2026-09-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad skulle skillnaden vara? Tror du att det är olagligt för en präst att säga åt sin församling att rösta på V?

Nej?

Jag har aldrig påstått att det skulle vara olagligt.
Jag svarade på frågan varför så många invandrare röstar V istället för S.
Citera
2026-09-16, 00:26
Medlem
BombaySaphires avatar
(FB) Flera fall av otillåten påverkan vid röstningen i Stockholm
Citera
2026-09-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nej?

Jag har aldrig påstått att det skulle vara olagligt.
Jag svarade på frågan varför så många invandrare röstar V istället för S.
Ah, du menar att om en vanlig präst säger åt sin församling vad de ska rösta på så har det minimal inverkan jämfört med om en imam gör samma sak i en moské?

Då missförstod jag först.
Citera
2026-09-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ah, du menar att om en vanlig präst säger åt sin församling vad de ska rösta på så har det minimal inverkan jämfört med om en imam gör samma sak i en moské?

Då missförstod jag först.

Jag kanske har fördomar här, men jag tror det ja.
Citera
2026-09-16, 03:43
Medlem
Mechilas avatar
Jag är dum i huvudet och tror på "vänster" och "höger". Jag tror Robin Hood på julafton är fantasi.

Jag är definitivt inte född träl.
Citera
2026-09-16, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persvante
I vissa valkretsar med många utlandsfödda medborgare är det stor övervikt på röster på partier på vänsterkanten. Jag har hört att det skulle vara uppåt 90 % som röstat på Vänsterpartiet och också att det där varit högt valdeltagande. Rykten går att de blivit tillsagda att göra detta och att de bara följt givna anvisningar. Hur som helst är det stora avvikelser mot tidigare val, vilket väcker misstankar.
Är detta valpåverkan och kan det få några följder för valet?

Vilka valkretsar rör det sig om? Eller är det bara en granne som känner en som hörde någon på bussen som sa att han hade en kusin vars kusin hade en arbetskompis vars morsa jobbar på systembolaget där en alkis berättade att någon på fyllan sagt att han kände kungen som har en anställd vars schizofrena bror sagt att det är så? Jag skulle nog ta det med ett stort lass salt om du inte har något konkret.

Dessutom så kan jag nog säga att det inte är valkrets du far efter utan valdistrikt. Valkretsarta är 29 stycken och på tok för lätt att bara gå igenom och verifiera att inte någon har så stort stöd för V (utgår jag ifrån, jag har inte orkat göra den övningen). Men på valdistrikts-nivå är det inte någon nyhet att vänstern drar mycket röster, men det är nog isf sossarna som fortfarande är det stora.
Citera
2026-09-16, 07:38
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Snacket gick ju veckorna innan valet att Imamerna i Sverige har gått ut och sagt åt folket att rösta V eller före S, eftersom att S gått för långt åt höger.

Snacket kommer från podden Sista Måltiden, som nog har ganska bra insyn med 4 invandrarkillar.

Vet att Mikail Yüksel partiledare för nyans har sagt att imamerna har sagt åt församlingen att rösta V eller MP.
Men han kanske är sur för att de har förlorat alla röster till V.
Citera
2026-09-16, 08:26
Medlem
Batagares avatar
https://www.youtube.com/watch?v=c5k6rblK2wI

Journalisten Joakim Lamotte har tittat på fenomenet "valpåverkan".
Citera
2026-09-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persvante
I vissa valkretsar med många utlandsfödda medborgare är det stor övervikt på röster på partier på vänsterkanten. Jag har hört att det skulle vara uppåt 90 % som röstat på Vänsterpartiet och också att det där varit högt valdeltagande. Rykten går att de blivit tillsagda att göra detta och att de bara följt givna anvisningar. Hur som helst är det stora avvikelser mot tidigare val, vilket väcker misstankar.
Är detta valpåverkan och kan det få några följder för valet?

Man kan ta Rinkeby som exempel https://valresultat.svt.se/2026/riksdagsval-01804121-spanga-21-rinkeby-c.html

Där gick V 51%.

https://valresultat.svt.se/2026/riksdagsval-01804123-spanga-23-rinkebysvangen-s.html

61% V

Man kan själv klicka runt på kartan. Och kika runt.

Liknande fenomen med KD och Jönköping. Som någon skrev vart går gränsen...
Senast redigerad av rawjudge 2026-09-16 kl. 09:55.
Citera
2026-09-16, 09:28
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, jag tror inte att V har runt 90% i någon valkrets.
Tidigare ikväll var det någon som påpekade att i valkretsen "Rosengårds centrum" fick S och V tillsammans över 95%, och det stämmer.

https://resultat.val.se/val2026/KF/12/1280/128001/12800805?r=P

Det känns fullt rimligt med tanke på att de som bor där är allt annat än vinnare på nuvarande regerings politik i kombination med ett aktivt valarbete inte minst från V.
Valarbete, inte valpåverkan.

Så jävla rimligt med stadsdelar fulla av islamister som röstar på Hamas-apologeter i Sverige

Sug kuk!
Citera
2026-09-16, 09:40
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
"Jag har hört" och "Rykten går" tycker jag svarar rätt bra.

Det finns valstatistik från alla räknade kretsar och så vitt jag kan se får V inte 90% nånstans.
Litar du på valstatistiken? Hur vet du att man kan lita på den? Är det inte var auktoritära regimer vill att du ska tro?
Citera
2026-09-16, 09:43
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Vad skulle skillnaden vara? Tror du att det är olagligt för en präst att säga åt sin församling att rösta på V?

Har du sett det som problematiskt om det skulle visa sig finnas stora valdistrikt där KD får uppemot 60 procent av rösterna, samtidigt som vi vet att distrikten har en stor andel kristna som följer uppmaningar från den lokala prästen? Ingen vill gärna gå emot en konservativ religiös ledare.

Vi kan vända på resonemanget och tänka oss att det är KD som befinner sig i V:s position.

Nej, det behöver inte vara olagligt. Men var går egentligen gränsen för valpåverkan? Har svensk etablerad media varit lika tyst om det hade handlat om KD? Har media i så fall ifrågasatt om det verkligen handlar om enskilda, fria val eller om det förekommer press från församlingen eller prästen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in