2026-09-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tror du har missat att Japan använder stora mängder gas, olja och kol. Greens Japan har inga mandat i parlamentet.
I inlägg #22 så länkade jag data för hur elproduktionen är fördelad i Japan.

Så hur tänkte du att jag då hade missat det?

Eller jag kanske skall fråga om du tänkte?

Men var är svarat på min fråga?
Nu försöker du ju bara smita undan, utan att svara. Vilka khmerer var det?

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Du som alltid vill bli sedd som expert på östasiatisk ekonomi, behöver lära dig mer.
Nja, det är något du hittat på för att jag levererar fakta.
Citera
2026-09-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Inte byggs? Låter som du är helt isolerad då. BESS byggs för fullt. I Kaliforninen så står +40% av kvälls peak av el från batterilager.
Kalifornien är ett helt annat elnät än vad vi har här i Sverige. Dessutom har de sol 350 dagar om året.

Citat:
Jag bara beskriver vad marknaden kommer ordna. Dvs så mycket el vi vill ha till lägsta pris.
Marknaden har inga som helst incitament att ordna fram låga priser. Marknaden har monopol och systemet gynna brist på el både för producenterna och staten som kan göda sig feta på konsumenternas bekostnad.

Citat:
Bara nu den destruktiva staten kan låta marknaden sköta detta.
Första vettiga saken du sagt idag. Ut med miljöpartiet så att marknaden vågar investera i de kraftslag som faktiskt behövs för stabil baskraft.
Citera
2026-09-15, 20:56
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Det är dock inte så relevant då staten kan förändra priserna rätt så rejält med skatter och subventioner.

Blir mer så att man tittar på hur staten manipulerar.

https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/
Står en del om det här.

Ungefär alla menar att detta är komplett vansinne. Tom företrädare från statliga SvK spyr galla över det. Och då har det gått långt.

Frågade GTP gällande detta.

Norge har relativt billig elproduktion, framför allt tack vare vattenkraft, men vad hushållen faktiskt betalar beror mycket på vilken del av Norge de bor i och på nätavgifter/skatter.

De senaste officiella siffrorna från Statistisk sentralbyrå (SSB) visar att hushållens genomsnittliga totalkostnad under Q2 2026 var:

Kostnad NOK/kWh
Själva elen 1,001 kr
Nätavgift 0,339 kr
Skatter 0,392 kr
Totalt före stöd 1,732 kr/kWh
Genomsnitt efter statligt stöd 1,179 kr/kWh

Det motsvarar alltså ungefär 1,73 NOK/kWh före stöd eller 1,18 NOK/kWh efter stöd.

Men Norge har enorma regionala skillnader

I september 2026 är skillnaden särskilt stor mellan södra och norra Norge. NVE:s senaste siffror visar exempelvis följande månadsspotpriser för prisområdena:

Prisområde Spotpris, ungefär
NO1 – Östra Norge/Oslo 1,32 NOK/kWh
NO2 – Södra Norge 1,42 NOK/kWh
NO3 – Midtnorge 1,01 NOK/kWh
NO4 – Nordnorge 0,17 NOK/kWh
NO5 – Västra Norge/Bergen 1,25 NOK/kWh

Det är alltså fullt möjligt att elen i Nordnorge kostar bara en bråkdel av priset i södra Norge.

Norgespris

Norge har dessutom systemet Norgespris. För hushåll är priset under 2026 fastställt till 40 öre/kWh exklusive moms, alltså 50 öre/kWh inklusive 25 % moms. Nätavgift och vissa avgifter tillkommer.

Så för en norsk hushållskund kan den effektiva kostnaden exempelvis bli ungefär:

0,50 NOK/kWh el + ~0,50 NOK/kWh nät/skatter = omkring 1,00 NOK/kWh totalt, beroende på nätområde och förbrukning.

Vad är som är idiotiskt med det?
förklara
Citera
2026-09-16, 03:21
Medlem
Citat:
Men vilket gråt det blev där då. Kan du inte försöka rycka upp dig och vara lite duglig.

Vad är det du behöver få förklarat för dig?

Att Tyskland är den minsta exportmarknaden?

Ok.
1. gå till SvK och titta efter elstatistik.
2. Titta efter månadsstatistik för ett år som varit.
3. Titta efter helår. Se data för export och import.
Klart.

Klarar du av att göra det nu då?

För 2025 såg det ut så här.

