga om.
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-16 kl. 10:04.
Citera
2026-09-16, 10:31
Avstängd
Tänker att det inte skadar att jag klistrar in min lilla "efterforskning" i förortens röster och Vänsterpartiets succé även i denna tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag gjorde en något mer "seriös" efterforskning och jämförde 10 stycken utanförskapsområden, här är resultatet:
https://imgur.com/a/IQAf1B0

2018 ligger alltså Vänsterpartiet på ~16,5%, Socialdemokraterna på ~49%. (Partiet nyans fanns ännu inte, det bildades 2019). Tillsammans får S och V ~65% av rösterna. Valdeltagandet låg på ungefär 63%.

2022 har Vänsterpartiet ökat till ~20% väljarstöd (en ökning med cirka 20 procent) medan Socialdemokraterna tappar stort och landar på ~39,5%. Partiet Nyans får hela ~9% och kan således själva förklara hela S-tappet. Valdeltagande sjunker och landar på 57%.

2026 har får Vänsterpartiet smått gigantiska 37,5%! De har alltså ökat sitt väljarstöd med mer än 80%. Röster på småpartierna redovisas inte på de sidorna jag hittade, men Partiet Nyans har i princip försvunnit och ligger någonstans runt 0-1%. Socialdemokraterna även de ökat några procentenhet till ~42%. Tillsammans får S och V ~80% av rösterna. Valdeltagandet stiger till 61,5%.

Min amatörtolkning om jag skulle extrapolera detta på hela rikets utanförskapsområden blir slutsatsen att:
1. Partiet Nyans snor åt sig en stor mängd väljare från Socialdemokraterna under valet 2022. Vänsterpartiet växer några procentenheter.
2. I valet 2026 försvinner Partiet Nyans helt, medan S nästan behåller sitt stöd och V ökar enormt.
3. En stor del av väljarna i dessa områden har alltså gått från Socialdemokraterna -> Partiet Nyans -> Vänsterpartiet (som dessutom måste ha sugit upp åtskilliga väljare även från andra partier)

Källor:
https://historik.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rvalkrets/16/index.html
https://resultat.val.se/val2022/RD/16?r=S
https://resultat.val.se/val2026/RD/16?r=P

Rättelse: Fel siffra för S 2026
Citera
2026-09-16, 10:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag läste någonstans att många invandrare hade kommit in i vallokalerna med sina egna valsedlar redan ikryssade (personval).
Detta är väl inte tillåtet? Man ska kryssa i valbåset, right?
Citera
2026-09-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag läste någonstans att många invandrare hade kommit in i vallokalerna med sina egna valsedlar redan ikryssade (personval).
Detta är väl inte tillåtet? Man ska kryssa i valbåset, right?

Nej, det har alltid varit tillåtet. Här delade till exempel sd ut valsedlar i brevlådan veckorna innan valet
Citera
2026-09-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persvante
I vissa valkretsar med många utlandsfödda medborgare är det stor övervikt på röster på partier på vänsterkanten. Jag har hört att det skulle vara uppåt 90 % som röstat på Vänsterpartiet och också att det där varit högt valdeltagande. Rykten går att de blivit tillsagda att göra detta och att de bara följt givna anvisningar. Hur som helst är det stora avvikelser mot tidigare val, vilket väcker misstankar.
Är detta valpåverkan och kan det få några följder för valet?

Fler har börjat misstänka det... särskilt efter när man ser vart väljarna bor som var mestadels vänstern... även utländska podcast och nyheter har diskuterat detta.

The Swedish Elections Are a Nightmare

https://www.youtube.com/watch?v=aw5hVNk9IgA&t=1140s
Citera
2026-09-16, 10:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nej, det har alltid varit tillåtet. Här delade till exempel sd ut valsedlar i brevlådan veckorna innan valet
Att kryssa innan, frågade jag om. Inte att ta med sedlar.
Citera
2026-09-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persvante
I vissa valkretsar med många utlandsfödda medborgare är det stor övervikt på röster på partier på vänsterkanten. Jag har hört att det skulle vara uppåt 90 % som röstat på Vänsterpartiet och också att det där varit högt valdeltagande. Rykten går att de blivit tillsagda att göra detta och att de bara följt givna anvisningar. Hur som helst är det stora avvikelser mot tidigare val, vilket väcker misstankar.
Är detta valpåverkan och kan det få några följder för valet?

Var och en röstar som de själva vill. Att många flyktingar har mer solidariska värderingar än brunhögern är inget konstigt.
Citera
2026-09-16, 11:24
Medlem
Riks pratar om detta..

Varningen: Muslimer kan bli uppmuntrade att påverka politiken ännu mer

https://www.youtube.com/watch?v=P4Bv-Vc6HFI

Detta är ju något politikerna borde se över kan man tycka..
Citera
2026-09-16, 11:44
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
https://www.youtube.com/watch?v=c5k6rblK2wI

Journalisten Joakim Lamotte har tittat på fenomenet "valpåverkan".

Du menar swish-horan Lamotte.
Citera
2026-09-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Var och en röstar som de själva vill. Att många flyktingar har mer solidariska värderingar än brunhögern är inget konstigt.
Rent av Nordkoreanskt solidariska...

De har uppenbarligen inte lagt en välinformerad röst vilket får ses som ett hot mot demokratin.
En fungerande demokrati kräver en välinformerad valmanskår.
Citera
2026-09-16, 12:48
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Du menar swish-horan Lamotte.

För övrigt, så hade det varit klädsamt om du läste igenom vad du skrivit, innan du klickar på "skicka svar" i dina inlägg. Ett virrvarr av ord utan mening eller mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in