2026-09-16, 09:33
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sluta skriva skräp. C kommer inte släppa fram en en regering beroende av Vs inflytande och minister.

Det kommer handla om formuleringar i slutändan. Det kommer pågå förhandlingar och ett drama med massa utspel för att visa att man står en bra bit ifrån varandra och sedan avslutar man föreställningen med att S+V+MP+C bildar regering med formuleringar som "I svåra tider måste Sveriges bästa gå före röda linjer", "Vi tar ansvar för Sverige" och så vidare.
Citera
2026-09-16, 09:38
Medlem
Racquel.Darrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Visst, men vilken av deras röda linjer är det som de kommer överge? Den mot V, eller den mot SD?

De röda linjerna gentemot V kommer suddas ut. "Vi tar ansvar för Sverige", "Vi kan inte kasta ut Sverige i ett kaos", "Sverige behöver en stabil regering, vi i C tar vårt ansvar att se till att så blir fallet" etc etc
Citera
2026-09-16, 09:38
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Visst, men vilken av deras röda linjer är det som de kommer överge? Den mot V, eller den mot SD?
Inbillad nazism är alltid värre än verklig islamism/antisemitism. Om du frågar C.
Värdeord trumfar också alltid verklig ekonomisk politik i C numera.
Citera
2026-09-16, 09:41
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De har inget val när det gäller (V). Skall (V) ersättas behövs både (L) pch (KD). Så länge det finns risk för kris och svek debatter kommer inte (L) att ändra sig....

Jag håller med dig.

Anledningen till att L blev ett stödparti till S+MP 2018 stavas SD. L är ett borgerligt parti men man ville likt dåtidens och dagens C inte stödja en regering som var beroende av SD. För att göra en lång historia ultrakort: L släppte den röda linjen gentemot SD. Därmed Tidö 2022. Nu finns exakt ingen anledning för L att hoppa tillbaka till den rödgröna sidan. Att undra om L kan stödja en S-ledd regering är på samma nivå som att undra varför inte M eller SD kan stödja en S-ledd regering.

En vacker dag kommer även C att nyktra till och överge sin röda linje gentemot SD. Jag tror inte det kommer att ske i år eller nästa år men det kommer att ske och efter den dagen kommer Sverige kunna ha en stabil borgerlig regering.
Citera
2026-09-16, 09:45
Medlem
Durgas avatar
C accepterar inga ministerposter för SD och däri ligger svaret på vad som kommer när krutröken lagt sig, för samtligt har SD sagt att man inte eftersträvar hattar bara för sakens skull.
Detta går att jämka ihop till skillnad från V:s ultimata krav.
Vi kommer att få Kristersson som fortsatt statsminister , SD i opposition och C antingen i regeringen eller lovade ett antal fläskben.
Kan bara C släppa arbetskraftsinvandringen blir det så.
Citera
2026-09-16, 09:49
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Inte för att jag anser att vänstern är några stora tänkare men, nog måste V och C ha en plan b. De har ju vetat om de röda linjerna ganska länge nu.
Plan b kan de ju inte avslöja så klart. Men nog måste den finnas. De jobbar ju trots allt med detta.
Sossarna har nog både en plan a,b,c och d.

Thand Ringqvist har ju justerat sitt språkbruk långsamt.
1. Vi kan inte acceptera V
2. V ska inte vara med i en regering
3. Ytterkanterna ska inte dominera en regering.
4.?

Ser i tråden diskussioner om extraval. Det blir absolut inget extraval. Släpp den förhoppningen.

Vänstersidan har inte haft någon plan överhuvudtaget eftersom de inte ens pratar med varandra.

S har såklart olika scenarier man funderat på men allt är beroende av andra .
Citera
2026-09-16, 09:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Vi hade familjeråd här hemma där vi beslutade att jag måste ha högre lön. Nu ska jag bara gå till chefen och berätta det för honom.
Humor är bra i sådan här tider.
Ja du är helt rätt inne på att V inte bara kan vika ner sig.
Citera
2026-09-16, 09:53
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
S kommer aldrig släppa in V . Då är Maggan rökt. Det får bli nån hemlig lapp som vanligt när V vek sig igen med fjanten Sjöstedt haha .så får vi nån ny lapp från V.
Sossarnas slogan är "Makten framför allt!". S kan göra hur uselt val som helst och sätta sig i vilken regering som helst bara man får statsministerposten så att man leder landet. Nu är detta naturligtvis lite överdrivet och förenklat men i stort och min poäng är att S kan tolerera att V är med i regeringen bara man får leda den så jag tror inte Maggan skulle bli "rökt" om V släpptes in. Däremot kommer Maggan garanterat att avgå om hon inte blir statsminister och får bilda en ny regering. S skulle säga: -"You had one job, just one, and you failed both!".
Citera
2026-09-16, 09:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du behöver inte vara otrevlig 😛