Kod:
ENERGIUTBYTE MED UTLANDET (GWh)		Import	Export		Netto

Danmark					384	-11,118		-10734
Finland					654	-10,611		-9956
Norge					3,065	-6,665		-3601
Polen					371	-3,658		-3287
Tyskland				442	-2,850		-2407
Litauen					252	-3,972		-3719
Och som alla kan se så är Tyskland minsta nettoexport-marknad. Och det är inte vad de professionella gråterskorna här hulkar om.
Detta är istället verkligheten. Den är ofta okänd bland skribenter på Flashback.
Men herregud människa!
Att du har problematik med en bokstavskombination är ju uppenbart, men varför skyltar du med den?
Du vill ju inte diskutera saken, du vill enbart vinna diskussionen, dominrra andra, kosta vad det kosta vill.
Dina diskussioner brukar vara , ja, nej, dryga svar som inte leder någonstans.
Du försöker styra andra, du är narsissist och vet förmodligen om detta.
Nog om dig och ditt nu!

Sen kan du ju läsa vad TS frågar och vad det står i Topic innan du börjar lipa på andra, eller du vill styra trådens innehåll också?
TS frågar varför Japan och sydkorea har billigare el än oss i Sverige, han får det att låta som en enkel fråga.
Men det är ju så många skillnader mellan dessa länder, på alla sätt, poltiskt, skattemässigt och hur el produceras och används, det skulle krävas timmar, dagar, att reda ut detta.

En av förklaringarna är att de inte ligger granne med Tyskland svarar jag ironiskt, vilket självfallet stämmer, Tyskland bla bidrar verkligen till att behovet av svensk elexport ökar.
Olikheterna och skälen till priskillnaden är så många att det inte går att jämföra.

Sedan, jag skriver vad jag vill, jag skriver vilket svar jag vill, förstått!

Passar det inte med inläggen jag skriver så svarar du inte på dom heller!

Och dina länkar, långa som toarullar, de får du plöja genom själv, vem orkar?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-09-16 kl. 03:50.
Citera
2026-09-16, 06:49
Medlem
Sossar, miljöpartister, kvinnor, feminister, Quislingar.

Extremt få av dessa har något inflytande alls i Japan och Sydkorea.

Sverige har dessutom massinvandring med 2 miljoner utrikes födda vilket överbelastar precis allt vi byggt upp under generationer, inklusive elnät och elproduktion.

En somalier i somalia släpper ut typ 2% så mycket koldioxid jämfört med en i sverige i genomsnitt.
Citera
2026-09-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Men herregud människa!
Att du har problematik med en bokstavskombination är ju uppenbart, men varför skyltar du med den?
Du vill ju inte diskutera saken, du vill enbart vinna diskussionen, dominrra andra, kosta vad det kosta vill.
Dina diskussioner brukar vara , ja, nej, dryga svar som inte leder någonstans.
Du försöker styra andra, du är narsissist och vet förmodligen om detta.
Nog om dig och ditt nu!
Det är som vanligt. När jag levererar fakta från verkligheten går svammelmakarna igång med långa tirader av ad hominem.
Fakta klarar dom inte.

I Cutthethroats värld så är man dryg och har bokstavskombination om man levererar fakta.

Citat:
En av förklaringarna är att de inte ligger granne med Tyskland svarar jag ironiskt, vilket självfallet stämmer, Tyskland bla bidrar verkligen till att behovet av svensk elexport ökar.
Är det någon som ser att Cutthethroat klarade av att läsa av i tabellen jag bifogade?

Några förståndshandikappade stollar har fått för sig att Tyskland på något sätt skulle dränera Sverige på el. Verkligheten att exporten till Tyskland är en liten del av exporten, klarar dom inte av att höra/läsa.

Citat:
Sen kan du ju läsa vad TS frågar och vad det står i Topic innan du börjar lipa på andra, eller du vill styra trådens innehåll också?
TS frågar varför Japan och sydkorea har billigare el än oss i Sverige, han får det att låta som en enkel fråga.
Vilket jag har svarat på.

Det var inte jag som släpade in Tyskland i tråden. Alla läskunniga klarar av att ha koll på det. Dit hör inte Cutthethroat berättar han.

Citat:
Sedan, jag skriver vad jag vill, jag skriver vilket svar jag vill, förstått!
Cutthethroat är tydlig med att han påstår vilket svammel som helst, och tänker inte ta ansvar för det.
Verkligheten har inget att göra med det Cutthethroat skriver.

Citat:
Och dina länkar, långa som toarullar, de får du plöja genom själv, vem orkar?
Cutthethroat berättar att han inte klarar av att läsa inläggen han svarar på.
Kan vara bra för andra att veta.
Citera
2026-09-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Vad är som är idiotiskt med det?[/b] förklara
Det har jag ju redan skrivit om. Och du har fetat det. Nog läste du väl det?

Jag citerar från mitt tidigare inlägg:
Tänk bara på de svårt hjärndöda Norgepriserna. Där staten subventionerar ned till en viss nivå. Och så måste folket betala resten via skattsedeln. Och dessutom betala fogden och han mannar för att de plundrar folket och så alla de som administrerar skatten och subventionerna. Ovanpå det försvinner så incitamenten för alla inblandade att pressa kostnaderna.

Är inte det väldigt klart och tydligt.

Sedan länkade jag en artikel om Norgepriserna. Och där var det med svidande kritik om det påfundet.

Kort då:
* Norgepriserna innebär att folket betalar MER för elen.
* Norgepriserna innebär att incitament att pressa priserna försvinner.
* Norgepriserna innebär att incitament att anpassa sin förbrukning efter marknaden försvinner.
* Den så viktiga prissignalen försvinner. (Den fanns inte i Sovjet och öststaterna. Och finns inte i Nordkorea).
Citera
2026-09-16, 13:10
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Det har jag ju redan skrivit om. Och du har fetat det. Nog läste du väl det?

Jag citerar från mitt tidigare inlägg:
Tänk bara på de svårt hjärndöda Norgepriserna. Där staten subventionerar ned till en viss nivå. Och så måste folket betala resten via skattsedeln. Och dessutom betala fogden och han mannar för att de plundrar folket och så alla de som administrerar skatten och subventionerna. Ovanpå det försvinner så incitamenten för alla inblandade att pressa kostnaderna.

Är inte det väldigt klart och tydligt.

Sedan länkade jag en artikel om Norgepriserna. Och där var det med svidande kritik om det påfundet.

Kort då:
* Norgepriserna innebär att folket betalar MER för elen.
* Norgepriserna innebär att incitament att pressa priserna försvinner.
* Norgepriserna innebär att incitament att anpassa sin förbrukning efter marknaden försvinner.
* Den så viktiga prissignalen försvinner. (Den fanns inte i Sovjet och öststaterna. Och finns inte i Nordkorea).

1000 tack för förtydligande.

Men vad menar du med " Den så viktiga prissignalen försvinner. (Den fanns inte i Sovjet och öststaterna. Och finns inte i Nordkorea)." förtydliga?
Citera
2026-09-16, 23:07
Medlem
Citat:
Det är som vanligt. När jag levererar fakta från verkligheten går svammelmakarna igång med långa tirader av ad hominem.
Fakta klarar dom inte.

I Cutthethroats värld så är man dryg och har bokstavskombination om man levererar fakta.

Är det någon som ser att Cutthethroat klarade av att läsa av i tabellen jag bifogade?

Några förståndshandikappade stollar har fått för sig att Tyskland på något sätt skulle dränera Sverige på el. Verkligheten att exporten till Tyskland är en liten del av exporten, klarar dom inte av att höra/läsa.

Vilket jag har svarat på.

Det var inte jag som släpade in Tyskland i tråden. Alla läskunniga klarar av att ha koll på det. Dit hör inte Cutthethroat berättar han.

Cutthethroat är tydlig med att han påstår vilket svammel som helst, och tänker inte ta ansvar för det.
Verkligheten har inget att göra med det Cutthethroat skriver.

Cutthethroat berättar att han inte klarar av att läsa inläggen han svarar på.
Kan vara bra för andra att veta.
Men, du har inte bara en komplicerad diagnos, du är plattskalle också, du förstår det inte själv.
Som sagt dina inlägg är alltid upplagda som en återvändsgränd för din motståndare, allt ska diskuteras på dina villkor annars blir svaret bara ja eller nej...

Min poäng i mitt första inlägg, det om elexporten till Tyskland från Sverige, det som du svarade på, var skrivet med ironi.
Ironi är tydligen omöjligt för såna som dig att läsa in.

Härmed slutar vi detta pajkastande i tråden, innan vi båda blir varnade.
Svara aldrig mer på mina inlägg, jag är inte intresserad av dina killgissningar, tack.
Citera
2026-09-17, 21:04
Medlem
stilichos avatar
Jag kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om elsystemen i Japan och Sydkorea. Men priserna är ju uppenbart för låga. Och de konstiga pristabellerna, med misstänkt låga priser för små konsumenter och sedan kraftigt stigande priser för större konsumenter, antyder att de har en helt annan prissättningskultur i Östasien där stora konsumenter i praktiken subventionerar små konsumenter. Så kan man ju göra om det finns starka skäl att transferera pengar till den små konsumenterna. Något man mycket väl kan tänka sig att politiker som vill bli omvalda är mycket intresserade av. Till saken hör att både KEPCO och TEPCO är statliga monopol som kan låta priserna styras av politik snarare än ekonomiska överväganden. Vilket kanske inte gör jämförelsen med det helt marknadsmässiga (och hårt beskattade) Sverige särskilt relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man har indelat landet i fyra olika elzoner.
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Vad gäller elområden så är det ett påhitt av Svenska kraftnät för att danskarna anmälde Sverige till EU för att vi inte ville sälja el billigt till dem när vi behövde den i Sverige. Då hittade svk på elområden där priset var högre i söder där danskarna får el. Finland har bara ett elområde i hela landet.