Jag jobbade på ringhals senast förra veckan. Passade på å ställa frågor om just nedstängningen och fick detta svar: När beslutet togs om att stänga reaktorerna r1 och 2 så handlade det om att man stod inför ett vägskäl att antingen mordenisera dem eller lägga ner dem varpå deras livslängd var satt till 2025. Dessutom fanns ett stort hål i kyltanken i r1 som provisoriskt varit lagat 2015. Det togs då beslut att det inte var gångbart rent ekonomiskt att göra dessa renoveringarna eftersom man inte visste om man skulle få tillbaka investeringen pga mp, vilket jag köper. Hade MP inte funnits så hade dessa renoveringar troligen gjorts så givetvis var det ett indirekt politisk beslut som Vattenfall själva gjorde.

Ja mitt hus drar ca 12000 kWh också, men samtidigt vill jag ju inte subventionera folk som håller på att tex bryta bitcoin eller de som vill basta. Då är det ju bättre att man ser till att folk får tillbaka på deklarationen till ett visst belopp som tex vad en normal villa drar. Man kan lösa det på annat vis så att säga, men hela tiden låna, låna och låna är ingen lösning. Jag menar, kolla på järnvägen. Skall vi låna några miljarder till den också? Skall vi verkligen behöva betala en massa ränte-pengar igen bara för att hålla nere el-priset?

Personligen har jag lagt ca 300 000 kr på eleffektiviseringar på mitt hus de sista 5 åren och nästa år blir det nya fönster för ytterligare 150 000 kr. Detta skapar en massa hantverksarbetstillfällen. Jag och min familj har helt valt att inte resa nämnvärt för att få råd med dessa investeringar och hade fler tänkt så, så hade detta inte varit nåt problem. Men det är klart att folk både vill resa och ha billig el. Nånstans får man göra sin matte och ta sin funderare vad som är gångbart för sverige i långa loppet. Min farmor och farfar sparade och betalade av allt. Där fanns inget som hette semester varje år. Man såg till att ha dessa nöjen betalda och inte resa på krita.

Nånstans tror jag att nyare generationer tappat verklighetsuppfattningen och inte vet hur det är att faktiskt spara till saker innan man springer till affären och shoppar. Vi behöver nyktra till och ta tillbaka den ekonomiska välfärden igen oavsett block som driver sverige.
Ja du fattar bra.
Ber om ursäkt för om du tog detta lite fel.
Ja äldre reaktorer behöver stängas men då har man byggt en ny först.
Ungefär som man gör med en bil. man skrotar inte den gamla och inte skaffar en ny.
Vi hade kunnat sälja massor med el till Danmark och Tyskland istället för de producerar el via bränna fossila bränslen och på så sätt gjort en bra insats mot utsläppen.
Citera
2026-09-16, 09:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ja jag kom på det efteråt, de betalar ju ingen moms. Däremot kan förslag om avdrag per kWh införas. Dvs subventionering av el.
Jag anser det fel sätt att ta massa skatt och sedan betala tillbaka.
Ta bort alla miljöskatter direkt och sänk momsen. Då får alla det bättre.
Citera
2026-09-16, 09:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Dom har alltid böjt sig . Får väl snabbinkalla en kongress . Eller kalla in Sjöstedt 😉
Sjöstedt kan inget göra och det kan inte Nooshi heller göra mer än att kalla till en ny kongress eller hålla kvar vid deras beslut.

Är V tuffa så de kräver regeringsplatser så ska de väl stå kvar vid sina krav.
Om S viker sig får vi en riktig rödgrön sörja med ohållbar politik då S och C ligger långt ifrån V politik.
Citera
2026-09-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det kommer handla om formuleringar i slutändan. Det kommer pågå förhandlingar och ett drama med massa utspel för att visa att man står en bra bit ifrån varandra och sedan avslutar man föreställningen med att S+V+MP+C bildar regering med formuleringar som "I svåra tider måste Sveriges bästa gå före röda linjer", "Vi tar ansvar för Sverige" och så vidare.

Detta kan endast hända om V blir dörrmata som de har varit i 100 år.
Annars Centern kommer blockera deras inflytande och ministerposter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in