Ni kan väl försöka förklara hur elpriserna skulle bli lägre för att elhandelszonerna försvann. Gärna med några väl formulerade nationalekonomiska resonemang.

I den verkliga världen är det nämligen tvärtom. På en fri marknad sätts priset på marginalen. Det är alltså priset för den dyraste kilowattimmen som sätter priset för hela marknaden. Om elhandelsområdena avskaffades skulle inte Skåne få norrländska priser utan Norrland skulle få skånska priser. Tror ni verkligen att något hade blivit bättre av det?
Citera
2026-09-18, 09:50
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om elsystemen i Japan och Sydkorea. Men priserna är ju uppenbart för låga. Och de konstiga pristabellerna, med misstänkt låga priser för små konsumenter och sedan kraftigt stigande priser för större konsumenter, antyder att de har en helt annan prissättningskultur i Östasien där stora konsumenter i praktiken subventionerar små konsumenter. Så kan man ju göra om det finns starka skäl att transferera pengar till den små konsumenterna. Något man mycket väl kan tänka sig att politiker som vill bli omvalda är mycket intresserade av. Till saken hör att både KEPCO och TEPCO är statliga monopol som kan låta priserna styras av politik snarare än ekonomiska överväganden. Vilket kanske inte gör jämförelsen med det helt marknadsmässiga (och hårt beskattade) Sverige särskilt relevant.

Ni kan väl försöka förklara hur elpriserna skulle bli lägre för att elhandelszonerna försvann. Gärna med några väl formulerade nationalekonomiska resonemang.

I den verkliga världen är det nämligen tvärtom. På en fri marknad sätts priset på marginalen. Det är alltså priset för den dyraste kilowattimmen som sätter priset för hela marknaden. Om elhandelsområdena avskaffades skulle inte Skåne få norrländska priser utan Norrland skulle få skånska priser. Tror ni verkligen att något hade blivit bättre av det?

Elmarknaden är inte en öppen fri marknad. Den är reglerad genom att staten äger stamnätet som krävs för elöverföring på längre avstånd.

Efter påtryckningar från EU och våra grannländer har överföringsförmågan av elenergi ökat med nya kablar till Danmark, Tyskland, Polen och Baltikum samt Finland. EU vill samordna elnäten i EU. Nuvarande regering pausade en ny kabel till Tyskland. Vi får se om miljöpacket startar det projektet igen, då höjs elenergipriset ytterligare. De gillar ju höga elenergi och bensinpriser. Deras ”alternativ” skall ju löna sig!

Om dessa förbindelser stängs av sjunker naturligtvis elenergipriset i Sverige. Elenergi är inte enkelt att lagra.

Jag har svårt att förstå varför vi skattebetalare skall finansiera kablar så att kraftbolagen kan exportera elenergi till våra grannländer. Denna export gör att kraftbolagen kan motivera högre elenergipris i Sverige.

Rimligtvis kan det vara skillnad i elenergipris för södra Sverige och Norrland där mycket produceras. Men skillnaden måste.bara motsvara kostnaden för överföringen.
Citera
2026-09-18, 11:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Om dessa förbindelser stängs av sjunker naturligtvis elenergipriset i Sverige. Elenergi är inte enkelt att lagra.

Resonerar du likadant med förbindelserna mellan norra och södra Sverige? Om dessa stängs av så sjunker ju elpriserna i Norrland. Det måste ju vara bra? Eller är det på något sätt andra regler som gäller om du drabbas av något? Kan du inte bara säga rakt ut istället att du vill att andra ska ge pengar till dig? Det hade liksom varit ärligare på något sätt.

Citat:
Jag har svårt att förstå varför vi skattebetalare skall finansiera kablar så att kraftbolagen kan exportera elenergi till våra grannländer. Denna export gör att kraftbolagen kan motivera högre elenergipris i Sverige.

Vi skattebetalare finansierar inga kablar. Svenska Kraftnät är helt avgiftsfinansierat (och, ja, det är de av dig så förhatliga kraftbolagen som betalar avgifterna) och lämnar tvärtom en utdelning till staten varje år.

Citat:
Rimligtvis kan det vara skillnad i elenergipris för södra Sverige och Norrland där mycket produceras. Men skillnaden måste.bara motsvara kostnaden för överföringen.

Problemet är ju att det inte finns tillräckligt med överföringskapacitet. Hade det funnits obegränsat med överföringskapacitet i hela Sverige hade elen kostat lika mycket överallt i landet. Nu finns det inte det och för att det inte ska bli brist på el i södra Sverige så måste priserna vara högre där än i norra Sverige. Det är väldigt grundläggande nationalekonomi det här. Men av någon anledning verkar alla glömma vad de lärde sig i samhällskunskapen på högstadiet så snart man blandar in ordet el.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in